Search
Close this search box.

تغییر ساعت در کانادا

تغییر ساعت در کانادا

نزدیک به ۷۵ کشور دنیا از جمله کانادا برای استفاده بهینه از روشنایی روز ساعت رسمی خود را دو بار در سال تغییر می‌دهند. این تغییر ساعت هم در نیمه اول سال و هم در نیمه دوم سال کانادایی در بیشتر مناطق کانادا و نه همه مناطق آن اتفاق می‌افتد:

  • تغییر ساعت تابستانی در کانادا در ساعت ۲:۰۰ صبح دومین یکشنبه‌ ماه مارس (اواخر اسفند ماه) انجام می‌شود.
  • تغییر ساعت زمستانی در کانادا و بازگشت به زمان استاندارد در ساعت ۲:۰۰ صبح اولین یکشنبه‌ ماه نوامبر (آبان) انجام می‌شود.
فهرست مطالب

تغییر ساعت در کانادا در سال ۲۰۲۴

وقتی زمان استاندارد محلی به ساعت ۲ صبح روز یکشنبه دهم مارس ۲۰۲۴ برسد، عقربه یک ساعت به جلو می‌رود و ساعت ۳:۰۰:۰۰ صبح را نشان می‌دهد. به این کار در کانادا زمان تابستانی یا Daily Saving Time -DST می‌گویندکه اصطلاحاً جلو بردن ساعت در ماه‌های گرم سال، برای استفاده بیشتر از روشنایی روز است.

وقتی زمان تابستانی به ساعت ۲ صبح روز یکشنبه سوم نوامبر ۲۰۲۴ برسد، عقربه یک ساعت به عقب برمی‌گردد تا ساعت ۱:۰۰:۰۰ بامداد روز یکشنبه سوم نوامبر ۲۰۲۴ را نشان دهد. این یعنی بازگشت پاییزی یا ساعت زمستانی یا زمان استاندارد (Standard Time)، که همان به عقب بردن ساعت در اوایل پاییز است.

مناطق زمانی در کانادا

در کانادا ۶ منطقه‌ زمانی وجود دارد یعنی ساعت این مناطق با هم متفاوت است! مناطق زمانی به ترتیب از شرق به غرب کانادا در ادامه درج شده‌اند.

منطقه‌ نیوفاندلند منطقه‌ زمانی مخصوص خود را دارد و در فاصله‌ یک منطقه‌ کامل قرار نگرفته است. بر خلاف همه‌ منطقه‌ها که یک ساعت اختلاف دارند، این منطقه یک اختلاف نیم ساعته دارد.

استان نیوفاندلند و لابرادور تغییرات ساعت تابستانی را رعایت می‌کند و زمان تابستانی (NDT) بر اساس UTC−02:30 حساب می‌شود.

به جز بخش کوچکی از این منطقه، بقیه زمان تغییر ساعت تابستانی را اعمال می‌کنند (ADT) که برمبنای UTC−03:00 قابل محاسبه است.

ساعت استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و جزیره‌ پرنس‌ ادوارد بر اساس این زمان این منطقه حساب می‌شود.

تغییر ساعت تابستانی در اکثر بخش‌های این منطقه انجام می‌شوند (EDT) و مبنای آن UTC−04:00 است.

مناطقی مثل کورال هاربور ساعت خود را در کل سال تغییر نمی‌دهند.

استان‌های کبک و انتاریو در این منطقه زمانی قرار می‌گیرند.

به غیر از استان ساسکاچوان، ساعت تابستانی (CDT) در بقیه‌ استان‌ها و بخش‌های این منطقه اعمال می‌شود. مبنای ساعت تابستانی در این منطقه زمانی UTC−05:00 است.

استان مانیتوبا در این منطقه زمانی واقع شده.

بخش قابل توجهی از این منطقه در کل سال ساعت را تغییر نمی‌دهند. اما ساعت تابستانی (MDT) در بیش از نیمی از این منطقه زمانی بر مبنای UTC−06:00 رعایت می‌شود.

استان‌های ساسکاچوان، آلبرتا، و قلمرو‌های شمال‌ غرب در این منطقه‌ زمانی قرار دارند.

این منطقه که کل استان بریتیش کلمبیا را هم در بر می‌گیرد به صورت یک دست ساعت تابستانی (PDT) را بر مبنای UTC−07:00 اعمال می‌کند.

استان بریتیش کلمبیا در این منطقه‌ زمانی قرار دارد.

منطقه زمانی زمان استاندارد زمان تابستانی شهرهای مهم
پاسیفیک UTC−08:00 UTC−07:00 ونکوور، ویکتوریا
کوهستانی UTC−07:00 اعمال نمی‌شود وایت‌هورس
کوهستانی UTC−07:00 UTC−06:00 ادمونتون، کلگری
مرکزی UTC−06:00 اعمال نمی‌شود رجاینا، ساسکاتون
مرکزی UTC−06:00 UTC−05:00 وینیپگ
شرقی UTC−05:00 اعمال نمی‌شود کورال هاربر
شرقی UTC−05:00 UTC−04:00 اتاوا، تورنتو، کبک
آتلانتیک UTC−04:00 اعمال نمی‌شود بلن سابلون
آتلانتیک UTC−04:00 UTC−03:00 هالیفاکس، فردریکتن، شارلوت‌تاون
نیوفاندلند UTC−03:30 UTC−02:30 سنت جان

ساعت استاندارد جهانی UTC

ساعت جهانی بر اساس نصف‌النهار مبدا یا همان ساعت معروف گرینویچ در بریتانیا محاسبه می‌شود. در واقع ساعت استاندارد جهانی همان GMT – یا Greenwich Mean Time است.

  • اگر آفتاب در منطقه‌ای زمانی دورتر از گرینویچ طلوع کند، برای محاسبه‌ ساعت آن منطقه مقداری از ساعت استاندارد جهانی کم می‌شود. برای مثال زمانی که ساعت گرینویچ نیمه شب یا 00:00 را نشان می‌دهد،  ساعت استاندارد در تورنتو UTC-5:00 یا 19:00 عصر است. یعنی آفتاب در تورنتو ۵ ساعت بعد از گرینویچ طلوع و ۵ ساعت دیرتر از گرینویچ غروب می‌کند.
  •  اگر آفتاب در منطقه‌ای زودتر از گرینویچ طلوع کند برای محاسبه‌ ساعت، ساعاتی به وقت استاندارد اضافه می‌شود. برای مثال زمانی که ساعت گرینویچ نیمه شب یا 00:00 را نشان می‌دهد، ساعت استاندارد ایران UTC +03:30 یا 03:30 صبح را نشان می‌دهد.

محاسبه ساعت به وقت کانادا

جدول زیر محاسبه‌ ساعت به وقت کانادا را برای شما راحت خواهد کرد:

شهرهای منطقه زمانی در کانادا
ساعت استاندارد کانادا در این منطقه زمانی
اختلاف ساعت
با تهران
(همه عقب تر هستند)
ساعت استاندارد تهران
(UTC+03.30)
منطقه زمانی
سنت جان
16:00
-7:00
23:00
نیوفاندلند (UTC−03:30)
هالیفاکس
15:30
-7:30
23:00
آتلانتیک (UTC−04:00)
اتاوا، تورنتو، کبک
14:30
-8:30
23:00
شرقی (UTC−05:00)
رجینا، ساسکاتون
13:30
-9:30
23:00
مرکزی (UTC−06:00)
ادمونتون، کلگری
12:30
-10:30
23:00
کوهستانی (UTC−07:00)
ونکوور، ویکتوریا
11:30
-11:30
23:00
پاسیفیک (UTC−08:00)

اگر می خواهید به صورت به روز و آنلاین ساعت استاندارد مناطق مختلف کانادا را داشته باشید از سایت NRC کانادا استفاده کنید.

تفاوت تغییر ساعت کانادا و ایران

سیاست‌ها و نحوه تغییر ساعت در کانادا با کشور ما تفاوت‌هایی دارد که احتمالاً عجیب به نظر می‌رسند.

۱. تغییر ساعت در کانادا بر اساس دستورالعمل شهرداری‌ها انجام می‌شود

ممکن است بعضی شهر‌ها یا استان‌ها بستگی به نیاز‌های خود ساعت را تغییر ندهند.
این مناطق در کانادا ساعت را تغییر نمی‌دهند:

  • قلمرو یوکان 
  • اکثر بخش‌های ساسکاچوان
  • بخش‌هایی در شرق کبک مثل بلان‌سابلون
  • جزیره ساوتهمپتون
  • بخش‌هایی در بریتیش کلمبیا

۲. سیاست تغییر ساعت بعضی شهر‌ها با کل استان تفاوت دارد!

  •  اکثر بخش‌های بریتیش کلمبیا از ساعت تابستانی استفاده می‌کنند، غیر از نواحی مثل چتویند، کرستون، داوسون کریک، فورت نلسون، و فورت سنت جان.
  • در استان ساسکاچوان ماجرا کاملا برعکس است. اکثر بخش‌های این استان ساعت تابستانی را رعایت نمی‌کنند به غیر از بخش‌هایی مثل کریتون.
  • از سال ۲۰۲۰ قلمرو یوکان استفاده از ساعت تابستانی را دائمی کرده اما هنوز فراز و نشیب‌هایی در اجرای قانون وجود دارد.

۳. در کشور کانادا ۶ منطقه‌ زمانی (Time Zone) مورد استفاده قرار می‌گیرد

کانادا دومین کشور پهناور جهان است، بنابراین تطبیق با طلوع و غروب آفتاب در سراسر کانادا نیاز به مناطق زمانی متعددی دارد.

آیا تغییر ساعت تابستانی در کانادا حذف خواهد شد؟

اگر فکر می‌کنید سیستم تغییر ساعت در کانادا گیج کننده است، تنها نیستید. خیلی از کانادایی‌ها هم از این تغییر یا عدم تغییر ساعت خسته شده‌اند و بحث‌هایی در راستای حذف تغییر ساعت در کانادا در حال انجام هستند. 

تا کنون پارلمان‌های استانی انتاریو و بریتیش کلمبیا متعهد شده‌اند که تغییر ساعت را متوقف کنند. استان‌های کبک و نیوبرانزویک هم با این قضیه هم‌صدایی کرده‌اند. با این وجود امسال هم تغییرات ساعت مثل سال‌های قبل انجام شده و خواهد شد.

فعلاً به نظر می‌رسد که در کانادا همه‌ این استان‌ها منتظر حرکت یکدیگر هستند، ولی در نهایت حذف تغییر ساعت در کانادا نزدیک و شدنی به نظر می‌رسد.

نکات خواندنی درباره تاریخچه تغییر ساعت در کانادا

  • اولین تغییر ساعت در کانادا به روش ساعت تابستانی در سال ۱۹۰۸ انجام شد
  • برای اولین و فعلا آخرین بار در سال ۱۹۱۳ این تغییر ساعت در کشور کانادا انجام نشد و پس از آن مخالفان طرح در خیابان‌های شهرهای مهم جشن گرفتند!
  • برخی از گروه‌های مذهبی تندرو معتقد بودند تغییر ساعت دستکاری در اراده خداوند است اما به تاریخ ۱۹۱۵ در یک همایش، کشیش اعظم کلیسای جامع کبک متقاعد شد که اینگونه نیست و خود ساعت، اختراع بشر است و در کل اختلال در طبیعت و نظم عالم محسوب نمی‌شود.
  • کانادا از ۱۱۰ سال پیش تاکنون تغییر ساعت را در دستور کار خود داشته است.
  • وزارت بهداشت کانادا در آمار رسمی خود در سال ۲۰۱۹ تایید کرد که پس از تغییر ساعت تابستانی تعداد خودکشی و میزان مراجعه به مشاور روان درمانی به خاطر افسردگی افزایش قابل توجهی داشته است!
  • درست چند ساعت پس از تغییر ساعت در ماه مارس راننده‌های خواب آلود بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و در معرض خطر تصادفات جدی و حتی مرگبار قرار می‌گیرند. مجله پزشکی خواب ۲۰۲۰ در بررسی‌های خود متوجه شد آمار مرگ و میر در تصادفات خودرو که ناشی از تغییر ساعت رسمی است، افزایش می‌یابد که همین نشان می‌دهد این کار آسیب رسانی بیشتری نسبت به فوایدش دارد.
  • هدف از تغییر در ساعت‌ها، بیشتر برای ذخیره ذغال سنگ و انرژی مورد نیاز کارخانه‌ها در آن زمان بود. بدیهی است که همه چیز از آن زمان تاکنون به طور چشمگیری تغییر کرده است، اما کانادایی ها هنوز از مراسم سالانه چرخاندن ساعت‌ها به جلو یا عقب، با این فکر که این کار برای آن‌ها سودمند است، پیروی می‌کنند.

طول روز در کانادا چند ساعت است؟

برای این که بدانید طول روز در کانادا چقدر یا چند ساعت است اولین نکته بستگی داشتن این موضوع به محل زندگی شما در کانادا است. بسته به جایی که در کانادا هستید، روز ممکن است چهار ساعت یا هشت ساعت طول بکشد، اما صرف نظر از موقعیت مکانی، این مرز بین کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب در سراسر کشور خواهد بود.

انقلاب زمستانی در ۲۱ دسامبر رخ می‌دهد، درست زمانی که کانادا و بقیه نیمکره شمالی کوتاه‌ترین روز سال و همچنین طولانی‌ترین شب را تجربه خواهند کرد.

  • در چنین حالتی مثلا در شهر ونکوور، خورشید در ساعت ۱۶:۱۶ غروب می‌کند و دوباره در مرز ساعت ۸:۰۵ صبح روز بعد بیدار خواهد شد. اولین روز زمستان در این شهر حدود هشت ساعت و ۱۱ دقیقه طول خواهد کشید اما کم کم از زمان روز کاسته خواهد شد.
  • تورنتو بزرگترین شهر استانی است که طولانی‌ترین روز را در انقلاب زمستانی با هشت ساعت و ۵۵ دقیقه به شهروندانش هدیه می‌کند. البته در همین شرایط هم در اولین روز زمستانی پس از غروب خورشید در ساعت ۴:۴۳ بعد از ظهر تا ساعت ۷:۴۸ صبح روز بعد خبری از خورشید نیست.
  • از شب بلند مونترال چه باید گفت که با غروب خورشید در ساعت ۱۶:۱۳ در اولین روز زمستانی کلید می‌خورد و تا ساعت ۷:۳۱ صبح روز بعد یک شب طولانی و معمولا همراه با بارش تند باران و برف را رقم می‌زند.

در همین راستا بد نیست نظر برخی از شهروندان کانادا را نیز درباره طول مدت روز و شب در این کشور بدانید. کتی او، فارغ‌التحصیل دانشکده وسترا از دانشگاه تکنولوژی تورنتو اینگونه درباره طول مدت روز در کانادا می‌گوید:

«کانادا کشور بزرگی است، بنابراین میزان و اندازه طولانی ترین روز بسته به جایی که در کانادا هستید می‌تواند بسیار متفاوت باشد. طولانی ترین روز سال در سال ۲۰۲۰، ۲۰ ژوئن بود. 

در گریز فیورد، نوناووت، شمالی‌ترین منطقه کانادا، در ماه ژوئن هر روز ۲۴ ساعت نور خورشید وجود دارد.

در ۲۰ ژوئن شهر یلونایف، مناطق شمال غربی، نزدیک به ۲۰ ساعت نور خورشید داشت.

در ۲۰ ژوئن ادمونتون، آلبرتا ۱۷ ساعت و ۳ دقیقه نور خورشید داشت.

در همان تاریخ تورنتو، انتاریو ۱۵ ساعت و ۲۷ دقیقه نور خورشید داشت.»

سوالات متداول

تفاوت زمانی بین ساحل‌های شرقی و غربی کانادا با توجه به منطقه زمانی در شرق دور، به نام Newfoundland چهار ساعت و ۳۰ دقیقه جلوتر از زمان ثبت شده در کنار اقیانوس آرام است.

یلونایف در کانادا دیرترین غروب آفتاب و بلندترین روزها را در سال در اختیار دارد. طلوع آفتابش 3:39 a.m بوده و 11:38 p.m غروب می‌کند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها