Search
Close this search box.

مانداموس کانادا

مانداموس کانادا

گاهی‌اوقات پرونده مهاجرتی متقاضیان مهاجرت به کانادا با تاخیر غیر‌منطقی مواجه می‌شود. در برخی از مواقع این تاخیر به‌دلیل نقص مدارک پرونده خود فرد است؛ اما گاهی نیز این تاخیر به‌علت کم‌کاری افسران مهاجرتی کانادا رخ می‌دهد. در چنین شرایطی می‌توانید از حکم مانداموس کانادا استفاده کنید.

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، احتمالا بررسی پرونده مهاجرتی شما نیز به تعویق افتاده است. خوشبختانه در سیستم قضایی کانادا اصطلاحی به‌نام «Mandamus – مَندِیمِس» وجود دارد که باعث تسریع روند بررسی پرونده مهاجران می‌شود.

آیا پرونده مهاجرتی شما نیز با تاخیر مواجه شده است؟ اگر پاسختان مثبت است؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب از صفر تا صد حکم مانداموس در کانادا را بررسی می‌کنیم. 

مانداموس چیست؟

شکایت از اداره مهاجرت کانادا به مراجع قضایی

در آمریکای شمالی،‌ اصطلاح مانداموس «Mandamus» یک راه‌حل قضایی برای وادار کردن یک مقام یا ارگان دولتی به انجام وظایفش طبق قانون است. در‌ واقع مانداموس دستوری از یک مقام بالاتر به زیردستان است که آن‌ها را موظف می‌کند وظیفه خود را در یک بازه زمانی معین و به‌درستی انجام دهند. البته این قانون فقط در مورد ارگان‌های دولتی به‌کار می‌رود و نمی‌شود از آن علیه اشخاص یا شرکت‌ها استفاده کرد.

در قانون مهاجرت کانادا،‌ هنگامی که با تاخیر غیر‌منطقی در روند بررسی پرونده خود مواجه شدید، این امکان را دارید که برای تسریع این روند از لایحه شکایت مانداموس به مراجع قضایی کانادا استفاده کنید.

زمانی که پرونده متقاضیان در زمان معمول توسط افسران اداره مهاجرت کانادا (IRCC) بررسی نشود؛‌ یا هنگامی که افسران مهاجرتی از عمد از بررسی پرونده امتناع کنند، متقاضی می‌تواند پرونده را به دادگاه فدرال کانادا ارجاع دهد تا مقامات قضایی دستور رسیدگی فوری به پرونده را صادر کنند.

از نامه مانداموس می‌‌توان به‌طور موثر در رسیدگی به تاخیر پاسخ طیف گسترده‌ای از پرونده‌های مهاجرتی استفاده کرد:‌

پادکست مانداموس کانادا

JR PODCAST

قسمت دوم - همه چیز درباره مانداموس

در سری پادکست‌های JR Podcast، مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا (RCIC) میزبان آقای علی لطفی، وکیل حقوقی عضو کانون وکلای استان انتاریو است. در این قسمت به بررسی تمام جوانب اعتراض به تاخیر رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی کانادا به کمک حکم مانداموس پرداخته‌ایم.

تاریخچه مانداموس در سیستم قضایی آمریکای شمالی

مانداموس یک اصطلاح تاریخی در آمریکای شمالی است و ریشه آن به دوران فرمانروایی پادشاهان باز می‌گردد. در گذشته وقتی یکی از حکمرانان وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌داد،‌ پادشاه برای او حکم مانداموس صادر می‌‌کرد. این واژه در اصطلاح به معنای «ما دستور می‌دهیم» است. پس از صدور این حکم توسط شاه، حکمران منطقه موظف بود در سریع‌ترین زمان وظیفه خود را انجام دهد.

چه افرادی می‌توانند از حکم مانداموس در کانادا استفاده کنند؟‌

از لایحه مانداموس فقط می‌توان برای پرونده‌هایی که به‌طور غیر‌معمول و غیر‌منطقی با تاخیر مواجه شده‌اند،‌ استفاده کرد. این موضوع به شرایط هر پرونده و مدت زمان انتظار برای رسیدگی به آن بستگی دارد. فرقی نمی‌کند که قصد دریافت ویزای کاری کانادا، ویزای تحصیلی، توریستی یا حتی اقامت دائم کانادا را داشته باشید؛ در‌صورتی که پرونده شما نیز با تاخیر مواجه شده،‌ بهتر است از قانون مانداموس برای اعتراض به مدت زمان رسیدگی به انواع پرونده‌های مهاجرتی استفاده کنید.

در جدول زیر، در ستون اول میانگین مدت زمان نرمال رسیدگی به پرونده‌های مختلف (آپدیت ۶ فوریه ۲۰۲۴) و در ستون دوم حدنصاب تاخیر برای تشکیل پرونده مانداموس ارائه شده‌اند:

نوع پروندهمیانگین زمان رسیدگی توسط اداره مهاجرتحد نصاب تاخیر برای تشکیل پرونده مانداموس**
تحصیلی۱۰ هفته۶ ماه
کاری (از ایران)۲۱ هفته۶ ماه
توریستی (از ایران)۹۴ روز۶ ماه
کورت
(در مرحله ستل و در انتظار برای اسک مدارک)
۳ ماه
کورت
(در مرحله اسک مدارک و در انتظار برای جواب ویزا)
۶ ماه

** حداقل زمانی که باید پس از زمان رسیدگی نرمال پرونده توسط اداره مهاجرت گذشته باشد، تا بتوانیم پرونده مانداموس را تشکیل بدهیم.

توجه داشته باشید که برای پرونده‌های اقامت دائم کانادا و سیتیزن‌شیپ این مدت زمان بیشتر است؛ در این نوع از پرونده‌ها باید حداقل حدود ۲ سال از زمان عادی رسیدگی به پرونده گذشته باشد.

ارزیابی شرایط پرونده برای مانداموس کانادا

شرایط صدور حکم مانداموس از سوی دادگاه فدرال کانادا چیست؟‌

برای صدور حکم مانداموس توسط دادگاه،‌ باید شرایط زیر برقرار باشد:

  • باید وظیفه قانونی برای اقدام توسط اداره مهاجرت وجود داشته باشد.
  • این وظیفه باید مرتبط با خود متقاضی باشد.
  • متقاضی باید حق قانونی اعتراض را داشته باشد.
  • فرد متقاضی همه شرایط لازم که منجر به انجام وظیفه می‌شود را احراز کرده باشد. (برای مثال،‌ مدارک متقاضی نباید ناقص باشد)
  • دو شرط زیر برقرار باشند:‌
    • متقاضی درخواست رسیدگی به پرونده را باید از قبل ثبت کند؛‌ و فرصت معقولی به اداره مهاجرت برای رسیدگی به پرونده داده شود، مگر اینکه اداره مهاجرت به صورت کلی درخواست را رد کند.
    • عدم پیگیری توسط اداره مهاجرت، باید صریحا یا تلویحا بیان شده باشد.
  • هیچ راه‌حل مناسب دیگری برای متقاضی باقی نمانده باشد. 
  • دستور قضایی باید ارزش یا تاثیر عملی داشته باشد.
  • دادگاه در حوزه اختیارات خود، هیچ شروط غیر منصفانه‌ای را برای پرونده نمی‌یابد.
  • دستور مانداموس براساس «تعادل سود و زیان» دو طرف دعوی صادر می‌شود. 

تعادل سود و زیان (Balance of convenience): تاخیر غیر‌منطقی در روند بررسی یک پرونده،‌ با توجه به شرایط موجود و سختی یا راحتی پرونده سنجیده می‌شود. برای مثال،‌ در دوران همه‌گیری کرونا، درخواست‌های مانداموس به‌دلیل شرایط خاص موجود پذیرفته نشدند. 

قبل از تنظیم شکایت مانداموس کانادا، وکیل مهاجرتی شما ابتدا باید میانگین زمان لازم برای بررسی هر نوع پرونده را در سایت اداره مهاجرت کانادا بررسی کرده و میزان تاخیر را مشخص کند. تاخیر غیر‌منطقی را فقط می‌توان در مقایسه با میانگین زمان نرمال پردازش هر پرونده تعیین کرد. همچنین، وکیل باید از کامل بودن مدارک متقاضی اطمینان حاصل کند. 

اگر تاخیر در روند بررسی پرونده تقصیر شما باشد (مثلا نقص مدارک)،‌ امکان نوشتن شکایت مانداموس وجود نخواهد داشت. کارشناسان ویزا موندیال با بررسی همه جنبه‌های پرونده، شما را در تصمیم‌گیری و تنظیم این شکایتنامه یاری خواهند کرد. 

مراحل صدور حکم شکایت مانداموس چیست؟

با ارائه درخواست حکم مانداموس به دادگاه فدرال کانادا می‌توان حکم مانداموس در کانادا را دریافت کرد. مراحل این کار عبارت‌اند از:‌ 

هدف ما این است که افسران مهاجرتی وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند. اگر نامه درخواست شکایت مانداموس کانادا به‌خوبی آماده شود،‌ امکان موفقیت بسیار بالا خواهد بود. در این صورت، IRCC مجددا پرونده شما را بررسی خواهد کرد و شاید نیازی به ادامه روند قانونی در دادگاه نباشد.

انتظار می‌رود که پس از حدود ۴۵ روز از ارسال نامه و مدارک، پرونده متقاضی مجددا به جریان بیفتد. معمولا بیشتر پرونده‌ها در این مرحله به موفقیت می‌رسند؛‌ اما در‌صورت موفق نشدن در این مرحله، وکیل پرونده را به مرحله بعد و دادگاه فدرال خواهد برد.

این کار باید توسط یک وکیل خبره انجام شود. وکیل، نامه درخواست و مدارک لازم را به دادگاه ارائه خواهد داد تا فرآیند دادرسی آغاز شود. 

با توجه به پیچیدگی بالای فرآیند درخواست برای شکایت مانداموس کانادا، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک وکیل مهاجرتی خبره برای این کار کمک بگیرید. 

حداقل هزینه مانداموس کانادا چقدر است؟‌

هزینه‌های قانونی درخواست لایحه مانداموس به پیچیدگی پرونده هر شخص بستگی دارد. وکیل مهاجرتی به‌طور مستقیم و بدون واسطه با وزارت دادگستری و اداره مهاجرت کانادا ارتباط برقرار خواهد کرد و شما را در جریان جزئیات پرونده خواهد گذاشت.

شرکت ویزا‌موندیال برای مشتریانی که پرونده آن‌ها با تاخیر مواجه شده، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از هزینه مانداموس کانادا همین حالا از کارشناسان با‌تجربه ویزا موندیال وقت مشاوره دریافت کنید.

شانس موفقیت مانداموس چقدر است؟

اگر همه چیز درست پیش برود، شانس موفقیت مانداموس بسیار بالاست. البته همه چیز به شرایط پرونده و مهارت وکیل مهاجرتی شما بستگی دارد. برای موفقیت در صدور حکم مانداموس کانادا باید همه ۹ شرط لازم برای تشکیل پرونده را رعایت کرده باشید. اگر این شروط و پرونده متقاضی به‌درستی بررسی نشده باشند،‌ پرونده شما به جایی نخواهد رسید.

شانس موفقیت شما به موارد زیر بستگی دارد:‌

  • شرایط کلی پرونده
  • مدت زمان تاخیر در پرونده نسبت به زمان عادی بررسی
  • رعایت همه شرایط صدور حکم مانداموس 
  • کامل بودن مدارک
  • مهارت وکیل 

بسیار مهم است که با یک وکیل مهاجرتی مشورت کنید تا شرایطتان را به‌‌خوبی بسنجد. ما در ویزا‌موندیال پرونده شما را به‌طور کامل و جامع بررسی می‌کنیم تا شانس موفقیت شما در صدور حکم مانداموس را بسنجیم.

پس از مانداموس چقدر طول می‌کشد تا جواب ویزا را دریافت کنیم؟

در نتیجه صدور حکم مانداموس، معمولا دادگاه فدرال کانادا یک زمان محدود را برای اداره مهاجرت کانادا تعیین می‌کند تا پرونده شما در آن بازه زمانی بررسی شود. همه چیز به رای دادگاه بستگی دارد. برای مثال،‌ دادگاه ممکن است یک فرصت ۳۰ روزه را برای اداره مهاجرت تعیین کند؛ در این شرایط، IRCC موظف است ظرف سی روز پاسخ پرونده شما را بدهد.  

توجه داشته باشید که خروجی مانداموس تاثیری در مثبت یا منفی بودن نتیجه پرونده‌ها ندارد. این حکم صرفا فرآیند بررسی پرونده متقاضیان را مجددا به جریان می‌اندازد.

از صفر تا صد پیگیری پروژه مانداموس کانادا با ویزا موندیال

ویزا موندیال خدمات گسترده‌ای را  در زمینه لایحه مانداموس کانادا ارائه می‌کند. فرقی نمی‌کند که پرونده شما در چه مرحله‌ای قرار دارد. اگر پرونده شما در مرحله ویزا با تاخیر غیر‌منطقی و بیش‌از‌حد مواجه شده است،‌ ما پس از بررسی کامل و جامع،‌ این پرونده را وارد پروژه مانداموس می‌کنیم. 

اگر در مرحله کورت هستید یا پس از ماه‌ها پاسخی از اداره مهاجرت کانادا دریافت نکرده‌اید نیز ویزا موندیال کمکتان خواهد کرد. 

در‌صورت تمایل می‌توانید همین حالا برای دریافت وقت مشاوره مانداموس با کارشناسان ویزا موندیال اقدام کنید.

Loading...

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها