ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

تفاوت فاند و بورسیه تحصیلی؛ توضیح به زبان ساده!

تفاوت فاند و بورسیه چیست؟

آیا می‌دانید تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ در هنگام برنامه‌ریزی برای تحصیل در کانادا یا هر کشور دیگری، درک تفاوت فاند و اسکالرشیپ اهمیت زیادی دارد. این دو کمک‌هزینه می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های تحصیل شما را کاهش دهند و بار مالی مهاجرت را کمی برای‌تان سبک‌تر کنند.

در این مقاله، به بررسی فرق فاند و اسکالرشیپ می‌پردازیم و معنای اصطلاحات مهمی مانند Fund ،Scholarship ،Grants ،Bursaries و Loan در کانادا را بررسی می‌کنیم. اگر شما نیز دغدغه هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور را دارید، فرصت مطالعه این مقاله کوتاه را از دست ندهید.

فهرست مطالب

الف) فاند چیست؟

فاند (Fund) اصطلاحی گسترده است که به مجموعه‌ای از کمک‌هزینه‌های تحصیلی گفته می‌شود که توسط دانشگاه‌ها، ارگان‌های دولتی یا سازمان‌های خصوصی برای حمایت از دانشجویان در طول تحصیلشان کنار گذاشته می‌شود.

به‌طور معمول، بودجه فاند تحصیلی به اساتید دانشگاه‌ها اعطا می‌شود؛ اساتید می‌توانند این بودجه را به‌عنوان فاند برای انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی در اختیار دانشجویان منتخب خود قرار دهند.

در‌‌واقع، یک فرق فاند و بورسیه این است که در فاندینگ، استاد مورد‌نظر شهریه تحصیل در کانادا و شاید هزینه زندگی دانشجو را می‌پردازد. فاند را می‌توان بر‌اساس مقدار و نوع به انواع مختلفی تقسیم کرد که در ادامه این موارد را توضیح می‌دهیم: 

۱. فول فاند (Full Fund): فاندی که مقدار آن پول لازم برای پوشش کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان از جمله هزینه شهریه، اقامت، غذا، کتاب و سایر هزینه‌های مرتبط را تامین می‌کند. شما می‌توانید قبل از اخذ ویزای دانشجویی کانادا برای دریافت بورس فول‌فاند اقدام کنید.

۲. فاند پارشال (Partial Fund): فاندی که مقدار آن نصف یا حتی کمتر از نیمی از هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد. مثلا ممکن است مبلغ پارشال فاند فقط هزینه‌ شهریه دانشجو را تامین کند.

۱. فاند RA:‌ فاند Research Assistant (دستیار تحقیقاتی) را استاد راهنما برای همکاری و انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا علمی به دانشجو پرداخت می‌کند. فاند RA، متداول‌ترین نوع فاندی است که معمولا اساتیدِ بهترین دانشگاه های کانادا به دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اعطا می‌کنند.

۲. فاند TA: فاند Teaching Assistant (دستیار تدریس) را معمولا استاد راهنما، دانشگاه یا دپارتمان برای همکاری و انجام اموری مانند تصحیح برگه‌های امتحان، تدریس به‌جای استاد یا مراقب امتحان بودن به دانشجو پرداخت می‌کند.

۳. فاند GA: فاند Graduate Assistant از طرف دانشگاه و در ازای کار دانشجو در دانشگاه به وی اعطا می‌شود؛ برای مثال، در ازای کار در قسمت پذیرش دانشگاه. این نوع فاند تحصیلی نسبت به دو نوع دیگر کمتر متداول است.

کمک‌هزینه‌هایی مانند فلوشیپ دکتری و فوق‌دکتری، گرنت و برسری (Grants and Bursaries) را نیز می‌توان در دسته فاند تحصیلی طبقه‌بندی کرد که در ادامه مقاله با این اصطلاحات نیز آشنا خواهید شد.

برای آشنایی کامل با فاند تحصیلی و مطالعه راهنمای دریافت فول فاند در کانادا، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «فول فاند کانادا» را مطالعه کنید.

ب) بورسیه چیست؟

بورسیه یا همان اسکالرشیپ نوع دیگری از کمک‌هزینه‌ تحصیلی است که عمدتا بر‌اساس شایستگی به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی معمولا بر‌اساس شایستگی علمی، عملکرد آکادمیک قوی، نمرات بالا،‌ فعالیت‌های فوق‌برنامه و کسب دستاوردهای ورزشی، هنری یا علمی برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شوند.

یک تفاوت فاند و بورسیه این است که بر‌خلاف فاند، بورسیه‌ها معمولا توسط دپارتمان، دانشگاه، سازمان‌های دولتی و نهادهای خصوصی برای حمایت از دانشجویان شایسته ارائه می‌شوند. با دریافت اسکالرشیپ، به میزان زیادی در هزینه تحصیل در دانشگاه یا هزینه کالج در کانادا صرفه‌جویی خواهد شد.

بورسیه را نیز می‌توان بر‌اساس چندین فاکتور مختلف دسته‌بندی کرد. در ادامه برخی از متداول‌ترین انواع بورسیه در کانادا را معرفی می‌کنیم:

۱. بورسیه‌های داخلی (Internal Scholarship): بورسیه‌های داخلی توسط هر دانشگاه یا کالج برای دانشجویان همان موسسه آموزشی طراحی می‌شوند. برای مثال، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌هایی را با نام «Merit-Based Scholarships» یا «Entrance Scholarship» به دانشجویان خود ارائه می‌کنند.

  • Merit-Based Scholarships: بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی (Merit-Based)،‌ بر‌اساس عملکرد تحصیلی دانشجو مانند داشتن نمرات بالا یا موفقیت‌های برجسته در موضوعات خاص اعطا می‌شوند. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برای جذب دانشجویان برتر بین‌المللی بورسیه‌های Merit-Based ارائه می‌کنند. برای مثال، دانشگاه تورنتو بورسیه بین‌المللی Lester B. Pearson را ارائه می‌کند که هزینه شهریه، خرید کتاب و برخی از هزینه‌های زندگی دانشجو را نیز پوشش می‌دهد.
  • Entrance Scholarships: بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی تازه‌وارد خود، بر‌اساس دستاوردهای تحصیلی‌شان در مقطع تحصیلی قبلی (مثلا دبیرستان)، بورسیه‌هایی را ارائه می‌کنند. این بورسیه‌ها معمولا به‌طور خودکار در هنگام پذیرش دانشجو در نظر گرفته می‌شوند و نیازی به درخواست جداگانه ندارند.

۲. بورسیه‌های خارجی (External Scholarship): بورسیه‌های خارجی معمولا از طرف سازمان‌های خصوصی، دولت استانی یا سایر ارگان‌های دولتی به دانشجویان اعطا می‌شوند. برای دریافت این نوع از بورسیه‌ها باید ابتدا وارد کانادا شوید، تحصیلتان را آغاز کنید و بعد درخواست دهید.

برای آشنایی کامل با انواع بورسیه‌‌های تحصیلی در کانادا پیشنهاد می‌کنیم مقاله «بورسیه تحصیلی کانادا» را مطالعه کنید.

اما تفاوت فاند و بورسیه تحصیلی چیست؟

اکنون، در توضیح تفاوت فاند و بورسیه می‌توانیم بگوییم که فاند مبلغی است که معمولا توسط استاد راهنما برای تحصیل در دوره‌های ریسرچ‌محور به دانشجو اعطا می‌شود؛ اما بورسیه کمک‌هزینه‌ای است که معمولا بر‌اساس شایستگی داوطلبان توسط دانشگاه یا سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود.

مبلغ فاندی که استاد راهنما برای دانشجو در نظر می‌گیرد، معمولا بیشتر از بورسیه‌های تحصیلی داخلی هر دانشگاه است. همچنین، فاند معمولا برای دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌شود، اما بورسیه را می‌توانید برای دوره‌های لیسانس و حتی برخی از دوره‌های کالج نیز دریافت کنید.

در جدول زیر تفاوت فاند و بورسیه به‌طور مقایسه‌ای بررسی شده است:‌

فاکتورفاندبورسیه
هدفبرای حمایت از دانشجو به‌منظور همکاری و مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی، پژوهش‌های علمی یا مشارکت در تدریس اعطا می‌شودبرای حمایت از دانشجویان ممتاز برای ادامه تحصیل ارائه می‌شود
مقدار (مبلغ)بر‌اساس هدف فاند و نظر استاد می‌تواند متفاوت باشد (فول یا پارشیال فاند)اغلب ثابت و از‌پیش‌تعیین‌شده است
ارائه‌کنندهمعمولا استاد راهنمادپارتمان، دانشگاه، نهادهای دولتی و خصوصی
شرایط اعطاممکن است الزامات خاصی مانند معدل بالا، داشتن مقاله و فعالیت‌های پژوهشی داشته باشدمعمولا بر‌اساس نمرات و عملکرد تحصیلی و دستاوردهای علمی، هنری و ورزشی متقاضی اعطا می‌شود
مقطع تحصیلیمعمولا برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی استدر دوره لیسانس نیز امکان گرفتن بورسیه وجود دارد
چطوری بگیریم؟ارسال ایمیل و مکاتبه با اساتیداز طریق دانشگاه یا درخواست از نهاد ارائه‌کننده بورسیه
بازپرداخت مبلغهر دو کمک‌هزینه فاند و بورسیه بدون نیاز به بازپرداخت مبلغ به دانشجو اعطا می‌شوند

آرمین یکی از کلاینت‌های خوش‌شانس ویزا موندیال است که هم‌اکنون با کمک‌هزینه ۳۳ هزار دلاری در مقطع دکتری رشته Environmental Science در دانشگاه گوئلف کانادا تحصیل می‌کند. شرایط آرمین هنگام اپلای به‌صورت زیر بود:

  • مجرد
  • مدرک آیلتس با نمره Overall ۶.۵
  • بدون هیچ‌گونه مقاله
  • ۷ سال گپ تحصیلی پس از فوق‌لیسانس
  • سن:‌ ۳۶ سال
  • لیسانس جغرافیای فیزیکی از دانشگاه زنجان
  • فوق‌لیسانس GIS از دانشگاه خوارزمی (معدل ۱۸)

ما موفق شدیم برای آرمین عزیز در مقطع دکتری رشته Environmental Science از دانشگاه Guelph پذیرش بگیریم.

مجموع مبلغ فاند و بورسیه آرمین ۳۳ هزار دلار است که ۲۱ هزار دلار آن در قالب فاند RA و ۱۲ هزار دلار آن نیز در قالب بورسیه مختص دانشجویان دکتری در خود دانشگاه گوئلف پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: تحصیل دکتری در کانادا

فرق بورسیه و فاند؛ بررسی سایر اصطلاحات

حال که تفاوت بورسیه و فاند را متوجه شدید، بهتر است بدانید که کمک‌هزینه‌های دیگری نیز برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند. در هنگام اقدام برای دریافت فاند یا بورسیه در کانادا، ممکن است با کمک‌هزینه‌ها و اصطلاحات زیر مواجه شوید: 

کمک‌هزینه‌‌‌های تحصیلی با نام Grants، مبالغی هستند که بر‌اساس نیاز مالی دانشجویان به آن‌ها اعطا می‌شوند. این کمک‌هزینه نیازی به بازپرداخت ندارد. Grants معمولا توسط ارگان‌های دولتی، سازمان‌های خصوصی یا دانشگاه‌ به دانشجویانی که مشکلات مالی دارند، ارائه می‌شود. 

برسری (Bursaries) نیز مشابه Grants، کمک‌های مالی بلاعوض هستند که بر‌اساس نیاز مالی دانشجو به وی اعطا می‌شوند. اما برای اعطای برسری به دانشجو، ممکن است شرایط یا الزامات اضافی نیاز باشد. این کمک‌هزینه معمولا توسط دانشگاه یا سازمان‌های خارج از دانشگاه ارائه می‌شود.

وام‌ها نیز نوع رایجی از کمک‌هزینه تحصیلی در کانادا هستند. با این تفاوت که وام‌ها رایگان نیستند و معمولا باید پس از تحصیل با بهره‌ بازپرداخت شوند.

تفاوت اسکالرشیپ و فلوشیپ چیست؟

اسکالرشیپ و فلوشیپ، هر دو نوعی کمک‌هزینه‌ تحصیلی هستند؛ اما اهداف و تفاوت‌های متعددی دارند. فرق اسکالرشیپ و فلوشیپ در درجه اول این است اسکالرشیپ‌ها معمولا برای دانشجویان مقاطع پایین‌تر مانند لیسانس ارائه می‌شوند؛ اما فلوشیپ‌ها معمولا مخصوص دانشجویان مقاطع بالا مانند دکتری و فوق‌دکتری هستند.

اسکالرشیپ بر‌اساس شایستگی دانشجو و برای کاهش هزینه‌های تحصیلی وی اعطا می‌شود؛ در‌حالی‌که فلوشیپ معمولا بودجه‌ای را برای انجام تحقیقات خاص، تدریس یا ترویج پژوهش در سطوح بالا در نظر می‌گیرد.

این دو کمک‌هزینه از نظر مبلغ اهدایی نیز متفاوت‌اند. مبلغ بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند از چند صد دلار تا چند هزار دلار متفاوت باشد. اما معمولا مبلغ فلوشیپ نسبت به بورسیه‌ها بالاتر است؛ چرا که اغلب برای پوشش هزینه‌های تحقیقات گسترده، مسافرت فرد برای پژوهش، شرکت در کنفرانس‌ها، خرید مواد آزمایشگاهی و سایر امور آکادمیک طراحی می‌شود.

فرق اسکالرشیپ و فاند و فلوشیپ از نظر فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد

«سوال بسیار خوبی پرسیدید؛ چرا که این اصطلاحات می‌توانند بسیار گیج‌کننده باشند.

فاندینگ به معنای پولی است که خصوصا توسط دولت یا سازمانی خاص برای هدفی خاص ارائه می‌شود؛ بنابراین فاند می‌تواند برای یک مرکز بهداشتی، برای یک پوزیشن در موسسات آموزشی و موارد دیگر باشد. در رابطه با سوال شما،‌ فاند بودجه‌ای برای هدفی خاص تعریف می‌شود. به عبارت دیگر، بودجه‌ای که توسط یک دانشگاه برای کمک به دانشجویان در تامین مالی تحصیلشان هدف‌گذاری شده است.

اما کمک‌های مالی به‌معنای کل بودجه و بسته مالی هستند که یک دانشگاه یا دولت در هر سال به دانشجو اختصاص می‌دهد. این می‌تواند شامل کمک‌های بلاعوض (گرنتس و اسکالرشیپ برای دانشجویان کارشناسی) و همچنین کمک‌های دیگری با الزامات یا پیامدهای خاص باشد. از جمله این کمک‌ها می‌توان به وام دانشجویی (که اغلب باید با بهره بالا بازپرداخت شوند)‌ و کمک‌هزینه work-study (که مشاغلی هستند که دانشجو برای کسب درآمد به‌صورت ساعتی در آن‌ها مشغول به کار می‌شود) اشاره کرد. بسیاری از کمک‌های مالی، ترکیبی از این موارد مختلف هستند، به‌طوری‌که مبلغی که واقعا به دانشجو داده می شود، تنها درصدی کوچک است.

فلوشیپ معمولا مبلغی است که به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی داده می‌شود و با مسئولیت خاصی همراه است؛‌ برای مثال، آموزش یا تحقیق. فلوشیپ اغلب شامل هزینه شهریه است و مستقیما به دپارتمان یا استاد راهنمای دانشجو مرتبط است. توصیه می‌کنم صفحه کمک‌هزینه‌های تحصیلی دانشگاه مورد‌نظرتان را بخوانید تا دقیق‌ترین اطلاعات را در‌مورد گزینه‌های در دسترس به‌دست بیاورید.»

اسکالرشیپ یا فاند؟ برای کدام‌یک درخواست دهیم؟

اینکه فاند بهتر است یا اسکالرشیپ، به شرایط هر دانشجو و نیازهای فردی وی بستگی دارد. به‌طور‌کلی:

  • بورسیه‌های تحصیلی یا همان اسکالرشیپ‌ها بر‌اساس شایستگی‌های دانشجویان اعطا می‌شوند و بر پیشرفت تحصیلی، قدرت رهبری یا استعدادهای افراد تمرکز دارند. بورسیه‌ها برای دانشجویانی که در دوره قبلی تحصیلشان عالی عمل کرده‌اند و دستاورد‌های فوق‌برنامه خوبی دارند، ایده‌آل هستند. دریافت بورسیه بسیار رقابتی است.
  • اما فاند معمولا بر‌اساس شایستگی تحصیلی، داشتن سوابق پژوهشی و مقاله، نیاز مالی و البته نظر استاد راهنما پرداخت می‌شود.

اما توجه داشته باشید که بسیاری از دانشجویان می‌توانند به‌طور هم‌زمان برای گرفتن انواع فاند و بورسیه تحصیلی درخواست دهند. شما نیز می‌توانید هم‌زمان از استاد فاند بگیرید و برای بورسیه داخلی دانشگاهتان نیز اقدام کنید. ما در ویزا موندیال هزینه تحصیل و زندگی بسیاری از کلاینت‌های‌مان در کانادا را با دریافت بورسیه و فاند تحصیلی به صفر رسانده‌ایم.

دریافت بورسیه و فاند تحصیلی در کانادا با ویزا موندیال

در این مقاله تفاوت فاند و بورسیه را به‌طور کامل بررسی کردیم. اگر شما نیز برای دریافت اسکالرشیپ و فاند در کانادا نیاز به کمک دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با کارشناسان پذیرش تحصیلی ویزا موندیال تماس بگیرید.

کارشناسان ویزا موندیال پس از بررسی سوابق تحصیلی، پژوهشی و کاری شما عزیزان،‌ بهترین مسیر را برای دریافت بورسیه تحصیلی انتخاب می‌کنند. ویزا موندیال از فرآیند جست‌و‌جوی استاد و پوزیشن تا مکاتبه با اساتید و دانشگاه‌ها و دریافت ویزای تحصیلی کانادا را برای شما عزیزان انجام خواهد داد.

هنوز درباره تفاوت فاند و اسکالرشیپ سوالی دارید؟ کافی است زیر همین مقاله و در قالب کامنت سوالتان را بپرسید و پاسخ آن را در کمترین زمان دریافت کنید.

سوالات متداول

فول‌ فاند تحصیلی معمولا کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد؛ در‌حالی‌که پارشیال‌ فاند فقط نصف یا کمتر از نیمی از هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی را پوشش خواهد داد.

در توضیح فرق اسکالرشیپ و فاند باید بگوییم که فاند تحصیلی کمک‌هزینه‌ای است که معمولا توسط استاد راهنما به دانشجویان مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری اعطا می‌شود؛ اما بورسیه تحصیلی کمک‌هزینه‌ای است که معمولا دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی بر‌اساس شایستگی دانشجویان به آن‌ها اعطا می‌کنند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

من امیرعباس هستم. اینجا در ویزا موندیال به‌عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کنم. در سال ۹۷ مدرک کارشناسی‌ارشد خودم رو در رشته مدیریت بازاریابی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم و بیش از ۵ ساله که در حوزه بازاریابی محتوایی کار می‌کنم. با ترکیب دانش خودم در حوزه‌های گردشگری و مهاجرت و تخصصم در حوزه محتوا، تلاش می‌کنم تا اطلاعاتی موثق و کاربردی درباره مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار بدم.

راستی تو روزهای تعطیل می‌تونید من رو تو کوه، جنگل، کویر، لب دریا و کلا توی طبیعت پیدا کنید.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها