ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

شهر چرچیل کانادا

شهر چرچیل کانادا

به شهر چرچیل کانادا، پایتخت خرس‌های قطبی جهان خوش آمدید! چرچیل، شهری کوچک و دور‌افتاده در یکی از شمالی‌ترین بخش‌های استان مانیتوبا در کاناداست. شهری که به‌خاطر طبیعت بکر، شفق قطبی و حیات‌وحش منحصر‌به‌فردش شهرت دارد.

شهر چرچیل (Churchill) که در غرب خلیج معروف هادسون قرار گرفته، درست در مسیر مهاجرت سالانه خرس‌های قطبی و نهنگ‌های بلوگا واقع شده است. به همین دلیل،‌ هر سال هزاران گردشگر طبیعت‌دوست برای ماجراجویی و تماشای این حیوانات در اکوسیستم زندگی‌شان به این شهر سفر می‌کنند.

گردشگرانی که ترجیح می‌دهند به‌جای آفتاب گرفتن در ساحل یا اقامت در هتل‌های ۵ ستاره، چند روز را مشغول ماجراجویی در دل طبیعت شوند. چرچیل یکی از کم‌جمعیت‌ترین جوامع کاناداست و فقط حدود ۸۷۰ نفر سکنه دارد! در این مقاله از صفر تا صد سفر و زندگی در چرچیل کانادا را بررسی می‌کنیم.

چرچیل کانادا در یک نگاه

استان: مانیتوبا

جمعیت: ۸۷۰ نفر

مساحت: ۵۳ کیلومتر مربع

زبان رسمی: انگلیسی (برخی از مردم به فرانسوی مسلطند)

صنایع اصلی: گردشگری، مطالعات محیط‌زیست، حمل‌و‌نقل دریایی

شهرت: پایتخت خرس‌های قطبی جهان

ساعت:

ساعت ایران ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه از چرچیل جلوتر است

ساعت به وقت چرچیل:

چرچیل در نقشه کانادا:

فهرست مطالب

شرایط زندگی در شهر چرچیل کانادا؛ شهری با ۸۷۰ نفر جمعیت!

حدود هزار کیلومتر بالاتر از شهر وینیپگ در استان مانیتوبا، شهر کوچک چرچیل واقع شده است. شهری که فقط حدود ۸۷۰ نفر سکنه دائم دارد. چرچیل فقط ۱۳ خیابان دارد که معمولا در ۸ ماه از سال پوشیده از برف و یخ هستند. هیچ جاده و آزادراهی به سمت چرچیل وجود ندارد و دسترسی به این شهر فقط از طریق خط راه‌آهن و هواپیما امکان‌پذیر است.

سفر به چرچیل از وینیپگ، با قطار حدود ۴۸ ساعت و با هواپیما حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. صنعت گردشگری سهم بسیار زیادی در اقتصاد شهر دارد. در‌واقع، معلوم نیست اگر گردشگری نبود، چه بر سر شهر چرچیل کانادا می‌آمد.

چرچیل درست در مرز قطب شمال واقع شده است؛ بنابراین زمستان در این شهر بسیار سرد، خشن و سوت‌و‌کور است؛ اما در سایر فصول خصوصا پاییز و تابستان گردشگران زیادی به چرچیل سفر می‌کنند. شما نیز برای سفر به این شهر باید شرایط ویزای توریستی کانادا را داشته باشید. در نهایت، چرچیل تنها بندر قطب شمال است که با قطار به سایر نقاط کانادا متصل می‌شود.

خرس قطبی نماد شهر چرچیل است!

خرس‌های قطبی در چرچیل همه جا حضور دارند؛ از تابلوها و مجسمه‌های فرودگاه گرفته تا روی نقاشی‌های دیواری شهر. گه‌گاه‌ این خرس‌ها لابه‌لای کوچه‌های شهر نیز پرسه می‌زنند! اما نگران نباشید؛ افسران حفاظت از محیط زیست استان مانیتوبا همیشه در حال آماده‌باش هستند تا هم از مردم و هم از خرس‌ها محافظت کنند.

وقتی خرسی وارد شهر شود، محیط‌بانان با شلیک گلوله‌های صدادار مشقی خرس را می‌ترسانند تا سریع از شهر خارج شود. شاید چرچیل تنها شهری در دنیا باشد که در آن تابلوهای «خطر مواجه با خرس قطبی» را مشاهده می‌کنید. همچنین، در برخی از شب‌ها در این شهر آژیر خطری به صدا در می‌آید که به مردم اعلام می‌کند به‌دلیل خطر حضور خرس‌های قطبی در خانه‌های خود بمانند!

تابلوهای اعلام خطر خرس قطبی در چرچیل کانادا
تابلوهای اعلام خطر خرس قطبی در اطراف شهر

زندگی در چرچیل از نگاه شهروندان این شهر

مطمئنا مردم کانادا و شهروندان چرچیل بهتر می‌توانند شرایط زندگی در این شهر را توصیف کنند. 

«من اهل وینیپگ در استان مانیتوبا هستم. من در چرچیل زندگی نکرده‌ام، اما تعطیلاتم را در آنجا گذراندم و مکان بسیار جذابی است.
زمانی که در چرچیل بودم، به ملاقات یکی از دوستانم رفتم که آنجا زندگی می‌کرد. او یک تکنسین هواشناسی است که قبلا در ایستگاه هواشناسی در آلرت نوناووت کار می‌کرد و حالا بسیار خوشحال بود که در چرچیل کار می‌کند. بگذریم! در اینجا چند واقعیت جالب را درباره شهر چرچیل بیان می‌کنم:

  • هیچ جاده‌ای برای رفتن به آنجا وجود ندارد؛ بنابراین برای رسیدن به چرچیل باید با هواپیما سفر کنید. همچنین، یک خط ریلی نیز وجود دارد که هم‌اکنون به‌دلیل خسارت سیل بسته شده و معلوم نیست کی تعمیر یا باز می‌شود.
  • در داخل شهر چرچیل (جمعیت ۹۰۰ نفر)، شبکه کوچکی از خیابان‌ها وجود دارند که در انتهای شهر به بن‌بست می‌رسند. هیچ جاده‌ای به خارج از شهر نمی‌رود؛ چرا که هیچ شهر دیگری در نزدیکی آن وجود ندارد. این به شما احساسی عجیب و حس دور‌افتادگی و انزوا می‌دهد.
  • زمین شهر صخره‌ای است و فقط لایه نازکی خاک دارد که همیشه وا می‌رود. این خاک فقط به‌اندازه‌ای عمیق است که در آن گیاهان کم‌رشدی مانند خزه‌ها، گل‌سنگ‌ها و بوته‌های بِری رشد می‌کنند. این زیست‌بوم تندرا (Tundra) نام دارد.»
شرایط زندگی در شهر Churchill کانادا از نگاه کاربران اینترنت

«در بیشتر ایام سال سرد و تاریک است.
برای تماشای خرس قطبی عالی است.
چند سال پیش، تهیه غذای گیاهی در رستوران‌های این شهر غیر ممکن بود. البته این موضوع ممکن است از آن زمان به بعد تغییر کرده باشد.»

شرایط زندگی در چرچیل در کانادا از نگاش شهروند کانادایی

«بله، من چند سال قبل به چرچیل رفتم. ما در ماه آگوست رفتیم؛ زیرا بهترین زمان برای دیدن نهنگ‌های بلوگا است.
سفر فوق‌العاده‌ای داشتم. من آنجا را با نام «زیبای وحشتناک» توصیف می‌کنم. مناظر بسیار متفاوت‌اند؛ چشم‌اندازی نا‌هموار و به‌ظاهر غیر‌مهمان‌نواز اما در عین حال بسیار زیبا. سبک زندگی آن‌ها نیز فرق دارد؛ چرا که باید از خود در برابر خرس‌های قطبی محافظت کنند. مردم بسیار صمیمی و مهمان‌نواز بودند؛ اما بیشتر کسانی که ملاقات کردم، در‌واقع کارگرانی فصلی از سایر نقاط بودند. یکی از استرالیا و دیگری از بریتیش کلمبیا.

آنجا کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد؛ زیرا شهری بسیار کوچک است و به‌دلایل امنیتی نمی‌توان به‌تنهایی از آنجا خارج شد (اکثر مردم محلی به‌دلیل احتمال مواجهه با خرس اسلحه حمل می‌کنند). اما تورهای حیات‌وحش و قایق‌سواری زیادی برای دیدن نهنگ‌ها از نزدیک وجود دارد. موزه‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. حدودا ۵ الی ۶ رستوران وجود دارند که همه بسیار خوب بودند. در نظر داشته باشید که غذا در آنجا گران است.»

تجربه سفر به چرچیل کانادا از نگاه کاربر اینترنت

چرچیل کانادا؛ بهشت دوست‌داران حیات‌وحش

چرچیل به‌خاطر حیات‌وحش منحصر‌به‌فردش مشهور است و گونه‌های جانوری بسیار مهمی دارد که نقشی حیاتی در اکوسیستم و اقتصاد محلی ایفا می‌کنند. مهم‌ترین گونه‌های جانوری شهر چرچیل به ترتیب حیوانات زیر هستند:

چرچیل بیشتر به‌خاطر خرس‌های قطبی شناخته می‌شود. به‌دلیل تعداد بالای این حیوانات در این منطقه،‌ به شهر چرچیل لقب «پایتخت خرس‌های قطبی جهان» را داده‌اند. پاییز هر سال، صدها خرس‌ قطبی در سواحل خلیج هادسون منتظر یخ زدن آب خلیج می‌مانند تا بتوانند مهاجرت خود را برای شکار فوک‌های دریایی آغاز کنند.

جنگ و دعوای خرس‌های قطبی در شهر چرچیل کانادا

نهنگ‌های Beluga دومین گونه جانوری مهم شهر چرچیل محسوب می‌شوند؛ حیواناتی سفید رنگ، با‌هوش و بسیار بازی‌گوش که قطعا از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد. در هر تابستان، حدود ۳٬۰۰۰ نهنگ بلوگا برای زایمان و یافتن غذا به آب‌های گرم‌تر رودخانه چرچیل مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت سالانه، چرچیل را به مقصد عالی برای تماشای نهنگ‌ها، کایاک‌سواری و حتی غواصی در کنار نهنگ‌ها تبدیل کرده است.

گردشگران در حال تماشای نهنگ‌های Beluga در چرچیل کانادا

چرچیل در طول ماه‌های بهار و تابستان میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده از‌جمله مرغ‌های دریایی نادر و پرنده کاکایی است. این موضوع شهر چرچیل را به مکانی ایده‌آل برای پرنده‌نگری تبدیل کرده است

جغد برفی در حال پرواز در شهر چرچیل در کشور کانادا
تصویری از جغد برفی در چرچیل

روباه قطبی، کاریبو (Caribou)، گرگ و خرگوش قطبی نیز سایر گونه‌های جانوری مهم شهر چرچیل کانادا هستند.

آب‌و‌هوای چرچیل کانادا

آب‌‌وهوای چرچیل کانادا با اقلیم نیمه‌قطبی آن تعریف می‌شود. در چرچیل فصل زمستان طولانی، بسیار سرد و یخ‌بندان است و تابستان‌ها نیز بسیار کوتاه و خنک هستند. چرچیل به دلیل عرض جغرافیایی بالا و نزدیکی به خلیج هادسون، در بیشتر ایام سال تغییرات فصلی قابل‌توجه و سرمای شدیدی را تجربه می‌کند.

یکی از کارهای قبل از سفر به کانادا، بررسی آب‌و‌هوای این کشور است. در اینجا به‌طور خلاصه شرایط آب‌و‌هوای چرچیل کانادا در فصول مختلف را بررسی می‌کنیم:

فصل زمستان (از دسامبر تا مارچ):

زمستان‌ در چرچیل طولانی، تاریک و بسیار سرد است. دمای هوا در این فصل بین ۳۰- تا منفی ۴۰- درجه سانتی‌گراد متغیر است؛ البته دمای هوا با وزش باد‌های شدید و وحشتناک، کمتر نیز احساس می‌شود. روزها در زمستان کوتاه هستند و هوا سریع تاریک می‌شود.

همچنین، زمین‌ها در زمستان با برف و یخ پوشیده می‌شوند و خلیج هادسون نیز یخ می‌زند. کولاک و بادهای شدید (حتی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) در این فصل بسیار رایج هستند. البته با وجود این شرایط سخت، زمستان بهترین فصل برای تماشای شفق قطبی در چرچیل محسوب می‌شود.

فصل بهار (از مارس تا می):

بهار در شهر چرچیل کانادا انتقالی آهسته از زمستان به تابستان است و دمای هوا به‌تدریج افزایش می‌یابد. البته دما معمولا در ماه‌های مارس و آپریل هنوز زیر صفر باقی می‌ماند و میانگین آن از ۱۰- تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد متغیر است. تا ماه می، دما به محدوده ۰ تا ۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و برف‌ها کم‌کم شروع به آب شدن می‌کنند.

در فصل بهار طول روز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و مردم محلی فرصت بیشتری برای فعالیت‌های خارج از منزل در اختیار دارد. پرنده‌نگری در اواخر فصل بهار رایج است.

فصل تابستان (از جون تا آگوست):

تابستان چرچیل کوتاه و نسبتا معتدل و میانگین دمای آن بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. در روزهای گرم‌تر شاید دما به حداکثر ۲۰ درجه سانتی‌گراد برسد. با‌این‌حال، هنوز هم ممکن است در تابستان با دوره‌های سردی هوا مواجه شوید.

در ماه‌های جون و جولای در این منطقه پدیده نیمه‌شب رخ می‌دهد و ممکن است طول روز به حدود ۲۰ ساعت نیز برسد! یخ‌ها کاملا آب شده و خلیج هادسون مملو از زندگی و حیات‌وحش می‌شود. در این فصل، هزاران نهنگ بلوگا و سایر گونه‌های جانوری به این منطقه وارد می‌شوند. در نهایت، ممکن است در تابستان با انبوهی از مگس‌های سیاه و پشه‌ها مواجه شوید که ساکنان محلی و گردشگران را آزار می‌دهند.

فصل پاییز (از سپتامبر تا نوامبر):

تابستان چرچیل کوتاه و نسبتا معتدل و میانگین دمای آن بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. در روزهای گرم‌تر شاید دما به حداکثر ۲۰ درجه سانتی‌گراد برسد. با‌این‌حال، هنوز هم ممکن است در تابستان با دوره‌های سردی هوا مواجه شوید.

در ماه‌های جون و جولای در این منطقه پدیده نیمه‌شب رخ می‌دهد و ممکن است طول روز به حدود ۲۰ ساعت نیز برسد! یخ‌ها کاملا آب شده و خلیج هادسون مملو از زندگی و حیات‌وحش می‌شود. در این فصل، هزاران نهنگ بلوگا و سایر گونه‌های جانوری به این منطقه وارد می‌شوند. در نهایت، ممکن است در تابستان با انبوهی از مگس‌های سیاه و پشه‌ها مواجه شوید که ساکنان محلی و گردشگران را آزار می‌دهند.

هزینه زندگی در چرچیل کانادا چگونه است؟‌

هزینه‌های زندگی در شهر چرچیل کانادا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی دور‌افتاده و زیر‌ساخت‌های محدود این شهر از بسیاری از شهرهای کانادا بیشتر است. خصوصا هزینه اقلام مصرفی و مواد غذایی که باید از نقاط دیگر به چرچیل وارد شوند. پیش‌بینی می‌شود که یک فرد مجرد در چرچیل ماهانه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه هزینه داشته باشد.

در اینجا هزینه برخی از فاکتورهای مهم زندگی در چرچیل را بررسی می‌کنیم (هزینه‌ها به دلار کانادا هستند):

  • هزینه اجاره خانه: ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در ماه

پیدا کردن خانه در شهر چرچیل به‌دلیل کوچک و دور‌افتاده بودن شهر بسیار دشوار است.

  • قبض آب و برق: ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار

به‌دلیل آب‌و‌هوای سرد، هزینه‌های آب و برق در این شهر بسیار بالاست.
هزینه ماهانه خورد‌و‌خوراک برای یک نفر: ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار
هزینه مواد غذایی در چرچیل بسیار بالاتر از شهرهای جنوبی کاناداست؛ چرا که مواد غذایی باید با قطار یا هواپیما از جنوب کانادا به این شهر وارد شوند.

  • هزینه تفریحات:

تفریحات چرچیل محدود به گشت‌های طبیعت‌گردی و تماشای حیات‌وحش است. هزینه تورهای حیات‌وحش در این شهر بسته به نوع فعالیت از ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار برای یک نفر متغیر است.

  • صرف غذا در رستوران: ۲۰ تا ۳۰ دلار برای هر نفر

با اینکه هزینه زندگی در چرچیل کانادا نسبتا بالاست؛ اما عواملی مانند جامعه صمیمی و پر‌جنب‌وجوش شهر و تجربه‌های منحصر‌به‌فردی که چرچیل ارائه می‌کند، برای بسیاری از افراد ارزش این هزینه کردن را دارند.

حمل‌و‌نقل در شهر چرچیل کانادا

حمل‌و‌نقل در چرچیل به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و کوچک بودن شهر بسیار محدود و منحصر‌به‌فرد است. در این بخش گزینه‌های حمل‌و‌نقل موجود در شهر چرچیل را بررسی می‌کنیم:‌

سیستم حمل‌و‌نقل محلی:‌

پیاده‌روی: چرچیل شهر کوچکی است که می‌توان با پای پیاده در آن‌ رفت‌و‌آمد کرد. بیشتر مردم محلی خصوصا در ماه‌های گرم سال برای رفت‌و‌آمد پیاده‌روی می‌کنند.

خودروهای برف‌پیما (Snowmobiles): در طول فصل زمستان، استفاده از وسایل نقلیه برف‌پیما در بین مردم بسیار رایج است.
موتورهای چهارچرخ (ATVs):‌ در فصولی که برف‌ها در حال آب شدن هستند و زمین گل‌و‌لای است، استفاده از موتورهای چهارچرخ نیز رواج دارد.

خودرو شخصی: برخی از ساکنین خودروی شخصی دارند؛ اما با توجه به هزینه بالای سوخت و مسافت‌های کوتاه شهر،‌ اغلب مردم از خودرو فقط در شرایط آب‌و‌هوایی بسیار سخت استفاده می‌کنند.

خدمات تاکسی: خدمات تاکسی‌رانی بسیار محدودی در شهر وجود دارد که اغلب توسط گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خودروهایی به نام Tundra Buggies: مخصوص تورهای تماشای خرس قطبی (تصویر زیر)

خودرو Tundra Buggies؛ ویژه تورهای تماشای خرس قطبی در کانادا
حمل‌و‌نقل بین‌شهری (دسترسی به چرچیل):‌

هواپیما: راه اصلی دسترسی به شهر چرچیل از طریق هواپیماست. شرکت هواپیمایی Calm Air تنها ایرلاینی است که پروازهای منظمی را بین شهر وینیپگ و چرچیل برقرار می‌کند.

قطار: راه دوم رسیدن به چرچیل از طریق قطار است. قطارها از وینیپگ به سمت چرچیل حرکت می‌کنند و ۴۸ ساعت بعد به این شهر می‌رسند. البته استفاده از قطار به‌دلیل چشم‌اندازهای زیبا در میان برخی از گردشگران محبوبیت دارد. در زمستان،‌ ممکن است مسیر قطار به‌دلیل کولاک بسته شود.

فاصله چرچیل از نزدیک‌ترین شهرهای بزرگ

  • فاصله چرچیل تا وینیپگ: حدود ۱۰۰۰ کیلومتر
  • فاصله چرچیل تا ساسکاتون: حدود ۱۷۰۰ کیلومتر
  • فاصله چرچیل تا کلگری: حدود ۲۰۰۰ کیلومتر
  • فاصله چرچیل تا ادمونتون: حدود ۱۸۵۰ کیلومتر

شرایط کاری و بازار کار در شهر چرچیل

بازار کار چرچیل در کانادا به‌دلیل جمعیت کم و دور‌افتادگی شهر بسیار محدود است. به‌دلیل وابستگی شدید چرچیل به صنایع گردشگری و حمل‌‌و‌نقل، بسیاری از مشاغل در این شهر فصلی هستند. مهم‌ترین صنایع چرچیل عبارت‌اند از:

صنعت گردشگری:

گردشگری را می‌توان ستون اصلی اقتصاد شهر چرچیل دانست. در فصول پاییز و تابستان، فرصت‌های شغلی متعددی در بخش‌های راهنمایان تور،‌ مهمان‌نوازی (هتل‌ها و رستوران‌ها)، تدارک و پشتیبانی ایجاد می‌شوند. البته اغلب این فرصت‌ها فصلی هستند و در فصول کم‌گردشگر از رونق می‌افتند.

صنعت حمل‌و‌نقل:

در شهر Churchill کانادا فرصت‌های شغلی محدودی در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی، باربری و حمل‌و‌نقل هوایی وجود دارند. اشتغال در این فرصت‌ها بسیار رقابتی است.

تحقیقات در حوزه حیات‌وحش و محیط‌زیست:

چرچیل مرکزی مهم برای انجام تحقیقات در زمینه مطالعات قطب شمال و حیات‌وحش است. مرکز مطالعات شمالی چرچیل (churchill northern studies centre)، موسسه‌ای است که برخی از پژوهشگران در آن مشغول تحقیق در این زمینه هستند. این باعث شده است که در چرچیل مشاغلی در زمینه تحقیق، کار میدانی و نظارت بر محیط‌زیست در دسترس باشند.

میانگین درآمد در شهر چرچیل کانادا چقدر است؟‌

بر‌اساس آمارهای سایت salaryexpert، میانگین درآمد اکثر مشاغل در چرچیل کانادا بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار در سال است. توجه به این نکته ضروری است که میزان درآمد مردم چرچیل به‌میزان زیادی به نوع شغل و فصلی بودن مشاغل بستگی دارد. مردم چرچیل در فصل سرما دوره‌های بیکاری را نیز تجربه می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری شهر چرچیل کانادا

چرچیل کانادا، یکی از بهترین مکان‌های جهان برای تماشای خرس‌های قطبی، نهنگ‌های بلوگا، پرنده‌نگری و البته یکی از بهترین نقاط کره زمین برای رصد پدیده جذاب و تماشایی شفق قطبی در کانادا است.

زمانی که در چرچیل هستید،‌ می‌توانید به‌وسیله تورهای محلی، فعالیت‌هایی مانند کایاک‌سواری یا غواصی در کنار نهنگ‌ها، سورتمه‌سواری با سگ‌های قطبی، گشت‌و‌گذار در میان خرس‌های قطبی و بسیاری از فعالیت‌های طبیعت‌محور دیگر را تجربه کنید.

۱. تورهای تماشای خرس‌های قطبی

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر چرچیل، تماشای خرس‌های قطبی غول‌پیکر از نزدیک است. در چرچیل تورهای حیات‌وحش متعددی برگزار می‌شوند؛ در این تورها، راهنمای تور گردشگران را به‌وسیله خودروهای امن و مخصوصِ Tundra Buggies به طبیعت بکر اطراف شهر می‌برند تا مسافران خرس‌های قطبی را از نزدیک‌ترین فاصله ببینند.

این حیوانات، بسیار بزرگ و در عین حال خطرناک هستند. یک خرس قطبی نر می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم وزن و ۳.۵ متر قد داشته باشد. گشت‌زنی در اطراف شهر بدون راهنما بسیار خطرناک است؛ برای دیدن این حیوانات باید حتما از طریق تورهای مخصوص اقدام کنید.
بر‌اساس تخمین‌ها، هر سال حدود ۱۰ هزار گردشگر برای دیدن این حیوانات به چرچیل سفر می کنند.

تور تماشای خرس قطبی؛ گردشگران در حال تماشای خرس‌ قطبی در شهر چرچیل
گردشگران در حال تماشای خرس‌های قطبی

۲. تورهای تماشای نهنگ‌های Beluga

نهنگ‌های بلوگا که به قناری‌های دریا نیز معروف‌اند، موجودات آواز‌خوانی هستند که با ایجاد صداهایی بلند با هم ارتباط برقرار می‌کنند. هر سال، حدود ۵۷۰۰۰ نهنگ به خلیج هادسون می‌آیند و بیش از ۳۰۰۰ نهنگ برای یافتن غذا وارد رودخانه چرچیل می‌شوند. در شهر چرچیل، گردشگران می‌توانند به‌وسیله تورهای مخصوص، با قایق به محیط زندگی این حیوانات بروند و آن‌ها را از نزدیک تماشا کنند.

علاوه‌بر‌این،‌ تورهای جذاب دیگری نیز وجود دارند؛ برای مثال، تور کایاک‌سواری میان نهنگ‌ها یا حتی غواصی در کنار این موجودات با‌مزه و جذاب.

کایاک‌سواری در کنار نهنگ‌های Beluga در چرچیل کانادا
کایاک‌سواری در کنار نهنگ‌های بلوگا

۳. سورتمه‌سواری با سگ‌های قطبی

اگر به ماجراجویی در دل طبیعت برفی چرچیل علاقه دارید،‌ می‌توانید سورتمه‌سواری با سگ‌های قطبی به سبک اسکیموها را تجربه کنید. سورتمه‌سواری با سگ یکی از سنت‌های منطقه و یک وسیله حمل‌و‌نقل مهم در گذشته چرچیل است.

در تورهای سورتمه‌سواری، گردشگران ابتدا مدتی را در کنار سگ‌های هاسکی سپری می‌کنند تا با آن‌ها ارتباط بگیرند؛ سپس این سگ‌های پر‌انرژی شما را با خود به دل جنگل‌های برفی منطقه خواهند برد تا مناظر بی‌نظیری را تماشا کنید. سورتمه‌سواری روی برف، در فصل تابستان نیز امکان‌پذیر است.

سورتمه‌سواری با سگ‌های قطبی در شهر چرچیل در کانادا

۴. رصد شفق قطبی؛ جذاب‌ترین پدیده آسمان شب

چرچیل یکی از بهترین نقاط جهان برای تماشای شفق قطبی است. هر سال، علاوه‌بر گردشگران متعدد، دانشمندان زیادی برای انجام مطالعه روی این پدیده جذاب نجومی به این شهر سفر می‌کنند. شما می‌توانید قبل از سفر، تورهای رصد شفق قطبی را رزرو کنید یا بعد از عزیمت به این منطقه از طریق تورهای محلی به تماشای این پدیده جذاب آسمانی بنشینید.

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که زمان احتمالی تشکیل شفق قطبی در منطقه را پیش‌بینی می‌کنند. اگر کمی خوش‌شناس باشید و هوا ابری نباشد، یکی از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای زندگی‌تان را تماشا خواهید کرد. بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی در چرچیل کانادا فصل زمستان است؛ اما در فصل پاییز نیز احتمال رصد این پدیده بسیار بالاست.

شفق قطبی در شهر چرچیل کانادا

۵. پرنده‌نگری در خلیج هادسون (Hudson Bay)

چرچیل در کانادا در فصول گرم سال بهشت پرندگان نادر است. بیش از ۲۰۰ گونه پرنده در طول مهاجرت سالانه خود، از چرچیل و مناطق اطراف آن عبور می‌کنند. امکان تماشای انواع جغدهای برفی، شاهین‌سانان، عقاب سر سفید، قو‌های توندرا و بسیاری از گونه‌های نادر پرندگان در بهار و تابستان فراهم می‌شود.

۶. تماشای بقایای هواپیما دوشیزه پیگی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر چرچیل، لاشه هواپیمای غول‌پیکری با نام دوشیزه پیگی (Miss Piggy) است که در سال ۱۹۷۹ در خارج از شهر چرچیل سقوط کرد. این نام، به دلیل شایعه حمل خوک توسط این هواپیما روی آن گذاشته شده است. خوشبختانه، هر سه خدمه هواپیمای دوشیزه پیگی از این سانحه جان سالم به در بردند.

با یک رانندگی کوتاه از شهر می‌توانید خود را به منطقه سقوط برسانید و بقایای این هواپیما را در میان برف‌ها تماشا کنید. اگر کمی خوش‌شانس باشید، احتمالا در این منطقه نیز چندین خرس قطبی را از نزدیک خواهید دید. البته نگران نباشید؛ چرا که راهنمای شما به‌خوبی برای مواجه با خرس‌ها آموزش دیده است.

بقایای هواپیمای دوشیزه پیگی (Miss Piggy) در شهر چرچیل

۷. قلعه شاهزاده ولز (Prince of Wales Fort)

یکی دیگر از دیدنی‌های شهر چرچیل کانادا، قلعه تاریخی شاهزاده ولز است که در منطقه‌ای استراتژیک در آن‌سوی رودخانه چرچیل ساخته شده. امکان دسترسی به قلعه فقط با قایق امکان‌پذیر است. این جاذبه به‌خاطر استحکامات سنگی محکم، مناظر چشم‌نواز و البته توپ‌های جنگی چند‌ صد‌ ساله‌اش شهرت دارد.

راهنمایان تور این منطقه در طول بازدید شما، اطلاعات تاریخی و سرگذشت قلعه و افرادی که در آن زندگی می‌کردند را برای‌تان بازگو خواهند کرد.

قلعه شاهزاده ولز (Prince of Wales Fort) در شهر Churchill

۸. موزه Itsanitaq

با وجود اندازه کوچکش، موزه Itsanitaq یکی از با‌شکوه‌ترین و قدیمی‌ترین گنجینه‌های مربوط به سرخ‌پوست‌های قطب شمال یا همان اسکیموها را در خود جای داده است. موزه Itsanitaq در سال ۱۹۴۴ توسط مبلغان مسیحی افتتاح شد و اکنون یافته‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و حیات‌وحش منطقه در آن نگه‌داری می‌شوند.

در‌‌واقع، اینجا یک موزه مردم‌شناسی و حیات‌وحش بسیار غنی است. علاوه‌بر‌این، در موزه Itsanitaq چرچیل فروشگاه کوچکی وجود دارد که در آن می‌توانید برای خرید سوغات و صنایع دستی اقدام کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از موزه، سری به کافه معروف «Lazy Bear Cafe» بزنید و خود را به صرف قهوه‌ای داغ یا استیکی لذیذ مهمان کنید.

موزه Itsanitaq در شهر چرچیل

۹. مرکز مطالعات شمالی چرچیل

مرکز مطالعات قطب شمال در چرچیل (Churchill Northern Studies Center) با ماشین حدود نیم‌ساعت از شهر فاصله دارد و مکانی بسیار آرام و بکر است. اینجا علاوه‌بر اینکه به‌عنوان یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی عمل می‌کند، هر سال پذیرای دانشجویان، محققان و گردشگرانی است که برای اقامت و یادگیری اکوسیستم و تاریخ چرچیل به این شهر سفر می‌کنند.

مرکز مطالعات شمالی چرچیل در سال ۱۹۷۶ برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به این منطقه تاسیس شد. هنگام بازدید از این ایستگاه تحقیقاتی، گردشگران می‌توانند فعالیت‌های دیگری مانند طبیعت‌گردی، تماشای خرس‌های قطبی و حتی رصد شفق قطبی را تجربه کنند.

رصد شفق قطبی در مرکز مطالعات قطب شمال در چرچیل

۱۰. پارک ملی Wapusk

اگرچه بازدید از پارک ملی Wapusk، چالش‌های متعددی دارد؛ اما قلمرو وحشی و بکر این منطقه، کاوش در آن را برای گردشگران ضروری می‌کند. این پارک که در امتداد سواحل خلیج هادسون واقع شده است، در سال ۱۹۹۶ برای محافظت از یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های خرس قطبی در دنیا تاسیس شد.

علاوه‌بر جنگل‌های سوزنی‌برگ و بوته‌زارهای قطبی، منطقه Cape Churchill نیز در همین پارک ملی واقع قرار دارد؛ منطقه‌ای که بهترین مکان در جهان برای مشاهده و عکاسی از خرس‌های قطبی محسوب می‌شود. در این پارک ملی حیوانات دیگری مانند گرگ، روباه قطبی و کاریبو نیز زندگی می‌کنند. دسترسی به پارک Wapusk فقط از طریق خودروهای مخصوص برف‌پیما امکان‌پذیر است.

پارک ملی Wapusk در شهر چرچیل کانادا

بهترین زمان سفر به چرچیل در کانادا

بهترین فصل سفر به چرچیل کانادا به‌میزان زیادی به هدف شما از سفر به این شهر (دیدن خرس‌های قطبی، نهنگ‌ بلوگا یا شفق قطبی) بستگی دارد. اما احتمالا بخواهید همه این جاذبه‌ها را در یک سفر تماشا کنید. بهترین زمان سفر به چرچیل برای تماشای هم‌زمان هر سه جاذبه،‌ فصل پاییز و اواسط ماه اکتبر هر سال است.

در این زمان می‌توانید امیدوار باشید که پدیده جذاب شفق قطبی را نیز تماشا کنید. اما به‌طور‌کلی، بهترین زمان سفر برای تجربه هر فعالیت در چرچیل به‌صورت زیر است:‌

در چرچیل می‌توانید تقریبا در ۳۰۰ شب از سال شفق قطبی را تماشا کنید. اما بهترین زمان برای تماشای این پدیده فصل زمستان است. نیمه زمستان در چرچیل صاف‌ترین و تاریک‌ترین آسمان را دارد.

چرچیل در تابستان میزبان هزاران نهنگ بلوگا‌ست. در این فصل به دلیل گرم‌تر شدن آب رودخانه چرچیل، حتی می‌توانید در کنار این حیوانات شنا کنید.

خرس‌های قطبی را در تمام فصول می‌توان مشاهده کرد و بهترین زمان تماشای این حیوانات به علاقه شما بستگی دارد. اگر تمایل دارید خرس‌های قطبی را در محیطی برفی تماشا کنید، در ماه‌های اکتبر تا نوامبر به چرچیل بروید.
در این ماه‌ها خلیج هادسون شروع به یخ زدن می‌کند و تعداد زیادی از خرس‌ها در امتداد خلیج دور هم جمع می‌شوند، با هم دعوا می‌کنند یا به شکار فوک‌های دریایی می‌روند.

اما اگر به هوای سرد پاییز علاقه‌ای ندارید، تابستان نیز فصلی است که می‌توانید به تماشای خرس‌های خواب‌آلود چرچیل بروید. برخی از گردشگران ماه‌های جولای تا آگوست را برای سفر به چرچیل انتخاب می‌کنند. در این ماه‌ها تعداد خرس‌ها کمتر می‌شود و احتمالا آن‌ها را در حال چرت زدن در ساحل دریا مشاهده خواهید کرد.

سیستم درمانی شهر چرچیل کانادا چگونه است؟

سیستم درمانی شهر چرچیل، بخشی از سیستم درمانی گسترده استان مانیتوبا‌ست. اما با توجه به موقعیت جغرافیایی دور‌افتاده چرچیل،‌ نظام سلامت در این شهر با چالش‌های گسترده‌ای مواجه است. مرکز اصلی مراقبت‌های بهداشتی در چرچیل، مرکز بهداشت چرچیل است. در این مرکز خدمات پزشکی ضروری و خدمات درمان سرپایی به ساکنان و مسافران ارائه می‌شود.

برای دریافت خدمات پزشکی تخصصی‌تر همه ساکنان شهر چرچیل مجبورند به شهر بزرگ وینیپگ در هزار کیلومتری این شهر سفر کنند که هزینه زیادی برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت. البته خدمات ویزیت از راه‌دور (آنلاین) نیز توسط پزشکان متخصص ارائه می‌شود.

چرچیل؛ مقصدی عالی برای سفر اما نه برای مهاجرت!

در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره شهر چرچیل کانادا ارائه کردیم. چرچیل یکی از کوچک‌ترین جوامع شمالی کاناداست؛ شهری دور‌افتاده با آب‌و‌هوای سرد و سخت، امکانات کم و جمعیتی بسیار اندک. احتمالا اگر به مهاجرت به چرچیل فکر می‌کردید، اکنون متوجه شده‌اید که این شهر برای مهاجرت مناسب نیست.

اما برای سفر توریستی، ماجرا از زمین تا آسمان متفاوت است. این شهر طبیعتی بکر و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر دارد و تجربه‌های بی‌نظیر و تکرار‌نشدنی را به مسافران خود ارائه می‌کند؛ فعالیت‌ها و تفریحاتی که شاید فقط یک‌بار در طول زندگی‌تان بتوانید تجربه کنید.

آژانس مسافرتی آبرنگ سفر (آژانس همکار ویزا موندیال)، تورهای مسافرتی متنوعی را به مقصد کانادا برگزار می‌کند؛ از تورهای رصد شفق قطبی گرفته تا بازدید از کانادای غربی و جزیره ونکوور. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تورهای مسافرتی کانادا، با همکاران ما در آژانس آبرنگ سفر تماس بگیرید.

سوالات متداول

بله؛ امکان مهاجرت به شهر چرچیل کانادا از طریق مسیرهای برنامه‌ استانی مانیتوبا، سیستم اکسپرس اینتری یا دریافت ویزای کاری وجود دارد. اما برای مهاجرت به کانادا، شهرهای بهتر و بزرگتری نیز وجود دارند.

خیر. ساکنان این شهر برای تحصیل معمولا به شهر وینیپگ مراجعه می‌کنند.

چرچیل به‌عنوان پایتخت خرس‌های قطبی جهان شناخته می‌شود. این شهر برای فعالیت‌هایی مانند تماشای خرس‌های قطبی، نهنگ‌های بلوگا و رصد شفق قطبی مشهور است.

شهر چرچیل در کشور کانادا حدود ۹۰۰ نفر سکنه دائمی دارد و از کوچک‌ترین جوامع کانادا محسوب می‌شود.

بله؛ حیات‌وحش شهر چرچیل بسیار غنی است و گونه‌های جانوری و گیاهی کم‌یابی در آن زندگی می‌کنند. برای افراد علاقه‌مند به طبیعت، حیات‌وحش و رصد شفق قطبی، چرچیل مقصد مناسبی محسوب می‌شود.

سردترین دمای ثبت‌شده در شهر چرچیل در کانادا ۴۸.۹- درجه سانتی‌گراد در فصل زمستان است.

بله؛ در شهر چرچیل کانادا حدود ۱۱ اپراتور اینترنت وجود دارند.

بله؛ در فصل تابستان تعداد پشه‌ها بالاست و احتمال گزش وجود دارد. بهتر است در این فصل از پیراهن آستین‌بلند و شلوار بلند استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

من امیرعباس هستم. اینجا در ویزا موندیال به‌عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کنم. در سال ۹۷ مدرک کارشناسی‌ارشد خودم رو در رشته مدیریت بازاریابی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم و بیش از ۵ ساله که در حوزه بازاریابی محتوایی کار می‌کنم. با ترکیب دانش خودم در حوزه‌های گردشگری و مهاجرت و تخصصم در حوزه محتوا، تلاش می‌کنم تا اطلاعاتی موثق و کاربردی درباره مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار بدم.

راستی تو روزهای تعطیل می‌تونید من رو تو کوه، جنگل، کویر، لب دریا و کلا توی طبیعت پیدا کنید.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها