Search
Close this search box.

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا؛ آیا ارزشش را دارد؟‌

معایب پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا چند مزیت انگشت‌شمار و ده‌ها عیب و ایراد مختلف دارد. محافظت از پناهجویان، تسهیلات رفاهی و دسترسی به فرصت‌های شغلی و آموزشی از مزایای پناهندگی در کانادا هستند؛ اما نباید از معایب بزرگی مانند طولانی‌ و پیچیده بودن روند درخواست، چالش‌هایی که در وطن فرد ایجاد می‌شوند و خطرات پناهندگی چشم‌پوشی کرد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب پناهندگی در کانادا می‌پردازیم.

درخواست پناهندگی در کانادا یک تصمیم دشوار و پیچیده است که می‌تواند شرایط زندگی افراد را تغییر دهد؛ بنابراین درک معایب و مزایای پناهندگی در کانادا برای افرادی که این مسیر را در نظر می‌گیرند، اهمیت بسیاری دارد.

هدف این مقاله ارائه یک دورنمای کلی از نقاط تاریک و روشن پناهندگی در کشور کاناداست تا شما آگاهانه برای آینده خود تصمیم بگیرید.

ویزا موندیال هیچ‌گونه خدماتی در رابطه با درخواست پناهندگی کانادا ارائه نمی‌‌کند. راه های مهاجرت به کانادا بسیار گسترده و متنوع‌اند. ما به‌هیچ‌وجه اقدام از طریق پناهندگی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

از نظر ما روش‌های بهتر و کم‌خطر‌تری نیز برای مهاجرت به کانادا وجود دارند که آن‌ها را هم در این مقاله معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا در یک نگاه

مزایا

معایب

مزایای پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا فقط برای افرادی که واقعا در کشور خود در خطر جدی هستند، مزیت دارد. اینجا چند مورد از مزایای پناهندگی کانادا را بررسی می‌کنیم:‌

ایمنی و محافظت در برابر خطرات

کانادا به ایجاد یک پناهگاه امن برای افرادی که با نقض حقوق بشر مواجه شده‌اند، شهرت دارند. پناهندگان پس از ورود به این کشور از امنیت برخوردار می‌شوند. دولت کانادا از پناهجویان در برابر خطراتی که در کشور خودشان آن‌ها را تهدید می‌کند، به‌خوبی محافظت خواهد کرد.

کانادا برای پناهجویان یک چارچوب قانونی روشن و منصفانه دارد. قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگی (IRPA) یک روند جامع و عادلانه را برای ارزیابی درخواست‌های پناهندگی ترسیم کرده است؛ بنابراین، پناهجویان از بررسی کامل و بی‌طرفانه پرونده خود اطمینان خواهند داشت.

پناهندگان در کانادا تحت برنامه «Interim Federal Health Program» به بیمه درمانی دسترسی خواهند داشت و می‌توانند برخی از خدمات بهداشتی را رایگان دریافت کنند. پناهجویان تا قبل از زمان بررسی پرونده اجازه کار یا تحصیل در کانادا ندارند؛ اما افرادی که درخواست پناهندگی داده‌‌اند ولی هنوز دادگاه آن‌ها برگزار نشده است،‌ می‌توانند برای دریافت استادی پرمیت یا ورک پرمیت اقدام کنند.

البته فرزندانِ زیر ۱۸ سال پناهجویان می‌توانند از همان روز اول درخواست، در مدارس کانادا شروع به تحصیل کنند. همچنین، بسیاری از پناهجویان می‌توانند از همان روز درخواست پناهندگی در کانادا برای دریافت کمک‌هزینه زندگی یا تهیه مسکن اقدام کنند.

افرادی که درخواست پناهندگی آن‌ها توسط دولت کانادا تایید شود،‌ می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

معایب پناهندگی در کانادا

با اینکه پناهندگی در کشور کانادا نسبت به کشورهای اروپایی مزایای بیشتری دارد، اما معایب پناهندگی کانادا بسیار بیشتر از مزایای آن هستند. برخی از مهم‌ترین معایب پناهندگی در کانادا عبارت‌اند از:

یکی از بزرگ‌ترین معایب پناهندگی در کانادا، احتمال تاخیر در روند بررسی درخواست‌هاست. پیچیدگی پرونده‌ها و موانع اداری ممکن است باعث طولانی شدن روند بررسی و بلاتکلیف ماندن پناهجویان در کانادا شود.

دولت کانادا به‌طور کامل و دقیق پرونده متقاضیان پناهندگی در این کشور را بررسی می‌کند. اگر واقعا جان شما در کشور خودتان در خطر نباشد، احتمال ریجکتی پرونده و دیپورت شدن از کانادا وجود دارد.

متاسفانه برخی از افراد بر‌خلاف واقعیت و با پرونده‌سازی برای پناهندگی کانادا اقدام می‌کنند و ریجکت می‌شوند. احتمال اینکه این افراد پس از دیپورت شدن از کانادا و بازگشت به ایران با چالش‌هایی جدی مواجه شوند، وجود دارد. این دست از پناهجویان باید پاسخ‌گوی اظهارات خود در کشور کانادا باشند.

افرادی که موفق به اخذ پناهندگی در کانادا یا سایر کشورها می‌شوند، معمولا حق بازگشت به کشور خود را ندارند. اگر قبل از گرفتن پاسپورت کانادایی، به هر دلیل پناهجو به کشور خود بازگردد،‌ احتمال دارد که حق پناهندگی وی لغو شود؛ چرا که دولت کانادا می‌فهمد که در واقعیت، جان پناهنده در کشور خودش در خطر نیست.

حتی بعد از گرفتن گذرنامه کانادایی هم سفر به وطن با ریسک بالایی همراه است و ممکن است باعث دیپورت شدن پناهنده شود.

پیدا کردن خانه با قیمت مناسب خصوصا در شهرهای بزرگ کانادا برای اسکان پناهندگان دشوار است. این موضوع می‌تواند چالش‌های مالی متعددی برای پناهجویان در پی داشته باشد.

پناهجویان معمولا به‌دلیل تحمل بلاتکلیفی‌ و انتظارهای طولانی،‌ سطوح بالایی از استرس و فشار روانی را تحمل می‌کنند. فشار ناشی از اینکه آیا پرونده آن‌ها قبول یا ریجکت می‌شود، ممکن است بر سلامت روان آن‌ها تاثیرات منفی بگذارد.

پناهجویان اغلب در بدو ورود به کانادا با چالش‌های مربوط به سازگاری فرهنگی و چالش زبان مواجه می‌شوند. بلد نبودن زبان و شوک فرهنگی ممکن است باعث ایجاد احساس انزوا در پناهجویان شود.

پناهجویان در کانادا در مدت زمان انتظار برای رسیدگی به پرونده خود حق کار در این کشور را ندارند؛ این موضوع می‌تواند چالش‌های مالی جدی برای آن‌ها ایجاد کند. البته این امکان برای پناهجویان فراهم شده است که برای دریافت ورک پرمیت یا استادی پرمیت به اداره مهاجرت کانادا درخواست دهند و بعد در این کشور کار کنند.

همچنین، دور زدن راه راه‌های دیگر برای مهاجرت معمولا باعث می‌شود که افراد در کانادا تحصیل نکنند؛ بنابراین فرصت‌های شغلی محدودتری خواهند داشت و متاسفانه پناهندگان مسیر شغلی قدرتمندی را دنبال نخواهند کرد.

حتی اگر کسی بتواند از طریق پناهندگی اقامت دائم کانادا را دریافت کند، در آینده احتمال ریجکت شدن ویزای اعضای خانواده این فرد وجود دارد. چرا که خودِ متقاضی از طریق پناهندگی اقدام کرده و ممکن است آفیسر مهاجرتی تصور کند که اعضای خانواده وی نیز قصد پناهندگی در کانادا را دارند.

معمولا پناهجویان تمایل ندارند در جمع خانواده، دوستان یا محیط‌های اجتماعی بیان کنند که پناهنده شده‌اند؛ این ممکن است باعث شود که فرد در اوایل اعتماد‌به‌نفس خود را از دست دهد و فشارهای اجتماعی زیادی را تحمل کند.

افرادی که برای پناهندگی با ویزای توریستی کانادا یا حتی با ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند، باید در کانادا برای خود وکیل بگیرند. هزینه وکیل پناهندگی در این کشور بسیار بالاست؛ در‌کل این کار هزینه‌های بالایی را برای متقاضی همراه خواهد داشت.

معمولا پاسپورت افراد تا زمان دادگاه و تعیین و تکلیف از آن‌ها گرفته می‌شود. البته پس از برگزاری دادگاه و اعلام نتیجه، گذرنامه فرد به وی بازگردانده خواهد شد؛ ولی او حداقل تا زمان گرفتن پاسپورت کانادایی حق بازگشت به ایران را نخواهد داشت.

متاسفانه وقتی آمار پناهندگان یک کشور بالا می‌رود،‌ آمار ریجکتی افرادی که قصد دارند از روش‌های دیگر به کانادا مهاجرت کنند نیز بالا خواهد رفت. در‌‌واقع، افرادی که با پرونده‌سازی از قانون پناهندگی کانادا سوء‌استفاده می‌کنند، شانس بقیه افراد را برای مهاجرت از راه‌های جایگزین به این کشور کاهش می‌دهند.

تجربه پناهندگی کانادا؛‌ تجربه تلخ یک پناهجوی ایرانی!

مدتی پیش یکی از افرادی که از طریق مشاوران نا‌معتبر، پناهندگی کانادا و حتی اقامت دائم خود را دریافت کرده بود،‌ برای گرفتن مشاوره و کمک نزد کارشناسان ویزا موندیال آمد. مطالعه تجربه تلخ این پناهنده ایرانی خالی از لطف نیست:

«مدتی قبل توانستم از طریق پرونده‌سازی و با کمک یک مشاور مهاجرتی نا‌معتبر، پناهندگی کانادا را دریافت کنم. مشاور من گفته بود که می‌توانم پس از دریافت پناهندگی با کمی زرنگی به ایران سفر کنم! پس از دریافت پناهندگی توانستم تراول داکیومنت – Travel Document بگیرم؛ مدرکی که با آن می‌توان به برخی از کشورهای دنیا سفر کرد.

آن وکیل به من گفت که بدون اینکه کسی بفهمد، برای تمدید گذرنامه ایرانی خود اقدام کنم. من هم این کار را کردم و پاسپورت ایرانی خودم را گرفتم. این شخص به من گفت که با تراول داکیومنت کانادایی به ترکیه سفر کنم؛ اما در فرودگاه ترکیه از افسر فرودگاه بخواهم که مهر ورود را هم روی مدرک کانادایی بزند و هم روی گذرنامه ایرانی!

سپس با پاس ایرانی به ایران سفر کنم؛‌ به ترکیه برگردم و مجددا با مدرک کانادایی به کانادا باز گردم. من با صرف هزینه گزاف به ترکیه سفر کردم؛ اما در همان بدو ورود آفیسر فرودگاه گفت که مهر ورود را فقط می‌تواند روی یکی از مدارک بزند. متاسفانه دست از پا درازتر به کانادا بازگشتم.

در فرودگاه آفیسر از ما پرسید که کجا بودید؛ ما هم گفتیم برای تفریح ۴ روز به ترکیه سفر کردیم. آفیسر گفت با ۶ چمدان بزرگ از کانادا فقط برای ۴ روز به ترکیه سفر کرده‌اید؟! او به ما شک کرد و همه چمدان‌های ما را گشت و توانست گذرنامه‌های ایرانی ما را نیز پیدا کند.

دولت کانادا هم‌اکنون قصد اخراج ما از کانادا را دارد و ما نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.»

شهروندان کانادا درباره معایب پناهندگی کانادا چه می‌گویند؟

«اگر به‌دنبال پناهندگی هستید و توسط دولت کانادا به‌عنوان پناهنده به رسمیت شناخته شوید، از مزیت محافظت و حمایت برخوردار می‌شوید. اما اگر توسط دولت به رسمیت شناخته نشوید، اخراج خواهید شد و بسیار بعید است که بعدا بتوانید به‌طور قانونی به کانادا باز گردید.»

«اگر واقعا دارید این سوال را می‌پرسید، یعنی واقعا به پناهندگی نیازی ندارید. پناهجویان هیچ زمانی برای نگرانی درباره چنین چیزهایی ندارند. آن‌ها به حمایت نیاز دارند و همین حالا نیز آن را می‌خواهند؛ تا جایی که دل به رحمت و حمایت کشور دیگری می‌بندند.
پناهندگی راهی برای دور زدن سیستم مهاجرتی کانادا نیست. این راه فقط برای افرادی است که در خطری واقعی و قریب‌الوقوع هستند.»

نظر یکی از شهروندان کانادا درباره معایب پناهندگی کانادا

«تاثیر‌گذار‌ترین ایراد و نتیجه این است که اگر ادعای شما رد شود، دیگر هرگز اجازه ورود به کانادا را نخواهید داشت.

اگر نتوانید به IRB ثابت کنید که به حمایت کانادا نیاز دارید، ادعای شما رد می‌شود و به‌ احتمال زیاد همه درخواست‌های ویزای آینده شما نیز رد خواهند شد. کانادا نمی‌خواهد به شما این فرصت را بدهد که به مرز ما بازگردید و ادعای دیگری را مطرح کنید.

آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند نیز به احتمال زیاد کلیه درخواست‌های ویزای شما را رد خواهند کرد. کانادا، آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند کلیه داده‌های مهاجرتی را به‌اشتراک می‌گذارند. کانادا همچنین با بسیاری از کشورهای اروپایی تفاهم‌نامه‌های درخواست داده‌های مهاجرتی دارد.

نظرات کاربران اینترنت درباره معایب درخواست پناهندگی در سفارت کانادا

قبل از درخواست پناهندگی مطمئن شوید که واقعا به حمایت نیاز دارید. اگر واقعا به حمایت نیاز ندارید و فقط به این دلیل درخواست پناهندگی می‌دهید که شرایط مهاجرت اقتصادی را ندارید، درخواست پناهندگی ممکن است به توانایی شما برای ورود به کشورهای غربی در آینده پایان دهد.»‌

«اینکه شاید ریجکت شوید.

درخواست بیش از ۸۰ درصد از پناهجویان رد می‌شود.

برای درخواست پناهندگی باید دلایل واقعی و قابل‌قبولی داشته باشید. این کار را انجام دهید؛ چرا که پناهندگی راهی برای دور زدن سیستم مهاجرت کانادا نیست.»

نظر فارغ‌التحصیل دانشگاه مک‌گیل درباره بزرگ‌ترین چالش پناهندگی در کشور کاناد

روش‌های مهاجرتی جایگزین پناهندگی در کانادا

با بررسی مزایا و معایب پناهندگی در کانادا به این نتیجه می‌رسیم که پناهندگی در این کشور ارزشش را ندارد. کانادا یکی از مهاجر‌پذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. هر ساله افراد متعددی با سطح سواد، میزان سرمایه و سوابق کاری و تحصیلی مختلف به این کشور مهاجرت می‌کنند.

چرا شما جزئی از این افراد نباشید؟! در ادامه برخی از روش‌های مهاجرتی جایگزین برای پناهندگی را معرفی می‌کنیم:

۱. مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

برای متقاضیانی که شرایط تحصیل در کانادا را دارند، امکان دریافت اقامت کانادا از طریق تحصیل وجود دارد. کانادا به‌عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا بستر مناسبی را برای دانشجویان بین‌الملللی فراهم کرده است. شما میتوانید در مقاطع دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در کانادا درس بخوانید یا بورس بگیرید.

هر سال دانشجویان متعددی برای تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف به کانادا مهاجرت می‌کنند. در‌صورت تمایل، می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا از مشاوران ویزا موندیال وقت مشاوره بگیرید.

۲. مهاجرت کاری از طریق دریافت جاب آفر

یکی از راه‌های جایگزین پناهندگی، مهاجرت از طریق دریافت جاب آفر کانادا در مشاغل فنی یا حتی کارگری است. شما می‌توانید با دریافت جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی برای دریافت ویزای کاری کانادا اقدام کنید. برای گرفتن پیشنهاد شغلی می‌توان در سایت‌های کاریابی بین‌المللی مانند لینکدین عضو شد و برای مشاغل مختلف اپلای کرد.

به‌طور‌کلی، داشتن مدرک زبان و مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا بسیار مفید خواهد بود.

۳. مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

برای گرفتن اقامت دائم کانادا می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری کانادا اقدام کنید. در این سیستم، متقاضیانِ دریافت PR کانادا بر‌اساس فاکتورهایی مانند سن، سطح زبان، تحصیلات،‌ سابقه کاری و مواردی دیگر امتیاز‌بندی می‌شوند. افرادی که امتیاز بالاتری داشته باشند،‌ دعوتنامه اقامت دائم را دریافت می‌کنند.

افرادی که سطح زبان بالا، سوابق کاری و تحصیلی مناسبی داشته باشند، می‌توانند از طریق اکسپرس اینتری برای دریافت مستقیم اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

۴. مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

یکی از روش‌های جایگزین پناهندگی در کانادا، مهاجرت از طریق ازدواج با یک فرد مقیم دائم یا شهروند کاناداست. بعد از رسمی شدن ازدواج، همسرتان می‌تواند از طریق ویزای ازدواج کانادا اسپانسرشیپی شما را بر‌عهده بگیرد و برایتان درخواست اقامت دائم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله «مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج» را بخوانید.

۵. مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزندان

شما می‌توانید برای فرزندان ۶ تا ۱۸ ساله خود از مدارس کانادا پذیرش تحصیلی بگیرید و بعد برای دریافت ویزای دانش آموزی کانادا اقدام کنید. سپس والدین نیز می‌توانند همراه فرزندشان برای اخذ ویزای توریستی کانادا اقدام کنند و پس از ورود به کانادا ویزای خود را به کاری یا تحصیلی تغییر دهند.

همچنین، والدینِ افراد PR و سیتیزن کانادا می‌توانند از طریق دریافت ویزای والدین کانادا به این کشور مهاجرت کنند.

۶. مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از راه‌های رسیدن به اقامت دائم کانادا، مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری در کانادا است. دولت‌های فدرال و استانی برنامه‌های متنوعی را برای مهاجرت سرمایه‌گذاران طراحی کرده‌اند که می‌توانید از طریق آن‌ها برای دریافت ویزای کار و بعد pr کانادا اقدام کنید.

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا؛ در‌نهایت کدام‌ بیشتر است؟‌

در این مقاله مزایا و معایب پناهندگی در کانادا را به‌طور کامل بررسی کردیم. همچنین با روش‌های جایگزین و مطمئن مهاجرت به کانادا نیز آشنا شدیم. بدون‌شک معایب پناهندگی کانادا از مزایای آن بیشتر هستند.

متاسفانه افرادی که برای پناهندگی با ویزای توریستی یا تحصیلی کانادا اقدام می‌کنند، نه‌تنها به احتمال زیاد ریجکت می‌شوند،‌ بلکه باعث بدنامی ایران شده و وجهه مهاجران ایرانی را در اداره مهاجرت کانادا خراب می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر به مهاجرت به کشور کانادا فکر می‌کنید،‌ با مشاوران ویزا موندیال ارتباط بگیرید. ما پس از بررسی کامل شرایط شما، بهترین مسیر مهاجرتی را پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین، در‌صورتی‌که درباره چالش‌های پناهندگی در کشور کانادا سوال یا تجربه‌ای دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را زیر همین مقاله در قالب کامنت با ما و سایر مخاطبان ویزا موندیال به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دولت کانادا درخواست شما را به‌دقت و با وسواس بررسی می‌کند. اگر درخواستتان پذیرفته شود، می‌توانید در کانادا بمانید و برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. اما اگر درخواست شما رد شود، از کانادا اخراج می‌شوید و باید به کشور خود باز گردید.

به احتمال زیاد خیر؛ چرا که بازگشت شما به وطنتان پس از گرفتن پناهندگی ممکن است باعث ارجاع مجدد پرونده شما به دادگاه پناهندگی در کانادا و اخراجتان از این کشور شود.

درخواست‌های پناهندگی کانادا توسط دولت فدرال بررسی می‌شوند؛ این یعنی مزایا و معایب پناهندگی در کانادا در استان‌های مختلف این کشور یکسان‌اند. این پرونده‌ها به‌صورت استانی بررسی نمی‌شوند.

زمان انتظار پیش‌بینی‌شده برای بررسی درخواست پناهندگی کانادا حدود ۲۴ ماه و برای درخواست‌های تجدید‌نظر حدود ۱۲ ماه است.

به‌هیچ‌وجه؛ با این کار نه‌تنها احتمال ریجکتی و ممنوعیت شما از ورود به کانادا وجود دارد،‌ بلکه وجهه ایران و مهاجران ایرانی را نیز نزد اداره مهاجرت کانادا خراب می‌کنید.

اگر پرونده شما در حال بررسی است، برای کار در این کشور باید برای دریافت ورک پرمیت اقدام کنید. پس از گرفتن اجازه کار می‌توانید تا زمان تشکیل دادگاه در این کشور کار کنید.

پناهندگان در کانادا تا زمان بررسی پرونده در امنیت کامل به‌سر می‌برند و از خطری که در کشورشان آن‌ها را تهدید می‌کند، در امان خواهند بود. اما در‌صورتی‌که درخواست آن‌ها رد شود، باید به کشور خود بازگردند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها