ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

شغل‌های فنی پردرآمد در کانادا + میانگین درآمد و شرایط استخدام

شغل های فنی پردرآمد در کانادا

بیش از ۳۰۰ شغل فنی در کشور کانادا وجود دارند؛ اما آیا همه آن‌ها پردرآمدند؟ خیر! مانند سایر انواع مشاغل کانادا، در میان شغل‌های فنی نیز برخی‌ها درآمد و تقاضای بالاتری دارند. در این مقاله قصد داریم شغل های فنی پردرآمد در کانادا را معرفی کنیم.

شغل‌هایی که برای استخدام در آن‌ها نیازی به داشتن تحصیلات عالی یا سطح زبان بالا ندارید؛ بنابراین اگر در یکی از مشاغل فنی معرفی‌شده در این مقاله مهارت بالایی دارید،‌ امکان مهاجرت به کانادا و کسب درآمد بالا برای شما فراهم است.

برای استخدام در این مشاغل، مهارت است که حرف اول را می‌زند! برای آشنایی با ۱۱ شغل فنی پردرآمد در کانادا و میانگین درآمد آن‌ها همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مشاغل فنی پردرآمد در کانادا

مشاغل فنی پردرآمد میانگین درآمد سالانه
۱. تکنسین خطوط برق ۸۹,۴۱۸ دلار
۲. مکانیک ماشین‌آلات سنگین ۷۲,۱۵۰ دلار
۳. برق‌کار ۶۹,۱۴۵ دلار
۴. مکانیک و نصاب سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع ۶۸,۷۸۲ دلار
۵. لوله‌کش ۶۷,۵۳۳ دلار
۶. مکانیک تجهیزات صنعتی ۶۶,۳۰۰ دلار
۷. کارگر تولید ورق‌های فلزی ۵۸,۴۷۵ دلار
۸. نجار ۵۳,۶۵۸ دلار
۹. راننده کامیون ۴۸,۷۵۰ دلار
۱۰. جوشکار ۴۵,۵۴۰ دلار
۱۱. کابینت‌ساز ۴۲,۹۰۰ دلار

۱. تکنسین خطوط برق - Power Line Technician

تکنسین خطوط انتقال برق (power line technician) را می‌توان پردرآمد‌ترین کار فنی در کانادا دانست. میانگین درآمد تکنسین خطوط برق در کانادا حدود ۸۹٬۴۱۸ دلار در سال یا ۴۵.۸۶ دلار در ساعت است. درآمد کارگران کم‌تجربه و تازه‌کار از ۸۰٬۸۶۱ دلار در سال آغاز می‌شود؛ در‌حالی‌که اکثر کارگران با‌تجربه تا ۹۶٬۲۷۲ دلار در سال نیز درآمد دارند.

کارگران خطوط برق، وظیفه نصب، تعمیر و جایگزینی سیستم‌های انتقال برق (برای مثال تیرهای برق) زمینی و زیر‌زمینی را بر عهده دارند. این افراد می‌توانند پس از اخذ ورک پرمیت کانادا در شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق، شرکت‌های پیمان‌کاری برق و برخی از مراکز خدمات عمومی به‌کار گرفته شوند. این کار به توان فیزیکی و مهارت بالا در برق‌کاری نیاز دارد.

  • داشتن مدرک دیپلم دبیرستان
  • معمولا کارگران خطوط انتقال برق به تکمیل یک برنامه کارآموزی سه یا چهار ساله استانی یا ترکیبی از بیش از چهار سال سابقه کار در این حرفه و گذراندن برخی از دوره‌های فنی در کالج‌ نیاز دارند.
  • اخذ گواهینامه فنی در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، انتاریو، ساسکاچوان، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، یوکان، مناطق شمال غربی و نوناووت امکان‌پذیر اما داوطلبانه است.
  • امکان گرفتن گواهینامه Red Seal نیز برای کارگران خطوط برق در استان‌های مختلف کانادا وجود دارد؛ اما اختیاری است. مدرک Red Seal، متقاضی را به تکنسین خطوط برق رسمی در سراسر کانادا تبدیل می‌کند.

طبق آمارهای بانک مشاغل کانادا، انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ عرضه و تقاضای نیروی کار برای شغل تکنسین خطوط برق در کانادا در حالت تعادل قرار داشته باشد. پیش‌بینی شده است که در همین بازه زمانی، حدود ۷٬۱۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود؛ در‌حالی‌که حدود ۷٬۱۰۰ جویای کار نیز برای پر کردن این مشاغل در دسترس هستند.

تقاضا برای این شغل در استان‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا و ساسکاچوان بسیار خوب و بالاتر از سایر استان‌های کاناداست. برق‌کاران ماهری که با ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر می‌کنند نیز می‌توانند پس از دریافت ورک پرمیت، برای این شغل اپلای کنند.

۱. در یک دوره آموزش تکنسین خطوط برق شرکت کنید:

شما می‌توانید برای فعالیت در هر یک از شغل‌های فنی پردرآمد در کانادا، در دوره‌های آموزشی موجود در این کشور شرکت کنید. این دوره‌ها در بسیاری از کالج‌ها و مدارس فنی کانادا برگزار می‌شوند و معمولا شامل آموزش نظری و عملی هستند.

۲. در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید:

راه اصلی تبدیل شدن به یک تکنسین خطوط برق در کانادا شرکت در دوره‌های کارآموزی رسمی هر استان است. هر استان کانادا مرجع کارآموزی مخصوص به خود را دارد. پس از پایان دوره کارآموزی یک مدرک معتبر به شما اعطا می‌شود که می‌توانید با آن فعالیت خود را آغاز کنید.

همچنین، می‌توانید در آزمون Red Seal استانی شرکت کنید و گواهینامه بگیرید. داشتن این گواهینامه شما را به تکنسین رسمی در سراسر کانادا تبدیل کرده و فرصت‌های شغلی بیشتری را برایتان فراهم می‌کند.

۳. برای مشاغل مختلف اپلای کنید:

در سایت‌های کاریابی کانادا برای یافتن موقعیت‌های شغلی مربوط به تکنسین خطوط انتقال برق جست‌و‌جو کنید و رزومه بفرستید.

تجربه Justin Cordy از کار به‌عنوان تکنسین خطوط برق در کانادا:

«من در شهر ساسکاتون به‌عنوان تکنسین خطوط برق زیر‌زمینی و هوایی کار می‌کنم. وظیفه من تولید، نگه‌داری و تعمیر خطوط برق برای فراهم کردن انرژی برای مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، چراغ‌های برق، کسب‌‌و‌کارها و صنایع مختلف است.

شغل من به آموزش‌ زیاد در حوزه برق‌کاری، دانستن رویه‌های ایمنی و توان فیزیکی بالایی نیاز دارد. ما باید مدام دانش و تجهیزات خود را بروز نگه داریم. من شغلم را دوست دارم؛ چرا که هیچ روزی شبیه روز دیگر نیست! ما پشت میز نمی‌نشینیم و در مکان‌های مختلف و حتی فضای باز کار می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که من شب‌ها پیش از خواب احساس بهتری داشته باشم.

بعضی وقت‌ها در برف و باران چراغ‌های برق خیابان‌ها را وصل یا تعمیر می‌کنیم و گاهی‌اوقات برای کارخانه‌ها خط برق اختصاصی می‌کشیم. اگر می‌خواهید در حرفه من کار کنید، باید در مدارس فنی و کالج‌هایی که دوره‌های تکنسین خطوط برق را برگزار می‌کنند، ثبت‌نام کنید و یک دوره کارآموزی ۳ یا ۴ ساله را بگذرانید.»

۲. مکانیک ماشین‌آلات سنگین - Heavy Equipment Mechanic

مکانیک ماشین‌آلات سنگین در کانادا

مکانیک ماشین‌های سنگین یکی از کارهای فنی پردرآمد در کانادا محسوب می‌شود. متوسط حقوق مکانیک ماشین‌آلات سنگین (heavy equipment mechanic) در کانادا ۷۲٬۱۵۹ دلار در سال یا ۳۷ دلار در ساعت است. درآمد مکانیک‌های کم‌تجربه از ۶۱٬۲۳۶ دلار در سال آغاز می‌شود؛ در حالی‌که اکثر مکانیک‌های با‌تجربه تا ۸۷٬۷۵۰ دلار در سال نیز درآمد دارند.

مکانیک‌های ماشین‌ سنگین در کانادا وظیفه عیب‌یابی، تعمیر، تنظیم و نگه‌داری از ماشین‌‌آلات سنگین راه‌سازی،‌ حمل‌و‌نقل جاده‌ای، جنگل‌داری، معدن، نفت‌و‌گاز و ماشین‌های کشاورزی را بر‌عهده دارند. این افراد معمولا توسط شرکت‌های دارنده وسایل نقلیه سنگین، فروشندگان ماشین‌آلات سنگین، شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای و سازمان‌های حمل‌و‌نقل شهری استخدام می‌شوند.

  • معمولا برای گرفتن مدرک فنی، تکمیل یک برنامه کارآموزی سه تا پنج ساله یا ترکیبی از بیش از ۴ سال سابقه کار و برخی از دوره‌های فنی در حوزه مکانیک مورد نیاز است.
  • امکان گرفتن مدرک فنی مکانیک ماشین‌های کشاورزی در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا وجود دارد؛ اما داوطلبانه است.
  • داشتن گواهینامه فنی مکانیک تجهیزات سنگین در استان کبک (فقط در صنعت ساخت‌و‌ساز) و آلبرتا اجباری و در سایر استان‌ها اختیاری است.
  • معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و گذراندن برخی از دوره‌های آموزش فنی نیاز است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و اخذ این گواهینامه نیز در همه استان‌های کانادا وجود دارد.

انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱، تقاضا و عرضه نیروی کار برای شغل مکانیک ماشین سنگین در حالت تعادل قرار داشته باشد. طبق پیش‌بینی‌ها، در این بازه زمانی حدود ۲۵٬۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و حدود ۲۲٬۸۰۰ نفر نیز برای پر کردن این مشاغل در دسترس خواهند بود.

تقاضا برای شغل مکانیک ماشین‌های سنگین در جزیره پرنس ادوارد بسیار خوب و در استان نوا اسکوشیا و منطقه یوکان مناسب است. در سایر استان‌ها میزان تقاضای نیروی کار برای این شغل متوسط خواهد بود؛‌ بنابراین اگر می‌خواهید برای این کار فنی در کانادا اپلای کنید، جزیره پرنس ادوارد و نوا اسکوشیا گزینه‌های بهتری خواهند بود.

۱. در دوره‌های کالج ثبت‌نام کنید:

کالج‌های کانادا معمولا دوره‌های ۲ ساله‌ای را برای شغل مکانیک‌ ماشین‌آلات سنگین ارائه می‌دهند. این دوره‌ها معمولا شامل آموزش مباحث نظری در کلاس و کار عملی هستند.

۲. دوره کارآموزی را بگذرانید:

در دوره‌های کارآموزی مربوط به استان خود شرکت کنید و گواهی فنی بگیرید. پس از پایان کارآموزی و گرفتن مدرک، می‌توانید فعالیت خود را در استان محل زندگی خود آغاز کنید. همچنین،‌ برای تبدیل شدن به مکانیک رسمی در سراسر کانادا، می‌توانید در آزمون Red Seal شرکت کنید.

۳. در سایت‌های کاریابی اپلای کنید:

اکنون می‌توانید برای مشاغل مختلف رزومه بفرستید و پس از موفقیت در مصاحبه‌های کاری، فعالیت خود را به‌عنوان مکانیک در کانادا آغاز کنید.

مکانیک ماشین‌آلات سنگین از شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«این شغل نیز مانند سایر مشاغل فنی، قطعا در کانادا مورد نیاز است. به سایت اداره مهاجرت کانادا بروید و مسیرهای موجود را مشاهده کنید. همچنین، اگر مایل به کار در استانی با جمعیت کمتر باشید،‌ بسیاری از این استان‌ها دارای مسیر مهاجرتی از طریق اکسپرس اینتری هستند. فقط توجه کنید که دستمزد در کانادا همه چیز نیست! کسی که در منطقه آتلانتیک کانادا یا بیشترِ مناطق استان ساسکاچوان ۶۰۰۰۰ دلار درآمد دارد،‌ زندگی بسیار راحتی خواهد داشت؛ اما در انتاریو (که شهرهای بزرگتری دارد) ممکن است با مشکل مالی مواجه شود.

همچنین، یک خانه ۱.۵ میلیون دلاری در Mississauga (حومه تورنتو)، در شهر Riverview (حومه مونکتون، نیوبرانزویک) ۲۵۰۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.»

۳. برق‌کار - Electrician

برقکاری در کانادا

بسیاری از افراد برق‌کاری را بهترین شغل فنی در کانادا می‌دانند. متوسط حقوق برق‌کاران در کانادا ۶۹۱۴۵ دلار در سال یا ۳۵.۴۶ دلار در ساعت است. درآمد برق‌کاران تازه‌کار از حدود ۵۸۵۰۰ دلار در سال شروع می‌شود و برق‌کاران با‌تجربه نیز می‌توانند تا ۸۱۹۶۱ دلار در سال درآمد داشته باشند.

متخصص برق‌کار در کانادا اموری مانند نقشه‌کشی برای سیم‌کشی، مونتاژ، نصب، آزمایش، عیب‌یابی و تعمیر سیم‌کشی برق، وسایل و تجهیزات برقی ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها را انجام می‌دهد. برق‌کاران توسط پیمان‌کاران برق، سازمان‌ها و شرکت‌های تعمیر و نگه‌داری از ساختمان و سایر شرکت‌های مرتبط استخدام می‌شوند یا ممکن است خود‌اشتغال باشند.

  • معمولا باید دیپلم دبیرستان داشته باشید.
  • معمولا باید در یک دوره کارآموزی چهار تا پنج ساله شرکت کنید.
  • اخذ گواهینامه فنی برای برق‌کاران ساختمانی در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور،‌ نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، کبک، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا اجباری است. امکان گرفتن گواهینامه فنی در استان‌های بریتیش کلمبیا، یوکان، مناطق شمال غربی و نوناووت نیز وجود دارد؛‌ اما اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و گرفتن این مدرک نیز وجود دارد.

افزایش ساخت‌و‌ساز در کانادا باعث افزایش تقاضا برای برق‌کاران شده است. انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ کشور کانادا با کمبود نیروی برق‌کار مواجه شود. این یعنی برق‌کاری یکی از بهترین شغل های فنی پردرآمد در کانادا است و فرصت مناسبی برای مهاجرت برق‌کاران به این کشور وجود دارد.

پیش‌بینی شده است که در همین بازه زمانی حدود ۴۵٬۶۰۰ فرصت شغلی جدید موجود باشد؛ در‌حالی‌که فقط ۳۷٬۲۰۰ کارجو برای پر کردن این فرصت‌ها در کانادا حضور خواهند داشت. تقاضا برای این شغل در استان‌های مانیتوبا، نیو‌برانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و منطقه یوکان از سایر استان‌ها بیشتر است.

توجه داشته باشید که هم‌اکنون در بریتیش کلمبیا تقاضای بسیار محدودی برای شغل برق‌‌کاری وجود دارد.

نمودار درآمد صنعت برق‌کاری در کانادا بر‌اساس نوع خدمت و محصول:

درآمد صنعت برقکاری از شغل های فنی پردرآمد در کانادا
۱. ابتدا درباره قوانین استانی اطلاعات کسب کنید:

درباره شرایط برق‌کار شدن در هر استان تحقیق کنید. در برخی از استان‌ها باید گواهینامه فنی بگیرید؛ در‌حالی‌که در بعضی دیگر نیازی به گرفتن گواهی نیست.

۲. در یک دوره کارآموزی شرکت کنید:

اصلی‌ترین راه تبدیل شدن به یک برق‌کار در کانادا شرکت در دوره‌های کارآموزی است. دنبال کارفرمایی باشید که قصد استخدام کارآموز داشته باشد و برای این کارفرما رزومه بفرستید. در برخی از استان‌ها گذراندن دوره کارآموزی استانی اجباری است. احتمالا نیاز باشد بعد از کارآموزی در یک آزمون برق‌کاری نیز شرکت کنید.

همچنین می‌توانید در دوره‌های برق‌‌کاری کالج‌های کانادا ثبت‌نام کنید و پس از پایان دوره مدرک برق‌کاری بگیرید.

۳. در آزمون Red Seal شرکت کنید:

اگر تمایل دارید در سراسر کانادا به یک برق‌کار رسمی تبدیل شوید، می‌توانید در آزمون Red Seal ثبت‌نام کنید. در‌صورت قبولی در این آزمون مدرک معتبر Red Seal را دریافت خواهید کرد.

۴. تعمیرکار سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع - HVAC Technician

تعمیرکار سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع در کانادا

متوسط حقوق تعمیرکار سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC Technician) در کانادا ۶۸٬۷۸۲ دلار در سال یا ۳۵.۲۷ دلار در ساعت است. تعمیرکاران کم‌تجربه و تازه‌کار درآمدی حدود ۵۹٬۵۷۵ دلار در سال خواهند داشت و تعمیرکاران با‌تجربه می‌توانند ۸۷٬۷۵۰ دلار در سال درآمد داشته باشند.

تعمیرکاران سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، امور مربوط به نصب، نگه‌داری، عیب‌یابی و تعمیر سیستم‌های تهویه مراکز مسکونی، تجاری و صنعتی را انجام می‌دهند. این افراد توسط شرکت‌ها و پیمان‌کاران سیستم‌های تهویه، شرکت‌های مهندسی یا صنعتی و برخی از موسسه‌های خدماتی کانادا استخدام می‌شوند.

  • معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و گذراندن یک دوره آموزشی مورد نیاز است.
  • برای گرفتن مدرک فنی در این حوزه معمولا باید یک دوره کارآموزی سه تا پنج ساله یا ترکیبی از بیش از پنج سال سابقه کار و یک دوره تعمیر سیستم‌های تهویه را بگذرانید.
  • داشتن مدرک فنی در استان‌های نوا اسکوشیا، نیو‌برانزویک، کبک، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا اجباری و در استان‌های دیگر اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و اخذ این مدرک معتبر نیز در همه استان‌های کانادا وجود دارد.

پیش‌بینی شده است که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ کانادا با کمبود نیروی کار تعمیرکار سیستم‌های تهویه مواجه شود. انتظار می‌رود که در این بازه زمانی حدود ۲۰٬۴۰۰ موقعیت شغلی جدید در دسترس باشد؛ در‌حالی‌‌که فقط ۲۰٬۹۰۰ نیروی کار برای پر کردن این فرصت‌ها در دسترس خواهند بود.

بنابراین، تعمیر سیستم‌های گرمایش و سرمایش یکی از بهترین کارهای فنی پردرآمد در کانادا است که می‌توانید از طریق آن به این کشور مهاجرت کنید. تقاضا برای این شغل در استان‌ نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد خوب و در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، نیو‌برانزویک، نیوفاندلند و لابرادور و انتاریو در حد متوسط است.

در‌حال‌حاضر، تقاضای نیروی کار برای این شغل در بریتیش کلمبیا محدود است.

دو راه وجود دارد:‌
۱. در دوره کارآموزی شرکت کنید:

متداول‌ترین راه برای آغاز فعالیت به‌عنوان تعمیرکار سیستم‌های تهویه در کانادا، شرکت در دوره‌های کارآموزی استانی است. در مرجع کارآموزی استان محل سکونت خود به‌دنبال فرصت‌های کارآموزی بگردید و برای آن‌ها اپلای کنید.

۲. در دوره‌های کالج ثبت‌نام کنید:

در یکی از کالج‌های معتبر کانادا در دوره‌های تکنسین سیستم‌های تهویه ثبت‌نام کنید. این دوره‌ها معمولا ۱ تا ۲ سال طول می‌کشند و پس از آن مدرک معتبر دریافت خواهید کرد.

۵. مکانیک تجهیزات صنعتی - Millwright

مکانیک تجهیزات صنعتی در کانادا

مکانیک تجهیزات صنعتی (Millwright)، یکی دیگر از شغل‌های فنی پردرآمد در کانادا است. متوسط حقوق مکانیک صنعتی در کانادا ۶۶٬۳۰۰ دلار در سال یا ۳۴ دلار در ساعت است. درآمد موقعیت‌های شغلی سطح پایین از حدود ۵۸٬۵۰۰ دلار در سال آغاز می‌شود. مکانیک‌های صنعتی با‌تجربه نیز می‌توانند تا ۷۸٬۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشند.

مکانیک‌های صنعتی در کانادا وظیفه نصب، راه‌اندازی، نگه‌داری، عیب‌یابی و تعمیر ماشین‌آلات ثابت صنعتی و تجهیزات کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بر‌عهده دارند. این افراد معمولا در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و سایر موسسه‌های صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند.

  • معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و گذراندن دوره‌های آموزشی ضروری است.
  • برای گرفتن گواهینامه فنی معمولا به گذراندن یک دوره کار آموزی ۳ تا ۴ ساله یا ترکیبی از ۵ سال سابقه کار و گذراندن دوره‌های صنعتی در این حوزه نیاز است.
  • امکان گرفتن گواهینامه فنی در همه استان‌های کانادا وجود دارد؛ اما داوطلبانه است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و اخذ این مدرک معتبر کانادایی نیز برای داوطلبان وجود دارد.

مکانیک تجهیزات صنعتی یکی از بهترین کارهای فنی در کانادا است که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. پیش‌بینی شده است که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ کانادا با کمبود نیروی کار تعمیرکار تجهیزات صنعتی مواجه شود.

انتظار می‌رود که در همین بازه زمانی حدود ۳۵٬۹۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود و حدود ۳۴٬۰۰۰ نفر برای این شغل‌‌ها درخواست دهند. تقاضا برای نیروی کار مکانیک تجهیزات صنعتی در کانادا در استان‌های آلبرتا، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و ساسکاچوان بهتر از سایر استان‌هاست.

تقاضا برای این شغل در استان‌های بریتیش کلمبیا، مانیتوبا و انتاریو در حد متوسط است.

۱. در دوره کارآموزی شرکت کنید:

اگر در این حوزه سابقه کار دارید، راه اصلی تبدیل شدن به یک مکانیک صنعتی در کانادا شرکت در دوره‌های کارآموزی است. هر استان در کانادا مرجع کارآموزی خاص خود را دارد که باید از طریق آن اقدام کنید.

همچنین، شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مربوط به مکانیک تجهیزات صنعتی در کانادا نیز یکی از روش‌های آغاز فعالیت در این حوزه در کاناداست.

۲. برای مشاغل مختلف اپلای کنید:

پس از پایان دوره کارآموزی می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی کانادایی مانند Indeed برای مشاغل مختلف اپلای کنید و رزومه بفرستید.

مکانیک تجهیزات صنعتی از شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«مکانیک تجهیزات صنعتی (Millwright) در کانادا می‌تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد؛ چرا که مستلزم نصب، نگه‌داری و تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین است. این کار به سطح بالایی از قدرت، مهارت و دانش فنی نیاز دارد. مکانیک‌های صنعتی اغلب در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند؛ محیطی که ممکن است در معرض صداهای بلند، دمای هوای سخت و مواد خطرناک باشد. علاوه‌بر‌این، این کار ممکن است به کار در فضاهای تنگ و کوچک یا فعالیت در ارتفاع نیاز داشته باشد.

با‌این‌حال، با وجود نیاز فیزیکی کار، مکانیک صنعتی در کانادا می‌تواند شغلی بسیار سودآور و پردرآمد باشد. طبق گزارش بانک کار دولت کانادا، متوسط حقوق Millwright در کانادا بیش از ۶۰‌ هزار دلار در سال است که فرصت‌هایی برای کسب تخصص و پیشرفت نیز دارد. علاوه‌بر‌این، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده تقاضا برای این شغل بالا بماند که آن را به شغلی پایدار و مطمئن تبدیل می‌کند.»

۶. لوله‌کش - Plumber

شغل های پردرآمد در کانادا بدون مدرک لوله کش

متوسط حقوق لوله‌کشان در کانادا ۶۷٬۵۳۳ دلار در سال یا ۳۴.۶۳ دلار در ساعت است. متخصص لوله‌کش تازه‌کار می‌تواند حداقل ۵۵۵۷۵ دلار در سال درآمد داشته باشد؛ در‌حالی‌که لوله‌کشان با‌تجربه تا ۸۴٬۸۳۳ دلار در سال نیز درآمد دارند.

لوله‌کش‌ها لوله‌ها، اتصالات و سایر تجهیزات لوله‌کشی را در سیستم‌های توزیع آب و دفع فاضلاب در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی نصب، تعمیر و نگهداری می‌کنند. این افراد توسط پیمان‌کاران لوله‌کشی، کارخانه‌ها، موسسات تاسیساتی یا پیمان‌کاران ساختمانی استخدام می‌شوند یا ممکن است خود‌اشتغال باشند.

  • معمولا باید دیپلم دبیرستان داشته باشید.
  • برای گرفتن گواهینامه فنی لوله‌کشی، معمولا گذراندن یک دوره کارآموزی ۴ تا ۵ ساله یا ترکیبی از بیش از ۵ سال سابقه کاری و برخی از دوره‌های فنی در کالج‌ها مورد نیاز است.
  • اخذ گواهینامه فنی در استان‌های نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیو‌برانزویک، کبک، انتاریو، ساسکاچوان و آلبرتا الزامی و در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا، یوکان، مناطق شمال غربی و نوناووت اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و گرفتن این مدرک معتبر نیز در همه استان‌های کانادا وجود دارد.

افزایش ساخت‌و‌ساز در کانادا باعث رشدی چشم‌گیر در تقاضا برای لوله‌کش در کانادا شده است. انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ کشور کانادا با کمبود نیروی کار لوله‌کش مواجه شود. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها در این بازه زمانی حدود ۱۲۶۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود و حدود ۱۰۲۰۰ کارجو نیز برای پر کردن این فرصت‌های شغلی در دسترس خواهند بود.

بنابراین،‌ لوله‌کشی یکی از مشاغل فنی پردرآمد در کانادا است که تقاضای بالایی برای آن وجود دارد. تقاضا برای لوله‌کشان در جزیره پرنس ادوارد بسیار خوب، در استان‌ نوا اسکوشیا و منطقه یوکان خوب و در آلبرتا، مانیتوبا، نیو‌برانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، مناطق شمال غربی، نوناووت، انتاریو و ساسکاچوان در حد متوسط است.

در‌‌حال‌حاضر، تقاضا برای لوله‌کش‌ها در استان بریتیش کلمبیا بسیار محدود است.

نمودار درصد کل دستمزد لوله‌کشان در هر منطقه از کانادا: 

۱. در دوره‌های لوله‌کشی کالج‌ها ثبت‌نام کنید:

از لحاظ قانونی می‌توانید بدون شرکت در دوره‌های کالج نیز در کانادا لوله‌کش شوید. اما شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت کالج، شانس کاریابی و موفقیت شما را افزایش می‌دهد.

۲. دوره کارآموزی لوله‌کشی را بگذرانید:

اگر بیش از ۵ سال سابقه کار لوله‌کشی دارید، نیازی به گذراندن دوره‌های کارآموزی بلند‌مدت نخواهید داشت. در‌غیر‌این‌صورت، باید در دوره‌های کارآموزی ۴ تا ۵ ساله در استان محل سکونت خود شرکت کنید.

در این دوره‌ها با مفاهیم نظری و عملی لوله‌کشی در کانادا آشنا می‌شوید و مدرک لوله‌کشی دریافت می‌کنید. پس از گذراندن دوره کارآموزی می‌توانید در سایت‌های کاریابی برای مشاغل لوله‌کشی اپلای کنید.

لوله‌کش از شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«متوسط حقوق لوله‌کش‌ها در منطقه تورنتو حدود ۳۰ دلار در ساعت است. مدت زمانی که طول می‌کشد تا از یک مدرسه فنی (برای کارآموزی) فارغ‌التحصیل شوید بسته به نوع مهارت و سرعت یادگیری هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

به‌طور‌ متوسط، برنامه‌های کارآموزی ۲ تا ۵ سال طول می‌کشند و شامل آموزش حیل کار و آموزش در کلاس می‌شوند. کارآموزی در برخی از مشاغل مانند آرایشگری یا آشپزی، ممکن است زمان کمتری داشته باشد؛ اما کارآموزی برخی دیگر از مشاغل مانند برق‌کاری یا جوشکاری ممکن است بیشتر طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدت زمان دقیق کارآموزی مهم است که شرایط مدرسه فنی یا برنامه کارآموزی خود را بررسی کنید.»

۷. کارگر تولید ورق‌های فلزی - Sheet Metal Worker

کارگر تولید و نصب ورق های فلزی در کانادا

متوسط حقوق کارگران تولید ورق‌های فلزی (Sheet Metal Worker) در کانادا ۵۸۴۷۵ دلار در سال یا ۲۹.۹۹ دلار در ساعت است. درآمد کارگران کم‌تجربه از ۴۲۹۰۰ دلار در سال آغاز می‌شود. کارگران با‌تجربه و حرفه‌ای نیز تا ۷۴۷۴۶ دلار در سال درآمد خواهند داشت؛‌ بنابراین می‌توان این حرفه را نیز یکی از کارهای فنی پردرآمد در کانادا نامید.

کارگران تولید ورق‌ فلزی کار تولید، نصب و تعمیر محصولات تولید‌شده از ورق‌های فلزی را انجام می‌دهند. این افراد توسط کارگاه‌های تولید ورق فلزی، شرکت‌های تولید محصولات فلزی و سایر بخش‌های صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند.

  • معمولا باید دیپلم دبیرستان داشته باشید.
  • برای گرفتن گواهینامه فنی در این حوزه گذراندن یک دوره کارآموزی سه تا پنج ساله یا ترکیبی از بیش از چهار سال سابقه کار و گذراندن برخی از دوره‌های کالج در این صنعت مورد نیاز است.
  • داشتن گواهینامه فنی در استان‌های نیوبرانزویک، کبک، انتاریو، ساسکاچوان و آلبرتا اجباری و در سایر استان‌های کانادا داوطلبانه است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و گرفتن این مدرک معتبر نیز وجود دارد.

انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ عرضه و تقاضای نیروی کار برای شغل کارگر تولید ورق فلزی در کانادا در حالت تعادل باشد.

پیش‌بینی شده است که در این بازه زمانی، حدود ۱۲٬۹۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود و حدود ۱۴٬۶۰۰ کارجو نیز برای پر کردن این مشاغل در دسترس باشند. به‌طور‌کلی، با‌ اینکه کارگر تولید ورق‌های فلزی یکی از شغل های فنی پردرآمد در کانادا محسوب می‌شود، اما بازار کار آن رقابتی است و در اکثر استان‌ها تقاضای کمی برای آن وجود دارد.

همانند اکثر مشاغل فنی پردرآمد در کانادا، برای فعالیت به‌عنوان کارگر تولید ورق‌های فلزی نیز باید در دوره‌های کارآموزی رسمی شرکت کنید. برای این کار،‌ مرجع کارآموزی استان محل سکونت خود را بیابید و در آن به‌دنبال فرصت‌های کارآموزی باشید.

در دوره‌های کارآموزی، مباحث نظری و کار عملی به داوطلب آموزش داده می‌شود. پس از پایان دوره می‌توانید فعالیت خود را به‌عنوان تکنسین تولید ورق‌های فلزی آغاز کنید.

۸. جوشکار - Welder

جوشکاری در کانادا

متوسط حقوق جوشکاران در کانادا حدود ۴۵۵۴۰ دلار در سال یا ۲۳.۳۵ دلار در ساعت است. درآمد موقعیت‌های شغلی سطح پایین از حدود ۳۹٬۰۰۰ دلار در سال آغاز می‌شود؛ در‌حالی‌که بیشتر کارگران با‌تجربه می‌توانند تا ۵۸٬۵۳۵ دلار در سال نیز درآمد داشته باشند.

توجه داشته باشید که افرادی که تخصصشان جوشکاری زیر آب است، درآمد به‌مراتب بالاتری خواهند داشت. این افراد می‌توانند تا سالی ۲۰۰ هزار دلار نیز درآمد داشته باشند.

جوشکارها توسط تجهیزات جوشکاری، فلزات مختلف را به یکدیگر متصل ‌می‌کنند و ابزارها و وسیله‌های مختلفی می‌سازند. این افراد توسط شرکت‌های تولید فولاد و ورقه‌های فلزی، دیگ‌های بخار، ماشین‌آلات سنگین، هواپیما‌ و کشتی‌سازی و تولید سایر محصولات فلزی استخدام می‌شوند. همچنین،‌ یک جوشکار ممکن است خود‌اشتغال باشد.

  • معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان الزامی است.
  • برای اخذ گواهینامه فنی معمولا تکمیل یک دوره کارآموزی سه ساله یا ترکیبی از بیش از سه سال سابقه کاری و گذراندن برخی از دوره‌های فنی جوشکاری مورد نیاز است.
  • اخذ مدرک فنی جوشکاری در استان‌ آلبرتا اجباری و در سایر استان‌ها و مناطق کانادا اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و اخذ این گواهینامه معتبر نیز وجود دارد.

کانادا در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ با کمبود نیروی کار جوشکار مواجه است. پیش‌بینی شده است که در همین بازه زمانی حدود ۱۷٬۷۰۰ فرصت شغلی جدید در این حوزه در کانادا ایجاد شود و حدود ۱۶٬۸۰۰ نفر برای استخدام در این مشاغل در دسترس باشند.

در کنار برق‌کاری و لوله‌کشی،‌ می‌توان جوشکاری را نیز به‌عنوان بهترین شغل فنی در کانادا معرفی کرد. تقاضا برای استخدام جوشکاران در استان‌های نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد خوب و در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، انتاریو،‌ کبک و ساسکاچوان در حد متوسط است.

در‌حال‌حاضر، تقاضا برای جذب جوشکار در استان بریتیش کلمبیا محدود و کمتر از سایر استان‌هاست.

نمودار بازار کار جوشکاری در کانادا از لحاظ سطح تحصیلات:

منبع: canadianmetalworking.com
۱. در دوره‌های جوشکاری کالج‌ها ثبت‌نام کنید:

با اینکه از نظر قانونی الزامی برای شرکت در دوره‌های جوشکاری در کانادا وجود ندارد، اما شرکت در این دوره‌ها دانش عملی و نظری فعالیت در فضای کار کانادایی را به شما اضافه می‌کند.

همچنین، دوره‌های کالج شانس شما را برای کاریابی و کسب درآمد بیشتر در کانادا افزایش می‌دهند.

۲. دوره کارآموزی استانی را پشت سر بگذارید:

اگر کمتر از ۳ سال سابقه کار جوشکاری دارید، در بیشتر استان‌ها لازم است که در دوره کارآموزی استانی ثبت‌نام کنید. این دوره‌ها معمولا سه سال طول می‌کشند.

همچنین، در استان آلبرتا شرکت در آزمون جوشکاری و کسب مدرک فنی برای فعالیت در این حوزه اجباری است.

۳. در سایت‌های کاریابی اپلای کنید:

برای کارفرماهای مختلف در سایت‌های کاریابی رزومه بفرستید. در‌صورت قبولی در مصاحبه کاری، می‌توانید فعالیت خود را به‌عنوان جوشکار در کانادا آغاز کنید.

جوشکار از شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«اگر به‌عنوان جوشکار سابقه کار دارید، فرصت‌های شغلی در کانادا فراوان هستند. در‌حال‌حاضر تقاضای زیادی برای جوشکاران در کانادا، به‌ویژه جوشکاران ماهر با چندین سابقه کار وجود دارد. چیزی که شما با خود به محل کار می‌آورید، به‌سادگی نمی‌تواند با تکنولوژی جایگزین شود. 

به‌عنوان یک جوشکار، همچنین می‌توانید در زمینه‌هایی مانند ساخت و مونتاژ، جوشکاری خطوط لوله، جوشکاری کنترل‌شده، جوشکاری تحت فشار، ساخت و تعمیر کشتی یا جوشکاری تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات تخصص داشته باشید. 

جوشکارها معمولا دستمزد ساعتی دارند. متوسط حقوق جوشکار تقریبا ۲۸ دلار در ساعت است. اگر بخواهید به‌صورت استاندارد ۴۰ ساعت در هفته کار کنید،‌ درآمدتان سالانه ۵۸٬۰۰۰ دلار خواهد بود.»

۹. نجار - Carpenter

نجار در کانادا

متوسط حقوق یک نجار در کانادا ۵۳٬۶۵۸ دلار در سال یا ۲۷.۵۲ دلار در ساعت است. نجاران کم‌تجربه حدود ۴۴٬۸۵۰ دلار در سال درآمد خواهند داشت؛ اما افراد با‌تجربه و حرفه‌ای می‌توانند تا ۷۹٬۴۲۶ دلار در سال نیز درآمد داشته باشند.

نجاران در کانادا در حوزه ساخت و تولید وسایل، تجهیزات و دکوراسیون چوبی یا در حوزه تولید سازه‌های چوبی ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند. این افراد توسط شرکت‌های ساختمانی، پیمان‌کاران نجاری، بخش‌های تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و سایر موسسه‌ها استخدام می‌شوند یا ممکن است خود‌اشتغال باشند.

  •  معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان الزامی است.
  • برای اخذ گواهینامه فنی نجاری، معمولا تکمیل یک دوره کارآموزی سه تا چهار ساله یا ترکیبی از بیش از چهار سال سابقه کار نجاری و شرکت در برخی از دوره‌های فنی لازم است.
  • اخذ گواهینامه فنی نجاری در استان کبک اجباری و در سایر استان‌ها و مناطق کانادا اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و کسب این مدرک معتبر کانادایی نیز وجود دارد.

کانادا در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ با کمبود نیروی کار نجار مواجه است. انتظار می‌رود که در این بازه زمانی، حدود ۳۷٬۹۰۰ فرصت شغلی جدید برای نجاران ایجاد شود و فقط ۳۲٬۸۰۰ نفر برای اشتغال در این حوزه در دسترس باشند.

تقاضا برای جذب نجار در استان‌های نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد بسیار بالا و در استان‌های مانیتوبا، نیوبرانزویک و منطقه یوکان در سطح خوب است. میزان تقاضا در استان‌ انتاریو در سطح متوسط و در بریتیش کلمبیا محدود و کم است.

۱. در دوره‌ کارآموزی استانی ثبت‌نام کنید:

بیشتر کارفرمایان کانادایی ترجیح می‌دهند نجارانی را استخدام کنند که دوره کارآموزی استانی را ر گذرانده‌اند. هر استان مرجع کارآموزی مخصوص به خود را دارد. این دوره‌های معمولا سه تا چهار سال طول می‌کشند؛ اما اگر بیش از چهار سال سابقه کار نجاری دارید، نیازی به شرکت در دوره‌های طولانی کارآموزی نیست.

همچنین، شما می‌توانید در یک دوره نجاری در کالج‌های کانادا ثبت‌نام کنید. داشتن مدرک کالج شانستان را برای کاریابی و کسب درآمد بالاتر افزایش می‌دهد.

۲. برای مشاغل نجاری اپلای کنید:

در سایت‌های کاریابی کانادایی برای مشاغل سطح پایین نجاری اپلای کنید و رزومه بفرستید. کارفرما در‌صورت تمایل با شما تماس خواهد گرفت.

۱۰. راننده کامیون - Truck Driver

شغل های پردرآمد در کانادا بدون مدرک راننده کامیون

میانگین حقوق رانندگان کامیون در کانادا حدود ۴۸٬۷۵۰ دلار در سال یا ۲۵ دلار در ساعت است. درآمد رانندگان تازه‌وارد از حدود ۴۰٬۶۳۱ دلار در سال شروع می‌شود و رانندگان با‌تجربه نیز می‌توانند تا ۶۴٬۷۴۳ دلار در سال درآمد داشته باشند.

رانندگان کامیون در کانادا در مسیرهای کوتاه شهری یا در مسیرهای طولانی بین‌استانی (یا حتی بین‌المللی) فعالیت می‌کنند. این افراد توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل، شرکت‌های تولید و توزیع کالا و آژانس‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی استخدام می‌شوند یا ممکن است خو‌اشتغال باشند.

  • معمولا داشتن مدرک دیپلم دبیرستان الزامی است.
  • معمولا آموزش حین‌‌کار ارائه می‌شود.
  • ممکن است نیاز باشد در یک دوره آموزش رانندگی معتبر سه ماهه در کالج یا مدرسه فنی شرکت کنید.
  • برای رانندگی با کامیون‌های تک‌محور گواهینامه کلاس ۳ یا D نیاز است.
  • برای رانندگی با تریلرهای کومبی گواهینامه کلاس ۱ یا A نیاز است.
  • رانندگانی که قرار است کامیون‌هایی با ترمز بادی برانند، باید تاییدیه ترمز بادی (Z) را نیز دریافت کنند.
  • افراد که کالاهای خطرناک حمل می‌کنند، باید گواهینامه و مجوز حمل این کالاها را بگیرند.

انتظار می‌رود در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ کانادا با کمبود نیروی کار راننده کامیون مواجه باشد. پیش‌بینی شده است که در این همین بازه زمانی حدود ۱۶۱٬۷۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود و ۱۴۴٬۴۰۰ نفر نیز برای استخدام در این مشاغل در دسترس باشند؛‌ بنابراین فرصت مناسبی برای اشتغال در این کار فنی در کانادا وجود دارد.

نمودار درصد کل اشتغال صنعت باربری (راه دور) در هر منطقه از کانادا:

۱. گواهینامه رانندگی فول بگیرید:

برای فعالیت به‌عنوان راننده کامیون در کشور کانادا به گواهینامه رانندگی فول (Full Driver’s License) نیاز خواهید داشت. شرایط اخذ این گواهینامه در استان‌های کانادا با هم فرق دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با انواع گواهینامه رانندگی در کانادا مقاله «انواع گواهینامه رانندگی در کانادا» را بخوانید.

۲. در دوره‌های رانندگی کامیون شرکت کنید:

همانند ایران، ابتدا باید در دوره‌های رانندگی کامیون شرکت کنید. آموزشگاه‌های متعددی در کانادا این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

۳. گواهینامه رانندگی با کامیون بگیرید:

پس از پایان دوره آموزشی، بسته به استان باید گواهینامه کلاس ۱ تا ۳ بگیرید. برای گرفتن گواهینامه کامیون، آزمون‌های کتبی و عملی برگزار خواهد شد. سپس می‌توانید برای مشاغل مختلف رانندگی در کانادا اپلای کنید.

راننده کامیون

«رانندگی کامیون در کانادا می‌تواند برای برخی از افراد شغل خوبی باشد. اما اینکه آیا برای شما نیز مناسب است یا نه، به تمایلات شخصی، شرایط و اهداف شغلی‌تان بستگی دارد. اینجا چند فاکتور را برای ارزیابی شغل راننده کامیون در کانادا معرفی می‌کنیم:

  • درآمد: رانندگی کامیون می‌تواند درآمد پایداری داشته باشد؛ به‌خصوص برای رانندگان مسافت‌های طولانی یا کسانی که در شرکت‌های حمل‌و‌نقل معتبر کار می‌کنند. با‌این‌حال، درآمد ممکن است بر‌اساس عواملی مانند سابقه کار، نوع محموله و مسافت طی‌شده متغیر باشد.
  • تقاضای شغلی: کانادا برای حمل کالا در سراسر کشور به‌شدت به صنعت حمل‌و‌نقل متکی است که این باعث تقاضای زیاد برای رانندگان کامیون می‌شود. با‌این‌حال، در دسترس بودن این شغل می‌تواند بسته به منطقه و شرایط اقتصادی متفاوت باشد.
  • تعادل کار و زندگی: رانندگی با کامیون اغلب شامل ساعات طولانی حضور در جاده می‌شود که می‌تواند باعث برنامه‌ریزی نا‌منظم و دوری از خانه شود. این می‌تواند بر تعادل کار و زندگی و شرایط زندگی خانوادگی فرد تاثیر بگذارد.»

۱۱. کابینت‌ساز - Cabinet Maker

کابینت ساز در کانادا

میانگین درآمد کابینت‌سازان در کانادا ۴۲٬۹۰۰ دلار در سال یا ۲۲ دلار در ساعت است. درآمد موقعیت‌های شغلی سطح پایین معمولا از ۳۷٬۰۵۰ دلار در سال آغاز می‌شود. کابینت‌سازان با‌تجربه نیز می‌توانند تا ۵۱٬۶۷۵ دلار در سال درآمد داشته باشند.

کابینت‌سازان از انواع چوب و مصنوعات چوبی برای ساخت،‌ نصب و تعمیر کابینت‌ها و سایر محصولات مرتبط استفاده می‌کنند. این افراد معمولا توسط شرکت‌های کابینت‌سازی یا شرکت‌های ساختمانی استخدام می‌شوند یا ممکن است خود‌اشتغال باشند.

  • معمولا داشتن دیپلم دبیرستان الزامی است.
  • برای گرفتن گواهینامه فنی کابینت‌سازی، تکمیل یک برنامه کارآموزی چهار ساله یا ترکیبی از چهار سال سابقه کاری و گذراندن برخی از دوره‌های فنی کوتاه‌مدت مورد نیاز است.
  • امکان گرفتن گواهینامه فنی در همه استان‌ها و مناطق کانادا وجود دارد؛ اما اختیاری است.
  • امکان شرکت در آزمون Red Seal و اخذ این مدرک معتبر کانادایی نیز وجود دارد.

انتظار می‌رود که در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ تقاضا و عرضه نیروی کار کابینت‌ساز در کشور کانادا در حالت تعادل باشد. پیش‌بینی شده است که در همین بازه زمانی، حدود ۱۳۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شود و حدود ۳۸۰۰ نفر نیز برای پر کردن این مشاغل در دسترس باشند.

نمودار درآمد صنعت کابینت‌سازی در کانادا در سال ۲۰۲۴ بر‌اساس بخش‌های مختلف بازار:

برای کابینت‌ساز شدن در کانادا نیازی به داشتن مدرک فنی کابینت‌سازی ندارید. با‌این‌حال، افرادی که تمایل دارند به کابینت‌ساز رسمی تبدیل شوند یا کسب‌و‌کار خود راه‌ بی‌اندازند،‌ باید در دوره‌های کارآموزی استانی شرکت کنند و مدرک فنی بگیرند.

این دوره‌ها معمولا ۳ تا ۴ سال طول می‌کشند. همچنین، شما می‌توانید برای افزایش شانس کاریابی در دوره‌های کوتاه‌مدت کابینت‌سازی در کالج‌ها یا مدارس فنی کانادایی ثبت‌نام کنید.

مشاغل فنی پردرآمد در کانادا از نگاه کاربران اینترنت

یکی از کاربران اینترنت،‌ درباره مشاغل پردرآمد در کانادا گفته است:
تجربه شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«درآمد فردی که در کانادا در کارهای فنی مهارت دارد،‌ بسته به نوع شغل، موقعیت جغرافیایی و میزان تجربه فرد می‌تواند متفاوت باشد. طبق گزارش بانک مشاغل کانادا، متوسط حقوق ساعتی یک کارگر ماهر در کانادا ۲۸.۱۶ دلار است. اگر به‌صورت تمام‌وقت و ۴۰ ساعت در هفته کار کنید، این به‌معنای درآمد سالانه ۵۸٬۵۰۰ دلار خواهد بود. با‌این‌حال، برخی از مشاغل مانند برق‌کاری، لوله‌کشی و جوشکاری می‌توانند تا بیش از ۷۰‌ هزار دلار در سال درآمد داشته باشند.»

روبرت، شهروند کانادا نیز در این رابطه می‌گوید:
تجربه شغل های فنی پردرآمد در کانادا

«من چیز زیادی درباره مشاغل فنی نمی‌دانم، اما برادرم اغلب می‌گفت که ای کاش برق‌کار صنعتی (Industrial Electrician) می‌شد. او می‌گفت که آن‌ها همیشه تقاضای زیادی دارند؛‌ بنابراین دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. این افراد ظاهرا موتورهای الکتریکی و ژنراتورهای بزرگ را می‌سازند و تعمیر می‌کنند.»

یوگی، مشاور تحصیل و مهاجرت در کانادا نیز درباره کارهای فنی در کانادا گفته است:

«من فرض می‌کنم که شما به مشاغل ساختمانی اشاره‌ می‌کنید. لوله‌کش، برق‌کار، نصاب دیوار و سقف کاذب، سایر نصاب‌ها و غیره، از معدود افرادی هستند که همیشه در کانادا کار پیدا می‌کنند.»

روش‌های مهاجرت از طریق کار فنی در کانادا

برای مهاجرت از طریق شغل های فنی پردرآمد در کانادا، مسیرهای مهاجرتی مختلفی وجود دارد که اینجا به‌طور خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شما می‌توانید از طریق دریافت پیشنهاد شغلی (Job Offer) از کارفرمای کانادایی، برای دریافت ویزای کار کانادا اقدام کنید. جاب آفر شما باید تاییدیه LMIA داشته باشد. همچنین، پیشنهاد شغلی باید تمام‌وقت بوده و حداقل یک سال اعتبار داشته باشد.

در سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) متقاضیان بر‌اساس فاکتورهای مختلفی مانند سابقه کاری، سطح زبان، سطح تحصیلات و برخی از فاکتورهای دیگر امتیاز دریافت می‌کنند. افرادی که بیشترین امتیاز را بگیرند، شانس دریافت دعوتنامه اقامت دائم کانادا را خواهند داشت. این سیستم سه برنامه مهاجرتی دارد:

  • برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP): 

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا برای مهاجرت نیروی کار متخصص به کانادا طراحی شده است. در این برنامه به متقاضیان بر‌اساس فاکتورهایی مثل سن، سابقه شغلی، تحصیلات و غیره امتیاز داده می‌شود و افرادی که امتیاز بالاتری داشته باشند، دعوتنامه اقامت دائم را دریافت می‌کنند.

 توجه داشته باشید که اگر سطح تحصیلات شما پایین باشد، امتیاز فاکتور تحصیلات را نمی‌گیرید و شانستان برای مهاجرت از این راه کم خواهد بود. 

  • برنامه فدرال اسکیل ترید (FSTP): 

برنامه غالب و اصلی برای مهاجرت کارکنان مشاغل فنی به کانادا، برنامه فدرال اسکیل ترید نام دارد. این برنامه مخصوص افرادی است که در مشاغل فنی مورد نیاز در کانادا حداقل ۲ سابقه کاری دارند. برای اینکه واجد شرایط برنامه FSTP شوید، باید علاوه‌بر سابقه کار، سطح زبان مناسب، تمکن مالی کافی و جاب آفر معتبر نیز داشته باشید. 

  • برنامه تجربه کانادایی (CEC): 

برنامه تجربه کانادایی مخصوص افرادی است که حداقل ۱ سال سابقه کار در کانادا را داشته باشند؛ بنابراین اگر تجربه کار در کانادا را ندارید و می‌خواهید از ایران اقدام کنید، برنامه تجربه کانادایی برای شما مناسب نیست.

بسیاری از استان‌های کانادا برای جذب کارگران ماهر در مشاغل فنی برنامه‌های مهاجرتی مخصوص به خود را دارند. برای مثال، ممکن است یکی از استان‌ها لوله‌کش‌های ماهر را هدف قرار دهد و استان‌ دیگر به‌دنبال افرادی باشد که در شغل جوشکاری مهارت دارند.

برای آشنایی با شرایط همه مسیرهای برنامه‌های PNP کانادا پیشنهاد می‌کنیم مقاله «برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا»‌ را بخوانید.

برنامه مهاجرت آتلانتیک برای جذب کارگران ماهر در برخی از مشاغل فنی به استان‌های منطقه آتلانتیک طراحی شده است. این استان‌ها شامل نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد هستند.

برای اینکه واجد شرایط برنامه آتلانتیک باشید،‌ باید از یک کارفرمای کانادایی در این منطقه جاب آفر بگیرید و سابقه کار داشته باشید. برنامه مهاجرت آتلانتیک کانادا برای افرادی که نمره زبان پایین، سابقه کار کم یا سطح تحصیلات پایین دارند، مناسب است.

همچنین، از طریق برخی از برنامه‌های مهاجرت آزمایشی کانادا مانند «پایلوت مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی» نیز می‌توان برای مهاجرت از طریق مشاغل فنی پردرآمد اقدام کرد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید از طریق مشاغل فنی پردرآمد در کانادا به این کشور مهاجرت کنید، همین حالا با مشاوران ما در ویزا موندیال تماس بگیرید تا بهترین مسیر را به شما پیشنهاد کنند.

چطور در کارهای فنی پردرآمد در کانادا جاب آفر بگیریم؟

  • سایت Indeed
  • سایت لینکدین
  • سایت Glassdoor
  • سایت Monster
  • سایت Canadian Job Bank

همچنین، می‌توانید از طریق دوستان و آشنایان خود در کانادا، از طریق شبکه‌سازی در صنعت و شرکت در رویدادهای صنعتی مختلف در کانادا کار پیدا کنید و جاب آفر بگیرید.

بیشتر بخوانید: کاریابی در کانادا

نکاتی مهم برای پیدا کردن بهترین شغل فنی در کانادا

همیشه خود را بروز نگه دارید

فناوری‌ها و تکنیک‌های کار در مشاغل فنی به‌طور دائم در حال تغییرند. شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با هر صنعت شما را آپدیت نگه می‌دارد و شانس استخدامتان را افزایش می‌دهد.

درست است! برای استخدام در بسیاری از شغل های فنی پردرآمد در کانادا سطح زبان پایه و متوسط کفایت می‌کند. اما مطمئن باشید برای پیشرفت در کار و کسب درآمد بالاتر،‌ در نهایت به سطح زبان بالا نیاز خواهید داشت.

تقاضا برای انواع کار فنی در کانادا در استان‌های مختلف این کشور متفاوت است. برای مثال،‌ ممکن است تقاضا برای لوله‌کشی در یک استان از استان دیگر بیشتر باشد.

از طریق سایت‌هایی مانند Job Bank Canada می‌توانید بینش عمیقی درباره بازار کار هر شغل در کانادا پیدا کنید.

در نمایشگاه‌ها، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای هر صنعت شرکت کنید. در این رویدادها فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با متخصصان و کارفرمایان مختلف خواهید داشت و می‌توانید با شبکه‌سازی، شانستان را برای استخدام بیشتر کنید.

برای پیدا کردن شغل مورد‌نظرتان می‌توانید در سایت‌هایی مانند لینکدین، Indeed، Monster یا glassdoor جست‌و‌جو کنید و برای کارفرمایان مختلف رزومه بفرستید.

نگارش رزومه‌ای جذاب به‌همراه یک کاور‌‌ لتر حرفه‌ای، شانستان را برای استخدام در کارهای فنی در کانادا افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری

 اگر قصد دارید از طریق یکی از مشاغل فنی پردرآمد در کانادا به این کشور مهاجرت کنید، وکلای مهاجرتی معتبر می‌توانند به شما کمک کنند. شما می‌توانید از مشاوران ویزا موندیال وقت مشاوره بگیرید و مسیر مهاجرتی خود را به‌طور حرفه‌ای آغاز کنید.

مشاغل فنی پردرآمد در کانادا؛ مسیری به‌سوی موفقیت

در این مقاله ۱۱ مورد از شغل های فنی پردرآمد در کانادا را معرفی کردیم و با میانگین درآمد و شرایط استخدام هر کدام آشنا شدیم. خوشبختانه کانادا به نیروی کار ماهر و با‌سابقه در مشاغل فنی نیاز دارد. اگر شما نیز اهل پشت میز نشینی نیستید و در کارهای فنی مهارت دارید، می‌توانید از طریق این مشاغل درآمد مناسبی به‌دست بیاورید.

اگر تصمیم خود را برای مهاجرت گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا از مشاوران ما در ویزا موندیال وقت مشاوره بگیرید. همچنین، اگر در کانادا حضور دارید و برای کار پیدا کردن به چالش خورده‌اید، باز هم می‌توانید از کارشناسان ما وقت مشاوره بگیرید یا در کارگاه‌های آموزش کاریابی ویزا موندیال شرکت کنید.

درباره مشاغل فنی پردرآمد در کانادا سوالی در ذهنتان باقی مانده است؟ کافی است سوال خود را زیر همین مقاله کامنت کنید؛ همکاران ما در سریع‌ترین زمان پاسخ شما عزیزان را ارائه می‌کنند.

سوالات متداول

کانادا در بسیاری از مشاغل فنی به نیروی کار ماهر نیاز دارد. برق‌کاری، مکانیک صنعتی، جوشکاری، لوله‌کشی، نجاری، راننده کامیون و حتی کابینت‌ساز از آن جمله‌اند.

مشاغل مربوط به صنعت برق مانند تکنسین خطوط انتقال برق و برق‌کار صنعتی از پردرآمد‌ترین و بهترین مشاغل فنی در کانادا هستند.

تکنسین خطوط برق، مکانیک ماشین‌های سنگین، برق‌کار، تعمیرکار سیستم‌های سرمایش و گرمایش، لوله‌کش، مکانیک صنعتی، تکنسین تولید ورق‌های فلزی، نجار، راننده کامیون، جوشکار و کابینت‌ساز از مشاغل فنی پردرآمد در کانادا محسوب می‌شوند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

من امیرعباس هستم. اینجا در ویزا موندیال به‌عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کنم. در سال ۹۷ مدرک کارشناسی‌ارشد خودم رو در رشته مدیریت بازاریابی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم و بیش از ۵ ساله که در حوزه بازاریابی محتوایی کار می‌کنم. با ترکیب دانش خودم در حوزه‌های گردشگری و مهاجرت و تخصصم در حوزه محتوا، تلاش می‌کنم تا اطلاعاتی موثق و کاربردی درباره مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار بدم.

راستی تو روزهای تعطیل می‌تونید من رو تو کوه، جنگل، کویر، لب دریا و کلا توی طبیعت پیدا کنید.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها