England Flag
Search
Search
Close this search box.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

دانشگاه کالیفرنیا برکلی یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در ایالت کالیفرنیای آمریکا است که در سال ۱۸۶۸ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از ۱۴ موسسان انجمن دانشگاههای آمریکا است و تعداد زیادی از مراکز تحقیقاتی معتبر جهان مثل مرکز تحقیقات علوم ریاضی و لابراتوار علوم هوا و فضا در این دانشگاه قرار گرفته اند.

۴۰۰۰۰ نفر

تعداد دانشجویان

برکلی، کالیفرنیا

شهر، کشور

۵

رتبه شانگهای

۲۸

رتبه QS

۴۷ هزار دلار

حداقل شهریه سالیانه

انگلیسی

زبان تدریس

دارد

خوابگاه

۱

تعداد پردیس ها

۹۹ نفر از فارغ التحصیلان و محققان این دانشگاه برنده جایزه نوبل در رشته های مختلف بوده اند، ۲۳ نفر برنده جایزه تورین و ۱۴ نفر آنها برنده جایزه پولیتزر بودند که همه این جوایز از معتبرترین و ارزشمندترین جوایز علمی دنیا هستند. یکی از عضوهای علمی این دانشگاه به نام جی. آر. اوپنهایمر سرپرستی پروژه منهتن را به عهده داشت که که منجر به اختراع اولین بمب اتم شد. یکی دیگر از اعضای این دانشگاه ارنست لارنس که برنده جایزه نویل هم شده بود، سیکلوترون را اختراع کرد که بعدا دانشمندان این دانشگاه به وسیله آن توانستند ۱۶ عنصر شیمیایی دیگر کشف و به جدول تناوبی اضافه کنند.

در زمان تاسیس دانشگاه کالیفرنیا، برکلی این دانشگاه فقط ۱۴ دانشجو داشت اما به دلیل کیفیت آموزش و تحقیقات تعداد دانشجویانش به سرعت افزایش یافت و امروزه بیش از ۴۰ هزار دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند. در دهه ۱۹۴۰ این دانشگاه آنقدر پیشرفت کرده بود که بعد از دانشگاه هاروارد بهترین دانشگاه جهان شناخته شد.

درهمان دهه بود که دانشگاه کالیفرنیا برکلی با به اختصار UBC از اعتبار بسیار زیادی به وسیله لابراتوار های اشعه ایکس، که بعدها در این لابراتوار بمب اتم ساخته شد، بدست آورد. به خاطر سخنرانی بر علیه جنگ در مقابل ویتنام و فعالیت های دانشجویانش بر ضد جنگ در دهه ۱۹۶۰ این دانشگاه به شهرت جهانی دست یافت.

در حدود سه چهارم دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان مقطع لیسانس تشکیل داده‌اند که بیشتر آنها در خوابگاه های این دانشگاه سکونت دارند.

 

رتبه

دانشگاه کالیفرنیا برکلی یا همان UBC همواره جزو بهترین دانشگاههای جهان بوده و هست. کیفیت بالای آمورش و رعایت تمام استاندارد های جهانی توسط این دانشگاه تعلیم دانشجویان با معلومات علمی بالا و توانایی آنها در استفاده از معلومات خود در جامعه باعث شده است که این دانشگاه هر ساله توسط یبیتم هاب مختلف امتیاز دهی در جهان در بین بهترین دانشگاههای دنیا قرار بگیرد. طبق آخرین بررسی های سازمان امتیاز دهی معتبر QS در سال ۲۰۲۰ رتبه این دانشگاه را ۲۸ در جهان اعلام کرده است.

 

تحصیلات

دانشگاه کالیفرنیا برکلی نه تنها در تلاش است تا مباحث علمی را به بهترین شکل ممکن به دانشجویانش آمورش دهد، بلکه به دنبال این است که مناسبترین رشته تحصیلی را بر اساس علایق و استعداد های دانشجویانش به آنها معرفی کند.

این دانشگاه کار خود را فقط با ۴۰ دانشجو و ۱۰ عضو هیئت علمی آغاز کرد، اما امروزه بیش از هزار ششصد عضو هیئت علمی و بیش از ۳۵ هزار دانشجو دارد و بیش از ۳۵۰ رشته تحصیلی در ۱۳۰ دپارتمان تحصیلی و ۸۰ مرکز تحقیقاتی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشگاه UBC ۱۴ دانشکده و مرکز آموزشی دارد. کلاس های این دانشگاه در مقطع لیسانس هر کدام با تعداد دانشجویان کمتر از ۳۰ نفر تشکیل می‌شود. تمامی منابع آموزشی در تمام مدت تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و دانشجویان جواب سوالات خود را به راحتی پیدا می‌کنند.

دانشجویان این دانشگاه با کمک به یکدیگر باعث پیشرفت علمی هم در دانشگاه می‌شوند و روابط بسیار خوبی دارند و در واقع هدف اصلی این دانشگاه هم تربیت دانشجویان با روحیه کار تیمی می‌باشد.

دپارتمان ها و رشته های دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

مقطع لیسانس

مقطع فوق لیسانس

مقطع دکتری

شهریه سالیانه دانشگاه کالیفرنیا برکلی

  • میانگین شهریه دوره کارشناسی: ۴۷ هزار دلار
  • میانگین شهریه دوره ارشد: ۴۷ هزار دلار
  • میانگین شهریه دوره دکتری: ۴۷ هزار دلار

مدرک زبان مورد نیاز

بورسیه های تحصیلی دانشگاه کالیفرنیا برکلی

تعداد دانشجویانی که تمایل به تحصیل در این دانشگاه را دارند بسیار زیاد و هر ساله دانشجویان ممتاز از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه ثبت نام می‌کنند. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان خارجی می‌توانند کمی زیاد باشد و بسیاری دانشجویان نمونه و ممتاز به خاطر شهریه این دانشگاه از تحصیل در UCB منصرف شوند این دانشگاه برای اینکه بتواند به همه دانشجویان ممتاز خدمات ارائه کند و دانشجویان خارجی بیشتری به این دانشگاه جذب کند تعداد زیادی بورسیه و کمک هزینه برای این دانشجویان در نظر گرفته است. دانشجویان برای بازگرداندن این بورسیه ها نباید نگرانی داشته باشند چون لازم نیست مبلغ این کمک هزینه را برگردانند فقط باید به این نکته توجه کنند که این کمک هزینه ها فقط به دانشجویان ممتازی که توانایی پرداخت شهریه دانشگاه را ندارند پرداخت می‌شود.

خوابگاه های دانشگاه کالیفرنیا برکلی

دانشگاه کالیفرنیا برکلی هر ساله میزبان تعداد زیادی دانشجو از سراسر آمریکا و جهان است. به خاطر کیفیت بالای آموزش و عتبار زیاد این دانشگاه دانشجویان ممتاز زیادی برای تحصیل در این دانشگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند. به دلیل داشتن تعداد زیادی از دانشجو از نقاط مختلف، این موسسه برای این افراد در محوطه دانشگاه خوابگاه های زیادی ساخته که هم دانشجویان بتوانند رفت و آمد راحت‌تری داشته باشند هم بتوانند با دیگر دانشجویان هم رشته خود ارتباط دوستانه و نزدیک برقرار کنند.

خوابگاه های این دانشگاه همه تقریبا مبله هستند و همه وسایل ضروری زندگی را مثل یخچال، گاز و… را دارند. این خوابگاه‌ها در اندازه‌ها و اجاره‌های مختلف ساخته شده اند تا دانشجویان بتوانند با توجه به بودجه خود مسکن مناسب خود را پیدا کنند.

باید توجه داشته باشید که این خوابگاه ها دانشجویی هستند و شما همراه با خانواده خود نمی‌توانید در آنها زندگی کنید.

هزینه های زندگی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و شهر برکلی

دانشگاه کالیفرنیا برکلی یک دانشگاه دولتی است به همین دلیل شهریه این دانشگاه برای دانشجویان آمریکایی تقریبا رایگان و خیلی پایین است. اما دانشجویان بین‌المللی که اقامت کشور آمریکا را نیز ندارند موظف به پرداخت شهریه این دانشگاه هستند. شهریه دانشگاه UBC به طور میانگین برای یک سال تحصیلی یعنی ۲ ترم، در حدود ۴۷ هزار دلار آمریکاست که هزینه در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی تا حدی متفاوت است.

حداقل هزینه زندگی دانشجویی در ایالت کالیفرنیا و شهر برکلی در آمریکا، برای یک نفر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار است. این مبلغ بسته به سبک زندگی هر فرد می‌تواند بیشتر نیز باشد. برای صرفه جویی در هزینه مسکن می‌توانید خانه‌های چند خوابه همراه با دانشجویان دیگر اجاره کنید و یا از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید.

دانشجویان خارجی در آمریکا همزمان با تحصیل اجازه ۲۰ ساعت کار نیمه وقت در هفته را نیز دارند که با توجه به هزینه‌ها، با درآمد این مشاغل تا ۶۰ درصد هزینه های زندگی را می‌توان پرداخت کرد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال