Search
Close this search box.

فرهنگ کانادا؛ چگونه خود را با فرهنگ مردم کانادا تطبیق دهیم؟

فرهنگ کانادا

اگر قصد دارید برای گردش، کار، تحصیل یا مهاجرت دائمی به کانادا سفر کنید، مواجهه با فرهنگ کانادا و آداب و رسوم متنوع این کشور می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

کانادا، کشوری چندفرهنگی است که به خاطر مناظر زیبا، شهرهای پرجنب‌وجوش، فرهنگ منحصر‌به‌فرد و مردم بسیار خوش‌اخلاق و مودب آن شناخته‌شده است.

در این مقاله، سعی کردیم تا با ارائه لیست جامعی از آداب‌و‌رسوم کانادا در موقعیت‌های روزمره مثل احوال‌پرسی، غذا خوردن، انعام دادن و … به شما یاد بدهیم که چطور باید مثل کانادایی‌ها رفتار کنید.

برای آشنایی با دانستنی‌های جالب در مورد باید و نبایدهای فرهنگ مردم کانادا با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی جامعه چند‌فرهنگی کانادا

کانادا کشوری متنوع و چندفرهنگی است که برای پذیرش تفاوت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون ارزش قائل است. کانادایی‌ها به هویت منحصربه‌فرد خود افتخار کرده و در عین حال، سنت‌های متفاوتی که جامعه کانادایی را تشکیل می‌دهند، به رسمیت می‌شناسند. این وضعیت در کانادا «فرهنگ موزاییکی» نامیده می‌شود.

از کانادا اغلب به عنوان سرزمین مهاجران یاد می‌شود. آمار مهاجرت به کانادا برای سال ۲۰۲۵، حدود ۵۰۰٬۰۰۰ مهاجر برآورد شده که یکی از بالاترین نرخ‌های مهاجرتی در سراسر جهان است.

همچنین بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان، شهرهای چندفرهنگی مثل تورنتو، ونکوور، مونترال، کلگری و اتاوا هستند.

سمبل‌های فرهنگ کانادا

برگ درخت افرا نماد فرهنگ کانادا

برگ افرا

برجسته‌ترین سمبل ملی کاناداست که نمادی از وحدت و غرور مردم این کشور است.

پرچم کانادا

پرچم ملی کانادا

پرچم قرمز و سفید کانادا با طرح متمایز برگ افرایی که به روی آن نقش بسته، در سراسر جهان شناخته‌شده است.

سرود ملی در فرهنگ کانادا

سرود ملی

O Canada سرود میهن‌پرستانه کانادایی است که هم برای انگلیسی‌زبانان و هم فرانسوی‌زبانان این کشور، ارزش فرهنگی دارد.

بازی هاکی ورزش محبوب در فرهنگ کانادا

هاکی

پارلمان کانادا از سال 1994، هاکی روی یخ را به عنوان ورزش ملی زمستانی کانادا معرفی کرده است.

پلیس سواره نظام سلطنتی

پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا

بخشی جدایی‌ناپذیر از چشم‌انداز تاریخی و فرهنگی کانادا هستند که در ایجاد هویت کانادایی و شکل‌گیری این کشور و حفاظت از آن، نقش مهمی داشته‌اند.

اینوک شوک فرهنگ کانادا

اینوک‌شوک

سازه‌های سنگی شبیه به بدن انسان هستند که در فرهنگ بومیان اینوئیت ریشه دارند.

توتم در فرهنگ بومیان کانادایی

توتم

سازه‌ای کنده‌کاری و نقاشی‌شده است که جلوه‌ای از میراث فرهنگی بومیان کانادا را به نمایش می‌گذارد.

سمور حیوان نمادین فرهنگ کانادا

سمور

به دلیل ایفای نقش در تجارت خز از قرن هفدهم تا اواسط قرن نوزدهم، سمور، به یکی از حیوانات نمادین کانادا تبدیل شده است.

گوزن حیوان نمادین فرهنگ کانادا

گوزن

دیگر حیوان نمادین کانادا است که بدون استثنا در همه استان‌ها و قلمروهای این کشور پیدا می‌شود.

برند تیم هورتونز محبوب کانادایی‌ها

تیم هورتونز

تیم هورتونز – فروشگاه‌های زنجیره‌ای قهوه و دونات- اگرچه یکی از سمبل‌های رسمی کانادا نیست، اما می‌توان دید که عمیقاً در فرهنگ این کشور ریشه دوانده است.

مهمترین شاخص‌های فرهنگ زندگی در کانادا

در ادامه، به بررسی جامع آداب‌و‌رسومی می‌پردازیم که به آمادگی شما برای مواجهه با برخی از تفاوت‌های فرهنگی ایران و کانادا کمک می‌کنند:

زبان‌های کانادا

با توجه به مقصد خود، یکی از زبان‌های رسمی کانادا را یاد بگیرید.

زبان‌های رسمی کانادا، انگلیسی و فرانسوی هستند که نشانه‌ای از روابط تاریخی این کشور با بریتانیا و فرانسه است. به غیر از استان کبک که زبان و فرهنگ فرانسوی در آن رواج دارد، در سایر نواحی، انگلیسی زبان اکثریت است.

اگر در کانادا زندگی می‌کنید، قطعا در رستوران‌ها، اتوبوس‌ها و مدارس سراسر کشور، انواع زبان‌های دیگری را هم می‌شنوید. در واقع، ساکنان کانادا به بیش از ۲۰۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند، اما برای درس خواندن و کار و زندگی در کانادا لازم است که با توجه به مقصد خود، حتما یکی از دو زبان رسمی این کشور را یاد بگیرید.

اصطلاحات منحصر‌به‌فرد در فرهنگ کانادایی

برخی از اصطلاحات و واژگان در ادبیات روزه مردم کانادا پرتکرار هستند، اما ممکن است در کلاس‌های زبان، آموزش داده نشوند. به عنوان مقدمه‌ای برای آشنایی با فرهنگ کشور کانادا، در جدول زیر نشان داده شده که چطور می‌توانید حرف‌های کاناداییان بومی را بفهمید:

کلمه/ اصطلاح کانادایی معنی
Eh اگر در انتهای جمله‌ای بیاید، آن را سوالی می‌کند
Loonie سکه یک دلاری
Toonie سکه دو دلاری
Chinook باد گرمی که در اواسط زمستان می‌وزد
Hog town نامی خودمانی برای تورنتو
Canadian Tuxedo پوشیدن همزمان ژاکت لی و شلوار لی
Canuck اصطلاح رایج برای اشاره به شخص کانادایی
Hog town نوشیدنی شیرین گازدار
Timmies واژه اختصاری برای اشاره به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و معروف قهوه تیم هورتونز
To be on pogey تحت حمایت مالی دولت
Hoser شخص ساده و دارای ذهنیت عوامانه
Keener شخص چاپلوس
Clicks کیلومتر/ کیلومتر در ساعت
Double Double قهوه‌ای با خامه و شکر دوبل
Chesterfield مبل/ کاناپه
What you saying؟ در بعضی مواقع به معنای “چیکار می‌کنی؟” استفاده می‌شود
Serviette دستمال‌سفره
Toque کلاه زمستانی
Parkade پارکینگ
Dart سیگار

فرهنگ آداب معاشرت مردم کانادا

مودب و خوش‌برخورد باشید.

کلیشه مودب بودن کانادایی‌ها

اگر رتبه‌بندی جهانی برای مودب‌ترین مردم دنیا وجود داشت، احتمالاً کانادایی‌ها در صدر این لیست قرار می‌گرفتند. ادب و مهربانی مردم کانادا صرفا کلیشه نیست، بلکه عادتی است که برای مردم این کشور به سبک زندگی تبدیل شده است.

از دوران کودکی، به کانادایی‌ها آموزش داده می‌شود که با خانواده، دوستان و همچنین عموم مردم، رفتاری دوستانه و مودبانه داشته باشند. به عنوان مثال، اگر دیدید فرد غریبه‌ای بدون دلیل به شما لبخند می‌زند یا برایتان دست تکان می‌دهد و صبح‌بخیر می‌گوید، اصلا لازم نیست تعجب کنید. 

“من قبل از ورود به کانادا کاملا از مودب بودن مردم این کشور مطلع بودم، اما حتما باید خودتان تجربه آن را داشته باشید تا بتوانید باورش کنید. خیلی زود در معرض آن قرار گرفتم و واقعا شوکه شدم.

نگه داشتن درها برای شخص بعدی برای هر دانشجوی هندی، شوکی فوری بود. مکالمات خودمانی در ایستگاه اتوبوس و زیرساخت‌های قابل دسترس کشور کانادا من را تحت‌تاثیر قرار دادند.”

ادب در فرهنگ کانادا

مشارکت در گفت‌و‌گو‌های کوتاه و مودبانه “Small Talks” در کانادا جلوه‌ای از رفتار دوستانه است. این مدل گفت‌و‌گو‌ها مرسوم ترین راه آشنایی با همکاران، همکلاسی‌ها یا همسایگان شما در کانادا هستند. بنابراین، اهمیت آن‌ها را دست کم نگیرید.

تشکر کردن و عذرخواهی کردن

در فرهنگ مردم کانادا از عبارت‌های “لطفا/Please” و “متشکرم/Thank you” زیاد استفاده می‌شود. از تشکر کردن در هر موقعیتی که ممکن است دریغ نکنید.

برای زندگی در کانادا، جمله “Mind your p’s and q’s” را به خاطر بسپارید. این توصیه که در فرهنگ کانادا بسیار معروف است، به این معناست که هرگز گفتن Please و Thank you را فراموش نکنید.

 “متاسفم/Sorry” عبارتی است که احتمال دارد در طول روز آن را بارها بشنوید. مثلا ممکن است پیش بیاید که کانادایی‌ها از شخصی که به آن‌ها برخورد کرده، زودتر معذرت‌خواهی کنند! به طور کلی کاناداییان سعی می‌کنند از تعارض و تقابل اجتناب نمایند.”

ادب در فرهنگ مردم کانادا

عذرخواهی کردن آنقدر در فرهنگ مردم کانادا ریشه دارد که دولت انتاریو قانونی را در سال ۲۰۰۹ تصویب کرد که طبق آن، عذرخواهی شخص در رابطه با هر موضوعی، لزوما به معنای پذیرش تقصیر یا مسئولیت توسط او نیست!

خطاب کردن دیگران

معمولاً در محیط‌های غیررسمی افراد را با اسم کوچک صدا می‌کنند، اما استفاده از نام‌خانوادگی در موقعیت‌های رسمی یا حرفه‌ای، مناسب‌تر است.

کانادایی‌ها در زندگی روزمره، به تعاملات غیررسمی تمایل دارند. مثلا در محیط دانشگاه، عجیب نیست اگر برخی از اساتید از شما بخواهند که آن‌ها را با اسم کوچک صدا بزنید. آن‌ها همچنین ممکن است شما را تشویق کنند که در کلاس‌ها سوال بپرسید و حتما نظرات خود را ارائه دهید.

احترام به حریم شخصی

کانادایی‌ها برای حریم شخصی خود ارزش قائلند، بنابراین اگر از کسی که با او صمیمی نیستید، سوالات خصوصی بپرسید، ممکن است رفتار شما بی‌ادبی یا فضولی تلقی شود. معمولاً پرسیدن سوالات مستقیم در مورد حقوق، ثروت، وزن یا سن شخص بی‌ادبانه محسوب می‌شود.

فرهنگ احوال‌پرسی در کانادا

با توجه به نوع موقعیت اجتماعی احوال‌پرسی کنید.

در فرهنگ کانادا، معمولا افرادی که برای اولین بار ملاقات می‌کنند، برای معرفی خود دست می‌دهند و ممکن است قبل از خداحافظی هم برای بار دیگر این حرکت را تکرار کنند.

بغل کردن یا بوسیدن برای دوستان صمیمی، رایج‌تر است. مخصوصا برای فرانسوی-کانادایی‌هایی که این نوع از احوال‌پرسی مثل ما ایرانی‌ها برایشان مرسوم و عادی است.

“در کانادا مشکلی برای بغل کردن خانواده و دوستان صمیمی وجود ندارد، اما برای غریبه‌ها، همکاران و آشنایان جواب «نه» است.

به عنوان قاعده‌ای کلی، کانادایی‌ها (اعم از انگلیسی و فرانسوی) قانون “طول دست” را رعایت می‌کنند – در موقعیت‌های اجتماعی باید آنقدر با فاصله بایستید که اگر دست خود را دراز کنید، دستتان فقط شانه طرف مقابل را لمس کند. هر فاصله نزدیک‌تری، زیادی نزدیک است.”

بغل کردن در فرهنگ مردم کانادا

هنگام احوال‌پرسی با کانادایی‌ها، به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید همیشه واضح و مودبانه صحبت کنید و هرگز حرف دیگران را قطع نکنید.
  • در مکالمات خود از طعنه یا کنایه استفاده نکنید، مگر اینکه بدانید طرف مقابل، منظور شما را کاملا متوجه می‌شود.
  • هنگام دست دادن و صحبت کردن، تماس چشمی خود با مخاطب را حفظ کنید. حفظ تماس چشمی هنگام صحبت، نشانه توجه به مخاطب بوده و در فرهنگ مردم کانادا، حائز اهمیت است.

فرهنگ وقت‌شناسی در کانادا

زمان خود را مدیریت کنید و وقت‌شناس باشید.

برای جلسات و قرار ملاقات‌ها به موقع حاضر شوید و هرگز بدون دلیل موجه دیر نکنید. اگر کسی بگوید “ساعت ۴:۰۰ تشریف بیاورید” معمولاً انتظار دارد که مهمانش راس ساعت ۴:۰۰ آنجا باشد.

تأخیر بی‌دلیلی که بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد، بی‌ادبانه تلقی می‌شود و انتظار می‌رود که حتما از میزبان خود عذرخواهی کنید. چند دقیقه زودتر رسیدن، نشان می‌دهد که به وقت دیگران احترام می‌گذارید.

نکات زیر را در مدیریت زمان خود مورد توجه قرار دهید:

  • بازه زمانی شغل‌های تمام‌وقت در کانادا اغلب از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است. ساعت ۱۲ ظهر، معمولاً زمان ناهار در نظر گرفته می‌شود. اکثر خانواده‌های کانادایی زود شام می‌خورند و رستوران‌ها و کافه‌ها از ساعت ۶ به بعد، آماده سرو شام هستند.
  • به استثنای موارد برنامه‌ریزی‌شده و ضروری، تماس تلفنی در صبح زود یا دیر وقت بی‌ادبانه تلقی می‌شود. همچنین، بهتر است در ساعات کاری برای کانادایی‌ها مزاحمتی ایجاد نکنید.
  • آخر هفته‌ها (شنبه و یکشنبه)، روزهایی هستند که اکثر مردم کار نمی‌کنند و معمولاً بهترین زمان برای معاشرت اجتماعی محسوب می‌شوند. اگرچه برنامه صبح یکشنبه، ممکن است برای خانواده‌های مذهبی که به کلیسا می‌روند، پر باشد.

فرهنگ محل کار در کانادا

حرفه‌ای، قابل اطمینان و فعال باشید.

کانادایی‌ها فرهنگ کاری خود را جدی می‌گیرند و رعایت استانداردها و اخلاق حرفه‌ای برای آن‌ها مهم است:

  • وقت‌شناس بودن و پوشش مناسب، مهم‌ترین مولفه‌های اولیه در هر محیط کار کانادایی هستند.
  • همکاری تیمی در محیط‌های کاری کانادا ارزشمند است. سعی کنید در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید و منزوی نباشید.
  • بهتر است پوشش شما رسمی و محافظه‌کارانه باشد، مگر این که محل کارتان محدودیتی برای مدل لباس پوشیدن نداشته باشد.
  • در حالی که داشتن روابط صمیمانه مهم است، کانادایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای ایجاد روابط شخصی با همکاران خود، با آن‌ها دوستی حرفه‌ای داشته باشند.

فرهنگ سیاسی کانادا

به عقاید دیگران احترام بگذارید و در هر جایی از سیاست حرف نزنید.

استان‌های کانادا با سیستم فدرالی اداره می‌شوند. مسئولیت قانونگذاری در کانادا بین دولت فدرال و ده استان این کشور به اشتراک گذاشته می‌شود. فرهنگ سیاسی کانادا، آزاد و لیبرال است.

در مورد فرهنگ سیاسی کانادا، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • به طور کلی، عقاید سیاسی در کانادا موضوع خصوصی محسوب می‌شوند. کانادایی‌ها طبق قانون حق دارند که ترجیحات سیاسی خود را حتی پس از خروج از اتاق رای هم پنهان نگه دارند. در نتیجه، “به چه کسی رای دادید؟” می‌تواند برای کاناداییان سوال ناراحت‌کننده‌ای باشد که حتی دوستان نزدیک هم آن را نامناسب می‌دانند.
  • کانادایی‌ها اعتقادات مذهبی و سیاسی متنوعی دارند، بنابراین، بهتر است هنگام گپ و گفت‌های کوتاه و مودبانه، در مورد این مسائل صحبتی نشود. گرچه بعضی از کانادایی‌ها از صحبت در مورد سیاست‌های آمریکا لذت می‌برند!
  • مسائلی در فرهنگ سیاسی کانادا وجود دارند که ممکن است بحث‌های قطبی و ناراحت کننده‌ای را به دنبال داشته باشند. بهتر است از بحث کردن در مورد جنبه‌های سیاسی این موضوعات خودداری کنید:
    • وضعیت بومیان کانادا
    • فرانسوی-کانادایی‌ها و جدایی استان کبک
    • مقایسه کانادا با همسایه جنوبی آن، ایالات متحده

۲ مورد از بزرگ‌ترین تابوها در کانادا:
۱. ما کانادایی‌ها هرگز از کسی نمی‌پرسیم که چه عقیده سیاسی دارید!
۲. ما هرگز در مورد عقاید مذهبی شما سوالی نمی‌پرسیم!
با این حال، ما نسبت به اینکه طرفدار کدام تیم هاکی هستید، بسیار سخت‌گیریم!

تابوهای فرهنگ کانادایی

فرهنگ ورزشی کانادا

هرگز به محبوب‌ترین ورزش کانادایی، هاکی روی یخ، بی‌احترامی نکنید.

هاکی روی یخ، مشهورترین ورزش ملی کانادا است و بسیاری از کانادایی‌ها به تیم‌ هاکی مورد علاقه خود افتخار می‌کنند. بنابراین، هاکی جایگاه ویژه‌ای در قلب ورزش‌دوستان کانادایی دارد و می‌شود گفت نسبت به آن حساسیت زیادی دارند.

هنگام مسابقات هاکی اگر طرفدار تیم خاصی نیستید، طرفداری از تیم میزبان، شما را همرنگ جماعت می‌کند و پذیرش اهالی آن منطقه را نسبت به شما افزایش می‌دهد.

زمان برگزاری مسابقات که سرود ملی کانادا “O Canada” پخش می‌شود، حواستان باشد که مانند سایر کانادایی‌ها به نشانه احترام بایستید.

“در اکثر نقاط کشور، زمستان‌ها طولانی و سرد هستند، یخ زیادی وجود دارد و مسابقات هاکی حتی قبل از تبدیل شدن کانادا به کشوری مستقل در اینجا برگزار می‌شدند. بنابراین، ما کانادایی‌ها این ورزش را مال خودمان می‌دانیم. هاکی برای کانادا، تجلی هویت ملی و غرور میهن‌پرستانه است.”

هاکی در کانادا

فرهنگ غذا در کانادا

با رعایت آداب ساده غذاخوری، از خوراکی‌های متنوع کانادایی لذت ببرید.

کانادا فرهنگ غذایی متنوعی دارد. «آشپزی کانادایی» ترکیبی از غذاهای غربی و سایر غذاهای جهان است. پوتین، شربت افرا و تارت کره‌ای خوراکی‌های اصیل کانادایی هستند که باید حتما آن‌ها را تست کنید.

برای رعایت آداب غذا خوردن در کانادا موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • هنگام غذا خوردن در موقعیت‌های رسمی، بهتر است آرنج‌های خود را روی میز قرار ندهید و کلاه خودتان را از سر بردارید.
    اگر با جمعی از دوستان یا همکاران کانادایی خود برای صرف غذا به رستوران رفته‌اید، دنگی حساب کردن هزینه غذا، فرهنگی بسیار جاافتاده در کانادا است که به کم شدن هزینه‌های شما کمک می‌کند.
  • معمولا به جای تقسیم مبلغ فاکتور به تعداد افراد، هر کسی صرفا هزینه غذایی را که سفارش داده پرداخت می‌کند. اگر می‌خواهید صورتحساب‌های جداگانه داشته باشید، بهتر است که از قبل به پیشخدمت خود اطلاع دهید.
  • برای صدا زدن پیشخدمت، دست تکان ندهید یا داد نزنید. در عوض، تا زمانی که او با شما تماس چشمی برقرار کند صبر کنید و سپس سرتان را تکان دهید یا دستتان را بالا ببرید. شما همچنین می‌توانید توجه آن‌ها را با عبارت “Excuse me” جلب کنید.

فرهنگ انعام دادن

انعام دادن به کارکنان را فراموش نکنید.

انعام دادن، یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های فرنگی ایران و کانادا است. انعام دادن در کانادا اجباری نیست، اما مرسوم است. بنابراین بهتر است که بعد از غذا خوردن در رستوران‌ها یا کافه‌ها، به پیشخدمتی که به شما سرویس داده است، انعام بدهید. این انعام، نشانه رضایت شما از سرویسی است که دریافت کردید.

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، خوب است بدانید که در کانادا پیشخدمت‌ها واژه “Server” را به واژه‌های “Waiter/Waitress” ترجیح می‌دهند.

مردم در کانادا عادت دارند که به اندازه ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ سفارش خود را به کارکنان انعام دهند. سعی کنید که انعام دادن را فراموش نکنید و کمتر از ۱۵ درصد انعام ندهید، چون در فرهنگ مردم کانادا، این کار دور از انتظار و بی‌ادبانه تلقی می‌شود، مگر اینکه سرویسی که دریافت کردید اصلا خوب نبوده باشد.

من تابستان‌هایم را در جزیره پرنس ادوارد کانادا می‌گذرانم. انعام دادن در آنجا مرسوم است و از شما انتظار می‌رود که حتما انعام بدهید. با وجود اینکه پرنس ادوارد یکی از استان‌های کم‌درآمدتر کانادا است، اگر مردم نتوانند انعام بدهند، معمولا برای غذا خوردن بیرون نمی‌روند.

علاوه بر پیشخدمتان رستوران‌ها، مرسوم است که به سایر کسانی که به شما خدمات ارائه می‌کنند هم انعام بدهید، مثل راننده پیک و تاکسی یا آرایشگرتان. انعام ۱۰ درصدی برای این نوع خدمات در کانادا مرسوم است.

فرهنگ خرید و هدیه دادن در کانادا

از خرید هدیه‌های تجملاتی برای کانادایی‌ها پرهیز کنید.

هدایای کانادایی‌ها معمولاً ساده و جمع‌و‌جور هستند، در مناسبت‌های خاص مثل کریسمس و تولدها داده می‌شوند و تقریباً همیشه با کارت‌های تبریکی همراهند که شما می‌توانید روی آن‌ها پیام‌های کوتاه بنویسید.
در مورد هدیه دادن در کانادا، به موارد زیر توجه کنید:

  • مرسوم است که هدیه‌‌ دریافتی، همان موقع یا همراه با سایر هدایا باز شود.
  • بهتر است برای هدیه دادن، به کسی پول نقد ندهید. اگر گزینه دیگری ندارید، کارت‌های هدیه انتخاب بهتری هستند.
  • هنگام کادو خریدن برای دیگران، کانادایی‌ها از رسید هدیه استفاده می‌کنند. کسی که برای او هدیه می‌خرید، می‌تواند از این رسیدها برای پس دادن یا عوض کردن آن استفاده کند که در کانادا کاملا طبیعی است.

در کانادا فرهنگ “یادداشت تشکر/ Thank you note” رواج دارد. ارسال یادداشت‌های تشکر یا ایمیل برای ابراز قدردانی از هدایای دریافتی در فرهنگ کانادا متداول است.

هدیه برای میزبان

اگر می‌خواهید برای میزبانی که شما را به مهمانی دعوت کرده است چیزی بیاورید، جعبه شکلات یا دسته‌گل هدایای متعارفی هستند. در کبک، ارسال گل قبل از مهمانی شام، مرسوم است.

به کسی سوسن سفید هدیه ندهید، زیرا آن‌ها گل‌هایی هستند که مردم کانادا برای مراسم‌ ختم می‌خرند.

مهمان کردن دوستان

در فرهنگ کانادایی، مرسوم است که گهگاه با پرداخت هزینه غذا یا نوشیدنی یا قهوه، دوستی را مهمان کنید. بسیاری از کانادایی‌ها ممکن است زمانی که کسی بخواهد صورتحساب آن‌ها را بپردازد، مقاومت یا به رسم ما ایرانی‌ها «تعارف» کنند که معمولا رفتار مودبانه‌ای محسوب می‌شود.

چانه زدن هنگام خرید

در اکثر فروشگاه‌های کانادا، قیمت‌ها ثابت هستند. فقط در موقعیت‌های خاصی مثل خرید ماشین یا وسیله‌ای دست دوم می‌توانید در مورد قیمت با فروشنده‌ها مذاکره کنید. در غیر این صورت، بر خلاف فرهنگ ما ایرانی‌ها، چانه زدن هنگام خرید کردن خیلی مرسوم نیست.

فرهنگ بومیان کانادا

در ارتباط‌گیری با بومیان کانادا از اصطلاحات صحیح استفاده کنید.

مردم بومی کانادا را با عنوان‌های “Native” ، “Indian” ،”Eskimo” یا “Aboriginal” صدا نزنید، چون این اصطلاحات برای بومیان کانادا توهین‌آمیز تلقی می‌شوند. به جای این عناوین، بهتر است از واژه “Indigenous” استفاده کنید.

همیشه قبل از ورود به قلمروهای بومیان کانادا، شرکت در مراسم‌ها یا عکس گرفتن از آن‌ها، حتما اجازه بگیرید.

فرهنگ اهالی کبک

فرهنگ استان کبک نسبت به سایر استان‌های کانادا منحصر به فرد است. اهالی کبک برای لهجه‌های رنگارنگ فرانسوی، سنت‌های آشپزی محلی و استقبال گرمی که از بازدیدکنندگان می‌کنند، شناخته‌شده‌اند.

اگر می‌خواهید برای سفر یا زندگی به کبک بروید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • اهالی کبک را با فرانسویان مقایسه نکنید.
  • فرهنگ‌ و سیاست‌های متفاوت کبکی را زیر سوال نبرید. اکثر مردم کبک، خودشان را بخشی از کانادا می‌دانند.
  • با اینکه بیشتر کبکی‌ها دوزبانه هستند، به یاد داشته باشید که همه آن به زبان انگلیسی مسلط نیستند، پس بهتر است در این مورد ابتدا از آن‌ها مودبانه سوال بپرسید.

رفتارهایی که در کانادا بی‌ادبانه محسوب می‌شوند

  • نادیده گرفتن صف انتظار
  • آرنج روی میز هنگام غذا خوردن
  • در نیاوردن کفش زمان ورود به خانه
  • اشاره کردن یا خیره شدن به غریبه‌ها
  • در نظر نگرفتن انعام برای سرویس‌دهندها
  • غذا خوردن با دهان باز یا صحبت با دهان پر
  • خمیازه‌ و عطسه‌ای که با دست پوشانده نشود
  • تاخیر زیاد یا خیلی زودتر از موعد رسیدن سر قرار
  • استفاده از کلمات ناپسند جلوی کودکان و غریبه‌ها
  • صحبت با تلفن با صدای بلند در وسایل حمل‌ونقل عمومی
  • به صدا در آمدن زنگ گوشی در موقعیت‌هایی مثل کلاس، جلسات کاری یا تئاتر

مناسبت‌ها و جشن‌های فرهنگی کانادا

مناسبت‌های فرهنگی کانادا

موارد زیر برخی از برجسته‌ترین مناسبت‌های فرهنگی و تعطیلات رسمی کانادا هستند که مورد توجه اکثر کانادایی‌ها قرار دارند:

روز اول ژانویه، به معنای شروعی تازه برای مردم کانادا است که در سراسر کشور با آداب و رسوم محلی متفاوتی جشن گرفته می‌شود. هر فرد کانادایی، طبق رسم، اهدافی را برای سال پیش رو تعیین می‌کند که در تاکید فرهنگ کانادایی بر خوش‌بینی و توسعه فردی ریشه دارد.

روز ۲۵ دسامبر که روزی مقدس برای مسیحیان است و آغاز تعطیلات کریسمس در کانادا در نظر گرفته می‌شود. روز باکسینگ دی نیز فردای کریسمس است و در بسیاری از استان‌های کانادا تعطیل می‌باشد.

 کانادایی‌ها هر ساله ۱ جولای – روز استقلال کانادا – را به عنوان نمادی از وحدت ملی و غرور و هویت کانادایی جشن می‌گیرند. در روز Canada Day، جامعه موزاییکی و میراث فرهنگی متنوع این کشور به نمایش گذاشته می‌شوند.

مناسبتی منحصر به کشور کاناداست که برای گرامیداشت ملکه ویکتوریا و آغاز غیر رسمی فصل تابستان جشن گرفته می‌شود. در فرهنگ کانادایی، روز ویکتوریا فرصتی برای تقویت پیوندهای خانوادگی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

در فرهنگ مردم کانادا، خانوده‌ها در روز شکرگزاری دور هم جمع می‌شوند و با به اشتراک گذاشتن وعده غذایی سنتی، بوقلمون، برای برکات سال گذشته و موهبت‌هایی که به واسطه زندگی در کشور کانادا از آن‌ها بهره‌مند هستند، قدردانی می‌کنند.

روز یادبود که برای بزرگداشت فداکاری‌های سربازان در جنگ جهانی اول در فرهنگ کانادایی مورد توجه است، مناسبتی برای یادآوری جمعی است. برخی از مردم کانادا سمبل روز یادبود، یعنی گل شقایق قرمز، را به لباس خود وصل می‌کنند.

روزی برای تکریم دستاوردهای نیروی کار در کانادا است. در این روز، نقش کارکنان کانادایی در ساختن اقتصاد و فرهنگ کاری جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مناسبتی برای جشن گرفتن فرهنگ بومیان کانادایی در سطح وسیع است که با فرصت‌های آموزشی در مورد تاریخ، مسائل و دستاوردهای این گروه از کاناداییان همراه است.

جشنواره‌‌های فرهنگی کانادا

علاوه بر مناسبت‌هایی که در تقویم کانادایی ثبت شده‌اند، مردم این کشور در طول سال جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کنند که برخاسته از فرهنگ متنوع کانادایی هستند. از جمله مهم‌ترین جشنواره‌های فرهنگی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مناسبتی برای جشن گرفتن فصل زمستان و ورزش‌های زمستانی است که به علت آب‌وهوای کانادا عمیقا در فرهنگ این کشور ریشه دوانده است. فستیوال‌ زمستانی کانادا با فعالیت‌های فرهنگی گوناگون مانند اجرای موسیقی و به اشتراک گذاشتن غذاهای سنتی همراه است.

فستیوالی ۱۰ روزه در کلگری استان آلبرتا است که در فرهنگ کانادایی «بزرگ‌ترین نمایش در فضای باز» لقب گرفته است. اولین Stampede زمانی برگزار شد که مهاجران و مردم بومی گرد هم آمدند تا دانش خود را با هم به اشتراک بگذارند. امروزه این مناسبت فرهنگی به جشنی برای میراث غربی تبدیل شده است.

این فستیوال در تورنتو به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فستیوال‌های فیلم در دنیا، پلتفرمی امن برای ابراز وجودِ طیف وسیعی از دیدگاه‌ها، ایجاد می‌کند و هم در کانادا و هم در سطح جهانی از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار است.

جشن نور که هر ساله در ونکوور بریتیش کلمبیا برگزار می‌شود، طولانی‌ترین مسابقه آتش‌بازی در جهان است. کانادا به عنوان میزبان این فستیوال بین‌المللی، فرصت تقویت دوستی‌ها و تبادلات فرهنگی میان کشورهای شرکت‌کننده را فراهم می‌کند.

این فستیوال بین‌المللی که در مونترال کبک برگزار شده و از استندآپ کمدین‌های سراسر دنیا برای اجرا دعوت می‌کند، از نظر فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بستر مناسبی را برای درک سنت‌ها و سبک‌های مختلف هنر کمدی فراهم می‌کند.

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین جشنواره چندفرهنگی جهان است که در وینیپگ استان مانیتوبا برگزار می‌شود. غرفه‌های این فستیوال، نماینده کشور یا گروه‌های فرهنگی متفاوتی هستند که جامعه کانادایی را تشکیل می‌دهند.

 این نمایشگاه که در تورنتوی استان انتاریو برگزار می‌شود، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. غرفه‌های مختلف CNE جنبه‌های گوناگون فرهنگ کانادایی را به تصویر می‌کشند.

تفاوت فرهنگی ایران و کانادا

در جدول زیر، عمده‌ترین تفاوت‌های فرهنگی ایران و کانادا برای شما دسته‌بندی شده‌اند:

زمینهفرهنگ ایرانفرهنگ کانادا
ساختار اجتماعیسلسله‌مراتبیبرابری‌طلبانه
تعامل رفتاری بین افرادجمع‌گرایانهفردگرایانه
آموزشاهمیت تحصیلات دانشگاهیارزشمندی دوره‌های فنی-حرفه ای و تحصیل در کالج‌های کانادا علاوه بر دانشگاه‌ها
غذا

سنتی، متاثر از فرهنگ خاورمیانه‌ای

(ساعت شام: ۹-۱۰)

متنوع، متاثر از فرهنگ مهاجران

(ساعت شام: ۶-۷)

پوششمحافظه‌کارانهالهام گرفته از فرهنگ غربی
جشن‌ها تعطیلاتنوروز، شب یلدا و …روز کانادا، کریسمس و …

شباهت‌های فرهنگ کانادا و ایران

فرهنگ کانادا در برخی موارد، بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به فرهنگ ما ایرانیان شباهت دارد. این مسئله به ایرانیانی که به مهاجرت به کانادا علاقه‌مند هستند، کمک می‌کند تا بتوانند سریع‌تر در این کشور جا بیفتند.

برجسته‌ترین شباهت‌های فرهنگی مردم کانادا و ایران، موارد زیر را در بر می‌گیرند:

  • تنوع فرهنگی: همزیستی مردمی با قومیت‌ها و زبان‌های مختلف
  • مهمان‌نوازی: مودب بودن و نگرش استقبال‌کننده نسبت به مهمان
  • عشق به طبیعت: مناظر طبیعی خیره‌کننده طبیعت کانادا مانند ایران فرصت‌های بسیاری برای طبیعت‌گردی در اختیار افراد می‌گذارد
  • آداب غذاخوردن: فرهنگ به اشتراک گذاشتن وعده‌های غذایی با خانواده و دوستان
  • ورزش: اهمیت فرهنگی ورزش‌های ملی و هواداری دوآتیشه از تیم‌های ورزشی
  • تاکید بر آموزش: اولویت دسترسی به آموزش باکیفیت در همه گروه‌های سنی
  • هنر و ادبیات: سنت‌های هنری غنی در ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر
  • مناسبت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی: جشن گرفتن میراث فرهنگی از طریق جشنواره‌ها، از عید نوروز در ایران تا مناسبت روز کانادا

چطور خودمان را با فرهنگ کانادا وفق بدهیم؟

انطباق‌پذیری با جامعه کانادایی‌ها

“انطباق با فرهنگ جدید، مانند فرهنگ زندگی در کانادا، می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند، اما در عین حال چالش‌برانگیز باشد. در اینجا، چند نکته برای کمک به شوک‌ فرهنگی ذکر شده است:

  • درباره فرهنگ کانادا اطلاعات کسب کنید: درک آداب و رسوم، سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی کانادا می‌تواند به شما کمک کند تا در محیط جدید خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • با مردم محلی ارتباط برقرار کنید: ایجاد روابط با کانادایی‌ها می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد فرهنگ کانادا ارائه کند و به ایجاد حس همرنگی با جماعت کمک‌کننده باشد.
  • انعطاف‌پذیر باشید: سعی کنید تفاوت‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید را بپذیرید و ذهن خود را باز نگه دارید. توجه داشته باشید که تفاوت‌های فرهنگی لزوما خوب یا بد نیستند و فقط متفاوت هستند.
  • کمک بگیرید: سیستم‌های حمایتی، مانند گروه‌های مهاجران یا سازمان‌های اجتماعی را پیدا کنید که می‌توانند به شما در سازگاری با فرهنگ جدید کمک کنند.
  • از خودتان مراقبت کنید: شوک فرهنگی می‌تواند از نظر احساسی و جسمی خسته‌کننده باشد و جزو سختی‌های مهاجرت به شمار می‌رود. مطمئن شوید که با استراحت کافی، خوب غذا خوردن و شرکت در فعالیت‌هایی که شما را خوشحال می‌کنند، از خودتان مراقبت می‌کنید.
  • زبان یاد بگیرید: اگر انگلیسی یا فرانسوی زبان اول شما نیست، مهارت‌های زبانی خود را بهبود ببخشید. یادگیری زبان، می‌تواند تا حد زیادی توانایی شما را برای ارتباط‌گیری با دیگران و درک فرهنگ کانادا افزایش دهد.

به یاد داشته باشید، طبیعی است که هنگام تطبیق با فرهنگ جدید احساس عجیب و غریبی داشته باشید، اما با صرف زمان و تلاش، می‌توانید جایگاه خود را پیدا کرده و در محیط جدیدتان پیشرفت کنید.”

به عضوی از جامعه کانادا تبدیل شوید

اگر تازه‌وارد هستید، از پذیرش فرهنگ کانادا و امتحان کردن چیزهای جدید نترسید. درک بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و باورهای مردم کانادا، می‌تواند انتقال شما به زندگی کانادایی را راحت‌تر کند. آیا تلاش کرده‌اید با فرهنگ کانادایی خود را تطبیق دهید؟ پذیرش کدام جنبه‌های فرهنگی کانادا برای شما آسان‌تر بود و کدام موارد برای شما شوک فرهنگی بوده است؟ در قسمت کامنت‌ها نگرش خود را نسبت به فرهنگ مردم کانادا با ما به اشتراک بگذارید. 

کارشناسان مجرب تیم کوچینگ ویزا موندیال، در جلسات مشاوره برای موکلین و دوره‌های آمادگی ذهنی- هیجانی، به دغدغه‌ها و پرسش‌های موکلین ویزا موندیال در مورد مهاجرت و انطباق با فرهنگ و جامعه کانادایی پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

در موقعیت‌های رسمی، معمولا از نام‌خانوادگی استفاده می‌شود، در حالی که در سایر موقعیت‌ها می‌توانید از اسم کوچک افراد استفاده کنید.

بله. مقدار انعام به رضایت شما از سرویسی که دریافت کردید بستگی دارد، اما محدوده معمول از ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

اکثر کانادایی‌ها از عبارات “Thank you” و “Merci” برای تشکر کردن استفاده می‌کنند. اگر فرد کانادایی حس کند که کوچک‌ترین ناراحتی را برای شما ایجاد کرده، به سرعت از کلمه “Sorry” برای برطرف کردن آن استفاده خواهد کرد.

در فرهنگ کانادا، بهتر است هدایا ساده و جمع‌و‌جور باشند. برای مهمانی‌ها، جعبه شکلات یا دسته‌گل کافی است. اگر در مناسبتی مثل تولد برای کسی لباس یا وسیله‌ای خریدید، رسید هدیه را فراموش نکنید تا فرد بتواند در صورت تمایل آن را عوض کند.

واضح و مودبانه حرف بزنید و در موضوع مکالمات و نحوه ایستادن خود، به حریم شخصی کانادایی‌ها احترام بگذارید.

فرهنگ کانادا در محل کار ایجاب می‌کند که کارکنان رفتار رسمی و حرفه‌ای داشته باشند. مکالمه‌های مودبانه و کوتاه برای ارتباط گرفتن با همکاران مرسوم هستند.

در فرهنگ مردم کانادا به وقت‌شناسی اهمیت زیادی داده می‌شود. بنابراین، بهتر است برای قرارهای ملاقات خود با کانادایی‌ها سر وقت و یا حتی چند دقیقه زودتر حاضر شوید.

  • دین
  • درآمد
  • سیاست
  • مسائل شخصی

مودبانه و محترمانه. در موقعیت‌های اجتماعی، تجاوز به حریم شخصی، اظهار نظرهای تحقیرآمیز یا بی‌ادبی به دیگران غیر قابل قبول هستند. استفاده از صدای بلند در مکان‌های عمومی، غیرعادی و دور از انتظار است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها