Search
Close this search box.

فاند دانشگاه‌های کانادا؛ راهنمای دریافت فول فاند کانادا

فاند دانشگاه های کانادا

آیا دانشگاه‌های کانادا فاند می‌دهند؟ آیا مبلغ فاند دانشگاه های کانادا برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی کافی است؟ چطور برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا اقدام کنیم؟

این‌ موارد فقط برخی از سوال‌های پر‌تکراری هستند که معمولا در ذهن افرادی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند، نقش می‌بندند. در‌‌‌واقع، تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند.

خوشبختانه در کانادا می‌توانید با دریافت بورسیه یا فاند از دانشگاه‌های معتبر این کشور، همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهید. در این مقاله انواع، شرایط و نحوه دریافت فاند از دانشگاه‌های کانادا را بررسی می‌کنیم.

اگر شما نیز رویای ادامه تحصیل در این کشور پهناور را دارید، فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب

آیا امکان گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا وجود دارد؟

بله؛ برای دانشجویان بین‌المللی امکان دریافت بورسیه پارشال و بورسیه فول فاند کانادا وجود دارد. البته در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف شانس گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا فرق می‌کند و معمولا به صورت زیر است:

  • در مقطع کارشناسی در کشور کانادا، کمک‌هزینه‌های متعددی توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند؛ اما این کمک‌هزینه‌ها معمولا به‌صورت Partial هستند و فقط بخش کوچکی از شهریه دانشجو را پوشش می‌دهند.
    ممکن است برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا بر‌اساس سوابق تحصیلی درخشان افراد، بورسیه‌هایی با مقدار کم را به آن‌ها پیشنهاد کنند.
  • در مقطع کارشناسی‌ارشد در کانادا امکان دریافت فاند تحصیلی وجود دارد؛ اما این فاند بیشتر برای دوره‌های ریسرچ‌محور در نظر گرفته شده است و معمولا اساتید و دانشگاه‌ها برای رشته‌های کورس‌محور فاند ارائه نمی‌کنند.
  • در مقطع دکتری در کشور کانادا امکان گرفتن فاند برای اکثر رشته‌های تحصیلی وجود دارد.

انواع کمک‌هزینه تحصیلی و فاند در دانشگاه‌های کانادا

به‌طور‌کلی، برای تحصیل در کانادا سه نوع کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌شوند. این کمک‌هزینه‌ها عبارت‌اند از:

۱. فاند (Fund):

الف) فاند Research Assistant – RA
ب) فاند Teaching Assistant – TA
ج) فاند Graduate Assistant – GA

۲. Internal Scholarship

بورسیه‌هایی که توسط دپارتمان‌ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند.

۳. External Scholarship

بورسیه‌هایی که توسط ایالت‌ها، ارگان‌های دولتی یا برخی از سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند.

در ادامه بیشتر درباره این کمک‌هزینه‌های تحصیلی کانادا توضیح می‌دهیم.

انواع فاند تحصیلی کانادا

متداول‌ترین نوع فاندی که معمولا دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برای دریافت آن اقدام می‌کنند، فاند RA (دستیار تحقیقاتی)‌ است. این فاند از طرف یک استاد راهنما به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که دوره آن‌ها Research-Based است، پرداخت می‌شود.

برای دریافت فاند RA حتما باید یک استاد راهنمای کانادایی پیدا کنید، به او ایمیل بزنید و برای گرفتن فاند و شرکت در پوزیشن‌های ارائه‌شده توسط وی درخواست دهید. در‌واقع استاد راهنما به شما برای مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی و انجام پژوهش پول پرداخت می‌کند.

پرداخت فاند RA کاملا به نظر استاد بستگی دارد و تا زمانی که استادتان را راضی نگه دارید، احتمالا این مبلغ را نیز دریافت خواهید کرد.

هر دانشجوی TA برای انجام کارهایی مانند تصحیح برگه‌های امتحانی، مراقبِ امتحان بودن یا درس دادن به جای استاد، پول دریافت می‌کند. معمولا دپارتمان و دانشگاه این فاند را به دانشجو پرداخت می‌کنند؛ اما در برخی از دانشگاه‌ها نیز نظر استاد راهنما در این زمینه تاثیر‌گذار است.

در‌واقع، دانشگاه هر سال فهرستی از دروس را برای TA شدن ارائه می‌کند که شما می‌توانید برای آن‌ها اپلای کنید. سپس دانشگاه و دپارتمان، سوابق تحصیلی و تدریس متقاضی را چک می‌کنند و برا‌ساس آن تصمیم می‌گیرند که فاند به فرد تعلق می‌گیرد یا خیر.

برای مثال،‌ اگر برای TA شدن در زمینه مهندسی سازه درخواست دهید، استاد یا دپارتمان درس‌هایی که در این زمینه در دوره لیسانس پاس کرده‌اید و نمرات آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ اگر سوابق تحصیلی یا تدریس مناسبی نداشته باشید، شانس دریافت بورسیه TA برای شما کاهش می‌یابد.

در نهایت، دانشگاه در قالب یک نامه، امکان دریافت فاند TA، میزان مبلغ آن و حتی واحدهایی که باید برای آن‌ها دستیار استاد شوید را اعلام می‌کند. مبلغ این فاند به این موضوع بستگی دارد که چند ساعت TA بگیرید.

مثال: 

اگر در ماه ۱۵۰ ساعت اجازه TA داشته باشید و مبلغ TA نیز ساعتی ۳۰ دلار باشد،‌ در آن ماه ۴۵۰۰ دلار فاند TA دریافت خواهید کرد.

فاند GA یا Graduate Assistant همانند دو فاند قبلی چندان متداول نیست. مبلغ این فاند برای کار دانشجو در دانشگاه به وی اعطا می‌شود. برای مثال، ممکن است دانشجو مسئول آزمایشگاه یا بخش IT دانشگاه شود یا در قسمت پذیرش کار کند و برای این کار پول بگیرد.

فاند GA از طرف دپارتمان یا دانشگاه پرداخت می‌شود و اصلا به استاد راهنما مربوط نیست. همچنین،‌ همه دانشگاه‌های کانادا این فاند را ندارد و فقط تعدادی از دانشگاه‌ها آن را ارائه می‌کنند.

Internal Scholarships

Internal Scholarships یا همان بورسیه‌های داخلی، بورسیه‌هایی هستند که هر دانشگاه به‌طور اختصاصی برای دانشجویان خود طراحی می‌کند. برای مثال، برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا بورسیه‌هایی را به دانشجویان تازه‌وارد یا دانشجویانی با نمرات ممتاز (Merit-Based Scholarships) ارائه می‌کنند.

بورسیه‌های داخلی با عناوینی مانند «Entrance Scholarships» ،«Graduate Scholarship» یا «Awards» به‌صورت مجزا از طرف دانشگاه یا دپارتمان در اختیار دانشجو قرار می‌گیرند. این یعنی شما، هم می‌‌توانید از استاد فاند RA بگیرید و هم می‌توانید برای دریافت یک فاند داخلی از دانشگاهتان اقدام کنید.

ارائه این نوع از بورسیه‌ها به فاکتورهایی مانند بودجه دانشگاه، معدل و سوابق تحصیلی دانشجو بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه ویندزور کانادا یک Entrance Scholarship به دانشجویان تازه‌وارد خود اعطا می‌کند که تعدادش بسیار محدود است. این بورسیه رقابتی معمولا به متقاضیانی که معدل بالای ۱۷ داشته باشند، تعلق می‌گیرد.

برای درخواست بورسیه‌های داخلی باید به سایت هر دانشگاه و بخش Scholarships (یا سایت هر دانشکده) مراجعه و برای آن‌ها اپلای کنید. در برخی از دانشگاه‌ها نیز پس از دریافت پذیرش تحصیلی، به‌طور خودکار به دانشجو بورسیه تعلق می‌گیرد

External Scholarship

External Scholarships (بورسیه‌های خارجی)،‌ بورسیه‌هایی هستند که از طرف یک سازمان خصوصی، ایالت یا ارگان دولتی به دانشجو ارائه می‌شوند. برای مثال می‌توان به Ontario Graduate Scholarship یا Quebec Merit Scholarship اشاره کرد.

برای دریافت این نوع از بورسیه‌ها که مبالغ بسیار بالایی دارند، معمولا باید استادی پرمیت کانادا را دریافت کنید. این یعنی متقاضی ابتدا باید وارد خاک کانادا شود،‌ دوره تحصیلی خود را آغاز کند و بعد برای دریافت این بورسیه درخواست دهد.

البته برای اخذ بورسیه Quebec Merit Scholarship، می‌توان بدون دریافت استادی پرمیت نیز اقدام کرد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با بورسیه‌های دولتی و اسکالرشیپ‌های دانشگاه‌های مختلف کانادا مقاله «بورسیه تحصیلی کانادا» را مطالعه کنید.

مقدار فاند دانشگاه های کانادا چقدر است؟‌

معمولا مقدار فاند و اسکالرشیپ دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی بین ۲ تا ۱۰‌هزار دلار، در مقطع ارشد تا مبلغ ۲۵‌هزار دلار و در مقطع دکتری از ۱۵ تا ۴۵‌هزار دلار در سال متغیر است.

اما توجه داشته باشید که مقدار فاند دانشگاه های کانادا را نمی‌توان به‌طور دقیق بیان کرد. این موضوع به نوع فاند، میزان بودجه‌ای که در اختیار استاد قرار دارد، رشته تحصیلی و سوابق تحصیلی و کاری هر متقاضی بستگی دارد.

به‌طور‌کلی می‌توان میزان فاند دانشگاه‌ها در کانادا را از نظر مقدار مبلغ به انواع زیر تقسیم کرد:‌

  • فول فاند (Full fund)
  • Partial Fund
  • Self Fund

۱. فول فاند چیست؟

یک بورسیه تحصیلی فول فاند، بورسیه‌ای است که پول کافی برای پوشش کلیه هزینه‌های دانشجو از‌جمله هزینه شهریه، خوابگاه، خورد‌و‌خوراک، کتاب و سایر هزینه‌های مرتبط را تامین می‌کند. اگر رزومه علمی قوی و کمی شانس داشته باشید، ممکن است بتوانید برای مقاطع ارشد و دکتری فول فاند بگیرید.

۲. بورسیه Partial Fund چیست؟

بر‌خلاف بورسیه فول فاند، بورسیه‌های Partial Fund نصف یا کمتر از نصف هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهند. برای مثال، ممکن است با دریافت بورسیه Partial Fund هزینه‌های تحصیل شما در کانادا پوشش داده شوند؛ اما هم‌چنان باید هزینه‌های زندگی را خودتان بپردازید.

۳. Self Fund چیست؟

Self Fund به‌معنای تامین مالی هزینه‌های تحصیل و زندگی بدون هیچ‌گونه کمک‌‌‌هزینه توسط خود دانشجو است. در‌صورتی‌که پوزیشن تحصیلی Self Fund باشد،‌ باید خودتان همه هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را پرداخت کنید.

نمونه نامه تاییدیه استاد راهنما برای دریافت فاند تحصیلی به مبلغ ۲۰ هزار دلار برای مقطع دکتری:

نحوه گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا چگونه است؟

مراحل گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا با توجه به رشته تحصیلی متفاوت است. برخی از رشته‌ها استاد‌‌محور و برخی دیگر از رشته‌ها کمیته‌‌محور هستند.

در رشته‌های استاد‌محور (مانند مهندسی، علوم پایه، شیمی و سایر رشته‌ها) باید ابتدا دنبال یک استاد راهنما و پوزیشن بگردید و با او مکاتبه کنید. در‌صورتی‌که استاد از سوابق پژوهشی شما خوشش بیاید، شما را قبول کرده و میزان فاندی که ارائه می‌کند را هم اعلام خواهد کرد.

حال ممکن است این مبلغ فول‌ فاند یا پارشال فاند باشد.

مراحل دریافت فاند از دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های استاد‌محور

باید کار خود را با سرچ و تحقیق آغاز کنید. ابتدا یک لیست کامل از دانشگاه‌هایی که رشته تحصیلی مد‌نظرتان را ارائه می‌دهند، تهیه کنید. شرایط پذیرش هر دانشگاه را در سایت دانشگاه بخوانید و آن‌هایی که با نمره زبان، معدل و شرایط تحصیلی شما مطابقت دارند را در یک لیست بنویسید.

اکنون باید یک استاد راهنما پیدا کنید که در حوزه پژوهشی مورد‌نظرتان فعالیت کند و بعد به او ایمیل بزنید. به صفحه دانشکده مد‌نظرتان در سایت دانشگاه بروید؛ در قسمت Faculty Member می‌توانید پروفایل هر استاد شامل اطلاعات تماس، مقالات و حوزه‌های پژوهشی او را مشاهده کنید.

اکنون که لیست دانشگاه‌ها و اساتید مد‌نظرتان مشخص شدند، مکاتبه با آن‌ها را آغاز کنید و به اساتید ایمیل بزنید. در این ایمیل سوابق تحصیلی، پژوهشی و حوزه پژوهشی مورد‌علاقه خود را عنوان کنید و جنبه‌های مثبت رزومه خود را بنویسید.

دقت کنید که شما باید استاد را برای گرفتن پوزیشن و فاند تحت تاثیر قرار دهید و او را قانع کنید که شما لایق دریافت فاند تحصیلی هستید.

ایمیل به استاد باید فرمت یک نامه اداری حرفه‌ای را داشته باشد و غلط املایی و نگارشی نیز نداشته باشد. در نهایت،‌ به ایمیل خود رزومه و ترجمه مدارک تحصیلیتان را ضمیمه کنید. توجه داشته باشید که ممکن است به ده‌ها استاد ایمیل بزنید و با پاسخ منفی آن‌‌ها رو‌به‌رو شوید؛ اما نباید نا‌امید شوید و از ایمیل زدن دست بردارید.

نمونه ایمیل به استاد برای دریافت فاند و پوزیشن:

اگر استاد درخواستتان را تایید کند، احتمالا شما را به یک مصاحبه دعوت می‌کند. شاید هم استاد از شما درخواست کند که یک پروپوزال یا توصیه‌نامه ارائه کنید.

در‌هر‌صورت، پس از تایید نهایی استاد، باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه اپلای کنید. در هنگام اپلای آنلاین دانشگاه، هرکجا نام استاد راهنما از شما خواسته شد، نام و اطلاعات استاد کانادایی خود را وارد کنید.

دانشگاه پرونده هر متقاضی را بررسی می‌کند. در‌صورت تایید، نامه پذیرش دانشگاه و نامه فاند برایتان ارسال خواهد شد. سپس باید مدارک خود را برای طی کردن مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا، در سایت IRCC (اداره مهاجرت کانادا) سابمیت کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید هم‌زمان برای دریافت فاند RA از استاد و اخذ فاند TA از دپارتمان درخواست دهید.

نحوه گرفتن فاند تحصیلی کانادا برای رشته‌های کمیته‌محور

رشته‌های کمیته‌محور، رشته‌هایی هستند که شما می‌توانید بدون نیاز به استاد راهنما برای آن‌ها اپلای کنید. پس از اپلای، یک کمیته علمی پرونده‌تان را بررسی می‌کند و بر‌اساس رزومه و حوزه پژوهشی شما تصمیم می‌گیرد که آیا به شما فاند و پذیرش تعلق می‌گیرد یا خیر.

در رشته‌های کمیته‌محور (مانند مدیریت یا رشته‌های علوم انسانی)، کلیه کمک‌هزینه‌ها و حتی استاد راهنما توسط دپارتمان و دانشگاه مشخص می‌شوند.

برای دریافت فاند و بورسیه در این رشته‌ها باید وارد سایت هر دانشگاه شده و با بورسیه‌هایی که آن دانشگاه یا دانشکده ارائه می‌دهد،‌ آشنا شوید.

در این‌گونه رشته‌ها ممکن است استاد راهنما و مبلغ فاندِ هر فرد بعد از شروع تحصیل و حتی پس از سال اول مشخص شوند. این یعنی دانشجو شاید مجبور شود هزینه‌های تحصیلی ترم‌های اول و دوم را خودش پرداخت کند. البته برای برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها نیز از همان ابتدا بورسیه‌هایی از طرف دانشگاه در نظر گرفته می‌شوند.

معمولا کلیه این اطلاعات در سایت دانشگاه نوشته می‌شود. برای مثال، ممکن است در سایت یک دانشگاه نوشته شده باشد که دانشجو با اخذ پذیرش در مقطع دکتری،‌ مبلغ X را نیز به‌عنوان بورسیه دریافت خواهد کرد.

مثالی از بورسیه دانشگاه ویکتوریا برای مقاطع ارشد و دکتری که در سایت این دانشگاه عنوان شده است:

شرایط فول فاند کانادا در مقاطع ارشد و دکتری

برای دریافت فاند تحصیلی کانادا باید حداقل شرایطی را داشته باشید. معمولا فاکتورهای مهم و شرایط دریافت فاند به صورت زیر هستند:

۱. داشتن معدل بالا در مقطع لیسانس
در‌صورت قوی بودن رزومه و داشتن سوابق تحقیقاتی مناسب، امکان دریافت بورسیه تحصیلی با معدل پایین‌تر هم وجود دارد.

۲. داشتن نمره زبان خوب (حداقل آیلتس ۶.۵)

۳. داشتن مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات علمی خارجی و داخلی
دقت داشته باشید که مقالات ISI و مقاله‌هایی که در ژورنال‌های بین‌المللی چاپ شده باشند، تاثیر بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: تحصیل فوق لیسانس در کانادا

۱. داشتن معدل بالا در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس
دقت داشته باشید که اگر برای مقطع دکتری اپلای می‌کنید هم نمرات لیسانس شما اهمیت بسیار بالایی دارند.

۲. داشتن نمره خوب زبان (حداقل آیلتس ۶.۵)

۳. داشتن مدرک آزمون GRE (‌فقط در‌صورت اعلام استاد یا دانشگاه)

۴. داشتن مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات علمی خارجی و داخلی

بیشتر بخوانید: تحصیل دکتری در کانادا

سایر فاکتورهای تاثیر‌گذار بر دریافت فول فاند کانادا

  • میزان مرتبط بودن رشته‌ در مقاطع تحصیلی مختلف برای دریافت فاند اهمیت زیادی دارد. برای مثال، اگر در دوره لیسانس مهندسی مکانیک خوانده‌اید،‌ باید برای دریافت بورسیه در مقطع فوق‌لیسانسِ همان رشته یا شاخه‌های مرتبط اقدام کنید.
  • واحدهای درسی مرتبطی که پاس کرده‌اید، برای دریافت فاند TA اهمیت بالایی دارند.
  • کاربردی‌ بودن و به‌روز بودن عنوان پایان‌نامه نیز برای دریافت فاند اهمیت بالایی دارد.
  • برای رشته‌های علوم پایه و پزشکی، داشتن اسکیل‌های آزمایشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • اعتبار دانشگاه و حتی استاد راهنمای شما در مقاطع تحصیلی قبلی نیز روی نظر استاد کانادایی برای ارائه فاند تاثیر خواهد داشت.

مدارک لازم برای دریافت فاند تحصیلی کانادا

  • مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس
  • ریز‌نمرات تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس
  • رزومه تحصیلی و کاور لتر
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (برای اپلای دانشگاه)
  • توصیه‌نامه از استاد
  • نمونه مقالات چاپ‌شده
  • ریسرچ پروپوزال
  • نامه پذیرش از دانشگاه (برای رشته‌های کمیته‌محور)
  • مدرک زبان (برای اپلای دانشگاه)

فاند تحصیلی کانادا به چه رشته‌هایی تعلق می‌گیرد؟

تقریبا می‌توان برای بیشتر رشته‌های تحصیلی در کانادا در مقاطع تحصیلات تکمیلی فاند یا بورسیه دریافت کرد. این رشته‌ها شامل موارد زیر هستند:‌

  • رشته‌های علوم پایه شامل زیست، ریاضی‌محض، شیمی،‌ فیزیک و سایر رشته‌ها
  • رشته‌های مهندسی مانند مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر،‌ مهندسی شیمی و سایر رشته‌ها
  • رشته‌های علوم بهداشتی
  • رشته‌های علوم انسانی مانند جغرافیا، علوم اجتماعی و سایر رشته‌ها
  • رشته‌های مدیریت، مالی و اقتصاد
  • رشته‌های هنری

گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا برای رشته‌های علوم پایه و رشته‌های مهندسی راحت‌تر است. چرا که پوزیشن‌های بیشتری برای این رشته‌ها ارائه می‌شوند.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت فول فاند دکتری کانادا

تقریبا همه دانشگاه‌های کانادا علاوه‌بر فاند، بورسیه‌هایی را نیز برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند. برای مثال، شما می‌توانید برای فول فاند دانشگاه تورنتو یا دانشگاه‌های رده پایین‌تر اپلای کنید. در ادامه با برخی از برترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت فول فاند دکترا و ارشد آشنا خواهید شد:‌

نام دانشگاهرنکینگ جهانی QS
دانشگاه تورنتو (University of Toronto)۲۱
دانشگاه مک‌گیل (Mcgill University)۳۰
دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)۳۴
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)۱۱۱
دانشگاه واترلو (University of Waterloo)۱۱۲
دانشگاه وسترن (Western University)۱۱۴
دانشگاه کویینز (Queen’s University)۲۰۹
دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)۲۰۳
دانشگاه کلگری (University of Calgary)۱۸۲

به‌طور‌کلی، برای این دانشگاه‌ها بسته به مواردی مانند رشته، مقطع تحصیلی و سوابق تحصیلی افراد می‌توان مبلغی بین ۲۰ تا ۳۵ یا ۴۰‌هزار دلار فاند دریافت کرد.

نکاتی برای دریافت فاند تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا

  • از سرچ کردن خسته نشوید! با جست‌و‌جوی دقیق در سایت هر دانشگاه و پروفایل هر استاد، تلاش کنید بهترین اساتید و پوزیشن‌های موجود را برای خود پیدا کنید.
  • همه کمک‌هزینه‌های بالقوه را بررسی کنید. فاند اساتید،‌ بورسیه‌های ارائه‌شده توسط دانشگاه و سازمان‌های دولتی هر استان را به‌دقت بررسی کنید.
  • از ایمیل زدن به اساتید خسته نشوید! ممکن است صدها ایمیل بزنید و جوابی نگیرید؛‌ اما نا‌امید نشوید. اگر سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید،‌ بالاخره یک استاد درخواست شما را قبول می‌کند.
  • رزومه تحصیلی قوی و کاور لتر جذاب و حرفه‌ای بنویسید و برای استاد یا دانشگاه بفرستید.
  • سایت‌های معتبری که اطلاعاتی درباره بورسیه‌های موجود در کانادا ارائه می‌کنند را بررسی کنید. سایت‌هایی مانند Scholarships Canada و Yconic می‌توانند منابع اطلاعاتی ارزشمندی باشند.

دلایل ریجکتی فول فاند کانادا؛ چرا ریجکت می‌شوم؟

در برخی از موارد درخواست دانشجویان برای دریافت فاند تحصیلی کانادا توسط استاد یا دانشگاه ریجکت می‌شود. اطلاع از دلایل ریجکتی فاند کانادا به شما کمک می‌کند که با آگاهی و آمادگی کامل برای دریافت فاند درخواست بدهید:

باید حواستان به ددلاین اپلای دانشگاه‌ها باشد. باید چند ماه قبل از این ددلاین مکاتبات خود با استاد را انجام دهید و در زمان مشخص‌شده برای اخذ پذیرش از دانشگاه اقدام کنید. در‌ غیر‌ این‌ صورت ممکن است درخواست شما ریجکت شود.

در هنگام انتخاب استاد راهنما، دقت داشته باشید که سوابق پژوهشی شما باید با حوزه پژوهشی استاد مرتبط باشد. در‌ غیر این صورت استاد شما را ریجکت خواهد کرد.

اگر میان مقطع تحصیلی قبلیتان تا زمان اپلای گپ تحصیلی زیادی وجود داشته باشد، احتمال ریجکتی شما افزایش می‌یابد. البته شما می‌توانید این گپ تحصیلی را با کارهایی مانند فعالیت در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی یا انجام پژوهش پوشش دهید.

رقابت برای دریافت فاند از دانشگاه های کانادا بسیار بالاست؛ بنابراین برای درخواست فاند باید معدل، سوابق تحصیلی و پژوهشی مناسبی داشته باشید.

 برای دریافت فاند باید حداقل نمره آیلتس ۶.۵ را داشته باشید. اما توجه کنید که شما باید با استاد راهنمای خود به‌صورت آنلاین مصاحبه کنید. اگر سطح زبانتان مناسب نباشد، احتمال ریجکتی شما در همان ابتدا توسط استاد وجود دارد.

تجربه افرادی که توسط ویزا موندیال فاند تحصیلی گرفته‌اند

آرمین یکی از کلاینت‌های خوش‌شانس ویزا موندیال است که هم‌اکنون با فاند تحصیلی کامل ۳۳ هزار دلاری در مقطع دکتری رشته Environmental Science در دانشگاه گوئلف کانادا تحصیل می‌کند. شرایط آرمین هنگام اپلای به‌صورت زیر بود:

  • مجرد
  • مدرک آیلتس با نمره Overall ۶.۵
  • بدون هیچ‌گونه مقاله
  • ۷ سال گپ تحصیلی پس از فوق‌لیسانس
  • سن:‌ ۳۶ سال
  • لیسانس جغرافیای فیزیکی از دانشگاه زنجان
  • فوق‌لیسانس GIS از دانشگاه خوارزمی (معدل ۱۸)

ما موفق شدیم برای آرمین عزیز در مقطع دکتری رشته Environmental Science از دانشگاه Guelph پذیرش و فاند بگیریم. مجموعه مبلغ فاند آرمین ۳۳ هزار دلار است که ۲۱ هزار دلار آن در قالب فاند RA و ۱۲ هزار دلار آن نیز در قالب بورسیه مختص دانشجویان دکتری در خود دانشگاه گوئلف پرداخت می‌شود.

مهسا یکی از کلاینت‌های ویزا موندیال است که هم‌اکنون با فاند تحصیلی کامل ۲۱ هزار دلاری در مقطع دکتری رشته مهندسی برق در دانشگاه ETS کانادا تحصیل می‌کند. شرایط مهسا هنگام اپلای به‌صورت زیر بود:

  • مجرد
  • مدرک زبان تافل با نمره Overall ۸.۵
  • بدون هیچ‌گونه مقاله علمی
  • با ۷ سال گپ تحصیلی پس از مقطع فوق‌لیسانس
  • لیسانس مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان (معدل ۱۸)
  • فوق‌لیسانس مهندسی برق (گرایش مخابرات) از دانشگاه شریف (معدل ۱۶.۵)

ما موفق شدیم برای مهسای عزیز در مقطع دکتری رشته مهندسی برق، از دانشگاه ETS فول فاند ۲۱ هزار دلاری بگیریم. این مبلغ کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی مهسا را پوشش می‌دهد. دانشگاه ETS بورسیه تخفیف شهریه نیز دارد.

ساناز یکی از کلاینت‌های ویزا موندیال است که هم‌اکنون در مقطع فوق‌لیسانس رشته بیولوژی در دانشگاه مانیتوبای کانادا تحصیل می‌کند. شرایط ساناز به‌صورت زیر بود:

  • مدرک آیلتس با نمره Overall ۷
  • ۳ سال گپ تحصیلی بعد از مقطع لیسانس
  • بدون هیچ‌گونه مقاله
  • مجرد
  • لیسانس علوم آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین (معدل ۱۸.۴۳)

ما موفق شدیم برای ساناز عزیز در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته Biology از دانشگاه مانیتوبا کانادا فاند ۱۲ هزار دلاری بگیریم که بخش زیادی از هزینه‌های تحصیلی او را پوشش می‌دهد.

ویزا موندیال برای هزاران نفر از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را داشته‌ اما با مشکلات مالی مواجه بوده‌اند، فاند تحصیلی دریافت کرده است. البته شرایط و سوابق تحصیلی هر دانشجو تعیین‌کننده دریافت یا دریافت نکردن فاند تحصیلی خواهد بود.

خدمات ویزا موندیال برای دریافت فاند دانشگاه های کانادا

در این مقاله از صفر تا صد شرایط فاند دانشگاه های کانادا و نحوه دریافت آن را بررسی کردیم. در‌صورتی‌که برای اخذ پذیرش تحصیلی و فاند از دانشگاه‌های کانادا نیاز به کمک دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ویزا موندیال از صفر تا صد خدمات دریافت فاند شامل مراحل زیر را برای کلاینت‌های خود انجام می‌دهد:

  • بررسی کامل سوابق تحصیلی، پژوهشی و کاری متقاضیان و طراحی بهترین روند دریافت فاند برای هر فرد
  • جست‌و‌جوی بهترین اساتید راهنما، پوزیشن‌های ارائه‌شده توسط آن‌ها و سایر
  • انواع بورسیه‌های تحصیلی
  • مکاتبه با اساتید یا کمیته پذیرش دانشگاه
  • آماده‌سازی و ارسال مدارک برای استاد و دانشگاه
  • اخذ پذیرش و فاند تحصیلی برای متقاضی
  • دریافت ویزای تحصیلی کانادا

در پایان،‌ پیشنهاد می‌کنیم که سوال‌های خود را درباره فاند دانشگاه‌های کانادا زیر همین مقاله در قالب کامنت بپرسید. کارشناسان ویزا موندیال آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

بورسیه فول فاند، بورسیه‌ای است که در مقاطع ارشد و دکتری ارائه می‌شود و دانشجو می‌تواند به‌وسیله آن کلیه هزینه‌های تحصیل در کانادا و هزینه زندگی در کانادا را پوشش دهد.

بله؛ اما بورسیه‌های تحصیلی ارائه‌شده در مقطع کارشناسی بسیار محدود و رقابتی هستند و مبلغ آن‌ها نیز معمولا زیاد نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای مقطع کارشناسی چندان روی اخذ فاند یا بورسیه حساب باز نکنید.

بله؛ اما بورسیه‌های ارائه‌شده در کالج‌ها بسیار محدود بوده و مبلغ آن‌ها نیز چندان زیاد نیست.

بله؛ امکان گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا بعد از شروع تحصیل نیز وجود دارد.

معمولا استاد راهنما یا دانشگاه مبلغ فاند را در قالب یک نامه اعلام می‌کند. شما باید هزینه‌های زندگی در شهر مورد‌نظرتان در کانادا را تخمین بزنید، با هزینه شهریه دانشگاه جمع کنید و بعد با مبلغ فاند مقایسه کنید. اگر فاند کل هزینه‌های زندگی و تحصیل را پوشش داد، full fund است.

بله. برای مثال، شما، هم می توانید برای دریافت فاند RA از استاد اقدام کنید و هم برای دریافت فاند TA یا سایر بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها