Search
Close this search box.

رزومه یا CV چیست؟ نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری و تحصیلی

نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای

رزومه شما بزرگ‌ترین شانستان برای ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن استاد یا کارفرما و افزایش شانس پذیرش تحصیلی یا کاری است. اگر قبلا رزومه انگلیسی ننوشته‌اید، احتمالا سوال‌های زیادی درباره نحوه نوشتن cv برای اپلای کاری و تحصیلی در ذهنتان دارید و شاید بخواهید از چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای ایده‌برداری کنید.

نگران نباشید؛ در این مقاله جامع ابتدا به شما خواهیم گفت که cv چیست و چه تفاوتی با رزومه دارد و بعد راهنمای نوشتن cv برای اپلای تحصیلی و کاری و نکات مهم آن را در اختیارتان قرار می‌‌دهیم.

امروزه هیچ‌کجا نمی‌توان درخواست کار یا پذیرش تحصیلی داد، مگر آنکه رزومه‌ای حرفه‌ای و جذاب داشته باشید. اگر شما نیز قصد نگارش رزومه انگلیسی برای اپلای تحصیلی یا کاری را دارید،‌ فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب

منظور از CV چیست و چه تفاوتی با رزومه دارد؟

رزومه و CV اسنادی هستند که توسط یک فرد برای نشان دادن سوابق تحصیلی، کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای خود به کارفرما یا دانشگاه نوشته می‌شوند. در‌واقع، CV یا رزومه شرح مختصری از زندگی تحصیلی و کاری هر فرد است که باید هنگام درخواست شغل به کارفرما یا هنگام اپلای کانادا برای تحصیل در دانشگاه ارائه دهید.

تفاوت رزومه و CV:

دو واژه رزومه و CV در بسیاری از کشورها به‌جای هم به‌کار می‌روند؛ اما مفهوم این دو کلمه در برخی از کشورها متفاوت است. 

CV مخفف عبارت لاتین «curriculum vitae» و یک ورژن کامل و مفصل از سوابق تحصیلی، کاری، مهارت‌ها و علایق هر فرد است؛ بنابراین CV می‌تواند طولانی‌ و در چند صفحه باشد و برای مقاصد آکادمیک به کار می‌رود.

در‌ مقابل، رزومه (Resume) یک ورژن مختصر از مهارت‌ها، سوابق کاری و تحصیلی افراد است؛ بنابراین طول آن کوتاه‌تر است و برای کاریابی در کانادا و اپلای کاری استفاده می‌شود.

خلاصه‌ای از تفاوت‌های رزومه و CV:‌

رزومهCV

– بر مهارت‌ها و سوابق کاری تاکید دارد

– معمولا هنگام درخواست برای موقعیت‌های شغلی استفاده می‌شود

– طول آن کوتاه‌تر است و معمولا بیش از ۲ صفحه نیست

– با سوابق شغلی شروع می‌شود  و با سوابق تحصیلی پایان می‌یابد

– بر سوابق پژوهشی و علمی تاکید دارد

– معمولا برای اخذ پذیرش یا بورسیه‌های تحصیلی استفاده می‌شود

– طول آن به سوابق علمی و آکادمیک فرد بستگی دارد و معمولا شامل فهرست کاملی از کنفرانس‌ها و سخنرانی‌هاست

– با سوابق تحصیلی آغاز می‌شود و با سوابق کاری پایان می‌یابد

ساختار و نحوه نوشتن رزومه برای اپلای کاری با تحصیلی متفاوت است.

راهنمای نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها

به‌طور‌کلی، نمی‌توان یک نسخه یا قالب واحد را برای رزومه‌های تحصیلی معرفی کرد. اما بهتر است یک رزومه تحصیلی قوی و تاثیر‌گذار به ترتیب شامل بخش‌های زیر باشد:

۱. اطلاعات فردی و تماس – Contact Information
۲. سوابق تحصیلی – Education Section
۳. مقالات پژوهشی و علمی – Research Publication
۴. حوزه‌‌های پژوهشی مورد‌علاقه – Fields of Interest
۵. کنفرانس‌ها و همایش‌ها – Conferences Attended
۶. سوابق تدریس – Teaching Experience
۷. جوایز و افتخارات – Awards and Honors
۸. سوابق کاری – Work Experiences
۹. زبان و مهارت‌ها – Languages and Skills
۱۰. علایق فردی – Interests

در رزومه‌های تحصیلی ابتدا سوابق تحصیلی و پژوهشی را بیان می‌کنیم و در انتها به سوابق کاری و مهارت‌ها می‌پردازیم.

۱. اطلاعات فردی و تماس

در همان ابتدای رزومه باید اطلاعات فردی و تماس خود شامل موارد زیر را بنویسید:

  • نام و نام‌خانوادگی
  • کد پستی و آدرس (برای آدرس، نوشتن شهر و استان کفایت می‌کند)
  • آدرس ایمیل
  • شماره تماس با پیش‌شماره کشور و شهر
  • پروفایل لینکدین یا سایر پروفایل‌های حرفه‌ای مانند Google Scholar
بخش اطلاعات تماس در رزومه انگلیسی برای اپلای ارشد و دکتری
مثالی از بخش اطلاعات تماس 

همچنین می‌توانید در همان ابتدا پس از اطلاعات تماس، در قالب یک پاراگراف بسیار کوتاه (Personal Statement) و به‌طور خلاصه خود را معرفی و توانمندی‌ها و علایق تحصیلی خود را بیان کنید. سرتیتر، متنی ۲ الی ۳ خطی است که درست بعد از اطلاعات فردی نوشته می‌شود و خلاصه‌ای از کل رزومه ارائه می‌دهد.

مثالی از سر‌تیتر برای دانشجویی که در رشته زبان‌شناسی و آموزش زبان انگلیسی تحصیل کرده است:

Experienced and passionate researcher in Applied Linguistics. Interested in the fields of Sociolinguistics, Psycholinguistics, Social Psychology, Educational Psychology, Political Linguistics, and Intercultural Studies. Proficient in various research methodologies, including qualitative and quantitative approaches.

۲. سوابق تحصیلی

اگر برای اخذ پذیرش دانشگاه درخواست می‌دهید، بخش سوابق تحصیلی اهمیت زیادی دارند و باید اول نوشته شوند. در این بخش کلیه سوابق تحصیلی خود را با تاریخ فارغ‌التحصیلی، نام رشته و دانشگاه و معدلتان قید کنید.

دقت کنید که ترتیب نوشتن باید بر‌اساس سال فارغ‌التحصیلی از آخر به اول باشد؛ یعنی آخرین مدرک تحصیلی که دریافت کرده‌اید بالاتر از همه قرار می‌گیرد و پس از آن به همین ترتیب سوابق تحصیلی دیگر نوشته می‌شوند.

توجه: حتما معدلتان را به سیستم نمره‌دهی دانشگاه مقصد تبدیل کنید.

بخش سوابق تحصیلی در نمونه رزومه انگلیسی
مثالی از بخش سوابق تحصیلی

۳. بخش مقالات علمی و پژوهشی

مقالات خود را می‌توانید در چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کنید. برای مثال، مقالات منتشر‌شده و مقالات سابمیت‌شده‌ای که هنوز منتشر نشده‌اند.

هنگام فهرست‌بندی و بولت‌گذاری مقالات خود توجه داشته باشید که باید از یک سبک قالب آکادمیک استفاده کنید؛ درست همان‌طور که مقاله خود را به دیگران رفرنس می‌دهید (ابتدا نام نویسنده، عنوان مقاله، نام مجله و سایر موارد).

مثال:

بخش مقالات علمی و پژوهشی در رزومه انگلیسی

۴. حوزه پژوهشی مورد‌علاقه

به این بخش در زبان انگلیسی Fields of Interest یا Research Interest گفته می‌شود. اینجا باید حداکثر ۵ یا ۶ حوزه تخصصی که علاقه‌مند به انجام پژوهش در آن‌ها هستید را به‌صورت موردی بیان کنید. برای مثال، موارد زیر حوزه‌های پژوهشی مورد‌علاقه فردی هستند که در مقطع ارشد رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده است:

حوزه‌های مورد علاقه در رزومه انگلیسی

۵. کنفرانس‌ها و همایش‌ها

مشارکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های دانشگاهی به استاد و مسئولان دانشگاه نشان می‌دهد که شما عضوی فعال از جامعه پژوهشگران هستید؛‌ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که کنفرانس‌هایی که در آن‌ها شرکت داشته‌اید را نیز فهرست کنید.

۶. سوابق تدریس

اگر سابقه دستیاری استاد (TA) را در دانشگاه دارید، حتما آن را در رزومه تحصیلی خود بنویسید. در بخش سوابق تدریس باید دروسی را که به‌عنوان دستیار استاد به دانشجویان سال پایینی تدریس کرده‌اید،‌ فهرست کنید. این بخش باید شامل نام موسسه یا دانشگاه، دپارتمان، نقش اصلی شما و تاریخ‌های تدریس باشد.

بخش سابقه تدریس اعتبار و قدرت رزومه انگلیسی شما را نزد اساتید دانشگاه‌های خارج از کشور و مسئولان دانشگاه‌ها افزایش می‌دهد.

۷. جوایز و افتخارات

کلیه افتخارات و جوایز تحصیلی که دریافت کرده‌اید را به ترتیب زمانی از آخر به اول در این بخش فهرست کنید. نام جایزه، سالی که آن را دریافت کرده‌اید و اسم موسسه‌ای که این جایزه را به شما اعطا کرده است باید ذکر شوند.

۸. سوابق کاری

در این بخش باید سوابق کاری خود را به‌طور مختصر، همراه با تاریخ شروع و پایان کار از آخر به اول بنویسید.

دقت کنید که آخرین محل و سمت کاری شما بالاتر از همه قرار می‌گیرد.

می‌توانید برای هر سمت شغلی، ۳ کلمه کلیدی که شرح وظایفتان بوده است و دستاوردهای‌ خود را نیز خیلی کوتاه و خلاصه بیان کنید.

به عنوان مثال:

From July 2021 to September 2023

  • Marketing Director – Visa Mondial Company 
    • increased company sales until 35%

۹. زبان و مهارت‌ها

بخش زبان‌ و مهارت‌ها، هم می‌توانند با هم باشند و هم می‌توانند به‌صورت مجزا در رزومه نوشته شوند. شما باید زبان‌هایی که به آن‌ها تسلط دارید را به‌همراه سطح مهارت خود در آن زبان، در رزومه بنویسید. برای مثال:

  • English – Advanced use of Language
  • Persian (Farsi) – Native Language

نوشتن مهارت‌ها در رزومه تحصیلی اختیاری است؛ اما اگر این مهارت‌ها مرتبط با حوزه تخصص آکادمیک شما باشند،‌ قید کردن آن‌ها اعتبار رزومه را افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر به نرم‌افزارهای خاص پژوهشی مانند SPSS تسلط دارید، حتما نام آن‌ها را در بخش مهارت‌ها قید کنید.

۱۰. علایق فردی

بخش علایق فردی به خواننده رزومه تحصیلی کمک می‌کند تا با شخصیت شما بیشتر آشنا شود. اینجا می‌توانید علایق فردی، تفریحات مورد‌علاقه مثل کوه‌نوردی،‌ موسیقی یا سایر مواردی که شخصیت شما را ابراز می‌کنند،‌ بیان کنید. برای مثال:‌

  • Ecotourism
  • Playing Football
  • Mountain Climbing
  • Reading Books 

در نهایت، در انتهای رزومه‌های تحصیلی می‌توانید بخشی با نام References ایجاد کنید و در آن حداقل نام و اطلاعات دو فرد آکادمیک (مثلا استاد راهنما) که می‌‌توانند توانایی‌ها و صلاحیت شما را تضمین کنند را بنویسید.

  • نام فرد، عنوان و سمت حرفه‌ای فرد، نام دانشگاه و اطلاعات تماس وی را بنویسید.

نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای دکترا

page 3
page 2
page 1
Previous slide
Next slide

بیشتر بخوانید: تحصیل دکتری در کانادا

چطور گپ تحصیلی را در رزومه تحصیلی پوشش دهیم؟

وجود گپ تحصیلی می‌تواند یک امتیاز منفی برای اخذ پذیرش محسوب شود. گپ تحصیلی یعنی فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی که شما در آن مشغول به تحصیل نبوده‌اید.

برای مثال، اگر در سال ۲۰۱۹ فارغ‌التحصیل شده‌اید و در سال ۲۰۲۴ قصد اپلای تحصیلی دارید، سعی کنید در بخش سوابق کاری، سال‌هایی که مشغول به تحصیل نبوده‌اید را پوشش دهید تا خواننده متوجه شود که در این بازه زمانی مشغول به چه کاری بوده‌اید.

  • اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی
  • نگارش مقالات علمی – پژوهشی در زمان فراغت از تحصیل
  • شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی در زمان فراغت از تحصیل
  • فراگیری مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی

موارد بالا بهترین گزینه‌ها برای پوشش و جبران گپ تحصیلی محسوب می‌شوند. برای مثال، اگر آفیسر پرونده شما ببیند که در زمان گپ تحصیلی در مشاغل مرتبط کار می‌کردید و چند مقاله علمی نیز نوشته‌اید،‌ احتمالا این گپ را نادیده می‌گیرد.

تفاوت رزومه و کاور لتر چیست؟

کاور لتر نامه‌ای است که باید برای اخذ پذیرش در مقاطع ارشد یا دکتری برای استاد یا دانشگاه ارسال کنید. در‌واقع رزومه تحصیلی شما باید به یک نامه کاور لتر حرفه‌ای و تاثیر‌گذار پیوست و بعد برای استاد یا مسئول پذیرش دانشگاه ارسال شود.

کاور لتر فرصت خوبی است که به‌صورت بهتر و کامل‌تر خود را به استاد یا مسئول پذیرش دانشگاه بشناسانید. با مطالعه این نامه، مسئول پذیرش دانشگاه دید کاملی نسبت به رزومه شما پیدا می‌کند. به‌طور‌کلی، متن کاور لتر خلاصه‌تر از رزومه و بین ۲ تا ۴ پاراگراف است.

کاور لتر شامل موارد زیر می شود:

  • نقاط مثبت رزومه، دستاوردهای بزرگتان
  • حوزه‌ای که علاقمند به تحقیق در آن هستید
  • علت علاقمندی شما به همکاری و انتخاب این استاد یا دانشگاه

در این بخش می‌توانید به مقالات پیشین استاد و زمینه‌های تحقیقاتی او نیز اشاره کنید و توضیح دهید که کدام یک از مقالات استاد برایتان جذابیت داشته‌اند.

در مجموع هدف کاور لتر این است که به استاد نشان دهید که چرا او را به عنوان استاد انتخاب کرده‌اید و چرا فکر می‌کنید عضو مفیدی در فیلد تحقیقاتی او خواهید بود.

راهنمای نوشتن CV برای اپلای کاری و دریافت جاب آفر

بر‌خلاف رزومه تحصیلی، باید رزومه کاری خود را با توجه به هر آگهی شغلی و هر شرکت شخصی‌سازی و تنظیم کنید؛ بنابراین برای هر موقعیت شغلی که اپلای می‌کنید، کمی رزومه خود را تغییر دهید و متناسب با آن شغل بنویسید. این کار شانس موفقیت شما را در مقایسه با دیگران به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

منظور ما این است که با توجه به توضیحات هر آگهی شغلی و کلمات کلیدی آن، بخش سوابق کاری و مهارت‌های خود را شخصی‌سازی و تنظیم کنید. با این کار، کارفرما شما را بهترین گزینه برای آن شغل در نظر خواهد گرفت.

نوشتن cv برای اپلای کاری شباهت زیادی به رزومه تحصیلی دارد؛ با‌این‌حال، برخی از جزئیات و نحوه چیدمان رزومه کاری و تحصیلی با هم متفاوت‌اند.

به‌طور‌کلی، رزومه کاری می‌تواند به ترتیب شامل موارد زیر باشد:

۱. اطلاعات فردی و تماس – Contact Information
۲. معرفی یا سر‌خط رزومه – Professional Summary یا About Me
۳. سوابق کاری – Work Experiences
۴. مهارت‌های حرفه‌ای – Skills
۵. سوابق تحصیلی – Education
۶. دوره‌های حرفه‌ای (فقط در‌صورتی‌که به شغل مرتبط باشند) – Professional courses and degrees
۷. دانش زبان (در‌صورتی‌که به چند زبان زنده دنیا مسلط هستید) – Languages

۱. اطلاعات فردی و تماس - Contact Information

در بالای رزومه خود نام و نام‌خانوادگی، شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای خود خصوصا لینکدین را بنویسید. در قسمت آدرس بهتر است فقط نام کشور،‌ استان و شهر خود را بنویسید و نیازی به نوشتن آدرس کامل نیست.

همچنین، اگر یک سایت شخصی در زمینه کاری خود دارید، آدرس آن سایت را نیز در بخش اطلاعات فردی و تماس قرار دهید.

آدرس لینکدین خود را فقط در‌صورتی در رزومه قرار دهید که سوابق شغلی موجود در آن با شغل مورد‌نظرتان مرتبط باشد. اگر لینکدین شما جنرال است و ربطی به موقعیت شغلی ندارد، بهتر است آدرس آن را در رزومه نیاورید.

همچنین، دقت کنید که تنظیمات لینکدینتان به گونه‌ای باشد که کسان که با شما کانکت نیستند نیز بتوانند پروفایل كاملتان را مشاهده کنند.

۲. معرفی یا سر‌خط رزومه - Professional Summary

نوشتن یک معرفی کوتاه از خودتان می‌تواند توانمندی‌ها، اهداف و علایق شما را به کارفرما نشان دهد. این خلاصه کوتاه را باید برای هر موقعیت شغلی به‌صورت مجزا و اختصاصی‌شده بنویسید و در آن روی کلمات کلیدی که برای کارفرما مهم است تاکید کنید.

برای مثال، اگر برای شغل تدریس اپلای می‌کنید، خودتان را معلم یا استاد بنامید. این بخش باید بین ۲ تا ۳ خط باشد و می‌توانید آن را بلافاصله بعد از اطلاعات تماس بنویسید.

سعی کنید در این دو الی سه خط، اطلاعاتی مانند مدت سابقه کاری، حوزه مرتبطی که در آن در کار کرده‌اید و تخصص‌های مرتبط را بگنجانید و از نوشتن کلمات کلیشه‌ای مانند (Ability to teamwork یا Motivated) خودداری کنید.

برای مثال:

“Website Programmer with more than 2 years of experience; Familiar with the field of graphics, with a history of designing and programming more than 50 websites and online stores since 2015”

بخش Professional Summary یا About Me را باید متناسب با هر آگهی شغلی تغییر دهید. برای هر موقعیت شغلی،‌ از کلمات کلیدی و تخصص‌های لازم برای همان شغل استفاده کنید.

۳. سوابق کاری - Work Experiences

مهم‌ترین بخش در رزومه کاری، بخش سوابق کاری است. هر یک از سوابق کاری قبلی خود را با ذکر سمت شغلی، نام شرکت یا سازمان و تاریخ شروع و پایان همکاری بیان کنید. ترتیب لیست سوابق باید بر‌اساس تاریخ و از آخر به اول باشد؛ این یعنی آخرین سابقه کاری شما در بالای لیست قرار می‌گیرد.

زیر هر سابقه شغلی، خیلی کوتاه و مختصر شرکتی که در آن کار کرده‌اید را معرفی کنید؛ چرا که کارفرمای کانادایی شناختی از شرکت‌های موجود در ایران ندارد.

سپس،‌ می‌توانید به‌صورت بولت‌وار وظایف کاری یا دستاوردهای خاصی .که برای شرکت داشته‌اید را ذکر کنید

گزینه بهتر این است که ۳ تا ۵ تا از دستاوردهای قابل‌ اندازه‌گیری که برای محل کاری قبلی خود به‌دست آورده‌اید را به‌صورت کمی و آماری بیان کنید.

توصیه‌های شیما صحرایی، مدیر منابع انسانی در کانادا

“در بخش سوابق شغلی، فقط سوابق کاری مرتبط با آگهی شغلی (Relevant Work Experiences) را بنویسید. در این بخش باید اطلاعات زیر نوشته شوند:

  • پوزیشن شغلی و نام شرکت
  • تاریخ آغاز و پایان همکاری
  • خلاصه‌ای کوتاه درباره کارفرما
  • نهایتا ۳ تا ۵ مورد از دستاوردهای شما در شرکت به‌صورت بولت‌وار

توجه کنید که در نوشتن بولت‌ها، زمان فعل‌ها باید به‌صورت Action Verb و گذشته ساده باشد. همچنین،‌ دستاوردهای شما باید برای هر شغل شخصی‌سازی شده و بر‌اساس شرایط لازم در هر آگهی شغلی نوشته شود.

در نهایت، اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که از شما ۴ سال سابقه کاری خواسته و شما ۱۰ سال سابقه کار دارید، نیازی نیست میزان سابقه کاری دقیق خود را بنویسید؛ چرا که ممکن است باعث Overqualified شدن شما شود. در این شرایط می‌توانید بنویسید بیش از ۴ سال سابقه کاری (More than 4 years of experience).”

برای مثال: 

  • Sales and Marketing Manager – Visa mondial Company – July 2019-August 2023

Visa Mondial is a Canadian company registered federally and under the laws of the province of Quebec of Canada. The company is active in providing Immigration, and international student recruitment services.

  • Setted up marketing programs that increased the sales of company services by 29%
  • Developed new marketing strategies that customer satisfaction by 40%
  • Successfully resolved 50 critical technical issues of website

 اگر شغلتان مرتبط با وب است یا به هر طریقی می‌توانید لینک نمونه کار آنلاین ارائه دهید، آن را در زیر سمت مربوطه‌اش، بعد از توضیحات قرار دهید.

۴. مهارت‌ها - Skills

در‌صورتی‌که سابقه کار زیادی ندارید یا برای یک شغل غیر‌مرتبط با شغل‌های قبلی خود اپلای می‌کنید، حتما تمرکز بیشتری رو بخش مهارت‌ها داشته باشید. مهارت‌ها را بهتر است متناسب با هر موقعیت شغلی تغییر دهید و از کلمات کلیدی مربوط با هر صنعت استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید به نرم‌افزارهای مرتبط با شغل اشاره کنید یا مهارت‌های فردی خود مانند توانایی کار گروهی را ذکر کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با هر صنعت، علاوه‌بر پروفایل شغل در سایت جاب بانک کانادا، می‌توانید از سایت‌هایی مانند Word Cloud Generator نیز استفاده کنید. کافی است متن آگهی را در این نوع از سایت‌ها قرار دهید تا کلمات کلیدی مرتبط با آن در اختیار شما قرار گیرد.

۵. سوابق تحصیلی - Education

در بخش سوابق تحصیلی لیستی از سوابق تحصیل (از آخر به اول) و افتخارات علمی خود را بنویسید. برای هر مورد، نام رشته، دانشگاه و تاریخ شروع و پایان تحصیل را ذکر کنید. اگر معدل بالایی دارید، بهتر است معدل خود را نیز بنویسید؛ اما اگر معدلتان پایین است، از نوشتن آن اجتناب کنید.

۶. دوره‌های حرفه‌ای - Professional courses and degrees

اگر مدرک پایان دوره‌ای مانند مدارک فنی-حرفه‌ای یا سایر دوره‌های مربوط به موقعیت شغلی را دارید، آن‌ها را به ترتیب تاریخ (از آخر به اول) یا بر‌اساس اهمیت‌ لیست کنید. اگر این مدارک با پوزیشن شغلی مرتبط نیستند، از نگارش این بخش نیز خودداری کنید.

۷. دانش زبان - Languages

اگر به چند زبان زنده دنیا مسلط هستید، می‌توانید در این قسمت لیست زبان‌هایی که با آن‌ها آشنایی دارید و میزان تسلط روی این زبان‌ها (یا نمره زبان) را بنویسید. توجه داشته باشید که اگر فقط به زبان‌های فارسی و انگلیسی تسلط دارید، نیازی به نگارش بخش زبان‌ها در رزومه نیست؛ چرا که فرض بر این است که شما روی زبان انگلیسی تسلط کافی دارید.

کارفرما در مصاحبه کاری میزان تسلط شما در زبان انگلیسی را خواهد سنجید.

دو نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری

Previous slide
Next slide

نکاتی مهم برای نوشتن رزومه برای اپلای کاری و تحصیلی

کلید واژه‌ها را جدی بگیرید

در ۹۰٪ شرکت‌های بزرگ دنیا، رزومه‌های کارجویان توسط سیستم ATS (یا Applicant Tracking System) و هوش مصنوعی غربال می‌شوند. این سیستم با بررسی ساختار، محتوا و کلمات کلیدی به‌کار‌رفته در هر رزومه، رزومه‌های نا‌مرتبط را غربال و از چرخه بررسی کارفرما حذف می‌کند.

بنابراین حتما در بخش‌های مختلف رزومه‌های کاری خود از کلمات کلیدی مرتبط با شغل درخواست‌شده استفاده کرده و ساختار حرفه‌ای رزومه را نیز رعایت کنید. مشاهده چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری به شما در این راه کمک می‌کند.

اشتباهات رایج در هنگام نوشتن CV برای اپلای

داشتن غلط املایی یا ایرادات گرامری

وجود غلط املایی یا دستوری در رزومه،‌ باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به شما خواهد شد. حتما رزومه خود را از این نظر بررسی کنید.

آدرس ایمیل بعضی از افراد بسیار عجیب‌و‌غریب است! برای مثال، به ایمیل‌های زیر نگاه کنید:

djq_x25@email.com
lady_pari_joon@email.com


اکنون خودتان را جای مسئول دانشگاه یا کارفرما بگذارید! آیا فردی با این آدرس ایمیل را قبول می‌کنید؟ پیشنهاد ما این است که از آدرس ایمیل‌های رسمی و شکیل حاوی نام خود در بخش اطلاعات تماس استفاده کنید. برای مثال:

Amir.vafaei@gmail.com

همچنین، بر‌اساس تجربه ما، داشتن پست الکترونیک Gmail تاثیر مثبت‌تری نسبت به آدرس Yahoo دارد.

بسیاری از افراد تفاوتی میان رزومه کاری و تحصیلی قائل نمی‌شوند. در رزومه‌های کاری ابتدا سوابق کاری و تخصصی خود را بنویسید و در اواخر رزومه به سوابق تحصیلی اشاره کنید.

در رزومه‌های تحصیلی نیز حتما سوابق تحصیلی و آکادمیک را در اوایل و سوابق کاری و مهارت‌های تخصصی را در اواخر رزومه بنویسید.

اگر داخل رزومه مدت زمان مجوز کار خود را بنویسید، احتمال تماس با شما و دریافت جاب آفر بسیار کم می‌شود. بیان این موارد را به جلسه مصاحبه موکول کنید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در هنگام نوشتن رزومه برای اپلای، ارائه اطلاعات زیاد و بیش‌از‌حد درباره خودتان است. درست است؛ شما شخصیت پیچیده و جذابی دارید! اما مدیران بیشتر تمایل دارند درباره توانمندی‌های شما برای یک موقعیت شغلی خاص بدانند.

شاید تصور کنید که شما هیچ‌وقت این اشتباه را انجام نخواهید داد! اما بسیاری از افراد برخی از بهترین موقعیت‌های شغلی را فقط به‌خاطر وارد کردن ایمیل قدیمی یا شماره تلفن اشتباه از دست می‌دهند.

یکی از اشتباهات رایج در هنگام نوشتن رزومه برای اپلای کاری این است که به‌جای دستاوردها روی وظایف و شرح شغل تمرکز کنید. پیشنهاد می‌کنیم زیر هر سابقه شغلی، به‌جای نوشتن وظایف، روی دستاوردها یا موفقیت‌هایی که در آن شغل داشته‌اید، تمرکز کنید.

توجه داشته باشید که یک استاد دانشگاه یا کارفرما،‌ معمولا حوصله خواندن ۴ یا ۵ صفحه رزومه را ندارد؛‌ بنابراین تا حد ممکن رزومه شما نباید بیش از ۲ صفحه باشد.

این موضوع خیلی مهم است. مخاطب خود را بشناسید؛ موقعیت شغلی یا تحصیلی را بشناسید و بعد رزومه خود را بر‌اساس آن شخصی‌سازی کنید. شاید لازم باشد چند ورژن رزومه آماده برای موقعیت‌های شغلی مختلف آماده کنید.

از نگارش سوابق شغلی غیر‌مرتبط با موقعیت شغلی یا تحصیلی یا مهارت‌های نا‌مرتبط نیز خودداری کنید.

در برخی از مناطق جهان،‌ قرار دادن تصویر در رزومه مرسوم است. اما در کشورهایی مانند کانادا افراد عکس خود را در رزومه قرار نمی‌دهند. در کانادا بیشتر به توانایی افراد توجه می‌شود نه ظاهر! در‌واقع، با قرار دادن عکس شاید شانس دریافت جاب آفر را از دست بدهید.

قرار دادن بخش References در رزومه‌های تحصیلی مرسوم است و حتی شاید توسط دانشگاه اجباری باشد. اما رزومه‌های کاری، خصوصا در کشورهایی مانند کانادا به معرف نیازی ندارند. نیازی به درج بخش References در رزومه‌های کاری نیست.

نوشتن رزومه انگلیسی برای اپلای با هوش مصنوعی!

با پیشرفت تکنولوژی و معرفی ابزارهایی مانند Chat GPT می‌توانید به‌طور رایگان رزومه تحصیلی یا کاری حرفه‌ای بنویسید.

احتمالا مهم‌ترین و وقت‌گیر‌ترین کار در نوشتن CV، پیدا کردن و پر رنگ کردن مهارت‌ها و دستاوردهای شما مطابق با ویژگی‌های مورد‌نظر کارفرما یا استاد باشد. مهارت‌هایی که اگر به آن‌ها اشاره‌ای نکنید، احتمالا خواننده رزومه شما را انتخاب نخواهد کرد.

اینجاست که چت جی‌پی‌تی به کمکتان می‌آید. کافی است آگهی استخدام به‌اضافه لیست توانمندی‌ها و سوابق کاری و تحصیلی خود را به چت جی‌پی‌تی بدهید تا رزومه فوق‌العاده‌ای بر‌اساس آگهی و مهارت‌های شما تحویل دهد. سپس رزومه‌ای که ساخته‌اید را با چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای مقایسه کنید.

چطور با چت جی‌پی‌تی رزومه انگلیسی بنویسیم؟

روش‌های مختلفی برای ساخت رزومه با چت جی‌پی‌تی یا جمینای وجود دارند. روشی که ما معرفی می‌کنیم به‌صورت زیر است:

۱. وارد اکانت خود در Chat GPT شوید.
۲. در کادر جست‌و‌جوی پایین صفحه بنویسید:

What are the most important skills for this position: ____?

و در ادامه این جمله، متن آگهی استخدام را قرار دهید.
در ادامه، چت جی‌پی‌تی لیستی از توانمندی‌هایی که باید برای استخدام شدن در این پوزیشن شغلی داشته باشید را از متن آگهی استخراج کرده و نشان می‌دهد.

۳. سپس در همان چت سرچ کنید:

How can I showcase my achievements and qualifications in the best light:

و در ادامه این متن لیستی از سوابق کاری و تحصیلی خود را وارد کنید.

در اینجا چت جی‌پی‌تی چندین نکته که باید در رزومه خود رعایت کنید را به شما ارائه می‌دهد.

۴. در ادامه سرچ کنید:

Write 3 – 4 results-driven achievement statements using my resume and the job description.

اینجاست که چت جی‌پی‌تی معجزه خودش را نشان می‌دهد.

لیستی از موفقیت‌های پیشین شما که متناسب با همان آگهی است را در اختیارتان قرار می‌گیرد.
کافی است این لیست را در متن رزومه خود، در بخش مهارت‌ها یا سوابق کاری به کار ببرید، تا شانس خود را برای پذیرفته شدن بالا ببرید.

سوزن و قیچی را دست هوش مصنوعی ندهید!

درست است که چت جی‌پی‌تی برای نوشتن رزومه برای اپلای کمک می‌کند؛ اما نباید فرمان را کامل دست این ابزار بدهید. هوش مصنوعی می تواند یک رزومه کامل به‌دستتان برساند. اما ما پیشنهاد می‌کنیم که از این ابزار فقط برای ایده‌ گرفتن یا نگارش بخش‌هایی مانند مهارت‌ها (Skills) استفاده کنید.

همچنین، چت جی‌پی‌تی نیز ممکن است گاهی اشتباه کند؛ بنابراین حتما یک‌بار خودتان متن را را بخوانید و محتوای آن را از لحاظ املایی و دستوری بررسی کنید.

رزومه خوب بنویسید، شانس مهاجرت خود را افزایش دهید!

در این مقاله ابتدا متوجه شدیم که cv چیست و چگونه باید آن را بنویسیم و بعد چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری و تحصیلی را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که یک رزومه تحصیلی یا کاری حرفه‌ای، به‌همراه یک کاور لتر قدرتمند شانستان را برای اخذ پذیرش تحصیلی یا دریافت جاب آفر به‌ مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا چند نمونه cv انگلیسی برای اپلای را به‌طور کامل مشاهده و بررسی کنید و بعد ساختن رزومه خود را آغاز کنید. همچنین برای نگارش یک رزومه انگلیسی حرفه‌ای می‌توانید از چت‌ جی‌پی‌تی یا سایت‌های رزومه‌ساز زیر کمک بگیرید:

  • Cvmaker.com
  • Novoresume.com
  • Resumebuilder.com
  • Canva

در پایان، اگر در رابطه با نحوه نوشتن رزومه برای اپلای تحصیلی یا کاری سوالی دارید، حتما سوالتان را زیر همین مقاله در قالب کامنت از ما بپرسید. کارشناسان ویزا موندیال در اسرع‌وقت پاسختان را خواهند داد.

سوالات متداول

CV مخفف عبارت انگلیسی curriculum vitae است.

رزومه تحصیلی نوعی از رزومه است که برای دریافت پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه از دانشگاه‌ها یا کالج‌ها به استاد یا مسئول پذیرش دانشگاه ارسال می‌شود. در این رزومه سوابق تحصیلی، پژوهشی و کاری فرد نوشته می‌شود.

CV در برخی از کشورها یک سند در نظر گرفته می‌شوند و در برخی از کشورها دو مدرک کاملا متمایز هستند. CV یک تاریخچه کامل از سوابق تحصیلی و آکادمیک افراد را در بر دارد و طول آن متغیر است. اما رزومه تاریخچه مختصری از سوابق کاری و مهارت‌های شما برای یک موقعیت شغلی خاص بوده و طول آن کوتاه‌تر است.

خیر. برای اپلای کردن در یک دانشگاه یا شرکت باید علاو‌ه‌بر رزومه یک کاور لتر مناسب نیز تهیه کنید. رزومه شما باید به یک نامه کاور لتر مناسب پیوست شده و بعد برای کارفرما یا دانشگاه ارسال شود.

طول هر رزومه با توجه به سوابق هر فرد متفاوت است. اما با توجه به اینکه معمولا مخاطبان حوصله مطالعه چندین صفحه را ندارند،‌ پیشنهاد ما این است که رزومه خود را حداکثر در ۲ یا ۳ صفحه جمع کنید.

در بیشتر مواقع نیازی به گذاشتن عکس در رزومه نیست. با‌این‌حال،‌ اگر برای کشور یا صنعتی اپلای می‌کنید که از شما عکس می‌خواهد، باید یک عکس رسمی نیز به رزومه بچسبانید.

از یک فونت واضح، ساده، رسمی و حرفه‌ای برای ایجاد CV استفاده کنید که به‌راحتی قابل خواندن باشد. برای رزومه‌های انگلیسی فونت‌های Arial و calibri مناسب‌اند.

رزومه‌ها را می‌توان با سه ساختار متفاوت نوشت: بر‌اساس ترتیب زمانی معکوس (که در آن سوابق کاری و تحصیلی به‌ترتیب زمانی از آخر به اول نوشته می‌شوند)، بر‌اساس مهارت‌ها و عملکرد (به جای زمان، ترتیب سوابق بر‌اساس اهمیت خواهد بود) و رزومه ترکیبی. گزینه اول رایج‌تر است.

معمولا رزومه‌های تحصیلی و کاری فرمت خاص خود را دارند. به‌طور‌معمول یک رزومه شامل بخش‌های اطلاعات تماس، سوابق کاری و تحصیلی، مهارت‌ها، کارهای پژوهشی، زبان‌ها و چند بخش دیگر است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها