Search
Close this search box.

انگیزه نامه چیست؟ راهنمای نگارش + نمونه sop

نوشتن انگیزه نامه برای تحصیل در کانادا

آیا می‌دانید SOP چیست و چگونه نوشته می‌شود؟ انگیزه نامه تحصیلی یا همان SOP برگ برنده پرونده پذیرش تحصیلی شماست! این نامه آنقدر مهم است که می‌تواند به‌تنهایی پرونده پذیرشتان را زیر‌ و رو کند!

SOP یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای دریافت پذیرش تحصیلی به دانشگاه‌های خارجی ارسال کنید. در این مقاله به‌طور کامل بررسی می‌کنیم که انگیزه نامه تحصیلی چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه نوشته می‌شود.

این نامه فرصت مناسبی است که خود را به کمیته پذیرش دانشگاه معرفی کنید و نشان دهید که چرا گزینه‌ای اید‌ه‌آل برای تحصیل در آن دانشگاه هستید. پس این فرصت بی‌نظیر را از دست ندهید و با مطالعه این راهنمای کامل، بهترین انگیزه‌نامه تحصیلی را بنویسید.

ویدیوی راهنمای گام به گام نوشتن انگیزه‌نامه

فهرست مطالب

انگیزه‌نامه تحصیلی یا SOP چیست؟

انگیزه‌ نامه تحصیلی (Statement of Purpose) یا همان SOP، یکی از مدارکی است که باید برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها به کمیته پذیرش هر دانشگاه ارائه کنید. در‌واقع، انگیزه‌نامه نامه‌ای است که در آن درباره پیشینه تحصیلی و کاری، انگیزه‌ها و دلایلتان برای تحصیل در یک رشته و دانشگاه خاص و اهداف شغلی و تحصیلی خود در آینده صحبت می‌کنید.

بر‌خلاف رزومه یا CV که در آن دستاوردها و سوابق شما به‌صورت مختصر فهرست می‌شوند، در انگیزه‌نامه سوابق، اهداف، دستاوردها، علایق و برنامه‌ها و ‌به‌طور‌‌کلی ‌مسیر آکادمیک و کاری هر فرد به‌صورت داستان‌وار و روایتی منسجم ارائه خواهند شد.

SOP معمولا به‌صورت مقاله‌ای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه‌ای نوشته می‌شود و بهتر است بیشتر از ۲ صفحه نباشد. البته طول انگیزه نامه ممکن است بر حسب نیازمندی‌های هر دانشگاه تغییر کند. بعضی از دانشگاه‌ها اندازه و الگوی ثابتی برای SOP دارند. به‌عنوان مثال، شاید لازم باشد فقط ۵۰۰ کلمه بنویسید.

SOP با نام‌های دیگری مانند Letter of Intent و گاهی Personal Statement نیز شناخته می‌شود. اکنون سوال اینجاست که دلیل اهمیت بالای SOP برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا چیست؟

چرا نوشتن انگیزه‌نامه مهم است؟

نامه SOP یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای اپلای تحصیلی است؛ چرا که این فرصت را به شما می‌دهد که داستان خود را مستقیما با کمیته پذیرش دانشگاه در میان بگذارید. این نامه، کمیته پذیرش را قادر می‌سازد تا دیدگاه شما درباره زندگی، آرزوهای شغلی، ارزش‌ها، مهارت‌ها و اهدافتان را ارزیابی کند.

توجه داشته باشید که هر سال صدها متقاضی برای تحصیل ارشد یا تحصیل دکتری در کانادا درخواست می‌دهند؛ SOP نامه‌ای است که می‌توانید از طریق آن وجه تمایز خود نسبت به سایر متقاضیان را به کمیته پذیرش نشان دهید.

مهم‌ترین دلایل اهمیت انگیزه‌نامه تحصیلی عبارت‌اند از:

۱. ایجاد تاثیر اولیه قوی (Strong First Impression)

نامه SOP اغلب یکی از اولین مدارکی است که کمیته پذیرش هر دانشگاه بررسی می‌کند. این اولین فرصت شما برای تاثیر‌گذاری روی تک‌تک افراد کمیته است. با نگارش نامه‌ای حرفه‌ای می‌توانید تاثیری مثبت و موثر روی کمیته داشته باشید و برای تحصیل در دوره دکتری یا کارشناسی ارشد در کانادا از دانشگاه پذیرش بگیرید.

۲. متمایز کردن خود از سایر رقبا

بسیاری از متقاضیان ممکن است سوابق تحصیلی، نمرات یا تجربه‌های حرفه‌ای مشابهی داشته باشند. در چنین شرایطی، نامه SOP به شما این امکان را می‌دهد که خود را نسبت به سایر متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه متمایز کنید.

۳. نشان دادن تناسب با یک رشته یا دانشگاه خاص

کمیته پذیرش به‌دنبال دانشجویانی می‌گردد که نه‌تنها واجد شرایط باشند،‌ بلکه برای یک رشته یا دانشگاه خاص مناسب (به‌اصطلاح فیت) باشند. انگیزه‌ نامه تحصیلی به شما این امکان را می‌دهد که دانش و درک خود از یک رشته تحصیلی و تناسبِ اهدافتان با اهداف یک برنامه را به‌وضوح نشان دهید.

این کار با بیان شفاف دلیل انتخاب یک برنامه توسط شما و تاثیر آن روی آینده شغلی‌تان انجام می‌شود.

۴. توجیه نقاط ضعف و گپ تحصیلی

اگر گپ تحصیلی زیادی دارید، معدلتان از حد انتظار کمتر است یا نقطه ضعف دیگری در پرونده شما وجود دارد، انگیزه‌نامه بهترین فرصت برای توضیح و توجیه این نقاط ضعف محسوب می‌شود. شما باید نشان دهید که چگونه از این نقاط ضعف عبور کرده‌اید و به فرد قوی‌تری تبدیل شده‌اید.

چه مواردی را باید در انگیزه نامه تحصیلی بنویسیم؟

شما می‌توانید موارد زیر را در انگیزه‌نامه خود بگنجانید:

۱. سوابق تحصیلی و کاری من چگونه با رشته تحصیلی مورد‌نظر هماهنگ و مرتبط می‌شود؟
۲. چرا ادامه تحصیل در رشته مورد‌نظر برای آینده تحصیلی و حرفه‌ای من بسیار مهم است؟‌
۳. چگونه تصمیم گرفتم در این رشته تحصیلی شرکت کنم؟
۴. چرا و چطور تحصیل در این رشته و دانشگاه به من کمک می‌کند تا شغل و حرفه‌ام را در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بهبود ببخشم؟
۵. چرا من گزینه مناسبی برای تحصیل در این رشته و دانشگاه هستم؟
۶. چگونه مهارت‌های نرم و سخت مربوط به این رشته را به‌دست آوردم؟ (پاسخ با یک داستان‌سرایی کوتاه)

Archana Manjunath، فارغ‌التحصیل دانشگاه University of Illinois Urbana-Champaign آمریکا و مهندس نرم‌افزار در شرکت گوگل، در جواب این سوال که «در SOP خود چه چیزی نوشتی؟» می‌گوید:

«من با داستانی شروع کردم که به من انگیزه داد حرفه‌ام را در مهندسی برق دنبال کنم و جزئیات مربوط به تاثیر آن روی خودم و اینکه چگونه مصمم شدم راه‌حلی برای آن پیدا کنم را بیان کردم. سپس، به‌طور خلاصه درباره دستاورد‌هایم در مدرسه و کالج نوشتم و به‌طرزی حرفه‌ای و بدون فخر‌فروشی به این واقعیت اشاره کردم که در گروه خودم برترین بودم.

بعد از ارائه پیشینه‌ای منصفانه از دستاوردهای تحصیلی‌ام، درباره برخی از پرو‌ژه‌هایی که در دوره کارشناسی انجام دادم، از‌جمله کارآموزی و برخی از پروژه‌های شخصی‌ام صحبت کردم. به‌جای صحبت درباره جزئیات فنی این پروژه‌ها،‌ ترجیح دادم در‌ مورد تاثیر آن‌ها بر خودم و چگونگی افزایش علاقه‌ام به رشته مهندسی برق صحبت کنم.

در ادامه نامه به برنامه‌های آینده خودم پرداختم و همچنین با برجسته کردن برخی از مهارت‌های نرمم، به بعضی از دستاورد‌هایم در کارهای فوق‌برنامه اشاره کردم. در نهایت، با صحبت درباره اینکه چرا به‌طور خاص به این دانشگاه علاقه دارم، بخش نتیجه‌گیری را نوشتم. در اینجا در مورد برخی از دوره‌هایی که در دانشگاه دوست داشتم، مطالبی نوشتم و به نام اساتیدی اشاره کردم که حوزه تحقیقاتی آن‌ها به‌طور خاص با حوزه پژوهشی من مشابه بود.

در‌حالی‌که می‌دانم SOP من بهترین نبود،‌ اما موفق شدم پذیرش بگیرم.»

نحوه نوشتن انگیزه نامه تحصیلی؛ پلی میان سوابق گذشته و اهداف آینده

انگیزه‌نامه تحصیلی فرمول و قالب یکسان و مشخصی ندارد؛ انگیزه‌نامه‌ای که برای یک رشته تحصیلی و دانشگاه خاص می‌نویسید، باید با SOP رشته یا دانشگاه دیگر متفاوت باشد. توجه کنید که ممکن است دانشگاهی قالب مشخصی برای نوشتن SOP داشته باشد؛ به همین دلیل، حتما باید پیش از نگارش SOP دستور‌العمل نوشتن آن را در سایت دانشگاه مورد‌نظر بررسی کنید.

در یک انگیزه‌نامه حرفه‌ای، هر پاراگراف به‌طور منطقی و عقلانی با پاراگراف دیگر مرتبط است. شما باید بین همه بخش‌های SOP ارتباطی منطقی و منسجم برقرار کنید. می‌توانید نامه را از سوابق و مسیر آکادمیک و حرفه‌ای خود آغاز و به اهداف شغلی‌تان در آینده ختم کنید. در کل، نامه باید روایتی منسجم و داستانی داشته باشد.

هر انگیزه‌ نامه ساختار زیر را دارد:

  • مقدمه 
  • بدنه اصلی (در قالب چند پاراگراف) 
  • نتیجه‌گیری

با‌ اینکه قالب خاصی برای نوشتن انگیزه نامه وجود ندارد، اما برای نگارش این نامه بهتر است از مسیر زیر استفاده کنید: 

۱. پاراگراف اول نامه SOP: مقدمه‌ای جذاب و تاثیر‌گذار

مقدمه، اولین پاراگرافی است که اعضای کمیته پذیرش دانشگاه می‌خوانند؛ بنابراین بسیار مهم است که بتوانید با نگارش مقدمه‌ای جذاب در همان ابتدا تاثیری مثبت روی خواننده بگذارید. در پاراگراف اول باید به‌صورت یک داستان، خلاصه‌ای درباره خودتان و مسیر آکادمیک و شغلی که تا کنون طی کرده‌اید، نوشته شود.

با داستانی کوتاه و جذاب در دو الی سه خط بگویید که هستید؛ چه سوابقی داشته‌اید و سپس آن سوابق را با اهداف آینده خود مرتبط کنید. داستانی را بگویید که به شما کمک کرد به علاقه خود به این رشته خاص پی ببرید و وارد آن شوید.

این داستان (نقطه عطف مقاله) می‌تواند اتفاقی واقعی باشد که شما را به این رشته خاص علاقه‌مند کرده است؛ مثلا شرکت در یک کنفرانس خاص یا مکالمه‌ای با یک استاد یا فردی مهم در آن رشته تحصیلی.

این پاراگراف را با معرفی خود اشتباه نگیرید؛‌ تیم پذیرش مدارک دیگر شما را در اختیار دارند و از قبل می‌دانند که نامتان چیست و که هستید. همچنین، برخی از دانشجویان به‌اشتباه در مقدمه از دوران کودکی خود می‌نویسند! هدف پشت انگیزه نامه تحصیلی را فراموش نکنید و داستانی بنویسید که مرتبط با مسیر آکادمیک و رشته تحصیلی باشد.

۲. پاراگراف‌های دوم و سوم SOP

در پاراگراف دوم SOP باید توضیحات بیشتری درباره مسائل پاراگراف اول ارائه کنید و در واقع آن را بسط دهید. اینجا جایی است که باید جزئیات سوابق تحصیلی و همچنین دستاوردهای شما تا امروز (از‌جمله مقاله‌های منتشر‌شده، دوره‌های مرتبط و …) و اهداف آینده‌تان با جزئیات پوشش داده شوند.

شما می‌توانید در پاراگراف دوم درباره جزئیات موفقیت‌های تحصیلی خود بنویسید و در پاراگراف سوم درباره تجربه‌های کاری مرتبط با رشته و موفقیت‌های حرفه‌ای‌تان صحبت کنید. این کار ( با برقراری ارتباط منطقی این دو پاراگراف) به شما کمک می‌کند که زندگی‌ آکادمیک و مسیر شغلی‌تان را به‌خوبی برای کمیته پذیرش ترسیم کنید و سوابقتان را با اهدافتان در آینده ارتباط دهید.

۳. پاراگراف چهارم انگیزه‌نامه؛ چرا این رشته؟‌ چرا این دانشگاه؟‌

چرا این رشته را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ چرا این دانشگاه را برای تحصیل برگزیده‌اید؟ تحصیل در این رشته چه چیزی به شما اضافه می‌کند و چه سودی برایتان دارد؟

در پاراگراف چهارم باید به‌طور منطقی و با دلایل قوی به پاسخ این سوال‌های مهم بپردازید. در اینجا انگیزه خود را برای اپلای در این دوره تحصیلی توضیح دهید. دانش و تجربه بالقوه‌ای که پس از تحصیل در این رشته و دانشگاه به‌دست می‌آورید و به اهداف آینده‌تان کمک می‌کند را به‌طور شفاف بیان کنید.

برای پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه X را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، بهتر است به‌طور کامل سایت دانشگاه را بررسی کنید تا بتوانید توضیحات منطقی و مناسبی بنویسید.

۴. پاراگراف پنجم؛ اهداف آکادمیک یا شغلی

اما مهم‌ترین پاراگراف، جایی است که باید در آن اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را مشخص کنید. بعد از فارغ‌التحصیلی در این دوره، هدف و برنامه شما تا ۵ سال آینده چیست؟ در بلند‌مدت چطور؟ می‌توانید در نوشتن SOP کمی جاه‌طلب باشید؛ برای مثال بگویید قصد دارم استارتاپ خودم را راه‌اندازی کنم یا به‌عنوان مدیر‌عامل در شرکتی مشغول به کار شوم.

علاوه‌بر‌این، ممکن است به‌دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری باشید. شما باید بتوانید تمایل خود را برای کمک به صنعت یا جامعه نشان دهید. توجه کنید که اهدافتان باید با رشته و دانشگاه محل تحصیل هم‌خوانی داشته باشد.

۵. پاراگراف ششم: نتیجه‌گیری

تمایل و آمادگی شما برای تحصیل در دوره انتخابی باید در این پاراگراف به نتیجه برسد. در بخش نتیجه‌گیری پتانسیل و اعتماد‌به‌نفس خود را برای تحصیل در رشته و دانشگاه انتخابی نشان دهید. با ذکر دلایل به کمیته پذیرش ثابت کنید که شما بهترین گزینه برای تحصیل در آن دوره تحصیلی هستید.

چند نمونه انگیزه نامه تحصیلی برای اپلای دانشگاه

شما می‌توانید برای الگوبرداری، چند نمونه SOP را مطالعه و بررسی کنید. اما توجه داشته باشید که این نمونه‌ها فقط برای ایده‌برداری و آشنایی با ساختار نامه SOP هستند و شما به‌هیچ‌وجه نباید از این نامه‌ها کپی‌برداری کنید.

نمونه SOP انگلیسی در قالب PDF:

نگارش انگیزه نامه یا SOP را از کجا آغاز کنیم؟

حال که فهمیدید محتوای SOP چیست، می‌توانید نگارش پیش‌نویس انگیزه نامه خودتان را شروع کنید. آغاز کار می‌تواند خسته‌کننده و کمی ترسناک باشد؛ اما بهتر است ترس را کنار بگذارید و از طریق مسیر زیر، نگارش SOP را شروع کنید.

۱. ایده‌های خود را روی کاغذ بنویسید

هر دانشجو انگیزه‌نامه خود را با یک داستان منحصر‌به‌فرد شامل تحصیلات و شغل‌های قبلی یا تجربه‌های داوطلبانه شروع می‌کند. شما در ابتدا به طوفان فکری (Brainstorm) نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا کمی درباره این اصطلاح مطالعه کنید. بعد به این فکر کنید که چه چیزی شما را به این مرحله رسانده و باعث شده که فردی که اکنون هستید، باشید و با همین دیدگاه، ایده‌هایی را روی کاغذ بنویسید.

همچنین، پاسخ سوال‌هایی که بالاتر در مقاله بیان شدند را روی کاغذ بنویسید.

۲. ساختار SOP و نقشه راه خود را ترسیم کنید

ساختار و نقشه راه می‌تواند به‌صورت زیر باشد:‌

  • مقدمه (introduction)
    • یک عبارت جذاب و جالب توجه
    • خلاصه‌ای از خودتان و پیشینه‌ مرتبطی که با انگیزه اپلای کردن برای دانشگاه دارید
  • بدنه (body)
    • تجربه‌ها و کارهای مرتبطی که در این زمینه دارید
    • تجربه اول
    • تجربه دوم
    • تجربه سوم
    • اهداف حرفه‌ای‌ شما که با اهداف برنامه مرتبط‌ هستند
    • دلیل علاقه‌مندی به دانشگاه و اینکه چه دستاوردی می‌توانید برای‌شان داشته باشید
  • نتیجه‌گیری (conclusion)
    خلاصه‌ای از اطلاعات ارائه شده در body که روی شایستگی‌ها و سازگاری‌های فرد با دانشگاه تاکید می‌کند.

۳. نخستین پیش‌نویس را بنویسید

پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش‌نویس اولیه نامه SOP را خودتان بنویسید. بهتر است نوشتن نامه را به شخص دیگری نسپارید و از روی انگیزه‌نامه‌های دیگر کپی نکنید.

۴. کار خود را بارها ویرایش و تصحیح کنید

پیش‌نویس خود را چندین بار ویرایش کنید. قبل از ارسال انگیزه نامه باید:

  • مطمئن شوید که همه دستورالعمل‌ها از جمله حاشیه‌ها، فاصله‌گذاری‌ها و اندازه فونت را به‌درستی دنبال کرده‌اید.
  • متن خود را با دقت بخوانید و آن را از نظر غلط املایی، گرامر و علامت‌های نگارشی بررسی کنید.
  • به خاطر داشته باشید که انگیزه نامه بهتر است نهایتا دو صفحه باشد. در‌صورتی‌که بیش از این میزان نوشته‌اید، دوباره انگیزه‌نامه خود را بخوانید و آن را از نظر وضوح و کوتاهی بررسی کنید. هر چقدر کمتر بنویسید بهتر است. روی نقاط اصلی تاکید کنید و از حاشیه بپرهیزید.
  • از یک فرد مورد اطمینان بخواهید قبل از ثبت انگیزه نامه آن را بخواند و نظرات خود را اعلام کند. می‌توانید از اساتید مورد اعتماد دانشگاه یا مشاوران حرفه‌ای مهاجرت بخواهید درباره کارتان نظر بدهند تا مطمئن شوید موثر و قانع‌کننده است.

۱۴ ترفند برای نگارش SOP موفق و تاثیر‌گذار

اشتباهات رایج در هنگام نوشتن SOP برای دانشگاه

از استفاده از عبارات کلی و کلیشه‌ای خودداری کنید. برای مثال، به‌جای نوشتن «من به این رشته و دانشگاه علاقه دارم، زیرا بهترین است»، به‌طور شفاف توضیح دهید که چه چیز این رشته یا دانشگاه برای شما مناسب است.

SOP نباید تکرار رزومه شما باشد. در‌حالی‌که ذکر کردن دستاوردها مهم است، اما در انگیزه‌نامه نشان دهید که چگونه این دستاوردها و تجربه‌ها اهداف شما را شکل داده‌اند.

برخی از دانشگاه‌ها دستور‌العمل خاصی برای نگارش sop دارند. مثلا ممکن است برای تعداد کلمات محدودیت وجود داشته باشد. برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه یورک کانادا نیز برای بعضی از رشته‌ها از دانشجویان درخواست SOP به‌صورت ویدیویی دارند. بعضی دیگر از موسسات نیز خودشان سوالاتی را مطرح کرده‌اند که شما فقط باید به همان‌ها پاسخ دهید.

از بیان موضوعات نا‌مرتبط یا گنجاندن اطلاعات نامربوط خودداری کنید. یک SOP حرفه‌ای باید منسجم باشد و به‌طور منطقی از نقطه‌ای به نقطه دیگر جریان یابد.

درباره سوابق و دستاوردهای خود صادق و واقع‌بین باشید. صادق نبودن ممکن است باعث رد شدن درخواستتان شود. همچنین،‌ هر SOP داستان یک فرد خاص را بازگو می‌کند؛ بنابراین از کپی کردن خودداری کنید.

اگر درباره دانشگاه و رشته مورد‌نظر اطلاعات کافی نداشته باشید، چطور می‌خواهید بیان کنید که برای آن رشته و دانشگاه بهترین گزینه هستید؟

استفاده از عبارات تخصصی و فنی در SOP پیشنهاد نمی‌شود؛‌ زیرا ممکن است فردی که نامه را بررسی می‌کند، با اصطلاحات تخصصی آشنا نباشد؛ بنابراین زبان SOP خود را ساده و شفاف نگه دارید.

با نوشتن انگیزه نامه قوی، شانستان را برای اخذ پذیرش افزایش دهید

در این مقاله ابتدا متوجه شدیم که SOP چیست و سپس نحوه نگارش انگیزه نامه تحصیلی را بررسی کردیم. نوشتن حرفه‌ای انگیزه نامه،‌ تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت یا عدم موفقیت شما در اخذ پذیرش دارد.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که SOP خود را به یک یا چند فرد متخصص نشان دهید تا درباره آن نظر دهند. ویزا موندیال خدمات ویژه‌ای را در رابطه با نوشتن SOP برای کلاینت‌های خود ارائه می‌کند. کارشناسان ویزا موندیال می‌توانند پیش‌نویس تهیه‌شده توسط کلاینت را بهبود ببخشند یا در‌صورت تمایل کلاینت، برای او SOP بنویسند.

در نهایت، در‌صورتی‌که هنوز سوالی درباره انگیزه نامه برای بورسیه یا پذیرش تحصیلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم سوالتان را زیر همین مقاله و در قالب کامنت بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسختان را ارائه خواهند کرد.

سوالات متداول

SOP مخفف عبارت انگلیسی Statement of Purpose و همان انگیزه‌نامه تحصیلی است.

SOP یا همان انگیزه نامه تحصیلی، یکی از مدارکی است که باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها به کمیته پذیرش هر دانشگاه ارسال کنید. در انگیزه‌نامه، سوابق تحصیلی و کاری، دستاوردها، علایق و اهداف آکادمیک و حرفه‌ای هر فرد در قالب داستانی منسجم نوشته می‌شود.

فرمت انگیزه نامه (SOP) شبیه به مقاله‌ای است که در چند پاراگراف منظم نوشته می‌شود. به‌طور معمول SOP دو صفحه است و از سه بخش مقدمه، بدنه نامه و نتیجه‌گیری تشکیل می‌شود.

۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه؛

انگیزه‌ نامه استاندارد معمولا بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه است و حداکثر در ۲ صفحه نوشته می‌شود.

خیر؛ نیازی به نوشتن تیتر برای انگیزه نامه نیست.

در بیشتر مواقع انگیزه‌نامه (SOP) و بیانیه شخصی (Personal Statement) یکی هستند و به‌جای هم به کار می‌روند. اما ممکن است (به‌صورت نادر) برخی از دانشگاه‌ها این دو مدرک را به‌طور جداگانه درخواست کنند. به‌طور‌کلی، در بیانیه شخصی بیشتر به انگیزه‌ها و علایق شخصی شما پرداخته می‌شود و اینکه به‌عنوان یک انسان چه شخصیتی دارید. اما SOP بیشتر بر این موضوع تمرکز دارد که چرا می‌خواهید برای یک رشته خاص اپلای کنید و چرا بهترین گزینه هستید.

SOP یکی از مدارکی است که شما باید برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا ارائه کنید؛ اما استادی پلن یکی از مدارک مورد‌نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا‌ست که به سفارت این کشور ارائه می‌شود. در استادی پلن به مواردی مانند تمکن مالی، مقدار فاند تحصیلی و … نیز پرداخته خواهد شد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

من امیرعباس هستم. اینجا در ویزا موندیال به‌عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کنم. در سال ۹۷ مدرک کارشناسی‌ارشد خودم رو در رشته مدیریت بازاریابی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم و بیش از ۵ ساله که در حوزه بازاریابی محتوایی کار می‌کنم. با ترکیب دانش خودم در حوزه‌های گردشگری و مهاجرت و تخصصم در حوزه محتوا، تلاش می‌کنم تا اطلاعاتی موثق و کاربردی درباره مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار بدم.

راستی تو روزهای تعطیل می‌تونید من رو تو کوه، جنگل، کویر، لب دریا و کلا توی طبیعت پیدا کنید.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها