Search
Close this search box.

اعزام دانشجو به کانادا؛ شرایط، مدارک و مراحل 

قصد دارید برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید؟ این مقاله یک راهنمای جامع مخصوص شماست! در این صفحه، از صفر تا صد مراحل اعزام دانشجو به کانادا را مطالعه خواهید کرد؛ از فرآیند پذیرش گرفته تا اخذ ویزا و استادی‌ پرمیت و سفر به کانادا.

تحصیل در کانادا به‌دلیل داشتن سیستم آموزشی با‌کفیت، دانشگاه‌های معتبر، کیفیت بالای زندگی و فرصت بزرگ کار پس از تحصیل،‌ رویای بسیاری از دانشجویان ایرانی است. ویزا موندیال به شما کمک می‌کند که رویای سفر به کانادا و تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور را به واقعیت تبدیل کنید.

مراحل اعزام دانشجو به کانادا

فرایند اعزام دانشجو به کانادا و تحصیل در کانادا شامل چند مرحله اصلی به شرح زیر است:

اولین گام، پیدا کردن و انتخاب یکی از دانشگاه‌های کانادا و رشته تحصیلی است. دانشگاهِ شما حتما باید یکی از موسسات آموزشی مورد‌تایید دولت کانادا (DLI)‌ باشد. ما با توجه به علایق و سوابق شما، لیست دانشگاه‌ها یا کالج‌های مناسبتان را تهیه می‌کنیم.

توجه داشته باشید که دانشگاه و رشته‌ تحصیلی هر متقاضی باید با اهداف تحصیلی و شغلی‌ او هم‌خوانی داشته باشد.

پس از انتخاب دانشگاه‌ها، باید مدارک مورد‌نیاز برای اخذ پذیرش از‌جمله مدارک تحصیلی و ریز‌نمرات، رزومه،‌ مدرک زبان،‌ توصیه‌نامه و سایر مدارک را گردآوری و ترجمه کنید. سپس ما مراحل دریافت پذیرش تحصیلی و اپلای کانادا از هر دانشگاه را به‌طور کامل انجام می‌دهید.

شما باید هزینه اپلیکیشن‌ فی هر دانشگاه را نیز در نظر بگیرید که معمولا مبلغی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار است. در طول این فرایند تلاش می‌کنیم برای شما از اساتید یا دانشگاه‌های کانادا بورسیه تحصیلی بگیریم. اکنون باید منتظر بمانید تا دانشگاه پاسخ درخواستتان را بدهد و برای‌تان نامه پذیرش ارسال کند.

اکنون که دانشگاه به شما پذیرش داده، زمان آن رسیده است که برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنیم. دریافت ویزای تحصیلی یک گام بزرگ در فرایند اعزام دانشجو به کانادا محسوب می‌شود.

برای این کار باید مدارکی مانند نامه پذیرش از دانشگاه، نامه attestation از استان، پاسپورت، نامه تمکن مالی و سایر مدارک لازم در سایت اداره مهاجرت کانادا (IRCC) بارگذاری شوند.

پس از سابمیت مدارک در سایت اداره مهاجرت کانادا، آفیسر مهاجرت پرونده شما را بررسی می‌کند و درباره درخواستتان تصمیم می‌گیرد. در‌صورت قبولی و صدور ویزای تحصیلی، باید خود را برای آغاز یک ماجراجویی تازه در کشور کانادا آماده کنید.

اکنون زمان آن است که درباره زمان‌بندی سفر، نحوه و مسیر سفر، محل اقامت، بیمه مسافرتی، هزینه‌های زندگی و سایر موارد مهم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان ویزا موندیال وقت مشاوره اعزام دانشجو به کانادا بگیرید.

مسیر تحصیل در کانادا را برای خود آسان کنید

از کارشناسان ویزا موندیال وقت مشاوره اعزام دانشجو به کانادا بگیرید تا در تمام گام‌های مهاجرت تحصیلی شما را راهنمایی کنند.

تجربه موکلین ویزا موندیال از دریافت ویزای تحصیلی کانادا

شرایط اعزام دانشجو به کانادا؛ از کالج تا دانشگاه

مقامات اداره مهاجرت کانادا برای اعزام دانشجو به کانادا یک‌سری شرایط کلی را در نظر گرفته‌اند. برخی از مهم‌ترین شرایط اعزام دانشجویان به کانادا عبارت‌اند از:

شرایط اعزام دانشجو به کالج‌های کانادا

کالج‌ها، موسسات آموزشی هستند که در آن‌ها هدف دوره‌ها آماده‌سازی دانشجویان برای ورود سریع به بازار کار است. در‌واقع در یک کالج، تمرکز بیشتر روی مباحث عملی است تا دروس نظری. دوره‌های تحصیلی در کالج‌ها بیشتر برای افرادی مناسب‌اند که قصد دارند سریع وارد بازار کار کانادا شوند. شما می‌توانید با مدرک دیپلم نیز در کالج‌های کانادا تحصیل کنید.

  • مدت زمان تحصیل: از دوره‌های کوتاه‌مدت تا دوره‌های ۳ و ۴ ساله
  • میانگین هزینه‌های تحصیلی سالانه: ۱۵ تا ۱۷‌هزار دلار
  • حداقل معدل: معدل ۱۲ در دوره دبیرستان دوازده ساله
  • برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی: معدل لیسانس ۱۲
  • زبان تحصیل: انگلیسی و فرانسوی
  • حداقل نمره زبان: آیلتس ۶ به بالا یا معادل آن

برای آشنایی بیشتر با شرایط اعزام دانشجو به کالج‌های کانادا، مقاله تحصیل در کالج‌های کانادا را بخوانید.

ویزا موندیال، به‌عنوان نماینده بسیاری از کالج‌های مطرح کانادا، آماده همکاری در‌خصوص اخذ پذیرش تحصیلی و اعزام دانشجویان به بهترین کالج‌های کاناداست.

شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع لیسانس

پس از اتمام دبیرستان، در‌صورت داشتن سوابق تحصیلی مناسب می‌توانید برای تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا اقدام کنید. شرایط تحصیل دوره لیسانس در کانادا به شرح زیر است:

  • مدت زمان تحصیل: ۳ تا ۴ سال
  • میانگین هزینه‌های تحصیلی سالانه: ۳۰ تا ۴۰‌هزار دلار
  • حداقل معدل:‌ نمره ۱۴ و بالاتر در دیپلم دبیرستان دوازده ساله
  • زبان تحصیل: انگلیسی و فرانسوی
  • حداقل نمره زبان: آیلتس ۶.۵ یا معادل آن – البته امکان گرفتن پذیرش مشروط با نمره پایین‌تر (نمره ۵) نیز وجود دارد

برای آشنایی بیشتر با شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع لیسانس، مقاله تحصیل لیسانس در کانادا را بخوانید.

ویزا موندیال، نماینده بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کاناداست. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در دوره لیسانس می‌توانید همین حالا با مشاوران ما ارتباط بگیرید.

شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع فوق‌لیسانس

دوره کارشناسی‌ارشد در کانادا معمولا ۲ سال است که باید در آن بین ۴۵ تا ۶۰ واحد درسی را پشت سر بگذارید. در این مقطع، رشته‌های تحصیلی به‌ دو صورت پژوهش‌محور و کورس‌محور ارائه می‌شوند.

در دوره‌های کورس‌محور دانشجویان واحدهای درسی را پاس می‌کنند و شاید در پایان دوره یک پروژه سبک نیز داشته باشند.

اما در دوره‌های پژوهش‌محور باید علاوه‌بر واحدهای درسی، تحت نظر یک استاد راهنما، تِز تحقیقاتی خود را نیز انجام دهید و از آن دفاع کنید.

  • مدت زمان تحصیل: معمولا ۲ سال
  • میانگین هزینه‌های تحصیل سالانه: ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار
  • حداقل معدل: ۱۴ و بالاتر در دوره لیسانس
  • زبان تحصیل: انگلیسی و فرانسوی
  • حداقل نمره زبان: آیلتس ۶.۵ یا معادل آن – البته امکان گرفتن پذیرش مشروط نیز وجود دارد
  • استاد راهنما:‌ صرفا برای رشته‌های پژوهش‌محور

برای آشنایی بیشتر با شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع کارشناسی‌ارشد، مقاله تحصیل فوق‌لیسانس در کانادا را بخوانید.

ویزا موندیال، تاکنون هزاران پرونده مهاجرت تحصیلی در مقطع فوق‌لیسانس را با موفقیت به مرحله ویزا رسانده است. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در دوره کارشناسی‌ارشد می‌توانید همین حالا با مشاوران ما ارتباط بگیرید.

شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع دکتری

رشته‌های مقطع دکتری در کانادا معمولا به‌صورت پژوهش‌محور ارائه می‌شوند و به تعیین استاد راهنما نیاز دارند. دوره دکتری به دانشجویان اجازه می‌دهد که با اساتید برجسته دانشگاه‌ها کار کنند و از امکانات تحقیقاتی این موسسات آموزشی بهره ببرند.

پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع دکتری می‌توانید ویزای کاری ۳ ساله بگیرید، در این کشور کار کنید و در نهایت برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

  • مدت زمان تحصیل: ۳ تا ۵ سال
  • میانگین هزینه‌های تحصیل سالانه: ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار
  • حداقل معدل: ۱۵ و بالاتر در کارشناسی‌ارشد
  • زبان تحصیل: انگلیسی و فرانسوی
  • حداقل نمره زبان: آیلتس ۶.۵ یا معادل آن

برای آشنایی بیشتر با شرایط اعزام دانشجو به کانادا در مقطع دکتری، مقاله تحصیل دکتری در کانادا را بخوانید.

ویزا موندیال، تا کنون هزاران دانشجوی دکتری را با موفقیت برای تحصیل به کشور کانادا اعزام کرده است. در‌صورت تمایل می‌توانید برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری از مشاوران ما وقت مشاوره رزرو کنید.

مدارک لازم برای اعزام دانشجویان به کانادا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا:
مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا:

نامه اتستیشن استانی یا همان Provincial Attestation Letter نامه‌ای است که توسط مقامات هر استان کانادا صادر می‌شود و نشان می‌دهد که متقاضی واجد شرایط تحصیل در آن استان است. دریافت نامه attestation هم‌اکنون بخشی از فرایند دریافت استادی پرمیت کانادا محسوب می‌شود.

البته دانشجویانی که برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری اپلای می‌کنند، نیازی به تهیه نامه attestation از استان ندارند.

هزینه اعزام دانشجو به کانادا چقدر است؟

هزینه اعزام دانشجو به کانادا بسته به عواملی مانند دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و شهری که در آن اپلای می‌کنید، متفاوت است. میانگین هزینه‌های تحصیل سالانه در کانادا را می‌توان مبلغی بین ۱۵ تا ۴۰ هزار دلار کانادا عنوان کرد.

تحصیل در کالج

۱۵ تا ۱۷‌ هزار دلار

لیسانس

۳۰ تا ۴۰ هزار دلار

تحصیلات تکمیلی

۲۰ تا ۲۵ هزار دلار

سایر هزینه‌ها:
  • محل اقامت: ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار کانادا در ماه
  • هزینه اخذ ویزا: ۱۵۰ دلار کانادا
  • حمل‌و‌نقل شهری:‌ ۸۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه
  • خورد‌و‌خوراک: ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار در ماه
  • بلیط هواپیما تا ونکوور: ۵۶ تا ۱۹۰ میلیون تومان
  • کتاب و جزوه‌های آموزشی: ۳۵ تا ۴۰ دلار در ماه
  • بیمه درمانی: ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در سال

اخذ بورسیه تحصیلی از طریق بهترین موسسه اعزام دانشجو به کانادا

خوشبختانه در کانادا می‌توانید با دریافت بورسیه یا فاند تحصیلی از دانشگاه‌ها، همه یا بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در این کشور را پوشش دهید. البته شانس گرفتن فاند در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف،‌ متفاوت است.

دانشگاه‌های کانادا کمک‌هزینه‌های متعددی را در این مقطع ارائه می‌کنند. اما این کمک‌هزینه‌ها بیشتر به شکل پارشال فاند (Partial Fund) هستند و شاید فقط قسمت کوچکی از هزینه‌ شهریه یک دانشجوی بین‌المللی را پوشش دهند.
در مقطع کارشناسی‌ارشد در کانادا امکان اخذ فاند تحصیلی وجود دارد. اما این فاندها بیشتر برای دوره‌های ریسرچ‌محور ارائه می‌شوند. معمولا دانشگاه‌ها و اساتید برای رشته‌های کورس‌محور فاند ارائه نمی‌کنند.
در مقطع کارشناسی‌ارشد در کانادا امکان اخذ فاند تحصیلی وجود دارد. اما این فاندها بیشتر برای دوره‌های ریسرچ‌محور ارائه می‌شوند. معمولا دانشگاه‌ها و اساتید برای رشته‌های کورس‌محور فاند ارائه نمی‌کنند.

برای آشنایی کامل با انواع فاند تحصیلی کانادا و نحوه دریافت آن، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «فاند دانشگاه‌های کانادا» را مطالعه کنید.

مراحل گرفتن فاند تحصیلی برای کلاینت‌ها در ویزا موندیال:‌

ویزا موندیال به‌عنوان یکی از موسسات مجاز اعزام دانشجو به کانادا، از صفر تا صد خدمات اخذ فاند شامل مراحل زیر را برای کلاینت‌های خود انجام می‌دهد:

بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا برای تحصیل

بیش از ۱۵۰۰ دانشگاه و کالج در کانادا وجود دارند که توسط اداره مهاجرت این کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی تایید شده‌اند. پیش از انتخاب دانشگاه یا کالج در کانادا، باید مطمئن شوید که این موسسه آموزشی عضو موسسات مورد تایید اداره مهاجرت (DLI)‌ باشد.

در این بخش چند مورد از بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا را به همراه رنکینگ جهانی آن‌ها در سال ۲۰۲۴ را معرفی می‌کنیم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا
۱. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)‌

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۲۱

۲. دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۳۰

دانشگاه آلبرتا
۴. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۱۱

دانشگاه واترلو
۵. دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۱۲

۶. دانشگاه وسترن (Western University)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۱۴

دانشگاه مونترال
۷. دانشگاه مونترال (Université de Montréal)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۴۱

دانشگاه کلگری
۸. دانشگاه کلگری (University of Calgary)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۸۲

دانشگاه مک مستر
۹. دانشگاه مک‌مستر (McMaster University)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۱۸۹

۱۰. دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

رنکینگ جهانی QS:‌ رتبه ۲۰۳

بهترین کالج‌های کانادا
کالج بریتیش کلمبیا
۱. موسسه فناوری بریتیش کلمبیا (BCIT)

ونکوور - بریتیش کلمبیا

۲. کالج سنکا (Seneca College)

تورنتو - انتاریو

۳. کالج جورج براون (George Brown College)

تورنتو - انتاریو

۴. کالج داگلاس (Douglas College)

ونکوور - کانادا

۵. کالج کانستوگا (Conestoga College)

کیچنر - انتاریو

۶. کالج هامبر (Humber College)

تورنتو - انتاریو

۷. کالج سنتنیال (Centennial College)

تورنتو - انتاریو

۸. کالج فنشاو (Fanshawe College)

لندن - انتاریو

۹. کالج لامبتون (Lambton College)

تورنتو - انتاریو

۱۰. کالج لنگرا (Langara College)

ونکوور - بریتیش کلمبیا

زمان و ددلاین اپلای دانشگاه‌های کانادا چه موقع است؟

ددلاین اپلای دانشگاه‌های کانادا معمولا با یکدیگر متفاوت است. آغاز ترم‌های تحصیلی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی ترم‌های سپتامبر و ژانویه هستند.

به‌طور‌کلی، شما باید حداقل از ۸ تا ۱۲ ماه قبل از آغاز ترم، درخواست خود را ارائه کنید.

بسیار مهم است که شما ددلاین دانشگاه و برنامه تحصیلی مد‌نظرتان را از طریق سایت هر دانشگاه بررسی کنید. شما می‌توانید با دریافت وقت مشاوره اعزام دانشجو به کانادا از کارشناسان ما، با زمان‌بندی دقیق و نحوه اپلای برای دانشگاه‌ها بیشتر آشنا شوید.

آیا می‌توانم حین تحصیل در کانادا کار کنم؟

بله؛ اجازه کار دانشجویی در کانادا، یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در این کشور است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته در کانادا کار کنند و از این طریق بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند.

اجازه کار دانشجویان باید در برگه استادی پرمیت آن‌ها درج شده باشد. برخی از دوره‌های تحصیلی، مانند دوره‌های کوآپ در کانادا نیز به دانشجویان اجازه می‌دهند به‌صورت تمام‌وقت در این کشور کار کنند و درآمد به‌دست بیاورند.

اخذ اقامت دائم کانادا پس از فارغ‌التحصیلی

دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی برای ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا همان Post-Graduate Work Permit درخواست دهند. از طریق این ویزا می‌توان در کانادا ماند و سابقه کار کانادایی کسب کرد.

کسب تجربه کار کانادایی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که بتوانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

آیا می‌توانم حین تحصیل خانواده خود را به کانادا بیاورم؟

دانشجویان متاهل یا دارای فرزند، ممکن است بخواهند خانواده خود را نیز به به کانادا بیاورند. خوشبختانه دولت کانادا امکان اخذ ویزای همراه کانادا را برای بستگان درجه یک متقاضی فراهم کرده است. افراد زیر مشمول دریافت ویزای همراه تحصیلی کانادا هستند:‌

  • همسر دانشجو   
  • فرزندان دانشجو 
  • والدین دانشجو 

فرد همراه می‌تواند هم‌زمان با متقاضی اصلی یا پس از دریافت ویزا توسط وی درخواست خود را ارائه کند. فرد همراه می‌تواند برای دریافت ویزای همراه کاری (Open Work Permit) یا ویزای توریستی کانادا اقدام کند.

طبق آپدیت‌های مهاجرتی جدید کانادا، همراهان افرادی که دوره تحصیلی آن‌ها نیاز به اخذ نامه attestation دارد (مانند دانشجویان لیسانس)، نمی‌توانند برای دریافت اپن ورک پرمیت اقدام کنند. این افراد باید از طریق ویزای توریستی برای مهاجرت به کانادا در کنار همسرشان اقدام کنند.

مشاوره اعزام دانشجو به کانادا با ویزا موندیال

شرایط خود را ارزیابی کنید؛‌ برای ترم بعد در کانادا باشید!

در این مقاله شرایط،‌ مدارک و مراحل اعزام دانشجو به کانادا را بررسی کردیم. شرکت بین‌المللی ویزا موندیال با همکاری با موسسات مجاز اعزام دانشجو به کانادا در ایران، از صفر تا صد اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی کانادا را برای شما عزیزان انجام خواهد داد.

مشاوره اعزام دانشجو به کانادا، اولین گام به‌سوی تحقق رویای تحصیل در کشور کاناداست. ما شما عزیزان را در این مسیر تنها نمی‌گذاریم و با ارائه راه‌حل‌های مناسب، چالش‌های مهاجرت تحصیلی را برای‌تان آسان می‌کنیم.

Loading...

سوالات متداول

کانادا آموزش با کیفیت بالا را با هزینه نسبتا مقرون‌به‌صرفه و در جامعه‌ای امن و با‌ثبات ارائه می‌کند. کانادا به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در طول تحصیل در این کشور کار کنند و پس از تحصیل نیز ویزای کاری بگیرند و در این کشور بمانند.

لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور هر سال توسط وزارت علوم در سایت scholarship.saorg.ir قرار می‌گیرد. ویزا موندیال با همکاری با موسسات مجاز، آماده ارائه مشاوره اعزام دانشجو به کانادا به شما عزیزان است.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا الزامی به ارائه مدرک زبان آیلتس نیست. اما شما باید برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا مدرک زبان معتبر داشته باشید. معمولا برای اخذ پذیرش تحصیلی به یک مدرک زبان بین‌المللی مانند آیلتس، تافل یا دولینگو نیاز خواهید داشت.

بله؛ شما باید برای دریافت استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا به میزان کافی تمکن مالی ارائه کنید.

۲۰٬۶۳۵ دلار کانادا؛ متقاضی مجرد باید نشان دهد بوجه کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را داراست و از اول ژانویه ۲۰۲۴ مبلغ تمکن ۲۰٬۶۳۵ دلار است.

بیشتر بخوانید: تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

تورنتو، مونترال، ونکوور، اتاوا و کبک بهترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند. اما دقت کنید که هزینه‌های زندگی در شهرهایی مثل ونکوور و تورنتو بالاتر از شهرهای کوچک است. شما می‌توانید با تحصیل در شهرهای ارزان کانادا مانند شربروک یا ادمونتون از هزینه‌های خود کم کنید.

 بله؛ همسر دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند برای دریافت Open Work Permit کانادا درخواست دهند و به‌طور تمام‌وقت در این کشور کار کنند.

۳۲ هفته. در‌حال‌حاضر در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۴، مدت زمان جواب ویزای تحصیلی کانادا برای افرادی که از خارج از خاک کانادا اقدام می کنند ۳۲ هفته است. البته این مدت ممکن است در طول سال تغییر کند.

بیشتر بخوانید: مدت زمان جواب سفارت کانادا

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!