England Flag
Search
Search
Close this search box.

اجاره خانه در کانادا

اجاره خانه در کانادا

اجاره خانه در کانادا کار سختی نیست اما مهم است؛ مهم و تاثیرگذار برای کسی که تازه مهاجرت کرده و یا برای تحصیل برای اولین بار هزاران کیلومتر دورتر از خانواده خود قصد زندگی مستقل و موفق دارد. 

خیلی از با تجربه‌های حوزه مهاجرت معتقدند که «خوب مستقر شدن» برای یک شروع خوب در پروژه مهاجرت اهمیت دارد. برای این استقرار خوب و مطمئن، باید از بهترین روش برای اجاره خانه در کانادا استفاده کنیم.

حقوق و تکالیف مالک و مستاجر در کشور کانادا تا حد قابل توجهی با جزئیات نوشته شده و یکی از بی‌نظیرترین بسته‌های قانونی در جهان درباره حقوق موجر و مستاجر است.

با ما در این مقاله همراه باشید تا با تازه ترین و جامع ترین قوانین اجاره خانه در کانادا و شهرهای مختلفی نظیر مونترال، کلگری، تورنتو و ونکوور آشنا شوید.

فهرست مطالب
مرتضی هماپور

فایل صوتی نکات مربوط به اجاره خانه در کانادا

فایل صوتی اجاره مسکن در ونکوور یا سایر شهرهای کانادا

مزایای اجاره خانه در کانادا

  • رها شدن از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات
  • دسترسی به امکانات رفاهی در نظر گرفته شده از سوی مالک
  • زندگی بدون مالیات بر املاک و مستغلات
  • عقد قرارداد بدون پیش پرداخت و تنها شامل پرداخت اجاره ماهیانه
  • انعطاف پذیری در مورد انتخاب محل زندگی مورد علاقه
  • انتخاب سبک زندگی بر اساس توان مالی
  • لذت بردن از مبلغ ثابت اجاره

موارد مهمی که در فرایند اجاره خانه در کانادا باید به آنها توجه کنید

  • مقرون به صرفه بودن: چقدر می توانید هر ماه هزینه کنید و آیا هنوز پولی برای سایر قبوض خود (بیمه اموال، برق، خدمات تلفن، اتصال به اینترنت، پارکینگ و غیره) باقی می ماند؟
  • موقعیت مکانی: چقدر می‌خواهید به محل کار، مدرسه یا خانواده و دوستان نزدیک باشید؟
  • پارکینگ و حمل و نقل عمومی: اگر ماشین دارید، آیا پارکینگ در دسترس است؟ اگر ماشین ندارید، آیا رفتن به خرید در مراکز مهم خرید مواد غذایی یا رسیدن به قرار ملاقات آسان است؟
  • محیط اطراف: آیا می‌خواهید در مرکز شهر باشید یا در حومه آرام شهر؟
  • در دسترس بودن: پیدا کردن برخی از املاک اجاره‌ای در ماه های خاصی از سال سخت‌تر است. آیا می‌توانید صبر کنید تا چند ماه بگذرد تا تنوع بیشتری برای انتخاب داشته باشید؟
  • ایمنی: آیا سرقت یا جنایتی در منطقه وجود داشته که باید آن‌ها را پیش از انتخاب محل سکونت خود در نظر بگیرید؟

هنگام اجاره خانه در کانادا، مراقب کلاهبرداران باشید.
دانشجوی ایرانی، طعمه کلاهبرداری در کانادا!

آرمینا، دانشجوی سال سوم مقطع دکترا در رشته مهندسی طراحی سیستم در دانشگاه واترلو برای اجاره خانه در دام کلاهبرداران افتاده و نسبت به این مساله به دیگران هم هشدار داده. او قصد داشته تا قبل از ترم پاییز در خانه جدیدش مستقر شود، اما حالا متاسفانه پس‌اندازش را از دست داده.

آرمینا به خبرگزاری CBC گفت که او از حدود دو ماه به دنبال یک واحد اجاره‌ای جدید در نزدیکی دانشگاه می‌گشت تا قبل از پایان اجاره نامه فعلی خود در ۳۱ اوت، مکانی را پیدا کند.

او از طریق یک گروه فیس‌بوک محبوب در بین دانشجویان، با خانمی آشنا می‌شود که می‌گوید قصد دارد واحدی را در ساختمانی در خیابان کلمبیا غربی در واترلو اجاره دهد. آرمینا قرار حضوری برای ملاقات با این خانم ترتیب داد و همراه او که مدعی بود دانشجو است، از واحدی مبله بازدید کرد و سپس قرارداد اجاره امضا کردند.

این خانم از آرمینا درخواست می‌کند که ۲,۰۰۰ دلار به صورت نقدی برای پوشش اجاره ماه اول و آخر پرداخت کند.

آرمینا می‌گوید: «مشکوک شدم و از او کارت شناسایی خواستم. از او خواستم جلوی درب ورودی اصلی ساختمان که دو دوربین امنیتی داشت، بیاید تا به او پول دهم. همچنین کلیدی را به من داد که مشخص شد کار نمی‌کند و به من گفت که در روز جابجایی کار می‌کند.»

آرمینا از طریق فیس بوک با این خانم در ارتباط بوده اما پس از چند روز متوجه حذف صفحه فیس بوکش شد. زمانی که آرمینا برای بررسی واحد رفت، با یکی از مدیران ساختمان مواجه شد که به او گفت مورد کلاهبرداری این زن قرار گرفته و قربانیان دیگری هم وجود دارند و این خانم در واقع آنجا زندگی نمی‌کرده و خودش هم واحد را از شخصی دیگر اجاره کرده.

آرمینا بلافاصله با پلیس محلی و مدیریت پردیس دانشگاه تماس گرفته و متوجه شد که گزارش‌های دیگری هم از کلاهبرداری در این منطقه وجود دارد و پلیس در حال پیگیری این موضوع است.

در این حین دانشگاه واترلو اعلام کرده که از وضعیت آرمینا مطلع است و هر چه در توان دارد برای کمک انجام می‌دهد. این دانشگاه وام‌های اضطراری و کمک هزینه های تحصیلی را برای دانشجویانی که با مشکلاتی روبرو هستند ارائه می‌دهد و به آرمینا کمک هزینه ۲,۰۰۰ دلاری داده است.

آرمینا درخواست خوابگاه در پردیس دانشگاه هم کرده اما در لیست انتظار است.

آرمینا معتقد است کلاهبرداران تمام تلاش خود را می‌کنند تا دانشجویان بین‌المللی یا کسانی را که چند هفته قبل از مدرسه برای یافتن مکانی تلاش می کنند، هدف قرار دهند.

او می‌گوید: «در این مدت، دانشجویان مستاصل هستند، آنها فقط می خواهند جایی پیدا کنند. فکر می‌کنم چندین علامت هشداردهنده در این مساله وجود داشت، اما برای پیدا کردن خانه تحت فشار بودم. وقتی اولویت شما محافظت از خودتان است، نمی‌توانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید.»

رومینا می‌گوید: «دانشجویان بین‌المللی زیادی وجود دارندکه به دنبال خانه هستند و موفق نمی‌شوند… ما چاره ای جز اعتماد به دیگران نداریم و می‌دانم برای بسیاری از دانشجویان دیگر که از خارج از کشور آمده‌اند، چاره ای جز استفاده از برنامه‌های کاربردی آنلاین نیست. ضعف در مهارت‌های زبانی نیز این فرآیند را چالش برانگیزتر می‌کند.

آرمینا امیدوار است که داستان او باعث افزایش آگاهی و کمک به دیگران شود.

قوانین اجاره خانه در کانادا

اجاره در کانادا به طور معمول یک ساله است، اما می‌تواند برای مدت ثابت کوتاهتر یا ماه به ماه قرارداد منعقد کنید. پس از یک سال، قرارداد برای یک سال دیگر قابل تمدید است. این شرایط بهتر است قبل از امضا با صاحبخانه هماهنگ و مشخص شود.

قوانین افزایش اجاره بها بسته به استانی که در آن سکونت دارید متفاوت است. در برخی از استان‌ها، سقفی از سوی دولت تعیین می‌شود و هر سال قابل تغییر است. برخی از استان ها مانند آلبرتا سقفی برای اجاره بها ندارند. در انتاریو، سقف در حال حاضر ۱.۸٪ تعیین شده است. در بریتیش کلمبیا، این محدودیت ۲.۵٪ است. 

اگر مالک مایل به افزایش بیش از این است، باید تاییدیه شهرداری و فرمانداری بگیرد. افزایش اجاره بها فقط هر ۱۲ ماه یکبار ممکن است رخ دهد. مالکان باید حداقل ۹۰ روز قبل از هر تغییری به مستاجران خود چنین مواردی را اطلاع بدهند.

سایر قوانین و انتظارات صاحبخانه‌ها مربوط است به جمع آوری درست و قانونی اجاره بها، عمل به تمام بندهای داخل قرارداد اجاره خانه یا آپارتمان، اطلاع رسانی قبل از ورود به خانه و انجام کلیه امور مربوط به بیمه، بانک، مالیات و غیره.

مقررات مالک و مستاجر در سراسر کانادا متفاوت است. ادارات دولتی یا وزارتخانه‌های مختلف، در هر استان و منطقه، بر این قوانین نظارت دارند.

قبل از امضای قرارداد اجاره، با اداره امور مصرف کنندگان استانی یا منطقه‌ای خود برای کسب اطلاعات در مورد قانون مالک و مستاجر محل زندگی خود تماس بگیرید و یا با فردی که در این حوزه تجربه دارد مشورت کنید.

در کانادا، مالکان باید از قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی (PIPEDA) پیروی کنند. این قوانین اساسی برای نحوه مدیریت کسب و کارها، از جمله کسب و کار درآمدزای مالکان، با اطلاعات شخصی در جریان فعالیت تجاری تعریف می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اجاره

بیشتر صاحبخانه‌ها فقط یک چیز برایشان مهم است و آن این که مستاجر خوب و با فرهنگ آن‌ها، سر موقع و منظم، اجاره بهای خود را پرداخت کند و مشکلی از این نظر پیش نیاورد.

به همین دلیل ممکن است پیش از عقد قرارداد اجاره خانه در کانادا از سوی صاحبخانه چنین مدارکی از شما خواسته شود اما این یک قانون همه گیر و جامع نیست:

  • نامه کارفرما با مشخصات حقوق و دستمزد
  • صورت‌حساب بانکی با پس‌انداز کافی برای پوشش اجاره چند ماهه
  • ارجاعات صاحبخانه‌های قبلی

اکثر آپارتمان‌ها و خانه‌های اجاره‌ای در کانادا به یک سپرده امنیتی معادل حداقل نیمی از اجاره ماهانه نیاز دارند. اگر به عنوان یک خارجی در کانادا اقدام به اجاره می‌کنید، به خاطر داشته باشید که برخی از صاحبخانه‌ها ممکن است به ضامن نیاز داشته باشند. آن‌ها ممکن است یک بررسی اعتباری کانادایی بر روی مدارک هویتی شما انجام دهند.

مطمئن شوید که با قانون و حقوق خود به عنوان مستاجر آشنا شده‌اید. این موارد از استانی به استان دیگر متفاوت است.

فارغ از استان یا شهر مورد نظر شما، مدارک زیر بهتر است پیش از عقد قرارداد اجاره نامه، آماده و قابل ارایه باشد:

  • شناسه رسمی و مجوز مدیر املاک یا صاحبخانه که مستاجر حق دارد آن را جویا شود و یک کپی از آن برای خود بخواهد
  • نامه گواهی اشتغال به کار یا استخدام در صورت امکان
  • فیش حقوقی در صورت امکان یا تصویر یک ضمانتنامه حسن پرداخت از سوی شهروند رسمی یا مدیر یک شرکت معتبر
  • صورت حساب بانکی
  • منابع و رفرنس محل درآمد یا سرمایه در گردش

در فرم اجاره نامه چه مواردی باید تکمیل شود؟

قرارداد اجاره و سپرده اجاره باید بسیار شفاف و در سربرگ مخصوص حقوقی منعقد شود و معمولا شامل موارد زیر خواهد بود:

  • نام مستاجر و صاحبخانه، آدرس و اطلاعات تماس
  • مدت زمان اجاره
  • مبلغ اجاره ماهانه و تاریخ سررسید (معمولا اول ماه)
  • پرداخت قبوض آب و برق (به عنوان مثال، گرمایش، آب، برق)، اگر در اجاره گنجانده نشده باشد
  • شرایط فسخ قرارداد اجاره
  • اطلاعات افزایش اجاره (چه زمانی و چقدر صاحبخانه می تواند قیمت را افزایش دهد)
  • مبلغ و شرایط سپرده گذاری

قرارداد اجاره شما یک سند قانونی است، بنابراین مطمئن شوید که همه چیز را به طور کامل خوانده و قبل از امضا آن را کاملا متوجه شده باشید. در این خصوص می‌توانید از یک وکیل نیز کمک بگیرید تا خیالتان کاملا راحت باشد.

انواع خانه در کانادا

  • کاندو Condominiums
    کاندومینیوم یا به اختصار کاندو، تقریبا مشابه آپارتمان در ایران است. یعنی هر مالک برای واحد خود سند مالکیت دریافت می‌کند و اجازه اجاره و فروش آن را دارد.

کاندو کانادا

  • خانه شهری Townhouse
    این نوع خانه‌ها معمولاً اندازه‌های کوچکی دارند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. تاون هاوس‌ها معمولاً دارای حیاط و محوطه عمومی هستند و مناسب خانواده‌های کم جمعیت خواهند بود.

خانه شهرکی کانادا

  • خانه مستقل (Detached)

خانه مستقل جدا

  • خانه‌ نیمه ‌مستقل یا دوتایی (Semi Detached House)

خانه نیمه جدا کانادا

  • خانه یک طبقه (Bungalow)

خانه یک طبقه bungalow

  • خانه یک و نیم طبقه ای (One and One – half storey)

  • استودیو (Studio Apartment)

استودیو آپارتمان

هزینه اجاره خانه و آپارتمان در کانادا

هزینه اجاره خانه در کانادا به خیلی چیزها بستگی دارد، کدام شهر، کجای شهر، با چه ویژگی‌هایی، نزدیک به کدام خدمات شهری و ده‌ها مورد دیگر. اما طبق گزارش بازار رسمی اجاره خانه در کانادا، CMHC که ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شده، متوسط اجاره ماهانه، ۱۰۰۰ دلار در ماه برای یک آپارتمان به سبک زندگی یک فرد مجرد است. ۱۵۱۷ دلار در ماه برای یک آپارتمان ۲ خوابه. ۱۸۵۰ دلار در ماه برای یک آپارتمان ۳ خوابه.

در ادامه به میانگین اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف کانادا توجه کنید:

نام شهرمیانگین هزینه اجاره استودیومیانگین هزینه اجاره آپارتمان یک خوابهمیانگین هزینه اجاره آپارتمان دو خوابهمیانگین هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه
تورنتو۱,۴۵۸ دلار۱,۷۳۸ دلار۲,۱۱۲ دلار۲,۴۳۴ دلار
ونکوور۱,۹۴۳ دلار۲,۲۳۵ دلار۳,۱۸۱ دلار
مونترال۱,۱۴۰ دلار
۱,۴۸۰ دلار۱,۹۳۸ دلار۲,۶۴۴ دلار
کلگری۱,۱۲۱ دلار۱,۳۰۰ دلار۱,۵۳۵ دلار۱,۷۴۰ دلار
اتاوا۱,۲۷۵ دلار۱,۶۲۵ دلار۲,۰۲۳ دلار۲,۱۰۶ دلار
ادمونتون۹۳۲ دلار۱,۰۴۲ دلار۱,۲۴۵ دلار۱,۴۶۳ دلار
همیلتون۱,۳۰۷ دلار۱,۶۲۱ دلار۲,۰۵۷ دلار
میسیساگا۱,۹۳۸ دلار۲,۲۲۸ دلار۲,۳۲۴ دلار

مبالغ به دلار کانادا می‌باشند.

ارزان ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه 

  • شربروک، کبک اجاره ماهانه یک اتاق خواب در مرکز شهر – ۴۷۵ دلار
  • مونکتون، نیوبرانزویک اجاره ماهانه یک اتاق خواب در مرکز شهر – ۷۳۴.۲۹ دلار
  • تاندر بی، انتاریو
  • سنت کاترینز، انتاریو
  • کیچنر، انتاریو
  • ابوتسفورد، بریتیش کلمبیا
  • لندن، انتاریو

کدام شهر در کانادا بالاترین اجاره را دارد؟

ونکوور، گران‌ترین شهر در بین ۳۵ شهر رتبه‌بندی شده در گزارش آماری ۲۰۲۲ دولت کانادا است و میانگین اجاره ماهانه ماه فوریه ۲۲۳۹ دلار برای آپارتمان یک اتاق خوابه و ۳۰۵۰ دلار برای آپارتمان دو خوابه است. این افزایش به ترتیب ۱۴.۷ درصد و ۱۷.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

گرانترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه یک خوابه 

  1. ونکوور (۱۹۴۰ دلار)
  2. تورنتو (۱۷۴۰ دلار)
  3. برنابی (۱۶۵۰ دلار)
  4. باری (۱۶۵۰ دلار)
  5. ویکتوریا (۱۵۷۰ دلار)
  6. کلونا (۱۴۵۰ دلار)
  7. اتاوا (۱۴۵۰ دلار)
  8. کیچنر (۱۳۹۰ دلار)
  9. مونترال (۱۳۸۰ دلار)
  10. همیلتون (۱۳۷۰ دلار)

سایت اجاره خانه در کانادا

فهرست چند وبسایت برتر و کاربردی رزرو و اجاره خانه در کانادا به شرح زیر است:

هفت اپلیکیشن اجاره خانه در کانادا به انتخاب مردم این کشور:

  1. Apartments.com
  2. Zillow
  3. Craigslist
  4. PadMapper
  5. Zumper
  6. HotPads
  7. Rent.com

مراحل اجاره کردن خانه در کانادا

نمایش ویدیو درباره پیدا کردن خانه برای اجاره در کانادا

درست است که در بیشتر موارد از شما یک چک اعتباری می‌خواهند تا مطمئن شوند سابقه بدی ندارید و یا ممکن است از شما فیش حقوقی از محل کار و نامه حسن انجام کار بخواهند اما خود صاحبخانه هم می‌داند که یک تازه وارد به عنوان مهاجر یا دانشجو نه فیش حقوقی دارد نه چک تضمین شده و اعتباری و البته این چیزها موانع حل نشدنی بر سر راه شما نیستند.

نکته بسیار مهم این است که با توجه به بودجه خود و درآمدی که احتمالا در آینده خواهید داشت به دنبال اجاره خانه در کانادا باشید. 

قدم اول 

تردید نداشته باشید که در قد اول باید تصمیم بگیرید، اما چه تصمیمی؟ این که خودتان خانه مورد علاقه خود را پیدا کنید یا به واسطه و مشاور املاک اعتماد داشته باشید و به او بدبین نباشید. تصمیم بگیرید که با بودجه تصویب شده در ذهن خود موافق هستید و این رقم شما را در چند ماه آینده نگران نخواهد کرد.

قدم دوم 

محله را شناسایی کنید و از خوبی و بدی های محله تا حد امکان آگاه شوید، سر و صدا، امنیت، بازی کودکان و سر و صدای آن‌ها، وجود یا عدم وجود ایستگاه پلیس یا آتش نشانی در محل، وجود یا عدم وجود ادارات دولتی پر رفت و آمد یا مراکز خرید و غیره و در نهایت نزدیکی یا دوری از مترو یا ایستگاه اتوبوس

قدم سوم

نوع محل اقامت را تعیین کنید، این که آپارتمان باشد، کاندومینیوم باشد یا این که فرقی برایتان ندارد، یک خانه کامل و گران قیمت باشد که از شیک بودن و منحصر به فرد بودنش غرق لذت بشوید یا این که یک استودیو باشد که به درد یک فرد مجرد و تنها می‌خورد اما نمی‌شود مدام همه دوستان را در آن دور هم جمع کرد!

قدم چهارم

به دنبال لیست‌هایی باشید که با معیارهای شما مطابقت دارند. همانطور که به دنبال محل اقامت مناسب هستید، از فیلترهای آنلاین برای محدود کردن گزینه‌ها استفاده کنید یا اگر از مشاور املاک استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که ترجیحات و دغدغه‌های خود را به او به خوبی منتقل می‌کنید. از صاحبخانه بپرسید که آیا همه روش‌ها (نقد، چک، حواله الکترونیکی، حواله بانکی و غیره) را می‌پذیرد یا اینکه نوع خاصی از پرداخت را ترجیح می‌دهد.

قدم پنجم  

مدارک اصلی خود را آماده و به روز کنید. اسناد ضروری را همراه داشته باشد. در مراحل مختلف بانکی و عقد قرارداد اجاره مراقب مدارک خود باشید. برای اینکه بتوانید یک مکان را اجاره کنید، باید مدارک خاصی را ارائه دهید تا ثابت کنید که می‌توانید اجاره را به موقع پرداخت کنید. صاحبخانه ممکن است این موارد درخواست کند:

  • نامه استخدامی با جزئیات حقوق شما
  • گزارش اعتبار
  • اظهارات بانک

قدم ششم

امضا کن! بله دقیقا همین است. گاهی همین یک قدم یکی از سخت ترین قدم‌ها می‌شود. چند گزینه پیش روی شما است و شما در انتخاب آن‌ها دچار تردید هستید. انتخاب کردن برایتان سخت می‌شود اما موضوع این است که بالاخره باید انجام داد و شما با یک امضا این فرایند را به پایان می‌رسانید.

اجاره خانه در کانادا برای تازه واردین

پیش از این از اهمیت «خوب مستقر شدن» نوشتیم و این که خانه یا آپارتمان خوب و راحت تاثیر زیادی در سبک زندگی و تحمل ماه‌های اولیه مهاجرت دارد. تازه واردین خواه در حالت دانشجویی خواه به عنوان یک نیروی کار ماهر هنوز شناخت کافی از تمام شهر خود در کانادا و قوانین زندگی در آن ندارند. قرار است آرام آرام تجربه کنید اما این مورد فرق دارد و باید در همین قدم اول به بهترین شکل رقم بخورد.

مشورت با دوستی که پیش از شما در کانادا زندگی کرده، شرکتی که در این حوزه اشراف دارد یا جستجو در اینترنت و صرف زمان کافی برای بازدید چند مورد مهم بسیار راهگشا خواهد بود.

خالی از لطف نیست که تجربه یک شهروند عادی به عنوان یک تازه وارد از اجاره خانه در کانادا را مرور کنیم:

دادی رمدیوس معتقد است که بسیاری از صاحبخانه‌ها وضعیت تازه واردها را درک می‌کنند. قرار نیست هر مهاجری در بدو ورود خود، نامه کار و حساب بانکی خوب و سابقه شهروندی داشته باشد، او دو راه پیشنهاد می‌‌کند:

«اول اینکه از یک «کو-ساینر» استفاده کنیم. کسی که حق امضا دارد و شهروند رسمی کانادا است یا کارت اقامت دائم دارد. او به نوعی ضامن قرارداد یک تازه وارد محسوب می‌شود.

دوم این که اگر کسی را با این ویژگی‌ها سراغ ندارید، از صاحبخانه بخواهید تا قبول کند هزینه مثلا ۶ ماه اجاره خانه را به عنوان تضمین و حسن اجرای مفاد قرارداد قبول کند.»

خیلی از ایرانیان ساکن شهر شرقی مونترال، در نزدیکی شعبه مرکزی دانشگاه کنکوردیا و داون تاون (مرکز شهر) اقدام به اجاره خانه در این شهر می‌کنند. اگر دانشجو باشند این بهترین انتخاب است و اگر خانواده‌ای که به دنبال آینده‌ای رویایی مهاجرت کرده، حضور در مرکز رنگارنگ و زنده شهر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

در کل اما مهم است که پیش از اجاره خانه به مواردی مثل آدرس احتمالی و محل کار، دانشگاهی که قرار است در آینده از آن پذیرش بگیرید، نزدیکی خانه به ایستگاه‌های مهم مترو یا مراکز خرید، دور بودن از ریل راه آهن و سر و صدای گاه به گاه آن و غیره توجه داشته باشید.

ممکن است اجاره یک آپارتمان در غرب مونترال بسیار ارزان و مقرون به صرفه باشد اما هزینه حمل و نقل شما از آنجا به مراکز مهم شهر، این صرفه جویی را از بین ببرد!

این موضوع بسیار شخصی است و به سلیقه و نوع نگاه و سبک زندگی شما بستگی دارد، به هر حال زندگی در قلب محله ایرانیان با کلی مغازه و مارکت ایرانی می‌تواند دلچسب و هیجان انگیز باشد اما عده ای از ایرانیان ترجیح می‌دهند به دور از هیاهو و گروه های دوستی ایرانی در سکوت و آرامش دیگر مناطق تورنتو زندگی کنند.

اجاره خانه دانشجویی در کانادا

یک نقطه شروع خوب و هدفمند برای قیمت اجاره، بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا در ماه، به ازای هر اتاق یا محل اقامت مشترک (آپارتمان، خانه، یا مسکن دانشجویی) است. اگر می‌خواهید به تنهایی در یک استودیو یا آپارتمان یک خوابه زندگی کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که بسته به محل زندگی خود بیش از ۱۲۰۰ دلار کانادا در ماه بپردازید.

به طور متوسط، دانشجویان باید انتظار داشته باشند که چیزی بین ۶۷۵ تا ۸۷۵ دلار کانادا قبل از اجاره در ماه هزینه کنند. اگر قصد تحصیل در یک شهر را دارید، معمولا مسکن در یک خوابگاه دانشجویی ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار کانادا هزینه دارد.

اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کانادا برای دانشجویان، به ویژه دانشجویانی که وارد سال اول می‌شوند، اقامتگاه ارائه می‌دهند. محل اقامت در کمپ دانشگاه می‌تواند یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین‌المللی باشد، زیرا کارهای اداری مربوط به تنظیم قرارداد اجاره شما می تواند به راحتی مدیریت شود.

اجاره مسکن به روش سابلت Sublet

یکی از روش‌های مورد علاقه مهاجران به خصوص کسانی که قصد ندارند مدت زیادی در اولین لندینگ خود در کانادا بمانند، روش سابلت است. به این صورت که آپارتمان مدنظر خود را از مستاجر اجاره کرده و اقامت کوتاه خود را در آن منزل سپری می‌کنند. این آپارتمان‌ها مبله بوده و گزینه مناسبی به جای هتل هستند اما همیشه نمی‌شود از این روش استفاده کرد و برخی از صاحبخانه‌ها چنین فرایندی را در اجاره نامه خود ممنوع می‌کنند. بنابراین هنگام عقد قرارداد حتما به این موضوع توجه کنید تا در آینده دچار اشتباه نشوید.

در چنین شرایطی اجاره مسکن به روش Lease transfer نیز وجود دارد که طی آن مستاجر خانه را تا پایان قراردادش به شخص دیگری واگذار می‌کند اما در نهایت خودش مسئول قرارداد اصلی منعقد شده با صاحبخانه است.

اجاره خانه در کانادا از ایران

در فصل‌های مخصوص اجاره خانه که دانشجویان بسیاری از سراسر جهان راهی شهرهای مهم کانادا از جمله تورنتو و مونترال می‌شوند، معمولا صاحبخانه‌ها و مالکان ترجیح می‌دهند با توجه به بالا بودن میزان تقاضا، به صورت حضوری و بدون دردسر ملک خود را اجاره بدهند.

در فصول دارای تقاضای کم برای اجاره خانه اما مالکان حتی دست به دامن وبسایت‌های مخصوص اجاره خانه در کانادا شده و حتی برخی حاضرند بدون دریافت پیش پرداخت و تنها با دریافت مشخصات اصلی فرد، خانه او را رزرو شده اعلام کنند و منتظر ورود او به کانادا باشند.

در وبسایت‌های رسمی مخصوص اجاره خانه در کانادا شما به راحتی می‌توانید با تماشای فیلم و عکس و بررسی آدرس و موقعیت جغرافیایی یک آپارتمان یا خانه، برای دستکم سه ماه آن را اجاره و رزرو کنید. 

امکان فسخ قرارداد همیشه وجود دارد و در برخی موارد شاید مجبور باشید مبلغی را به خاطر ابطال اجاره نامه پرداخت کنید. 

اگر کارت اعتباری بین‌المللی در اختیار داشته باشید و یا یک دوست ساکن کانادا این کار را برای شما انجام دهد، این کار بسیار ساده‌تر خواهد بود.

بهترین زمان برای اجاره خانه در کانادا

کمترین نرخ اجاره معمولا بین اکتبر و آوریل، به ویژه درست پس از فصل تعطیلات دسامبر، پیدا می‌شود.

داده‌ها و اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که ارزان‌ترین ماه‌های اجاره بین دسامبر و مارس بوده، در حالی که گران‌ترین ماه‌ها بین ماه‌های می و اکتبر ثبت شده است.

به طور کلی در کل کشور کانادا (به صورت استانی و مورد به مورد ممکن است کمی متفاوت باشد) قیمت اجاره در اوایل ماه می شروع به افزایش می‌کند و در ژوئن / ژوئیه / آگوست به اوج خود می‌رسد.

چیزهایی که بهتر است پیش از اجاره خانه در کانادا بدانید

در بسیاری از مناطق در سراسر کانادا، برق معمولاً به عنوان قبض پرداختی همراه با قبض آب شناخته می‌شود. شرکت‌های آب و برق در کانادا می‌توانند در اختیار سرمایه گذاران خصوصی یا دولتی قرار بگیرند.

در اکثر استان‌ها، توزیع برق توسط شرکت‌های استانی سلطنتی تامین می‌شود و گاز طبیعی کاملا در اختیار بخش خصوصی است. 

با این حال، دولت آب و برق را از طریق هیات ملی انرژی و کمیسیون خدمات عمومی هر استان تنظیم می‌کند. آن‌ها هستند که در مورد نرخ‌های مجاز و میزان و نوع درآمد تصمیم می‌گیرند و از قوانین محیطی سختگیرانه پیروی می‌کنند. این تصمیمات قابل تجدید نظر در کابینه کانادا هستند.

در کانادا و کبک (درست مانند بقیه آمریکای شمالی)، ولتاژ استاندارد ۱۱۰-۱۲۰ ولت با فرکانس ۶۰ هرتز است. اگر یک مهاجر هستید که از اروپا یا آسیا آمده‌اید، به یک آداپتور یا مبدل نیاز دارید زیرا دوشاخه های اروپایی سازگار نیستند. شما می‌توانید این‌ها را در اکثر فروشگاه‌های سخت افزار و فرودگاه‌ها خریداری کنید. این موارد هرگز در اجاره نامه ذکر نمی‌شود و صاحبخانه هیچ مسئولیتی در قبال حل چنین مشکلی ندارد.

آب در کانادا توسط Health Canada تنظیم می‌شود و آب لوله کشی به طور کلی برای نوشیدن بی خطر است. اما با وجود مقررات آن، مواردی وجود داشته است که آب آلوده شده. بنابراین توصیه می‌شود که یک فیلتر آب در محل شیر ظرفشویی نصب شود اما صاحب خانه هیچ مسئولیتی در قبال چنین خواسته‌ای از طرف مستاجر ندارد.

بسیاری از مردم کانادا از آب لوله کشی استفاده می‌کنند و چندان اهل خرید آب معدنی نیستند اما قبل از اجاره خانه از کیفیت لوله کشی و تعهد مالک بر موارد بهداشتی مطمئن شوید.

نیازی نیست نگران نحوه دریافت شماره تلفن در کانادا باشید. این فرآیند در واقع بسیار ساده است و یکی از اولین کارهایی است که مهاجران پس از ورود انجام می‌دهند. ارائه دهندگان عمده خدمات تلفن همراه در کانادا عبارتند از Telus، Bell، Rogers، Koodo، Freedom Mobile، Mobilicity، Public Mobile، Freedom Mobile، Petro-Canada، Chatr و Fido.

اما اینترنت می‌تواند به صورت وای فای در تمام محیط مشترک و عمومی آپارتمان در دسترس باشد و این مورد باید در اجاره نامه ذکر شود تا کاملا شفاف به میزان و حجم و محدود یا نامحدود بودن آن اشاره شده باشد. صاحبخانه موظف است درباره کیفیت اینترنت در صورت متعهد بودن در این خصوص، زیر بار مسئولیت برود و با شفافیت در این خصوص وعده بدهد.

پرسش‌های متداول

معمولا چنین تسهیلاتی در نظر گرفته نمی‌شود مگر آنکه در مراجعه به اداره مخصوص مهاجران در خود اظهاری چنین درخواستی داشته باشید و کمیسیون امور مهاجران این مورد را برای شما تصویب کرده باشد که چندان وجهه خوبی ندارد و در آینده در اثبات استقلال مالی و شهروندی خود به ویژه در آستانه دریافت شهروندی رسمی کمی دچار مشکل خواهید شد.در هر حال این حق شما به عنوان مهاجر است که در صورت امکان و تمایل از این کمک‌ها استفاده کنید.

این خیلی مهم است که مطلع شوید مبلغ دقیق ماهیانه اجاره شما چقدر است و از صاحبخانه توقع دارد این مبلغ از چه طریقی به حسابی واریز شود. حتما بپرسید که مبلغ اجاره شامل چه مواردی می‌شود و یا چه مواردی خارج از هزینه اجاره خانه است و خود مستاجر باید پرداخت کند.

حتما سوال کنید که جدا از مبلغ اجاره، آیا هزینه شارژ یا چیز دیگری باید پرداخت شود؟ در بعضی شهرها به ویژه مونترال از میزان سمپاشی علیه بِدباگ و حشرات دیگر سوال می‌شود و این که آیا صاحبخانه موظف به سمپاشی دوره‌ای است یا خیر.

بدیهی است که این مورد باید از قبل با صاحبخانه هماهنگ شود و بهتر است هنگام عقد قرارداد همه این موارد هماهنگ شود تا در صورت بروز اختلاف بتوانید به آن در بندهای قرارداد استناد کنید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال