ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

راه‌اندازی و خرید مهدکودک در کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در مهدکودک؛ روشی مطمئن

راه‌اندازی و خرید مهدکودک در کانادا یکی از مطمئن‌ترین راه‌های مهاجرت است. متقاضیان اقامت دائم کانادا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مهدکودک وارد کانادا شده و پس از ۱ سال فعالیت پیوسته مهدکودک خود، برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنند. پس از ۳ سال حضور مستمر در کانادا، پرداخت مالیات و فعال نگه‌داشتن مهدکودک می‌توانید برای دریافت شهروندی کانادا هم اپلای کنید.

در حال حاضر تقاضای ثبت‌نام کودکان در مهدکودک‌ها، بالاست و تعداد این مراکز در کانادا با کمبود مواجه شده. همین امر هم به رونق و سود این کسب‌وکار دامن زده است.

مرتضی هماپور

در این پادکست وکیل مهاجرت، مرتضی هماپور، تمام آنچه که نیاز است برای تاسیس مهدکودک در کانادا بدانید را در اختیار شما قرار خواهد داد؛ از مسیرهای مختلف تاسیس مهدکودک تا اجاره‌ فضای لازم و مجوزها و مدارک مورد نیاز.

انواع مهدکودک در کانادا

برای تصمیم‌گیری بهتر درباره‌ی سرمایه‌گذاری در مهدکودک در کانادا باید ابتدا انواع مهدکودک در این کشور اعم از خانگی و تجاری را بشناسید. 

۱. مهدکودک خانگی در کانادا

مهدکودک‌های خانگی (Home Daycare) را می‌توان در منزل شخصی، راه‌اندازی و مدیریت کرد و این فضا، چه محیط داخلی و چه خارجی، باید توسط نهادهای مربوطه، مورد تایید باشد. حداکثر تعداد کودکانی که در مهدکودک خانگی می‌توان نگهداری کرد، بسته به استان، متفاوت است. در خانه‌های ویلایی تا ۸ کودک و در خانه‌های آپارتمانی تا ۴ کودک را می‌توان نگه داشت.

انواع مهد کودک در کانادا
شرایط عمومی مهدکودک خانگی
  • مدیر (سرمایه‌گذار) و مربی مهدکودک خانگی که معمولاً ۱ نفر است، باید حداقل ۱۹ سال داشته باشد.
  • مدیر باید مجوز Responsible Adult بگیرد (با گذراندن حدود ۲۰ ساعت دوره‌های تربیت کودک).
  • اگر فردی که مرکز را راه‌اندازی می‌‌کند این لایسنس را ندارد، باید برای مدیریت و مربیگری مهد، فردی را با چنین مدرکی استخدام کند.
  • داشتن گواهی تایید سلامت و گواهی کمک‌های اولیه هم ضروری است.
  • این روش مناسب افرادی است که در کانادا حضور دارند و سپس تصمیم به دریافت یا تغییر مجوز کار خود یا اخذ اقامت کانادا از این طریق را می‌گیرند.
مهد کودک خانگی در کانادا Home Daycare or Home Provider
هزینه راه‌اندازی مهدکودک خانگی در کانادا

هزینه راه‌اندازی چنین مهدکودکی بسته به شرایط اولیه خانه، میزان تغییرات لازم و سایر موارد دارد. به‌طور حدودی، هزینه راه‌اندازی مهدکودک خانگی در کانادا بین ۱۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. درآمد نسبی چنین مهدکودکی حدود ۱۵۰۰ دلار کانادا به ازای هر کودک در ماه است.
راه‌اندازی مهدکودک خانگی، ساده و کم‌هزینه است و به طبع، سود کمتری هم دارد.

قوانین مهدکودک‌های خانگی بسته به استان و منطقه‌ای که قصد مهاجرت به آن را دارید، متفاوت است.

۲. مهدکودک تجاری در کانادا

مهدکودک‌های تجاری (Commercial Daycare یا Group Daycare) در ساختمانی تجاری قرار دارد و شامل فضای داخلی و خارجی مناسب برای فعالیت کودکان است. مهدکودک‌های تجاری معمولاً می‌توانند ۸ تا ۱۵۰ کودک را متناسب با فضای خود و با تأیید سازمان‌های مربوطه، نگهداری کنند. 

مهدکودک تجاری در کانادا
شرایط عمومی مهدکودک تجاری

مربی‌های این مهدکودک‌ها باید مدرک مربی مهد کودک (Early Childhood Education) داشته باشند. این مدرک از طریق شرکت در دوره‌های مربوطه در کالج (۸ ماه تا ۲ سال) یا دانشگاه (۱.۵ تا ۴ سال) قابل دریافت است.

مدرک دیگری به‌نام ECEA هم وجود دارد که برای دستیارهای مربیان اصلی مهدکودک‌های تجاری است. افرادی با این مدرک، اختیارات محدودتری دارند و برای دریافت مدرک‌شان هم، دوره‌های کوتاه‌مدت ۲ تا ۴ ماهه می‌گذرانند.

برای سرمایه‌گذاری در مهدکودک تجاری و مدیریت آن، یا باید خودتان مدرک ECE داشته باشید یا صرفاً با سرمایه‌گذاری، مهدکودک را راه‌اندازی کنید و فردی را با مدرک ECE و تجربه مناسب، برای مدیریت مهدکودک استخدام کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های شما در راه‌اندازی مهدکودک تجاری شود.

هزینه راه‌اندازی مهدکودک تجاری در کانادا

هزینه راه‌اندازی مهدکودک تجاری در کانادا بسته به شیوه سرمایه‌گذاری، متغیر و حداقل ۲۵۰ هزار دلار کانادا است. درآمد مهدکودک‌های تجاری، تقریباً ۱۵۰۰ دلار کانادا در ماه به‌ازای هر کودک است. البته از آنجا که بعضی هزینه‌ها مثل اجاره، هزینه‌های ثابتی در کسب و کار هستند و ارتباط مستقیمی با تعداد کودکان ندارند، باعث می‌شود حاشیه سود مهدکودک‌های بزرگ‌تر، بیشتر از مهدکودک‌های کوچک‌تر بشود.

قوانین مهدکودک‌های تجاری، بسته به استان و منطقه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارید، متفاوت است. راه‌اندازی مهدکودک تجاری، هزینه بالاتر و فرآیند پیچیده‌تری نسبت به مهدکودک‌های خانگی دارد و تاسیس آن هم بودجه بیشتر و مجوزهای بیشتری می‌خواهد اما می‌توان درآمدزایی بیشتری هم از آن‌ها انتظار داشت.

سرمایه‌گذاری در مهدکودک‌های تجاری برای مهاجرت انتخاب بهتری هستند؛ چراکه در پرونده‌های مهاجرتی، آفیسر‌های اداره مهاجرت کانادا تمایل چندانی به بیزینس‌های خانگی نشان نمی‌دهند. به همین جهت، محوریت اصلی این مقاله نیز مهدکودک‌های تجاری در کانادا است.

خدمات نگهداری و آموزش در مهدکودک‌های کانادا بر اساس گروه سنی کودکان به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • نوزادان (Infant/ صفر تا هجده ماهگی)
  • نوپا (Toddler/ هجده ماهگی الی سه سالگی)
  • خردسالان (Children/ سه الی پنج سال)

برنامه فعالیت گروه خردسالان متفاوت از نوزادان و نوپایان است و فضای آن‌ها نیز اغلب جدا در نظر گرفته می‌شود.

مهدکودک‌ها (Daycare) و پیش‌دبستانی‌ها (Kindergarten) در کانادا دو سیستم آموزشی برای کودکان هستند که با دو برنامه و ساختار متفاوت ارائه می‌شوند. تمرکز kindergarten بر آموزش بیشتر از daycare است و مهدکودک‌ها بازه‌ی سنی گسترده‌تری را می‌پذیرند.

  • Daycare

مهدکودک‌ها برای کودکان کم‌سن‌تر در بازه سنی چندماهه تا حدود ۴ تا ۵ ساله طراحی شده و هدف آن‌ها نگهداری از کودکان در ساعاتی است که والدین آن‌ها در محل کار هستند.

رویکرد دیگر مهدکودک‌ها مراقبت و آموزش کودکان در محیطی امن و بانشاط است. این مراکز ممکن است خدمات متنوعی مانند بازی‌های آموزنده، فعالیت‌های ورزشی ایمن، تقویت روابط اجتماعی، سرو وعده غذایی و غیره ارائه دهند.

از آنجایی که کودکان زیر ۱۲ سال در کانادا اجازه ندارند در خانه تنها بمانند، در بعضی مهدکودک‌ها هم، فضایی برای نگهداری این گروه از کودکان در ساعات خارج از مدرسه در شرایطی که والدین آن‌ها سر کار باشند، در نظر گرفته می‌شود.

  • Kindergarten

پیش‌دبستانی یک سیستم آموزشی رسمی برای کودکان ۴ یا ۵ ساله است که در شرف ورود به مقطع ابتدایی هستند. گذراندن این دوره برای کودکان در استان‌های نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اجباری و در سایر استان‌های کانادا اختیاری است.

پیش‌دبستانی بخشی از سیستم آموزش‌ و پرورش کاناداست که در ساختمان مدارس راه‌اندازی می‌شود. هدف از این مراکز، معرفی مهارت‌های پایه‌ای مورد نیاز در مقطع ابتدایی به کودکان است؛ به همین جهت در آن‌ها برنامه‌هایی مانند خواندن و نوشتن، ریاضیات و علوم اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

دروس پیش‌دبستانی توسط معلمین مجرب و رسمی تدریس و برنامه درسی آن هم توسط وزارت آموزش‌ و پرورش کانادا تعیین می‌شود.

منظور از سرمایه‌گذاری در مهدکودک‌های کانادا، مراکز Daycare هستند و پیش‌دبستانی‌ها (Kindergarten) در این گروه قرار نمی‌گیرند.

مراکز Drop-In نوعی مرکز مراقبت و نگهداری کودکان در کاناداست که در بازه‌های زمانی دلخواه خانواده‌ها، از یک ساعت تا چند ساعت، مسئولیت مراقبت از کودکان را برعهده می‌گیرند. تعداد این مراکز نسبت به مهدکودک‌ها، محدودتر است و مجوزها و شرایط آن‌ها هم با مهدکودک‌ها فرق دارد.

فعالیت‌ مراکز Drop-In به صورت چرخشی و بر محوریت نگهداری و سرگرمی به جای ارائه‌ی خدمات آموزشی به کودکان است. این مراکز معمولاً نزدیک کاربری‌ها و بیزنس‌هایی مثل مراکز تجاری و مراکز تفریحی بزرگسالان قرار دارند.

مراحل مهاجرت به کانادا طریق سرمایه‌گذاری در مهدکودک

برای مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در مهدکودک باید ۵ مرحله کلی زیر را طی کنید:

  • نوع مهدکودک مورد نظرتان را برای انجام تحقیقات اولیه انتخاب کنید. مهدکودک تجاری می‌خواهید یا خانگی؟
  • میزان تمکن مالی، شرایط‌ خودتان و روش مهاجرتی‌تان را باید در انتخاب نوع مهدکودک، ملاک قرار بدهید.
  • مشخص کنید که می‌خواهید از صفر مهدکودک راه بیندازید یا سهام مهدکودکی فعال را خریداری خواهید کرد؟ شاید هم خرید فرانچایز مهدکودکی معتبر برای شما گزینه‌ی بهتری برای مهاجرت به کانادا باشد؟

با مشخص‌کردن هدف کلی و روش سرمایه‌گذاری موردنظرتان می‌توانید سراغ تهیه بیزینس‌ پلن بروید.

  • پیش از اپلای برای ورک پرمیت، تمکن مالی‌تان را بسنجید و به راه‌های تامین سرمایه، خوب فکر کنید. افرادی که اقامت دائم ندارند و آن‌ها که شهروند کانادا نیستند، راه‌های بسیار محدودی برای تأمین سرمایه کمکی دارند و نمی‌توانند از وام‌هایی مانند وام‌ شهروندان استفاده کنند.
  • تنظیم و ارائه طرح تجاری، برای کسب و کارتان الزامی است و چارچوب کلی شما برای اداره مهدکودک‌تان را در کانادا نشان می‌دهد. باید اطلاعات کلیدی مانند انگیزه بیزنس مورد نظر، قالب مالکیتی بیزنس، تحلیل بازار، استراتژی‌های بازاریابی، برنامه تأمین مالی، تیم مدیریتی، برنامه‌های عملیاتی اداره مهدکودک و غیره را در طرح تجاری، پوشش بدهید.
  • برای فعالیت به‌عنوان صاحب کسب‌وکار در کانادا باید ورک‌پرمیت داشته باشید.
  • با راه‌اندازی مهدکودک یا سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکار می‌توانید برای مهاجرت کاری به کانادا درخواست ورک‌پرمیت بدهید.

ورک‌پرمیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای یکی از آن‌ها اپلای کنید؛ مانند موارد زیر:

این ویزا، مناسب‌ترین زیرگروه ویزای کاری برای سرمایه‌گذران مهدکودک در کاناداست که نوعی ویزای کارآفرینی زیرمجموعه‌ی IMP است و نیازی به تاییدیه LMIA هم ندارد.

ویزای کارآفرینی برای آن دسته از افرادی است که با راه‌اندازی کسب و کاری جدید یا خرید کسب و کاری موجود در کانادا (در اینجا مهدکودک) قصد مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت دائم را دارند.

این ویزا برای افرادی است که می‌خواهند به‌عنوان مدیر یک مهدکودک یا عضوی کلیدی از شعبه‌ای موجود، به کانادا بروند و کسب و کارشان را گسترش بدهند. از طریق ویزای ICT می‌توانید شعبه‌ای دیگر از مهدکودک خود را در کانادا تاسیس کنید.

تنها در صورتی که ایده‌ی خارق‌العاده‌ای برای ارائه در بیزنس مهدکودکتان دارید، می‌توانید از طریق ویزای استارتاپ کانادا به‌عنوان یک کارآفرین برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید.

از طریق ورک پرمیت می‌توانید به کانادا رفته در آنجا، با بررسی شرایط، روی مهدکودک مورد نظرتان سرمایه‌گذاری کنید.

  • سرمایه‌گذاری از طریق تأسیس یا خرید مهدکودک در کانادا عمدتاً در دسته کارآفرینی و ایجاد شعبه مهدکودک در کانادا در گروه ICT قرار می‌گیرد.
  • اگر مهدکودک‌تان طرحی نوآورانه و جدید در کانادا ایجاد کند، ممکن است روش استارتاپ مناسب شما باشد.

در این مرحله باید در مدت مشخصی، مراحل قانونی شروع فعالیت مهدکودک خود را انجام دهید. بعضی از مراحل مثل مذاکره با فروشندگان مهدکودک می‌تواند از قبل توسط نماینده قانونی شما یا به صورت آنلاین انجام شود. بعضی مراحل دیگر، مثل گرفتن مجوزهای ضروری و گواهی‌ها باید توسط خودتان و پس از ورود به کانادا انجام شود.

خرید یا ارتقاء مبلمان و تجهیزات لازم، استخدام پرسنل و مربیان آموزش‌دیده، ثبت‌نام مالیاتی، درخواست بیمه و غیره از جمله مواردی است که بسته به روش سرمایه‌گذاری باید همه‌ی آن‌ها یا بخشی از آن‌ها را در این مرحله انجام بدهید.

مرحله‌ پنجم شامل اقدام برای گرفتن اقامت دائم و نهایتاً اخذ شهروندی کاناداست.

  • برای گرفتن اقامت دائم باید حدود ۱ سال مهدکودک را به‌صورت فعال و هم‌سو با طرح تجاری‌تان مدیریت کنید.
  • لازم نیست مهدکودک‌تان حتماً به سوددهی رسیده باشد، بلکه طبق قوانین فدرال کانادا فقط باید «فعال» و «واقعی» باشد.
  • بعد از ۱۰۹۵ روز (۳ سال) سکونت در کانادا طی ۵ سال پیش از زمان درخواست، می‌توانید حق شهروندی این کشور را هم دریافت کنید و در آرامش، به مدیریت مهدکودک خود بپردازید.
واقعی بودن کسب‌وکار یعنی چه؟

واقعی بودن کسب‌وکار بر اساس قوانین فدرال کانادا یعنی درآمد مجموعه، در حدی باشد که هزینه‌های جاری اداره آن و حقوق پرسنل را پوشش بدهد.

چند نکته:

  • بهتر است کسب‌وکارتان را طوری مدیریت کنید که سود دهی خوبی داشته باشد و جدای از امکان دریافت اقامت، بتواند به تأمین هزینه‌های زندگی‌تان هم کمک کند و فرصتی برای توسعه کسب‌وکار و بالا بردن درآمدتان ایجاد کند.
  • گرچه شرط اصلی گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اکسپرس‌انتری و برنامه‌های استانی (PNP) برای سرمایه‌گذاران مهدکودک، فعال‌بودن مجموعه است، اما شرط کافی برای آن نیست؛ به عبارت دیگر، شرایط عمومی دیگری هم برای اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد، مانند مهارت زبان و تحصیلات مناسب.

روش‌های سرمایه‌گذاری در مهدکودک در کانادا

برای مهاجرت به کانادا از طریق مهدکودک، سه روش اصلی سرمایه‌گذاری پیش رو دارید:

۱. راه‌اندازی و تأسیس یک مهدکودک از صفر
۲. خرید یک مهدکودک فعال یا خرید سهام آن در کانادا
۳. گرفتن فرنچایز یک مهدکودک معتبر برای راه‌اندازی در کانادا

تأسیس مهدکودک از صفر

تأسیس مهدکودک از صفر نسبت به روش‌های دیگر، گاهی کم‌هزینه‌تر و گاهی هم پرهزینه‌تر است و درعین‌حال، ریسک‌ آن در رسیدن به سوددهی، احتمالاً بالاتر و مراحل آن بیشتر است.

در این روش، آزادی کامل در کارآفرینی و پیاده‌سازی رویکرد خودتان در اداره مهدکودک دارید اما باید دقت کنید که این رویکرد هم باید مطابق با استانداردهای آموزش‌ و‌ پرورش استان محل فعالیت‌تان در کانادا باشد که در بخش «مراحل راه‌اندازی مهدکودک تجاری در کانادا⬆️» به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

هزینه
حدود ۲۵۰ هزار دلار کانادا (متناسب با فضا و شرایط تا ۱ میلیون دلار کانادا هم می‌تواند باشد)
مراحل
  • تهیه طرح تجاری و تأمین سرمایه
  • تدوین برنامه آموزشی و مقررات (Policies & Procedures)
  • انتخاب محل (خرید یا اجاره)
  • دریافت مجوزهای کسب و کار؛ مثل مجوز کسب و مجوز ثبتِ نام تجاری
  • دریافت مجوزهای فردی؛ مثل مدرک ECE و گواهی عدم سوء پیشینه
  • طراحی فضا در صورت نیاز و بازسازی آن بر اساس
  • استانداردهای هر استان
  • ثبت کسب و کار در اداره مالیات فدرال کانادا و اداره مالیات
  • استانی جهت اعلام مالیات سالانه
  • دریافت بیمه (متناسب با سطح مسئولیت)
  • خرید تجهیزات و مبلمان
  • استخدام پرسنل آموزش‌دیده
  • تبلیغات و بازاریابی در صورت تمایل
مدت ‌زمان الزامی کار قبل از درخواست اقامت دائم
حداقل یک سال پیوسته
شرایط درخواست اقامت دائم
فعال بودن و مشخص بودن محل مهدکودک، داشتنِ حداقل یک کارمند کانادایی

جدول ۱: شرایط و مراحل راه‌اندازی مهدکودک جدید

خرید مهدکودک فعال یا خرید سهام آن

برای این که رسماً صاحب یک مهدکودک فعال باشید باید حداقل ۵۱٪ از سهام آن را بخرید. این روش با توجه به سابقه فعالیت و اعتبار مهدکودک مورد نظر، جزو گران‌ترین روش‌هاست. با این‌ حال، اگر در انتخاب مهدکودکی که می‌خرید دقت کرده و مورد مناسبی و معتبری پیدا کنید، ریسک بسیار پایینی برای رسیدن به سوددهی دارد و از ابتدای کار، درآمد مناسبی خواهد داشت.

سایت‌های مختلفی مثل Businessesforsale برای دسترسی به آگهی‌های به‌روز فروش مهدکودک در کانادا وجود دارد؛ بسیار مهم است که صحت آگهی‌ها را پیش از اقدام به خرید، بررسی کنید. به‌طور کلی خرید بیزینس در کانادا با هدف مهاجرت، شرایط خاصی دارد که می‌توانید با مطالعه مقاله آن در سایت ما، به‌طور کامل از این شرایط آگاه شوید.

هزینه

حداقل ۲۵۰ هزار دلار کانادا برای سرمایه‌گذاری الزامی است.
برای سوددهی بهتر است بالای ۳۵۰ هزار دلار کانادا باشد.

مراحل
  • بررسی مهدکودک‌های مایل به فروش، انتخاب بهترین گزینه و مذاکره با آن
  • بررسی صورت‌های مالی، کلاینت‌بیس و اعتبار بیزنس، فهرست تجهیزات و دارایی‌ها، مجوزها و گزارش‌های عملکرد مهدکودک و مربی‌ها
  • طرح تجاری و تامین سرمایه
  • ارتقاء تجهیزات، مبلمان و فضای مهدکودک در صورت تمایل
    گسترش برنامه تبلیغاتی و بازاریابی در صورت نیاز
مدت ‌زمان الزامی کار قبل از درخواست اقامت دائم 
حداقل یک سال پیوسته
شرایط درخواست اقامت دائم
مالکیت حداقل ۵۱٪ از سهام مهدکودک فعال، داشتن حداقل یک کارمند کانادایی و حضور سرمایه‌گذار برای فعالیت در مهدکودک، الزامی است.

جدول ۲: شرایط و مراحل خرید یک مهدکودک فعال

در بعضی استان‌های کانادا، در شرایط خاص و زمان‌های مشخصی ممکن است با خرید ۳۳٪ از سهام یک مهدکودک هم بتوانید به‌عنوان سرمایه‌گذار به کانادا مهاجرت کنید، مشروط به آنکه سهام هر یک از سهام‌داران دیگر آن بیزینس، از سهم شما بیشتر نباشد.

خرید مهدکودک فرنچایز

خرید فرنچایز اگر با دقت انجام شود می‌تواند کم‌هزینه و پر سود باشد. با خرید فرنچایز مناسب، دیگر نیازی به نوشتن طرح تجاری و تبلیغات ندارید و می‌توانید به‌راحتی کارتان را شروع کنید.

اگرچه در برخی موارد شرکت‌ها از فروش فرنچایز به مهاجرین امتناع می‌کنند اما با مذاکره می‌توان این مشکل را هم حل کرد. الزام به اداره مهدکودک تحت دیسیپلین و رویکرد مهدکودک مرجع، نکته‌ای نسبتاً منفی بوده که برای این روش می‌توان به آن اشاره کرد. علاوه‌بر این، خریدار فرنچایز باید درصدی از سود کل خود را به عنوان حق وفاداری، به شرکت مادر پرداخت کند.

هزینه
حداقل ۱۵۰ هزار دلار کانادا
مراحل
  • بررسی مهدکودک‌های مایل به فروش فرنچایز
  • بررسی وضعیت شعب آن فرنچایز، عملکرد مالی و آموزشی آن شعب و گزارش‌های مهدکودک مرجع
  • طرح تجاری و تأمین سرمایه
  • تدوین برنامه آموزشی–فعالیتی مهدکودک
  • ثبت مهدکودک برای فعالیت در کانادا
  • انتخاب مکان مناسب تحت دیسیپلین شرکت مرجع برای افتتاح مهدکودک (بعضی شرکت‌های مرجع، ممکن است خودشان مکان مناسب ارائه کنند.)
  • طراحی و بازسازی مکان
  • دریافت مجوزهای لازم
  • ثبت بیزینس در اداره مالیات فدرال کانادا و اداره مالیات استانی جهت اعلام مالیات سالانه
  • گرفتن پوشش بیمه
  • استخدام مربیانِ مجوزدار و استخدام سایر پرسنل
  • دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای خودتان و تمام مربیان
  • راه‌اندازی مهدکودک
  • خرید تجهیزات، مبلمان و وسایل بازی
  • تبلیغات (در صورت توافق با مهدکودک مرجع)
مدت ‌زمان الزامی کار قبل از درخواست اقامت دائم
حداقل یک سال پیوسته
شرایط درخواست اقامت دائم
داشتن حداقل یک کارمند کانادایی، فعالیت سرمایه‌گذار در مهدکودک

 جدول ۳: شرایط و مراحل خرید فرنچایز یک مهدکودک معتبر

اگر فرد نخواهد بعد از گرفتن اقامت کانادا، بیزینس مهدکودک خود را ادامه بدهد، معمولاً می‌تواند پس از یک سال اقامت، کسب و کارش را بفروشد.

مراحل راه‌اندازی مهدکودک تجاری در کانادا

در بین روش‌های سرمایه‌گذاری در مهدکودک در کانادا، راه‌اندازی و تأسیس مهدکودک تجاری جدید، گزینه‌ای متداول است. مراحل راه‌اندازی مهدکودک، همگی باید بدون استثنا انجام شوند تا بتوانید به‌صورت قانونی در کانادا فعالیت کنید.

وزارت آموزش و پرورش استان محل فعالیت شما می‌تواند جزئیات اختصاصی راه‌اندازی مهدکودک در منطقه مورد نظرتان و انواع مجوزهای لازم را به شما بگوید. در ادامه، مراحل عمومی راه‌اندازی مهدکودک در کانادا را توضیح داده‌ایم.

با تصمیم به سرمایه‌گذاری در مهدکودک در کانادا، باید قبل از هر چیز، تأمین بودجه را در نظر بگیرید تا ضمن شروع موفق، در نهایت بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به سوددهی برسید چون هزینه اولیه، بسته به شرایط و ابعاد بیزنس، می‌تواند تا یک میلیون دلار کانادا هم بالا برود.

متاسفانه عموماً برای کسانی که اقامت دائم یا شهروندی کانادا را ندارند، راه‌های بسیار محدودی برای تأمین سرمایه کمکی وجود دارد و حتی برای بعضی وام‌ها هم محدودیت بودجه وجود دارد.

مهدکودک هم، مانند هر بیزینسی برای موفقیت در مسیرش، طرح تجاری کاملی لازم دارد که جریان مالی، برنامه تجاری، راهبرد مدیریتی، رویکرد آموزشی و غیره را پوشش بدهد و در قالب طرحی مدون بتواند راهنمایی کاربردی برای مدیریت و اداره این مجموعه فراهم کند.

این مرحله به نوعی به تهیه و تنظیم سند جامع الزامات مهدکودک شما به صورت مکتوب پرداخته و به‌طور عمده شامل موارد زیر است:
متد آموزشی: مهدکودک‌های کانادا متدهای آموزشی مختلفی دارند، مانند موارد زیر:

  • بازی‌محور (Play-Based)
  • آموزش‌محور (Academic-Based یا STEAM-Based)
  • اجتماع‌محور (Community-Based)
  • مونته‌سوری (Montessori)
  • والدورف (Waldorf)

روش آموزش، متناسب با استراتژی و رویکرد مدیریت مرکز است و والدین می‌توانند مهدکودکی با متد دلخواه‌شان انتخاب کنند.

برنامه آموزشی‌-فعالیتی مهدکودک (Curriculum): برنامه آموزشی-فعالیتی کودکان، مهم‌ترین بخش در مقررات و برنامه آموزشی محسوب می‌شود. در این برنامه، باید شرح خدمات، ساعت فعالیت‌های روزانه و موارد مشابه نوشته شود.

نمونه‌ای از برنامه آموزشی‌-فعالیتی یک مهدکودک در کانادا:

ساعت گروه سنی صفر تا ۳ سال گروه سنی ۳ تا ۵ سال
۷ تا ۹
  • باز شدن مهدکودک
  • رسیدن کودکان و تحویل گرفتن آن‌ها
  • بازی و فعالیت آزاد
  • باز شدن مهدکودک
  • رسیدن کودکان و تحویل گرفتن آن‌ها
  • بازی و فعالیت آزاد
۹ تا ۱۰
  • رسیدگی به کودکان
  • تغذیه صبح
  • فعالیت‌های سرگرمی گروهی
  • فعالیت‌های جدید
  • روتین صبحگاهی و خوردن میان‌وعده
  • فعالیت‌های سرگرمی گروهی
۱۰ تا ۱۱
  • آماده کردن کودکان برای فعالیت خارجی
  • فعالیت در محیط باز مثل حیاط
  • آماده شدن کودکان برای فعالیت خارجی
  • فعالیت در محیط باز مثل حیاط
۱۱ تا ۱۱:۳۰
  • برگشتن به داخل
  • شستن دست‌ها و غیره
  • آماده شدن برای ناهار
  • برگشتن به داخل
  • شستن دست‌ها و غیره
  • آماده شدن برای ناهار
۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰
  • ناهار
  • رسیدگی به کودکان
  • آماده شدن برای خواب ظهر
  • ناهار
۱۲:۳۰ تا ۱۴
  • خواب ظهر
یا
  • فعالیت‌های آرام
  • خواب ظهر در صورت نیاز
یا
  • فعالیت‌های آرام
۱۴ تا ۱۶
  • بیدار شدن
  • رسیدگی به کودکان
  • فعالیت و بازی آزاد
  • بیدار شدن
  • فعالیت و بازی آزاد
۱۶ تا ۱۶:۳۰
  • فعالیت‌های گروهی
  • میان‌وعده عصر و بازی
۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰
  • بازی در محیط باز مثل حیاط
  • بازی در محیط باز مثل حیاط
۱۷:۳۰ تا ۱۸
  • برگشتن به داخل
  • فعالیت و بازی آزاد
  • تحویل کودکان به والدین
  • بسته شدن مهدکودک
  • برگشتن به داخل
  • فعالیت و بازی آزاد
  • تحویل کودکان به والدین
  • بسته شدن مهدکودک
  • قوانین رفت‌وآمد کودکان به مهد‌کودک و تحویل آن‌ها: ساعت باز و بسته شدن مهدکودک و قوانین مرتبط با تحویل گرفتن کودکان از والدین و تحویل دادن آن‌ها به خانواده‌ها باید به‌صورت دقیق بیان شود.
  • قوانین مربوط به بیماری کودکان: در این قسمت، ضوابط لزوم عدم حضور کودک در مهدکودک به دلیل ابتلا به بیماری یا بلامانع بودن حضورش در صورت بیماری باید شرح داده شود.
  • اقدامات مرتبط با شرایط آب‌و‌هوایی در کانادا: مشخص شود که در چه شرایط اضطراری، مهدکودک به علت بحران‌های آب‌وهوایی تعطیل خواهد شد.
  • اردوهای سالیانه
  • شرایط مرخصی پرسنل
  • بازه تعطیلات مهدکودک طبق تقویم رسمی

بعد از داشتن طرح تجاری کامل، باید مکان تجاری مناسبی برای تأسیس مهدکودک اجاره یا خریداری کنید. این مرحله که از چالش‌های مهم راه‌اندازی این کسب و کار است، شاید از چند روز تا چند ماه طول بکشد چون ملک مورد قبول برای مهدکودک در کانادا باید منطبق بر اصول ایمنی برای کودکان باشد و دسترسی و فضای پارکینگ مناسب، امنیت محلی، شرایط بهداشتی و سلامت کودکان و غیره به تایید شهرداری منطقه و نهادهای بهداشتی استان برسد.

معمولاً باید با مشاور املاک صحبت کنید که قوانین منطقه‌ای را بداند و بر اساس مهدکودکی که می‌خواهید راه بیندازید (مهدکودک تجاری یا خانگی) در پیدا کردن فضا به شما کمک کند.

درصورتی که محل مورد نظرتان تأیید نشود، باید آن را تغییر بدهید. پس اگر ملک را اجاره می‌کنید، بهتر است قراردادتان بندی داشته باشد که در صورت نیاز، بتوانید آن را در همان ماه‌های اول، فسخ کنید و اگر قصد خرید ملک برای این بیزنس را دارید، قبل از گرفتن تأییدیه‌های اولیه از شهرداری و نهادهای بهداشتی، معامله را نهایی نکنید.

مکان تأسیس مهدکودک باید مناسب نگهداری از کودکان باشد. در انتخاب این محل باید معیارهای بهداشتی، ایمنی و زیرساخت‌های ساختمان را در نظر بگیرید. تعداد کودکانی که تحت مراقبت شما هستند و سن آن‌ها هم بر مقررات حاکم بر مهدکودک‌تان تأثیر دارد.

ویژگی‌های کلی درمورد مکان مهدکودک

  • منطقه‌بندی (زون‌بندی شهرداری)

از طریق تماس با مقامات قانونی محلی، در مورد وضعیت منطقه‌بندی ملک مورد نظرتان کسب تکلیف کنید و مطمئن شوید آن مکان برای کاربری مهدکودک، صلاحیت دارد.

  • دسترسی

نحوه دسترسی با خودرو و به‌صورت پیاده، دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی، فضای مناسب پارکینگ و دسترسی معلولین از مواردی هستند که باید درمورد مکان پیشنهادی خود، در نظر داشته باشید.

  • همسایگی و کاربری‌های اطراف

مهدکودک ترجیحاً باید نزدیک دبستان‌ها، فضاهای سبز، کتابخانه‌ها و در بافت مسکونی تاسیس شود. در صورت انتخاب بافت تجاری یا چند کاربره، باید مسیر رسیدن به مهدکودک از خیابان اصلی، طی پروسه طراحی، کنترل شود و صداهای مزاحم در داخل بنا حذف شوند و در مجموع، ایمنی کودکان تضمین شود.

  • مساحت فضای مورد نیاز

ظرفیت و تعداد کودکانی که اجازه دارید در مهدکودک بپذیرید، طی بازبینی از مکان مشخص می‌شود. در کانادا معمولاً به‌ ازای هر کودک، ۳ مترمربع فضای داخلی و ۶ مترمربع فضای بیرونی نیاز است؛ پس محلی که برای مهدکودک انتخاب می‌کنید حتماً باید حیاط‌ داشته باشد.
حداکثر تعداد کودکان صفر تا ۳ سال در یک فضای مهدکودک ۱۲ نفر و حداکثر کودکان ۳ تا ۵ سال در یک اتاق این مجموعه ۲۵ نفر در ضوابط استانی این بیزینس اعلام شده است.

  • پارکینگ

متناسب با شرایط منطقه و قوانین شهرداری آن، هر مهدکودک باید تا حدی فضای پارکینگ و فضای مناسب برای پیاده‌ و‌ سوار کردن کودکان داشته باشد. اگر مشکلی برای فراهم کردن این امکانات در محل مهدکودک دارید، باید به شهرداری منطقه نامه بزنید و درخواست راهنمایی کنید.

  • نور طبیعی و گردش هوا

مهدکودک باید در طول روز، نور طبیعی دریافت کند و تهویه هوای مناسب داشته باشد. با آنکه می‌توان ورود نور و گردش هوا را در طراحی و بازسازی محل هم بررسی و فراهم کرد، اما بهتر است از ابتدا مکانی را انتخاب کنید که شرایط مناسب برای بهره از نور طبیعی و تهویه مناسب داشته باشد.

گاهی ممکن است مکان انتخابی، نیاز به طراحی مجدد، بازسازی یا اعمال نکات ایمنیِ ابلاغ شده توسط بازرسین شهرداری و نهادهای بهداشتی داشته باشد. در صورت تأیید اولیه ملک و ابلاغ فهرست تغییرات لازم، باید با مشورت یک معمار و طراح، فضای مهدکودک را به‌صورت اصولی و منطبق بر استاندارد طراحی مهدکودک در استان خود، مکان را طراحی و بازسازی کنید.

نکات مهم در طراحی و بازسازی مکان مهدکودک

در طراحی و بازسازی مکان مهدکودک، توجه به موارد زیر مطابق با استانداردهای آن ضروری است:

  • امنیت

محیط مهدکودک باید امن باشد؛ مثلاً:

  • ورودی و خروجی مناسب (حداقل دو مورد) داشته باشد.
  • فضای بازی امن داشته باشد.
  • در موارد لازم، نرده‌کشی شده باشد.
  • طراحی مهدکودک طوری باشد که لوازم و ابزار پرخطر برای کودکان، دور از دسترس‌شان باشد.
  • اگر بنا به اعلام بازرسی استانی، مکان نیاز به بازسازی زیرساخت‌ها یا نصب لوازم ایمنی داشته باشد، باید تمام نکات برطرف شود. پس از اتمام بازسازی‌ها و رعایت نکاتِ گوشزد شده در بازدید اول، بازدید دیگری انجام می‌شود و در صورت تأیید، می‌توانید وارد مراحل بعدی شوید.

 

  • فضاهای مورد نیاز

مهدکودک‌ها به ورودی، راهروهای ارتباطی، کلاس‌های درس، اتاق‌های بازی، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، غذاخوری، فضای استراحت، اتاق خواب نوزادان و نوپایان، محل نگهداری وسایل کودکان، اتاق مدیریت، دفتر مربیان، انبار و حیاط (فضای فعالیت‌های خارجی) نیاز دارند.
فضایی برای شستشوی لباس‌ کودکان در ساعت حضور در مهد، اختیاری است.

  • فضای داخلی و خارجی

فضای داخلی و خارجی برای فعالیت کودکان یا باید با هم، هم‌سطح باشند یا حداکثر اختلاف ارتفاع ۵ متری داشته باشند. این مقدار در هر استانی ممکن است متناسب با شرایط طراحی مهدکودک، با استان دیگر کمی متفاوت باشد.

  • نور طبیعی و تهویه هوا

مهدکودک باید نور کافی و تهویه هوای مناسب داشته باشد.

  • حذف صداهای مزاحم

کودکان باید بتوانند در فضایی آرام و دور از صداهای مزاحم در فضای داخلی و خارجی فعالیت کنند.

  • پوشش مناسب سیم‌ها و پریزهای برق

سیم‌های برق باید کاملاً توکار و دور از دسترس کودکان باشند. پریزهای برق هم باید کاور محافظ کودک داشته باشند.

  • گرمایش و سرمایش

فضای نگهداری و فعالیت کودکان باید امکان کنترل مجزای دما و تنظیم سرمایش و گرمایش را داشته باشد.

  • کفپوش‌ها

فضاهای مهدکودک باید متناسب با نوع فعالیت کودکان، بدون لغزندگی، امن و قابل شستشو باشند.

با جستجوی عبارتی همچون Daycare Design Guidelines in City X می‌توانید ضوابط کامل طراحی و بازسازی مهدکودک در هر استانی را پیدا کنید. مثلاً برای آشنایی با ضوابط طراحی و مقررات بازسازی مهدکودک در بریتیش‌ کلمبیا می‌توانید عبارت Daycare Design Guidelines in British Columbia را جستجو کنید.

ممکن است مجبور شوید طرح تجاری‌تان را با توجه ‌به محل و بازبینی‌ها، تا حدودی تغییر بدهید. ضمن آنکه پیش از شروع فعالیت رسمی کسب و کارتان، باید مقررات و برنامه آموزشی و فعالیتی مهدکودکتان را در بیزنس‌پلنتان به‌صورت دقیق و مدون نوشته و به آموزش‌ و‌ پرورش استان تحویل بدهید. در این گام با توجه به تمام مراحل قبلی، طرح تجاریتان باید نهایی شود تا بتوانید برای گرفتن مجوزهای نهایی‌، اقدام کنید.

در این مرحله باید ملک تجاری مورد نظر اجاره یا خریداری و تأیید نیز شده باشد. در این صورت می‌توانید برای دریافت مجوزهای مربوطه برای دایر کردن مهدکودک‌تان اقدام کنید.

دقت کنید که اکثر قوانین در کانادا به‌صورت استانی هستند و اداره می‌شوند پس باید این قوانین را به‌صورت استانی برای محل مورد نظر خودتان جستجو کنید تا اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید، دقیق باشد.

به‌طورکلی برای شروع، نیاز به برخی مدارک مربوط به کسب و کار و برخی مدارک فردی دارید.

  • مجوزها و مدارک فردی
  • مدرک ECE مدیریت مجموعه
  • گواهی عدم سوءپیشینه مدیر مهدکودک
  • مدرک کمک‌های اولیه و احیای قلبی مدیریت
  • مجوزهای مربوط به کسب و کار (بعضی مجوزهای اصلی)

 

  • مجوز کسب

مجوز کسب یا Business License در کانادا توسط شهرداری محل فعالیت کسب و کار، صادر می‌شود و اساسی‌ترین مبنای فعالیت مهدکودک است. بعد از آنکه شهرداری بازرسی‌های مربوطه را انجام داد، مجوز کسب را برای مهدکودک‌تان برای آدرس ثبت‌ شده، صادر می‌کند. مجوز کسب را باید به‌صورت سالانه تمدید کنید.

  • مجوز نهادهای بهداشتی استان

بهداشت و سلامت محیط مهدکودک باید توسط نهادهای بهداشتی استانی یا همان Health Authorization در یک یا چند مرحله بازرسی، تأیید و مجوز آن صادر شود. این نهاد در هر استان و منطقه، متفاوت است. مثلاً Fraser Health Vancouver یا Vancouver Coastal Health در استان بریتیش کلمبیا مرجع صدور این مجوز هستند.
برای اطلاع از قوانین این مجوز برای مهدکودک در منطقه سکونت‌تان می‌توانید در اینترنت عبارت Health Childcare را به‌همراه اسم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید جستجو کنید.

  • مجوز شهرداری

یکی از مجوزهای مورد نیاز برای مهدکودک، مجوز شهرداری یا همان City است.

قوانین مربوط به این مجوز برای هر منطقه‌ای فرق می‌کند. مثلاً اگر در Burnaby زندگی می‌کنید، برای اطلاع از قوانین این مجوز می‌توانید عبارت City of Burnaby Childcare Bylaw را در اینترنت جستجو کنید.

  • مجوز پارکینگ

پارکینگ جزو مواردی است که در مهدکودک‌ها اهمیت دارد و باید بتوانید تا حدی آن را تامین کنید یا به شهرداری نامه بدهید و از طریق آن‌ها پیگیری کنید. برای پارکینگ هم نیاز به مجوز دارید.
برای اطلاع از قوانین مربوط به پارکینگ برای مهدکودک در منطقه سکونت‌تان می‌توانید در اینترنت عبارت Parking Bylaw را به‌همراه اسم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید جستجو کنید.

  • ثبت بیزنس حقوقی (Federal Incorporation)

اگر مهدکودک‌تان به‌عنوان کسب و کاری حقوقی دایر شده، باید از طریق مراجع فدرال آن را ثبت حقوقی کنید و به یک حساب بانکی تجاری‌-حقوقی متصلش کنید.

  • مجوز شماره تجاری

گرفتن شماره تجاری یا Federal Business Number برای فعالیت تجاری کسب و کار در کانادا الزامی است. برای درخواست این مجوز باید به صورت آنلاین از طریق مراجع فدرال کانادا اقدام کنید.

  • ثبت نامِ تجاری و لوگو خود

برای تأسیس مهدکودک از صفر، باید نامی تجاری انتخاب کنید که قبلاً ثبت نشده باشد و در استان محل فعالیت خود آن را ثبت کنید. بهتر است نام تجاری طوری انتخاب شود که برای خانواده‌ها جذاب باشد و در ذهن کودکان هم به خوبی نقش ببندد.

  • مجوز نصب تابلو

برای نصب تابلوی مهدکودک در دیدرس مردم، باید از طریق شهرداری، مجوز نصب تابلو یا Signage Permit بگیرید.
اطلاعات و قوانین مربوط به مجوز نصب تابلو را با جستجوی عبارت Sign Bylaw به‌همراه نام محله‌ی موردنظرتان در اینترنت می‌توانید پیدا کنید.

  • مجوز بازسازی مکان مهدکودک

اگر مکانی که برای راه‌اندازی مهدکودک در نظر دارید نیاز به طراحی مجدد و بازسازی داشته باشد، باید از طریق شهرداری منطقه، مجوز بازسازی یا Building Permit بگیرید.

برای اطلاع از قوانین مربوط به پرمیت ساختمان برای منطقه مورد نظرتان، می‌توانید در اینترنت عبارت Building Permit Bylaw را به‌همراه اسم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، جستجو کنید. داکیومنتی که با جستجوی این عبارت پیدا می‌کنید، اطلاعاتی بسیار دقیق درمورد قوانین ساختمان می‌دهد؛ مثلاً ورودی باید چند متر باشد، راه‌های خروج باید چطور باشند و مواردی از این دست که باید به معمار یا طراح بدهید تا فضا را بر اساس آن طراحی کند.
رعایت نکردن این داکیومنت باعث می‌شود نتوانید تائیدیه شهرداری بگیرید.

  • مجوز فعالیت آموزشی

با ارائه طرح تجاری نهایی و برنامه آموزشی خود به آموزش‌ و‌ پرورش استان، باید پیش از شروع فعالیت مهدکودک، مجوز فعالیت آموزشی را دریافت کنید. برای گرفتن این مجوز، باید مجوز کسب از شهرداری و گزارش بازرسی‌های نهادهای بهداشتی داشته باشید و همین‌طور مدیریت مجموعه هم گواهی عدم سوء پیشینه و مدرک کمک‌های اولیه گرفته باشد.
ارزیابی شما هم مادامی که مهدکودک‌تان فعال است، برای تعیین صلاحیت‌تان در مراقبت از کودکان، توسط بازرسین سازمان مربوطه به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

  • مجوز تهیه و سرو غذا در مهدکودک

اگر می‌خواهید به‌عنوان بخشی از خدمات مهدکودک، غذا ارائه بدهید و آن را تهیه و سرو کنید، طبق الزامات استانی ممکن است نیاز به اعمال قوانین ایمنی مواد غذایی توسط سازمان مربوطه داشته باشید.

  • مالیات

متناسب با شرایط مهدکودک‌تان به‌عنوان کسب و کار، باید در اداره مالیات کانادا، هم به صورت فدرال و هم به صورت استانی پرونده تشکیل داده و هر سال در موعد مقرر، اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل بدهید.

نکته:

  • می‌توانید از طریق سایت BizPal تمام مدارک بیزنسی مورد نیازتان برای راه‌اندازی مهدکودک در کانادا را بر اساس استان و منطقه خود جستجو کنید.
  • مجوزهای لازم برای راه‌اندازی مهدکودک، بخش‌های مختلف دارد و کلمه‌ی Bylaw می‌تواند نقطه خوبی برای کمک به شما در جستجوی قوانین مختلف مجوزهای مورد نیاز هر استان در اینترنت باشد. مثلاً اگر می‌خواهید قوانین ساختمانی برای مهدکودک در ونکوور را بدانید، می‌توانید در اینترنت عبارت Building Bylaw Childcare in Vancouver را جستجو کنید تا داکیومنت دقیقی ببینید و قوانین را در آن مطالعه کنید.

پیش از شروع فعالیت مهدکودک‌تان در کانادا به‌صورت رسمی، باید پوشش بیمه مناسبی تهیه کنید. اگر صاحب مهدکودک هستید (چه مهدکودک خانگی و چه مرکز رسمی) به دلیل مراقبت از کودکان و مشکلات و اختلاف‌های احتمالی، ممکن است با پرونده‌های قضایی روبه‌رو شوید. پس با انتخاب بیمه مناسب، از خودتان، مهدکودک و کودکان به‌صورت اصولی مراقبت می‌کنید.

در این مرحله با کارشناسان بیمه مشورت کنید تا بیمه‌ای برای کسب و کارتان تهیه کنید که سطح مناسبی از مسئولیت را در مهدکودک پوشش دهد. پوشش‌های بیمه برای مسائل پیش‌بینی نشده‌ای مانند سیل و زلزله یا مسائلی مانند دزدی یا جراحت‌هایی که ممکن است برای کودکان پیش بیاید هم مناسب هستند.

برای داشتن حمایت کامل، باید تحت پوشش بیمه‌های مختلفی مانند بیمه مسئولیت جامع، بیمه ملک تجاری، بیمه وقفه در فعالیت کسب‌وکار، بیمه مسئولیت حرفه‌ای، بیمه کارکنان و بیمه اتومبیل باشید.

در این مرحله باید تجهیزات و لوازم مهدکودک را برای حضور کودکان آماده کنید و تجهیزات آموزشی، تفریحی، بهداشتی و مراقبتی مورد نیاز برای نگهداری از کودکان را تهیه کنید. همه تجهیزات و مبلمان مهدکودک باید مورد تائید CSA یعنی CSA Approved و مطابق با استاندارد سازمان استاندارد کانادا باشد.

هزینه تأمین تجهیزات، مطابق با اندازه‌‌ی مهدکودک، بودجه و سلیقه شخصی شماست و می‌تواند از چند هزار دلار تا عددی بسیار بالاتر باشد.
فهرست تجهیزات ضروری برای تاسیس مهدکودک در کانادا

با اینکه فهرست تجهیزات ضروری برای تأسیس مهدکودک در کانادا برای هر مرکزی متفاوت است، اما بعضی تجهیزات ضروری شامل موارد زیر می‌شوند:

مبلمان

باید انواع مبلمان از کاناپه تا میز، صندلی و گهواره تهیه کنید.
اسباب‌بازی و ابزار یادگیری
برای سرگرمی و آموزش به کودکان نیاز به تجهیزات مختلف دارید که با توجه به برنامه آموزشی و بازه سنی کودکان، متفاوت است.

تجهیزات نظافتی

برای رعایت بهداشت، حفظ نظافت محل و سلامت کودکان در مهدکودک، باید نظافت به‌صورت مداوم رعایت شود که نیازمند تهیه تجهیزات نظافتی است.

دقت کنید که لوازم و مواد خطرناک مانند وایتکس را در مکانی دور از دسترس کودکان نگه دارید.

تجهیزات ایمنی

تهیه‌ی مواردی مانند کپسول آتش‌نشانی، سیستم اعلام حریق و غیره را باید به‌عنوان تجهیزات ایمنی در مهدکودک در نظر داشته باشید.

تجهیزات بازی در فضای باز

علاوه‌بر تجهیزات آموزش و بازی در فضای بسته، برای فضای باز مهدکودک هم باید تجهیزاتی مثل تاب و سرسره، دیوار سنگ‌نوردی، کف‌پوش نرم و ایمن و موارد مشابه تهیه کنید.
دقت کنید که در تمام تجهیزات، موارد ایمنی رعایت شده باشد.

تجهیزات کمک‌های اولیه

باید جعبه کمک‌های اولیه کاملی در مهدکودک داشته باشید تا در صورت بروز حادثه بتوانید از کودکان مراقبت کنید. این تجهیزات هم باید در محل مطمئن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

تجهیزات مورد نیاز پرسنل

لباس فرم و ابزار کار مثل ماژیک، تخته سفید و لوازم آموزشی، همگی از تجهیزات پرسنل هستند که باید تهیه کنید. اتاقی را هم برای استراحت پرسنل در نظر بگیرید و آن را با لوازمی مثل دستگاه قهوه‌ساز، چای‌ساز، یخچال و غیره تجهیز کنید.

تجهیزات اداری و تکنولوژی

تهیه سیستم‌های اداری مانند پرینتر، تلفن، تلویزیون، سیستم پخش و غیره هم باید جزو تجهیزات فهرست‌تان قرار بگیرد.

زمان اقدام برای لایسنس و مجوزهای قانونی، نیازی ندارید که تیم پرسنل خود را استخدام کرده باشید، اما پیش از شروع فعالیت مهدکودک باید متناسب با تعداد کودکانی که پذیرش می‌شوند، پرسنل استخدام کنید. معمولاً یک مربی به ازای هر ۴ کودکِ صفر تا ۳ ساله و یک مربی به ازای هر ۸ کودکِ ۳ تا ۵ ساله به عنوان استاندارد عمومی در نظر گرفته می‌شود. مراجع قانونی استانی در مورد نسبت تعداد پرسنل به تعداد کودکان توضیحات لازم را به شما ارائه می‌کنند.

ویژگی‌های پرسنل برای استخدام

تحصیلات و تجربه مرتبط

نیرویی استخدام کنید که در حوزه مراقبت از کودکان، آموزش‌های لازم را دیده باشد و تجربه کافی برای برخورد با کودکان داشته باشد. دو نوع مدرک در این زمینه وجود دارد:

  • Early Childhood Education یا ECE

مدرک اصلی، مدرک مربی مهدکودک است که طی تحصیل در کالج یا دانشگاه کسب می‌شود. اگر مؤسس مهدکودک این مدرک را نداشته باشد باید مدیری استخدام کند که این مدرک را گرفته باشد.

  • Early Childhood Education Assistant یا ECE Assistant

گرفتن مدرک دستیار مربی مهدکودک، با گذراندن دوره کوتاه‌ِ دو تا چهار ماهه ممکن است. مربی‌های اصلی مهدکودک حتماً باید مدرک ECE داشته باشند و دستیاران مربی مهدکودک، وظایفی مشابه با مربیان اصلی دارند اما فقط در حضور آن‌ها می‌توانند فعالیت کنند؛ یعنی این مدرک به‌تنهایی برای تأسیس و اداره مهدکودک کافی نیست.

گواهی کمک‌های اولیه و احیاء

تمام پرسنل مهدکودک باید این مهارت‌ها را بلد باشند تا بتوانند در شرایط اضطراری به کودکان کمک کنند.

سابقه شغلی

بررسی سابقه شغلی پرسنل کمک می‌کند متوجه شوید که آیا سابقه مراقبت از کودکان و رسیدگی مناسب را داشته‌اند یا خیر.

مهارت‌های ارتباطی

پرسنل مهدکودک باید مهارت‌های ارتباطی بسیار قدرتمند در زمینه‌ی گفتار و نوشتار داشته باشند تا بتوانند ارتباط مؤثری با کودکان و والدین برقرار کنند.

سازگاری فرهنگی

نیرویی استخدام کنید که بتواند با کودکانِ بزرگ شده در فرهنگ‌های متفاوت، به‌خوبی ارتباط برقرار کند.

طی سال‌های منتهی به ۲۰۲۳ نیاز بالا به مهدکودک‌ها و صف انتظار طولانی برای ثبت‌نام کودکان در این مراکز، تقریباً خودش باعث تبلیغ برای مهدکودک‌ها شده است. اما برای معرفی مهدکودک خودتان و ترغیب خانواده‌ها برای سپردن فرزندان‌شان به مهدکودک‌تان، روش‌های مختلفی مانند چاپ آگهی در روزنامه‌های محلی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات در مراکز محلی، تبلیغات فردی، نصب بنر و تراکت وجود دارد.

بهتر است تبلیغات را در اوایل راه‌اندازی مهدکودک خود دست‌کم نگیرید چون بسیاری از والدین با وجود تعداد نسبتاً کم مهدکودک‌ها در کانادا و ظرفیت محدود آن‌ها، از ثبت‌نام فرزندشان در مهدکودکی که کودکان دیگر در آن نباشند اجتناب می‌کنند.

وضعیت استان‌های کانادا جهت فعالیت مهدکودک

در بین استان‌های کانادا، انتاریو و کبک به ترتیب با ۳.۵۸۱ و ۳.۳۷۸ مرکز، بیشترین تعداد مهدکودک را دارند و استان بریتیش‌ کلمبیا با ۲.۰۶۰ مهدکودک، در رده سوم است.

طبق گزارش‌های بررسی‌ آماری و مطالعات مراکز مهدکودک کانادا، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۶۶۴ مرکز مهدکودک در کانادا فعال بوده که در مجموعِ آن‌ها ۷۱۷.۲۰۰ کودک ثبت‌نام شده بودند؛ در این میان، تقریباً ۵۶۵.۰۰۰ کودک به‌صورت تمام‌وقت و ۱۵۲.۲۰۰ کودک به‌صورت پاره‌وقت توسط خانواده‌های‌ خود به این مراکز فرستاده می‌شدند.

نمودار زیر تعداد مهدکودک‌های کانادا را در سال ۲۰۲۲ به تفکیک استان نشان می‌دهد:

وضعیت استان‌های کانادا جهت فعالیت مهدکودک

با توجه به آنکه کودکان زیر ۶ سال، گروه سنی هدف در مهدکودک هستند، تقاضا برای این مراکز تقریباً در مناطقی بیشتر است که تعداد فرزندان زیر ۶ سال آن‌ها بالاتر است. گزارش‌های مرکز ملی آمار کانادا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد ۷۱٪ خانواده‌هایی که در استان کبک فرزند زیر ۶ سال دارند کودکان خود را به مهدکودک می‌فرستند. این درصد در جزیره پرنس ادوارد و نیوبرانزویک ۵۹٪، در بریتیش‌ کلمبیا حدود ۵۳٪، در آلبرتا ۴۶٪ و در انتاریو ۴۱٪ است.

در نمودار زیر، درصد خانواده‌هایی که فرزندان زیر ۶ سال خود را در مراکز مهدکودک ثبت‌نام کرده‌اند به تفکیک استان نشان داده شده است.

بهترین استان‌ها جهت فعالیت مهدکودک در کانادا

بنابر این نمودار، این درصد در استان‌های کبک، انتاریو، نیوفاندلند و جزیره پرنس‌ادوارد در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش و در استان‌های بریتیش‌ کلمبیا، آلبرتا، منیتوبا و ساسکاچوان اندکی کاهش داشته است که البته طبق همان گزارش، بخشی از این کاهش به‌ علت شرایط پاندمیک کرونا بوده است.

در سراسر کانادا تقاضا برای وجود مهدکودک‌های فعال و معتبر بالاست؛ به‌طوریکه در بیشتر مناطق این کشور، والدین برای ثبت‌نام فرزندان خود در این مراکز باید مدت‌ها در لیست انتظار بمانند. براساس گزارش CTV در آپریل ۲۰۲۳، فقط حدود ۲۹٪ از کودکانِ این فهرست انتظار، می‌توانند جای خالی در مهدکودک‌های کانادا پیدا کرده و ثبت‌نام کنند.

در مناطقی که جمعیت بیشتری دارند، خانواده‌های بیشتری کودکان زیر ۶ سال دارند و درصد بیشتری از والدین شاغل هستند، نیاز به افزایش تعداد مراکز مهدکودک در برنامه دولت کانادا بیشتر گزارش شده است.

گروه پژوهشِ اقتصادی TD در ماه جون ۲۰۲۳ متناسب با معیارهای اشاره‌شده، میزان کمبود جا در مراکز مهدکودک در استان‌های کانادا را که باید تا سال ۲۰۲۶ با گسترش این مراکز و افزایش تعداد آن‌ها جبران شود، طبق جدول زیر تخمین زده است:

استان کمبود جا برای ثبت‌نام کودکان
آلبرتا 30.744 – 26.002
بریتیش‌کلمبیا 10.996 – 5.675
مانیتوبا 3.567 – 2.357
نیوبرانزویک 8.087 – 7.570
نیوفاندلند و لابلادور 625 – 225
نوا اسکوشیا 13.797 – 9.876
انتاریو 164.652 – 110.336
جزیره پرنس‌ادوارد 1.569 – 993
کبک 87.157 – 73.351
ساسکاچوان 1.066 – 1
کل کشور کانادا 314.811 – 243.351
  • با توجه به طیف سنی سیستم آموزشی کانادا، بعضی خانواده‌ها کودکان بالای ۵ سال خود را به جای مراکز مهدکودک (Daycare) در مراکز پیش‌دبستانی (Kindergarten) ثبت‌نام می‌کنند.
  • دوره پیش‌دبستانی در استان‌های نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اجباری و در سایر استان‌های کانادا اختیاری است. بر این اساس، کودکان در این دو استان از سن ۵ سالگی باید وارد مراکز پیش‌دبستانی و سپس وارد مقطع ابتدایی شوند ولی در سایر استان‌ها کودکان می‌توانند از سن ۶ سالگی مستقیماً وارد مدارس ابتدایی شوند.

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در مهدکودک

پیدا کردن کار مناسب و درآمدزایی بعد از مهاجرت، می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد اما اگر از طریق سرمایه‌گذاری در مهدکودک قصد مهاجرت دارید از همان روز اول، صاحب کسب‌وکار هستید و می‌توانید پیشرفت کنید. خصوصاً اگر با برنامه‌ریزی درست، مشورت با وکیل مجرب و طرح تجاری قوی جلو بروید می‌توانید از بسیاری از مشکلات و سختی‌هایی که معمولاً مهاجرین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند جلوگیری کنید.

با افزایش تعداد خانواده‌ها، بیشتر شدنِ تعداد کودکان زیر ۶ سال و بالا رفتنِ اشتغال مادران خانواده در کانادا، تقاضای بالایی برای مهدکودک‌ها در این کشور ایجاد شده، تا جایی که می‌توان گفت مناطقی از کانادا با کمبود مهدکودک‌ها و خدمات نگهداری از کودکان زیر ۶ سال مواجه هستند. به‌ویژه بعد از پاندمی کووید ۱۹ نیاز دو چندانی به مهدکودک‌ها ایجاد شده و بازارِ آماده و مستعدی برای سرمایه‌گذاری دارد.

مهاجرت به کانادا از طریق راه‌اندازی مهدکودک یعنی قوانین کلی کارتان را خودتان تعیین می‌کنید. ساعات کاری، فلسفه‌ی مهدکودک، شیوه اداره‌ کردن آن، درآمد و مخارج را خودتان تحت کنترل دارید. البته در نظر داشته باشید که باید قوانین کلی فدرال و استانی کانادا را رعایت کنید و برای ارائه خدمات، مجوزهای لازم را بگیرید.

راه‌اندازی مهدکودک فقط مختص افرادی نیست که از وقت گذراندن و سرگرم کردن بچه‌ها لذت می‌برند بلکه تعامل با سرزندگی و انرژی بی‌پایان کودکان، می‌تواند برای هر فردی دلپذیر باشد. علاوه‌بر این، آموزش و تربیت نسل آینده از ارزش اجتماعی بالایی برخوردار است.

چند توصیه برای اداره مهدکودک در کانادا

در ادامه چند نکته مفید برای اداره مهدکودک در کانادا را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید کسب‌وکارتان را به بهترین روش ممکن اداره کنید، سود مناسبی به‌دست بیاورید و حتی کارتان را در آینده توسعه بدهید.

بهتر است هزینه‌های ماهانه مهدکودک را تخمین بزنید و حداقل، هزینه‌های ۶ ماه اول را برای مواردی مانند اجاره، حقوق پرسنل، قبض‌های آب، برق، گاز و هزینه‌های مصرفی، آماده داشته باشید.

وقتی بیزنس جدید تأسیس می‌کنید، سوددهی آن ممکن است از چند ماه تا حتی ۱ سال طول بکشد. پس بهتر است مطمئن شوید برای هزینه‌های نگهداری و فعالیت مهدکودک خود، تا زمانی که به سوددهی برسد، آماده هستید.

اگر می‌خواهید فرنچایز یا مهدکودک در حال فعالیت بخرید، نیازی نیست نگران خط‌ مشی و قوانین باشید. اما اگر مهدکودک خود را از صفر تأسیس می‌کنید مشخص‌ کردن قوانین و ذکر آن‌ها در قرارداد برای والدین، الزامی است. پیشنهاد می‌شود قراردادی بنویسید که شامل موارد زیر باشد: 

  • شرح فعالیت‌های مهدکودک

تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی مهدکودک را با دقت و جزئیات توضیح بدهید. این موارد می‌تواند شامل مباحث آموزشی، بازی‌ها، کلاس‌های هنری، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های ورزشی باشد.

  • ساعات کار مهدکودک

ساعات شروع و پایان کار مهدکودک را دقیق مشخص کنید. معمولاً ساعات کار مهدکودک‌ها در کانادا از حدود ۶ صبح تا ۶ عصر است. والدین باید وقت‌شناس باشند، فرزندان خود را به‌موقع تحویل بدهند و به‌موقع تحویل بگیرند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این قسمت نوشته شود، قوانین تحویل‌ گرفتن کودک از مهد است. احتمال زیادی دارد که بعضی والدین برای تحویل‌ گرفتن کودک، تأخیر داشته باشند و مجبور باشید در مهدکودک بمانید. برای این موضوع، قوانین و جریمه‌هایی در نظر بگیرید.
همچنین در این قسمت می‌توانید روتین برنامه‌های مهدکودک را هم مشخص کنید. اگر وقتی برای استراحت و وعده‌های غذایی یا خواب برای بچه‌ها در نظر گرفته‌اید می‌توانید در این قسمت بنویسید.

  • مشخصات کودک

مدارکی که برای ثبت‌نام نیاز دارید در این قسمت بنویسید. این مدارک می‌تواند شامل کارت شناسایی کودک و کارت واکسیناسیون باشد. همچنین والدین باید اطلاعات شخصی کودک خود را در این قسمت بنویسند.

پیشنهاد می‌شود از والدین بخواهید توصیف کاملی راجع به شخصیت، سلیقه و خلق‌وخوی فرزندشان بنویسند. این اطلاعات می‌تواند شامل غذاهای مورد علاقه و بازی‌های محبوب کودک آن‌ها باشد.

  • اطلاعات سلامت

اگر کودک بیماری خاصی یا نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد، باید در بخش اطلاعات سلامت قرارداد ذکر شود. از مهم‌ترین مواردی که همیشه باید از آن مطلع باشید و یادتان بماند، حساسیت‌های غذایی کودک است که باید به‌دقت و تفصیل توسط والدین، ذکر شود.

  • قوانین تربیتی

در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که کودک باید چه قوانینی را رعایت کند و در صورت رعایت‌ نکردن، چه جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. مثلاً می‌توانید ذکر کنید کودک غیر نوپا باید آموزش‌های مربوط به دستشویی رفتن را دیده باشد و از این لحاظ، مسئولیتی ندارید. یا اگر کودک بدرفتاری کند، چه جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

  • سیاست‌های تسویه‌حساب

در این قسمت می‌توانید مشخص کنید والدین چگونه باید شهریه بپردازند. می‌توانید قوانین خود را برای پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری یا نقدی، یا صدور چک مشخص کنید. دقت کنید که در صورت ‌پذیرفتن چک، باید قوانینی را برای برگشت خوردن آن نیز در نظر بگیرید.

  • اطلاعات تماس

در صورت امکان، اطلاعات تماس هر دو والدین را درخواست کنید و برای موارد اضطراری، شماره‌ی آشنا یا فامیل قابل‌ اعتماد را هم بخواهید.
دقت کنید والدین باید اطلاعات دقیقی از شخص معتمد ارائه کنند و اگر کودک باید به این شخص تحویل داده شود، فردِ تحویل گیرنده حتماً باید کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشد تا از هویت او اطمینان حاصل شود.

  • امضا و تعهد

والدین بایستی تعهد دهند که تمام موارد قرارداد را با دقت مطالعه کرده و تمام بندهای آن را می‌پذیرند؛ سپس قرارداد را امضا کنند.

درست است که کودکان به مهدکودک شما می‌آیند اما مخاطب اصلی کسب و کارتان به‌نوعی والدین هستند که باید خیال‌شان از سپردن فرزاندان‌شان به شما برای نگهداری و آموزش، آسوده شود. پس باید تحت سیستمی منسجم و قوی، به‌صورت دوره‌ای و مستمر، درباره فعالیت‌های مهدکودک و فرزندشان به والدین گزارش بدهید.

سیستم شما می‌تواند به‌صورت نرم‌افزار، ایمیل، پیامک یا فرم دیگری باشد که بتوانید ارتباط برقرار کنید.

وقتی می‌خواهید در کشوری جدید، آن هم کشوری مهاجرپذیر و چندفرهنگی مثل کانادا کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، آشنایی با فرهنگ آن کشور الزامی است. این امر در بیزینسی چون مهدکودک که مستقیم با خانواده‌ها و افراد گوناگون مرتبط است، اهمیت بیشتری هم دارد.
افرادی که دوره‌های ECE را می‌گذرانند معمولاً مسائل فرهنگی را یاد می‌گیرند اما دوره‌های ECEA و دوره‌های Responsible Adult اطلاعات کمتری در این زمینه ارائه می‌دهند و بهتر است فرد، خودش اطلاعاتش را افزایش بدهد.

برای این که بتوانید در بیزنس مهدکودک موفق باشید، باید فرهنگ کانادا را بشناسید، با مشتریان بالقوه خود آشنا شوید و عادات آن‌ها را یاد بگیرید. همچنین باید بدانید در مهدکودک به چه مسائلی می‌توانید بپردازید و از چه مسائلی باید دوری کنید. درواقع یادگیری مسائل بین‌فرهنگی از وظایف فردی است که می‌خواهد مهدکودک راه بیندازد.

عضویت در انجمن‌های محلی، انجام فعالیت‌های داوطلبانه و عضویت در سازمان‌ها و انجمن‌های مرتبط با کسب‌وکارتان می‌تواند از روش‌های مناسب برای آشنایی با فرهنگ کانادا و جذب خانواده‌ها باشد.

باید بتوانید درآمدتان از مهدکودک را به‌خوبی مدیریت کنید. برای مسائل مربوط به مالیات هم با یک حسابدار خوب همکاری کنید. باید قوانین و مقررات مالیاتی در کانادا را برای مهدکودک خود رعایت کنید تا بتوانید در بلند مدت، کسب و کارتان را پیاده‌سازی کنید و مدیریت مالی صحیحی داشته باشید.

اگر تازه ‌وارد کانادا شده‌اید، احتمالاً امتیاز اعتباری (Credit Score) ندارید. برای اداره موفق کسب‌وکار در کانادا به امتیاز اعتبار خوبی نیاز خواهید داشت چون این امتیاز، عامل اصلی تعیین صلاحیت شما برای وام گرفتن است.
یکی از آسان‌ترین روش‌های بالابردن امتیاز اعتباری، استفاده از کردیت کارت (کارت اعتباری) برای خرید است. حتماً به‌صورت منظم بدهی خود را پرداخت کنید تا امتیاز اعتباری خوبی کسب کنید. در این صورت می‌توانید پس از مدتی فعالیت و کسب اعتبار، برای مهدکودک خود وام بگیرید. 

مربی یا راهنمای کسب‌وکار (Business Coach) می‌تواند برای کمک به هر کارآفرینی، مفید باشد اما برای مهاجرینی که کسب‌وکارشان را در کانادا تأسیس کرده‌اند، راهنمایی گرفتن از متخصصین با تجربه، ارزش بسیار بیشتری دارد.

حتی اگر به‌طور رسمی در راه‌اندازی مهدکودک خود از مربی کسب‌و‌کار مشاوره نگرفتید، حداقل با افرادی که پیش از این در کانادا مهدکودک تأسیس یا خریداری کرده‌اند مشورت کنید.

علاوه‌بر هزینه‌های خرید یا راه‌اندازی مهدکودک و هزینه‌های مربوط به ویزا و مجوزها، لازم است آمادگی مالی خود را برای اداره کسب‌ و کار در کانادا هم اثبات کنید. به‌طور کلی بهتر است هزینه‌های شش ماه اول فعالیت مهدکودک خود را از قبل آماده کنید. 

مسئولیت شما مراقبت از کودکان بسیار کم‌سن است و به همین دلیل، باید بدانید چطور از آن‌ها مراقبت و حمایت کنید. پیشنهاد ما شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مرتبط است که می‌توانید در کانادا به‌صورت آنلاین یا حضوری پیدا کنید. با گذراندن این دوره‌ها، درک بهتری از نحوه تفکر و رفتار کودکان و مراقبت صحیح و اصولی از آن‌ها پیدا می‌کنید.
مباحث مختلفی که به شما کمک می‌کند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد کودکان و راهنمایی آن‌ها
  • آموزش کودکان
  • آموزش پزشکی
  • آموزش آلرژی
  • ایمنی
  • ایمنی حمل‌ونقل
  • رشد و توسعه احساسی-اجتماعی
  • مدیریت استرس
  • بی‌توجهی و سوءاستفاده از کودکان
  • تعامل با کودکان چالش‌برانگیز

داشتن این مهارت‌ها کمک می‌کند تا بهتر از رقبا عمل کنید و خدمات باکیفیتی ارائه کنید که باعث اعتماد والدین به شما و سرعت رشد مهدکودک را افزایش می‌دهد.

درآمد مهدکودک در کانادا

میزان درآمد از مهدکودک، بستگی به تعداد کودکانی دارد که پذیرش می‌کنید. اگر به‌طور متوسط برای پذیرش هر کودک، ماهی ۱۵۰۰ دلار دریافت کنید و ۸ کودک هم به مهدکودک شما بیایند، ماهی ۱۲ هزار دلار درآمد خواهید داشت.

اگر در مهدکودک خود وعده‌های غذایی هم داشته باشید، می‌توانید برای پذیرش هر کودک به‌صورت میانگین ۲ هزار دلار شهریه بگیرید و حدوداً ماهی ۱۶ هزار دلار درآمد داشته باشید.

منطقاً هرچه مهدکودک شما بزرگتر باشد، این عدد بیشتر می‌شود و البته به‌خاطر یکسان بودنِ هزینه‌های ثابت شما، مثل هزینه‌ی اجاره، حاشیه سودتان ضریب بیشتری پیدا می‌کند، چون هزینه‌های ثابت‌تان پرداخت شده و فقط به تعداد کودک‌هایی که پذیرش می‌کنید، اضافه شده که منجر به سود می‌شود.

سوالات متداول

وزارت آموزش‌و‌پرورش در کانادا فدرال نیست و هر استان سازمان آموزش پرورش مختص به خود را داشته و قوانین آموزشی و شروط اخذ مجوزهای مهدکودک به صورت استانی و حتی منطقه‌ای تعیین می‌شود.

هر دوی این گزینه‌ها، شرایط و مزایا‌ و معایب خود را دارند. این تصمیم، بنا بر شرایط فردی شما از جمله بودجه‌ای که دارید باید گرفته شود. 

به‌طور کلی، خرید ملک برای مهاجرینی که امکان دریافت وام را نداشته و بودجه اولیه بالایی هم ندارند، مقرون به‌صرفه نیست. 

از طرف دیگر، در ملک اجاره‌ای برای انجام هر نوع فعالیت و تغییراتی بایستی با مالک توافق کرده و به‌صورت کتبی و رسمی، اجازه دریافت کنید.

بسته به استان و فضای مورد نظر برای مهدکودک، تعداد کودکانی که می‌توانید نگهداری کنید متفاوت است. به‌طورکلی مهدکودک‌های خانگی ممکن است برای ۶ تا ۸ کودک ظرفیت داشته باشند و مهدکودک‌های تجاری تنها با محدودیت فضا مواجه باشند.

مهم‌ترین آموزشی که برای مهدکودک‌های تجاری باید ببینید، آموزش‌هایی است که منتهی به گرفتن مدرک ECE یا مدرک مربی مهدکودک می‌شود. این مدرک را می‌توانید خودتان با آموزش دیدن از کالج یا دانشگاه دریافت کنید یا کسی که این مدرک را دارد، در سِمَتِ مدیریت استخدام کنید. 

در مهدکودک‌های خانگی، تنها به مدرک Responsible Adult نیاز دارید. همچنین بسته به استان مورد نظر، ممکن است مجبور باشید در دوره‌های الزامی تغذیه، ایمنی، کمک‌های اولیه و غیره شرکت کنید.

عموماً خیر، برای فعالیت در این حوزه در این کشور الزاماً باید مدرک ECE کانادا را دریافت نمایید.

با شرکت در دوره‌های کالج. ویزا موندیال برای شرکت در این دوره‌ها می‌تواند شما را راهنمایی و ثبت‌نام کند.

قوانین استانی برای گرفتن این مدرک متفاوت است. مثلاً در استان بریتیش کلمبیا، تمامی افراد ۱۹ سال به بالا می‌توانند با گذراندن حدوداً ۲۰ ساعت دوره‌های مراقبت کودک، سلامت و ایمنی، این مدرک را دریافت کنند.

پس از دریافت مدرک ECE و کسب چندین سال تجربه کاری (متناسب با قوانین استانی) مدرک شما به Advanced ECE و موقعیت شغلی شما به Supervisor قابل ارتقاء است.

بیشتر مهدکودک‌های کانادا حداقل سالی یک ‌مرتبه بازرسی می‌شوند. اما باید همیشه برای بازرسی‌های سرزده آماده باشید.

بسته به نوع مهدکودک، شرایط بازسازی‌ها، فضای مورد نظر، پروسه تهیه لوازم و تعداد پرسنل، می‌تواند حداقل بین ۳ تا ۶ ماه زمان ببرد.

بسته به مساحت و منطقه تقریباً از ۷ هزار دلار کانادا به بالا، متغیر است.

بله. تمام مهدکودک‌های کانادا باید حداقل فضای مورد نیاز که توسط دولت محلی تعیین می‌شود را رعایت کنند. عموماً در مهدکودک‌های تجاری به‌ ازای هر کودک، ۳ مترمربع فضای داخلی و ۶ مترمربع فضای بیرونی نیاز است. به عبارت دیگر، ظرفیت پذیرش کودکان در هر مهد‌کودک متناسب با مساحت و فضایی تعیین می‌شود که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

بله. تمام مهدکودک‌های کانادا باید برای شرایط اضطراری، برنامه‌ی به‌روز و تمهیدات لازم را داشته باشند. این برنامه باید شامل روش‌های تخلیه اضطراری، کمک‌های اولیه پزشکی، آمادگی برای رویدادهای طبیعی و غیره باشد که تمهیدات لازم جهت انجام آن در پروسه بازسازی و راه‌اندازی مهدکودک باید فراهم شده باشد.

کد شغلی اصلی برای مربی مهدکودک (Early Childhood Educator) در کانادا 42202 است.

بله مهدکودک‌های کانادا می‌توانند برای هزینه‌هایی مانند اجازه، تأمین مواد و لوازم موردنیاز و حقوق پرسنل و مواردی از این‌ دست از تخفیف‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

برای پوشش کامل باید بیمه مسئولیت جامع (CGL)، ‌بیمه ملک تجاری، بیمه وقفه در فعالیت کسب‌وکار، بیمه مسئولیت حرفه‌ای، بیمه کارکنان و بیمه اتومبیل [در صورتیکه ارائه خدمات سرویس حمل‌و‌نقل برای کودکان] داشته باشید.

باید اطمینان حاصل کنید تمام پرسنل با مقررات و قوانین استانی همخوانی داشته و مدارک مربوطه همچون ECE و دستیاران مدرک ECEA را داشته باشند. همچنین پیشینه قضایی افراد باید بررسی شود و آموزش‌هایی مانند کمک‌های اولیه و احیا هم ضروری هستند.

سیاست‌های مدیریتی مهدکودک باید حداقل سالی یکبار بازبینی شوند تا در صورت تغییر در قوانین استانی یا تغییر در صنعت مهدکودک در کانادا، تصمیم‌های لازم گرفته شود. در بازرسی‌های دوره‌ای هم ممکن است گاهاً اعمال تغییرات در سیاست‌های اداره مهدکودک الزاماتی وجود داشته باشد.

شاید بتوان گفت بهترین تبلیغ برای مهدکودک، تبلیغات فرد به فرد آن از طریق خانواده‌هاست. صاحبان مهدکودک می‌توانند از روش‌های مختلف دیگری مانند تبلیغ در انجمن‌های محلی، روزنامه‌ها، مجلات و فضای مجازی هم استفاده کنند.

حقوق مربی مهدکودک در کانادا براساس تجربه مربی و منطقه‌ی فعالیتش، متغیر است. به‌‌‌طورکلی معمولاً مربیان مهدکودک ۲۰ دلار کانادا به ازای هر ساعت کار در مهدکودک از خود مهدکودک دریافت می‌کنند و ۴ دلار هم از دولت می‌گیرند. دریافتی از دولت به خاطر میزان تقاضای بالای این شغل در کانادا است.

عموماً تشکلات خصوصی کمک‌هزینه‌ای نمی‌دهند اما بسته به برنامه‌های استانی ممکن است دولت محلی وام‌هایی در نظر گرفته باشد، مثل Startup Grants Program در استان بریتیش کلمبیا؛ البته ظرفیت و بودجه این وام‌ها محدود بوده و از طرفی دیگر شامل همه‌ی افراد نیست و شرایط خاصی دارد.

مشاوره فردی و اختصاصی خیر، اما راهنماهای چاپی و فایل‌هایی در اختیار متقاضی‌ها قرار می‌گیرد. در هر منطقه‌ای هم برنامه‌ Referral Program وجود دارد که کتابچه‌ای با تمام اطلاعات در اختیارتان قرار می‌دهد. مطالب این راهنمای چندصد صفحه‌ای کمی سنگین اما با جزئیات کامل است. البته برای درک مناسب و بهره از آن نیاز به زبان انگلیسی در سطح متوسطِ رو به بالا دارید.

در کانادا قانون مدون و ثابتی برای تعیین میزان شهریه مهدکودک وجود ندارد. اما به طور میانگین شهریه ۱۵۰۰ دلار کانادا در ماه به ازای هر کودک، متداول است.

مبلغ شهریه بسته به مکان، اندازه مهدکودک و خدماتی دارد که ارائه می‌کنید. باید مخارج مهدکودک از قبیل اجاره و حقوق پرسنل را در نظر گرفته و طوری شهریه را تعیین کنید که هم مخارج را پوشش دهد و هم سوددهی مناسبی داشته باشد.

نوع بازسازی بستگی به نتیجه بازرسی نهادهای بهداشتی و شهرداری دارد. ممکن است لازم باشد برای درها و راهروها گیت نصب کنید یا اگر استخر وجود دارد، دور آن نرده بکشید. همچنین ممکن است نیاز به تعمیر تهویه یا لوله‌کشی ساختمان باشد.

بله، اما باید نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند؛ مثلاً چاقو، قیچی و ابزار خطرناک را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

مهدکودک‌ها در کانادا معمولاً بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت، از حدود ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر فعالیت دارند.

بسته به نوع مدیریت می‌تواند بین چند ماه تا دو سال زمان ببرد.

به طور کلی بله. اگر بیزنسی را اصولی شروع کنید می‌توانید از شانس بالاتری برای دریافت اقامت دائم برخوردار شوید و حتی شاید بتوان گفت دریافت اقامت دائم شما قطعی است؛ البته ممکن است نسبت به راه‌های دیگر، به دلیل الزام در طی کردن مراحل قانونی زیاد، کمی دیرتر به اقامت دائم برسید.

بستگی به روش سرمایه‌گذاری و برنامه انتخابی‌تان دارد. متناسب با برنامه انتخابی و روش سرمایه‌گذاری، ممکن است برای مهاجرت به LMIA نیاز داشته باشید و ممکن هم هست نیازی نداشته باشید.

لزوماً خیر. اما هرچه خدمات متنوع‌تری ارائه دهید امکان دریافت شهریه‌ی بیشتر و سوددهی بیشتری خواهید داشت. معمولاً در مهدکودک‌های کانادا دو وعده اسنک یا میان‌وعده و یک وعده ناهار سرو می‌شود.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال