England Flag
Search
Search
Close this search box.

تحصیل در رشته MBA در کانادا

MBA

کشور کانادا با بیش از 45 دوره در رشته MBA (ام‌بی‌ای) برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای متنوعی به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت برای داوطلبین این رشته ارائه می‌کند. سطح آموزشی دوره‌های این رشته در کانادا معمولاً از طریق کارورزی و کو-آپ (Co-op) ضمن ارائه دروس تخصصی به لحاظ عملی و تجری نیز ارتقاء می‌یابد. از نظر هزینه نیز این دوره‌ها در کانادا نسبت به مشابه همان دوره در آمریکا مقرون به صرفه‌تر می‌باشند. به طور میانگین نرخ شهریه سالیانه دوره‌های MBA در کانادا بین 20.000 تا 50.000 دلار متغیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کانادا چهارمین بازار کار بزرگ جهان در زمینه ارائه فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته MBA را دارد. به گزارش‌ بیزینس‌اسکول دانشگاه کوئینز در سپتامبر سال 2022 تقریبا 95٪ دانشجویانی که مدرک MBA را از مراکز آموزشی کانادا اخذ کرده‌اند، در مدت زمانی کمتر از 3 ماه پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. درآمد فعالین این حوزه متناسب با نوع گرایش، موقعیت شغلی و تجربه فرد بین 16 الی 70 دلار کانادا در ساعت است.

رشته MBA و شرایط پذیرش آن در کانادا

رشته MBA (Master of Business Administration) در بیزینس‌اسکول‌ها یا منیجمنت‌اسکول‌های کانادا به صورت تمام‌وقت و یا پاره‌وقت تدریس می‌شود. این ‌اسکول‌ها را می‌تواند به نوعی یک دپارتمان تخصصی در حوزه مدیریت‌_‌تجارت معرفی کرد که به عنوان زیرمجموعه‌ای حرفه‌ای در یک مرکز آموزشی مرجع (مثل کالج یا دانشگاه) فعالیت می‌کنند.

مدرک MBA [معادل با مدرک ارشد مدیریت کسب‌و‌کار / ارشد مدیریت بازرگانی یا ارشد مدیریت تجارت] یک مدرک مستقل و پذیرش آن در کانادا وابسته به داشتن مدرک لیسانس است؛ یعنی این مدرک هم در زمینه‌های تحصیلی و هم در زمینه‌های حرفه‌ای حوزه کسب‌و‌کار به صورت مستقل دارای اعتبار و قابل ارائه می‌باشد. 

هر مرکز آموزشی در این رشته، شرایط اپلای مخصوص به خود را دارد و تعداد مؤسسات و دوره‌های ارائه‌دهنده این رشته در کانادا بالغ بر 45 مورد است. از این رو، حتماً الزامات اختصاصی اعم از مدارک، نمره زبان و پیش‌نیازهای اختصاصی هر مرکز آموزشی را پیش از اپلای در وب‌سایت آن‌ها بررسی کنید. اما شرایط عمومی این دوره در مراکز آموزشی کانادا مطابق جدول زیر است:

طول دوره
1 الی 2 سال برای دوره‌های تمام‌وقت و 2 الی 4 سال برای دوره‌های پاره‌وقت
مدارک و شرایط پذیرش
  • مدرک لیسانس چهار ساله معتبر
  • اهمیت معدل دوره لیسانس
  • مدرک مهارت زبان
  • مدرک GMAT
  • حداقل 2 سال تجربه کار حرفه‌ای تمام‌وقت (به جز در برخی از ‌اسکول‌ها)
  • دو الی سه معرفی‌نامه (تحصیلی یا کاری)
  • انگیزه‌نامه
  • احتمال در نظر گرفتن مصاحبه توسط دانشگاه پیش از پذیرش
نمره زبان
  • زبان انگلیسی
    • آیلتس با حداقل 7 و یا تافل با حداقل نمره 95
  • زبان فرانسه
    • مدرک DELF با حداقل نمره B2، یا مدرک TCF با حداقل نمره B2
شهریه (دانشجویان بین‌المللی)
عمدتاً سالیانه 20.000 الی 50.000 دلار کانادا
توضیحات تکمیلی
  • حداقل معدل GPA‌ برای دوره لیسانس بین 3.0 و 3.5‌ (معادل B) یا 70% به بالا
  • در اکثر دوره‌ها مدرک GMAT با نمره 580 به بالا درخواست می‌شود؛ اما به علت رقابت بالا برای پذیرش در این رشته، عمدتاً نمره‌های بالای 650 شانس بهتری دارند.
  • تمکن مالی (نشان‌دهنده توانایی تأمین هزینه‌های تحصیلی است)

در برخی موارد استثناهایی نیز در شرایط پذیرش MBA در مراکز آموزشی کانادا وجود دارد؛ به عنوان مثال:

  • تحصیل در رشته مدیریت اجرایی (EMBA) در برخی از ‌اسکول‌ها نیاز به مدرک لیسانس ندارد و فرد با داشتن سابقه کار کافی در سمت‌های مدیریتی ممکن است واجد شرایط پذیرش باشد.
  • با اینکه یکی از شرایط اولیه‌ی تحصیل در رشته‌ی MBA داشتن سابقه‌ی کار است اما برخی از اسکول‌های کانادا از جمله بیزنس‌اسکول Odette، Edwards و Goodman دانشجویان بدون تجربه و سابقه کار را نیز پذیرش می‌کنند.

تحصیل MBA در کانادا برای چه کسانی مناسب است؟

فعالین این رشته، معتقدند MBA برای کسانی که سابقه کار نداشته و می‌خواهند به دنبال کار بگردند مناسب نیست، بلکه این رشته برای کسانی است که فعالیت حرفه‌ای داشته و به دنبال ارتقاء مهارت‌ها، افزایش تجربه و گسترده کردن موقعیت‌های شغلی خود می‌باشند. البته این سابقه کار مشروط به حوزه‌های بیزینس یا مدیریت نیست و افراد با پیش‌زمینه سایر رشته‌ها نیز در عرصه MBA در کشور کانادا پذیرش تحصیلی گرفته و فعالیت می‌نمایند.

اینفوگرافیک زیر (مستخرج از گزارش‌ بیزینس‌اسکول دانشگاه کوئینز در سپتامبر سال 2022) درصد انواع پیش‌زمینه‌های تحصیلی‌_‌شغلی که در کانادا به تحصیل این رشته پرداخته‌اند نشان می‌دهد [منبع].

MBA

مراکز آموزشی برتر MBA در کانادا

در کشور کانادا بسیاری از دانشگاه‌ها در دپارتمان‌های بیزینس یا مدیریت خود یا همان بیزینس‌اسکول و منیجمنت‌اسکول‌ها دوره‌های MBA را به صورت تمام‌وقت و یا پاره‌وقت در دو نوبت صبح و یا عصر ارائه می‌دهند. در ادامه، بیست مورد از بهترین دانشگاه‌های کانادا و بعضی از متداول‌ترین دوره‌های آن‌ها بر اساس رتبه بندی جهانی QS در سال 2022 برای رشته‌ MBA آورده شده است:

نام دانشگاهدورهرتبه



Rotman Schoolof Management, University of Toronto


MBA

131 تا 140

MBA اجرایی (EMBA)



Ivey Business
School, University of Western Ontario


MBA

66

MBA
اجرایی (EMBA)


Desautels Faculty of Management , McGill University


MBA


24



Smith Business School, Queen’s University


MBA

96

MBA اجرایی (EMBA)


Sauder School of Business, University of British Columbia

MBA

151 تا 175





Schulich School of Business, York University


MBA

141 تا 150

MBA اجرایی (EMBA)

MBA در هنرهای زیبا



Alberta School of Business, University of Alberta

MBA

101 تا 110

MBA اجرایی (EMBA)


John Molson School of Business, Concordia University


MBA

71 تا 80


HEC Montréal, Université de Montréal


MBA

45


Dalhousie University


MBA
 سازمان حقوقی

298


DeGroote School of Business, McMaster University


MBA
 اجرایی (EMBA)

121 تا 130


The Goodman School of Business, Brock University


MBA

ـــــــــ



Beedie School of Business, Simon Fraser University

MBA

151


MBA
 اجرایی (EMBA)

Telfer School of Management, University of Ottawa


MBA

151




Haskayne School of Business, University of Calgary


MBA

151 تا 175


MBA
اجرایی (EMBA)


Gustavson School of Business, University of Victoria


MBA

322


Asper School of Business, University of Manitoba


MBA

101


Sobey School of Business, Saint Mary’s University


MBA

ـــــــــ


Edwards School of Business, University of Saskatchewan


MBA

ـــــــــ


Ted Rogers School of Management, Ryerson University


MBA

851 تا 900

خوب است بدانید که شهر مونترآل کانادا چهاردهمین شهر برتر دانشجویی جهان در شاخص QS سال 2023 و نیز از شهرهای برتر جهان در ارائه دوره‌های MBA شناخته شده است. 

شهریه دوره MBA در کانادا

مبلغ شهریه دوره MBA در کانادا برای هر مؤسسه آموزشی و دوره تحصیلی متفاوت و به طور کلی عموماً بین 20.000 الی 50.000 دلار کانادا برای هر سالی تحصیلی است؛ هر سال تحصیلی به طور استاندارد شامل دو ترم در نظر گرفته می‌شود. شهریه چند مورد از این مراکز برتر به صورت مجزا جهت آشنایی بهتر با بحث هزینه تحصیل رشته MBA در کانادا در جدول زیر قابل مشاهده است:

نام دانشگاهمیانگین شهریه سالیانه


دانشگاه وسترن انتاریو، آیوی


111.750 دلار کانادا


دانشگاه مک‌گیل، دزاتل


44.500 دلار کانادا


دانشگاه تورنتو، راتمن


59.450 دلار کانادا


دانشگاه کویینز، اسمیت


91.000 دلار کانادا


دانشگاه یورک، شولیش


52.040 دلار کانادا

برنامه تحصیلی رشته MBA در مراکز آموزشی کانادا

هدف از این قسمت شرح اختصاری دروس رشته MBA در مراکز آموزشی کانادا است. دانشجویان دوره های MBA کانادا، دروس تئوری و تخصصی رشته مدیریت بازرگانی را گذرانده و عمدتاً با گذراندن یک ترم کارورزی و کو-آپ (Co-op) مهارت‌های رهبری و مدیریتی آن‌ها در عرصه‌ی عملی نیز ارتقاء می‌یابد. برخی از رایج‌ترین دروس در رشته MBA در کانادا عبارت‌اند از:

دروس دوره MBA (45 واحد در قالب 15 درس)

دروس اجباری (30 واحد/ 10 درس):

  • مدیریت مسئولیت‌پذیر
  • گزارش‌های مالی
  • مدیریت بازاریابی
  • اقتصاد و تصمیم‌گیری سازمانی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت افراد در سازمان‌ها
  • مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار (بیزینس)
  • حسابداری و کنترل مدیریتی استراتژیک
  • تدوین و اجرا استراتژی‌های موفق

دروس اختیاری (15 واحد):

  • حسابداری
  • دارایی، امور مالی و سرمایه‌گذاری
  • مدیریت
  • بازاریابی
  • زنجیره تأمین
  • مدیریت تکنولوژی در کسب‌و‌کار
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها

گرایش­‌های رشته MBA در مراکز آموزشی کانادا

گرایش‌های رشته MBA در کانادا عمدتاً به صورت گذراندن دروس اختیاری تخصصی در یک زمینه امکان پیگیری دارد؛ این دروس تقریباً یک‌سوم برنامه تحصیلی این رشته را به خود اختصاص می‌دهد. اما در برخی از دوره‌ها، گرایش‌های MBA به عنوان یک رشته کاملاً مجزا ارائه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، این رشته تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود و برای تحصیل در هر یک از گرایش‌های آن باید در یک رشته سابقه تحصیل و در یک صنعت سابقه کار داشته باشید. مهم‌ترین گرایش‌های این رشته در کانادا عبارتند از:

به رویکرد اجرایی در MBA گفته می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت اجرایی می‌توانند در سمت‌های مدیریت عاملی، مدیریت تولید، مالی، مشاوره یا تحلیلگر مالی، نیروی انسانی و بازار و مدیریت بخش‌های تولیدی، صنعتی، پالایشگاهی و یا در سایر سازمان‌ها و وزارتخانه های کشور مشغول به کار شوند.

با کسب این تخصص در زمینه مدیریت مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک تخصص‌های لازم را کسب می‌کنید و می‌توانید به دنبال شغل ایده‌آل خود در حوزه بانک‌داری و سرمایه‌گذاری بگردید.

بازاریابی در کانادا دائماً در حال رشد است و فارغ‌التحصیلات MBA در بازاریابی با تمرکز بر اصول تبلیغات، تحلیل رفتار مشتریان و تحلیل وضعیت بازار به دنبال بهترین روش ممکن برای بالا بردن سوددهی هستند. متخصصین MBA در بازاریابی در تمام حوزه‌های کسب‌و‌کار امکان فعالیت دارند.

این تخصص دانشجویان را با مفاهیم کلان تجارت جهانی، قوانین بین‌المللی، مدیریت کسب‌و‌کار از راه دور و غیره آشنا می‌کند. اقتصاد قدرتمند کانادا و وجود شرکت‌های تجاری بزرگ و بین‌المللی فرصت ایده‌آلی برای این متخصصین است تا بتوانند مهارت‌های تخصصی خود را بکار بگیرند.

کسب تخصص MBA در مدیریت عملیات کمک می‌کند تا مهارت‌های کلیدی مانند اصول مدیریت عملیات، ایجاد زنجیره تامین، لجستیک و دیگر موارد را یاد بگیرید و به این ترتیب بتوانید در پروژه‌های بزرگ به عنوان مدیر عملیات فعالیت کنید.

متخصصین این گرایش با مفاهیمی مانند سیستم‌های کلان درمان و بهداشت، سیاست‌گذاری بخش درمان و رویکرد‌ها و استراتژی‌های بخش سلامت و درمان سروکار دارند.

مدیریت منابع انسانی در سالیان اخیر (به صورت ویژه در کشورهای توسعه‌یافته همچون کانادا) اهمیت بیشتری پیدا کرده است و تخصص MBA در مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند تا مفاهیم پیشرفته‌ای مانند مدیریت استعداد، مدیریت روابط بین پرسنل، مدیریت روابط درون‌سازمانی و غیره را درک کنید و به صورت مؤثرتری به عنوان مدیر منابع انسانی عمل کنید.

این گرایش شامل دروس مدیریتی و هنر با رویکرد بهره بردن از دانش مدیریت و کسب‌و‌کار نوین در عرصه‌های هنری می‌باشد. فعالین این حوزه فقط صرفاً کار هنری انجام نمی‌دهند و به نوعی در کار خود وارد حیطه‌های مدیریتی نیز می‌شوند؛ این مسأله دارا بودن هر دو بعد مدیریت و هنر را برایشان الزامی می سازد.

بورسیه‌های تحصیلی رشته MBA در کانادا

مراکز آموزشی کانادا برای رفاه حال دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف اعم از MBA بورسیه‌هایی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند؛ مشروط به آنکه واجد شرایط تشخیص داده شوند. گاهی این بورسیه‌ها تمام هزینه‌های شخصی و تحصیلی را پوشش داده و گاهی بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند. تنوع این بورسیه‌ها زیاد است و در این مقاله چند مورد از کمک‌هزینه‌های قابل دریافت برای دانشجویان MBA به همراه لینک شرایط اخذ بورسیه ذکر شده است.

نام دانشگاهنام بورسیه تحصیلی


دانشگاه‌های استان انتاریو


Ontario
 Graduate Scholarship


دانشگاه تورنتو


Rotman
 Entrance Awards and Fellowships


دانشگاه بریتیش کلمبیا


Global
 Business Leader of Tomorrow Scholarshi


دانشگاه بریتیش کلمبیا


Accelerated
 Career Scholarship


دانشگاه آلبرتا


AIMCo MBAAward

دانشگاه آلبرتا

ClaudeWinspear MBA Award

دانشگاه آلبرتا

MichaelLang MBA Award

دانشگاه وسترن انتاریو

Ivey MBAscholarships

دانشگاه کلگری

HaskayneSchool of Business MBA Entrance Scholarships

 دانشگاه یورک

Robert Krembil Scholarship of Merit

دانشگاه یورک

Seymour Schulich MBA Entrance Scholarship

دانشگاه یورک

Tanna H Schulich MBA Entrance Scholarship

دانشگاه یورک

The ThomasBeck MBA Award

دانشگاه یورک

Carol AnneLetheren Women’s MBA Award


دانشگاه یورک


Wigwamen
 Scholarship


دانشگاه
واترلو


Scotiabank
 Scholarships in International Business

دانشگاه مونترال

HECPerformance Scholarships


دانشگاه مونترال


HEC
 International Scholarships


دانشگاه مک‌گیل


Cesvet
 Family MBA Fellowship


دانشگاه مک‌گیل


Laurentian
 Bank MBA Leadership Award


دانشگاه مک‌گیل


Edward
 Ballon Award in Management


دانشگاه مک‌گیل


Marcel A.
 Desautels MBA Fellowships

دانشگاه مک‌گیل

Bekai-SaabMBA EntranceFellowship Samer


دانش
گاه مک‌گیل


MBA Next Award Leadership 50 Alumni

بازار کار رشته MBA در کانادا

امکان فعالیت گسترده و موقعیت‌های شغلی بسیار یکی از مزیت های بارز تحصیل MBA در کانادا است. کانادا کشوری با اقتصاد پایدار و محیط مناسب در زمینه تجارت و کسب‌و‌کارهای مدیریتی می‌باشد. از این‌رو در این عرصه در کانادا، دانشجویان کارشناسی از رشته های مختلف (حتی غیر از رشته‌های مدیریت) قادر به ادامه تحصیل و سپس فعالیت در این زمینه هستند. گزارش‌ آماری بیزینس‌اسکول دانشگاه کوئینز در سپتامبر سال 2022 نشان می‌دهد که تقریبا 95٪ دانشجویانی که مدرک MBA را از مراکز آموزشی کانادا اخذ کرده‌اند، در مدت زمانی کمتر از 3 ماه پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. 

فعالین این رشته در کانادا می‌توانند انتظار داشته باشند در حوزه‌های مختلف اعم از خدمات مالی، مشاوره، فروش، عرصه مدیریت هنری و حتی مدیریت در خدمات درمانی کار پیدا کنند. این مشاغل در یک دهه گذشته در کانادا 11,6% رشد داشته‌اند و در سال 2017، 831,000 موقعیت شغلی که معادل 4,5% از کل اشتغال این کشور است را پوشش داده‌ا‌ند. دارندگان مدرک MBA درصورت کسب تجربه لازم می‌توانند در مشاغل مدیریتی دولتی این کشور هم مشغول به کار شوند. اینفوگرافیک زیر درصد اشتغال فعالین این حوزه در عرصه‌های مختلف در کشور کانادا را نشان می‌دهد:

درآمد رشته MBA در کانادا

مزیت مهم دیگر تحصیل این رشته آن است که تقریباً حقوق فارغ التحصیلان دوره های MBA بسیار بالاتر از حقوق کارمندانی با سایر مدرک ارشد می‌باشد. به عبارت دیگر، اخذ این مدرک تأثیر به‌سزایی بر افزایش موقعیت شغلی و درآمد فرد دارد. باتوجه به حوزه فعالیت و میزان تخصص فعالین این رشته می‌توانند سالیانه درآمدی بین 140.000 الی 200.000 دلار کانادا داشته باشند.

موقعیت شغلیمیانگین درآمد سالیانه


مدیر توسعه کسب‌و‌کار


182.000 دلار کانادا


مدیر اجرایی


180.000 دلار کانادا


مدیر عامل


204.000 دلار کانادا


مدیر پروژه


138.000 دلار کانادا


مشاور کسب‌و‌کار


141.000 دلار کانادا


مدیر استراتژی


200.000 دلار کانادا

در جدول زیر نیز میزان درآمد فعالین رشته MBA به تفکیک گرایش به همراه حوزه مطالعاتی و برترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده آن در کانادا ارائه شده است:

گرایش

حوزه مطالعاتی و  عملکرد مدیریتی 

میانگین درآمد سالیانهبهترین مراکز آموزشی





MBA مالی

بازارهای مالی

حسابرسی

سرمایه

اقتصاد بین‌المللی

بانکداری و بیمه




60.000 الی
130.000 دلارکانادا



آلبرتا

کلگری

تورنتو






MBA منابع انسانی

استخدام

تعامل با نیروی کار

ابقای نیرو

حقوق

ارزیابی‌ عملکرد

روابط نیروی کار





89.000 الی 169.000 دلارکانادا



آلبرتا

بریتیش کلمبیا

تورنتو

مک‌مستر







MBA زنجیره تأمین




برنامه ریزی

پیاده سازی و کنترل جریان کالا و خدمات بین نقطه مبدا و محل مصرف






65.000 الی 89.000 دلارکانادا

تورنتو

آلبرتا

بریتیش کلمبیا

کنکوردیا

کوئینز

یورک

مونترال






MBA
فناوری اطلاعات



محور تحلیل

برنامه‌ نویسی
یادگیری ماشین

هوش مصنوعی و تکنولوژی‌





95.000 الی 212.000 دلارکانادا

آلبرتا

بریتیش کلمبیا

تورنتو

کنکوردیا

یورک

مک‌گیل







MBA
تجارت بین الملل





نحوه تجارت در اقصی نقاط
جهان و ارزیابی عملکرد





99.000 الی 113.000 دلارکانادا

آلبرتا

تورنتو

بریتیش کلمبیا

کنکوردیا

کوئینز

یورک

مونترال






MBA
بازاریابی

فروش

توسعه کسب‌ و‌ کار

ایجاد گردش مالی

خدمات مشتریان

پژوهش در بازار و روش ها

استراتژی‌ های بازاریابی





89.000 الی 95.000 دلارکانادا

کوئینز

بریتیش کلمبیا

آلبرتا

کنکوردیا

تورنتو





MBA
خدمات درمانی



حوزه در حال رشد مدیریت 
در عرصه درمان و خدمات بهداشتی



99.000 الی 111.000 دلار
کانادا

تورنتو

کوئینز

مک‌گیل

کنکوردیا

بریتیش کلمبیا






MBA
علوم داده





مدیریت در زمینه تفسیر 
داده

پردازش داده و مدل های اطلاعاتی






98.000 الی 162.000 دلارکانادا

مونترال

آلبرتا

تورنتو

کنکوردیا

یورک

کوئینز

بریتیش کلمبیا

بهترین شهر‌های کانادا جهت فعالیت در رشته MBA

تقریباً در همه استان‌های کانادا بازار کار رشته MBA پررونق است. در این میان، شهر تورنتو در استان انتاریو به عنوان شهر مشاغل مالی در این کشور شناخته می‌شود. این شهر با دارا بودن 350.000 کارمند در بیش از 12.000 شرکت دولتی و خصوصی بزرگترین بخش خدمات مالی کانادا را داراست. این بخش در صنایع برتر شهر تورنتو در حدود 37% از مشاغل آن را شامل می‌شود. تصویر زیر درصد موقعیت‌های کاری و استخدام رشته MBA در کشور کانادا و همسایگی‌های آن را نشان می‌دهد.

بهترین شهر‌های کانادا جهت فعالیت در رشته MBA

سوألات متداول

در کانادا امکان آموزش MBA به صورت آنلاین نیز وجود دارد. از جمله این دوره‌ها می‌توان به دوره MBA با گرایش مالی و نیز دوره MBA با گرایش رهبری در دانشگاه Dalhousie اشاره کرد.

خیر، برای گرفتن هر نوع از بورسیه شرایطی لازم است که دانشگاه آن را تعیین می‌کند و برای اخذ آن بایستی درخواست داده و واجد شرایط تشخیص داده شوید.

بله، در صورت داشتن مدرک لیسانس و دو سال سابقه کار در هر زمینه‌ای، می‌توان در دوره‌های MBA کانادا پذیرش گرفت.

برای تحصیل در رشته MBA در کانادا دانشجویان باید توانایی خود را در آزمون‌های آیلتس یا تافل نشان دهند. در نود و نه درصد دوره‌ها ارائه مدرک GMAT نیز الزامی است. در صورتی که دوره به زبان فرانسوی باشد باید آزمون‌های TEF، TCF یا Delf را در نظر داشته باشید. هم‌چنین در نظر داشته باشید که GPA شما هم باید حداقل 3 یا 3.5 باشد.

در تعداد محدودی از این دوره‌ها، پذیرش بدون آزمون GMAT نیز ممکن است؛ اما عمدتاً در این شرایط، مدرک یا شرایط تکمیلی دیگری درخواست می‌شود. برای آشنایی با برخی از این دوره‌ها می‌توانید این ویدئو را مشاهده نمایید.

در حال حاضر در هیچ دانشگاهی در کانادا به صورت رایگان MBA تدریس نمی‌شود؛ اما دانشجویان می‌توانند با درخواست برای یک بورسیه تحصیلی و پذیرفته شدن آن، قسمتی یا تمام هزینه‌های خود را پوشش دهند.

بورسیه‌های دوره MBA در کانادا متنوع است و طیفی از پوشش‌های هزینه‌ای را شامل می‌شود. اما عموماً بین 10,000 تا 20,000 دلار کانادا در سال در نظر گرفته می‌شوند. در برخی از بورسیه‌ها، این کمک‌هزینه تا 40.000 دلار کانادا را هم ممکن است شامل شود.

بله، برخی از مراکز آموزشی رشته‌ MBA با قرارداد مشترک با برخی شرکت‌های بزرگ عرصه مدیریت و مالی امکان کاریابی و استخدام فارغ‌التحصیلانشان را تسهیل می‌کنند. به عنوان مثال، بیزینس‌اسکول Sauder با دو شرکت Deloitte و Goldman Sachs تفاهم‌نامه داشته و این دو شرکت هر ساله بخشی از استخدامی‌های خود را مستقیماً از فارغ‌التحصیلان این مرکز انتخاب می‌کنند.

کد شغلی اصلی برای فعالین رشته MBA و مدیران در کانادا 11201 است. اما با توجه به گرایش‌های متعدد این رشته و حوزه‌های فعالیتی آن ممکن است ناک‌های دیگری نیز بری فعالین این حوزه در نظر گرفته شود که با مراجعه با سایت NOC کانادا قابل دسترسی است.

بله، اجازه کار دانشجویی درکانادا برای تمامی رشته‌ها به میزان 20 ساعت در هفته است.

انجمن MBA کانادا یک سازمان ملی است که در جهت منافع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان MBA در این کشور فعالیت می‌کند؛ هم‌چنین انجمن دانشکده‌های MBA کانادا هم متشکل از بهترین دانشکده‌های MBA در این کشور است. علاوه بر آن، انجمن‌های استانی هم در تورنتو، ونکوور، مونترال، آلبرتا و غیره برای این رشته و فعالین آن وجود دارد.

سپری کردن کارآموزی تحت عناوین internship یا Co-op در حین تحصیل این رشته در کانادا می‌تواند سبب تقویت رزومه و مهارت‌های شما گردد؛ این امر خصوصاً برای افرادی که از رشته‌های غیرمرتبط وارد این حوزه می‌شوند و به عبارتی Career Change دارند حائز اهمیت است.

می‌توان گفت بسیار بالا مشروط به آنکه تحصیل در این رشته برای شما توجیه منطقی داشته باشد. معمولاً نگاه آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا به افرادی که پذیرش این رشته را دریافت می‌کنند مثبت است. چراکه این رشته ماهیتی تخصصی داشته و دوره‌های MBA در کانادا جزء دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند؛ از طرفی دیگر فارغ‌التحصیلین آن قابلیت استخدام در هر دو کشور مبداء (ایران) و مقصد (کانادا) و عملاً تحصیلات عالیه توجیه منطقی دارد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال