ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

پذیرش کاندیشنال چیست؟ آیا باعث رد شدن ویزای تحصیلی می‌شود؟

پذیرش کاندیشنال

بالاخره موفق شدید از دانشگاه دلخواهتان پذیرش بگیرید اما پذیرش کاندیشنال نصیبتان شده و نمی‌دانید یعنی چه؟ پذیرش مشروط تحصیلی کانادا (Conditional Admission یا Conditional Acceptance) به این معنی است که قبل از گرفتن پذیرش نهایی، باید شرط یا شروطی را برآورده کنید، مانند گذراندن دوره زبان یا گذراندن دوره پیش‌نیاز.

در این مقاله، فرق بین پذیرش کاندیشنال کانادا و پذیرش غیر کاندیشنال، دلایل صدور نامه پذیرش کاندیشنال و ریسک ویزا در هر کاندیشن تحصیلی را برایتان می‌گوییم. همچنین چند نمونه نامه پذیرش کاندیشنال کانادا را با هم می‌بینیم.

فهرست مطالب

فرق بین نامه پذیرش کاندیشنال و پذیرش غیر مشروط

نامه پذیرش مشروطنامه پذیرش غیر مشروط
زمانی صادر می‌شود که بعضی موارد در اپلیکیشن دانشجو، ناقص است.زمانی صادر می‌شود که اپلیکیشن از سوی دانشجو و فرایند آن از سمت دانشگاه، تکمیل شده باشد.
زمانی صادر می‌شود که مدارک دانشجو ناقص باشد.زمانی صادر می‌شود که مدارک، نقصی نداشته باشند.
اگر صادر شود، گاهی نیاز به گذراندن دوره پیش‌نیاز دارید تا بتوانید پذیرش نهایی بگیرید.اگر صادر شود، نیازی به گذراندن پیش‌نیاز ندارید.
احتمال دارد بر تصمیم آفیسر ویزا تأثیر بگذارد.مسیر عادی را بدون اثر منفی در فرایند تصمیم‌گیری آفیسر طی می‌کند.

دلایل مختلف صدور نامه پذیرش کاندیشنال و ریسک ویزای آن‌ها

نقص در مدارک دارید یا باید مدارک مهر و موم شده ارسال کنید

بعضی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا از شما می‌خواهند بعضی مدارک را با مهر و موم رسمی، از سوی مدرسه یا دانشگاه‌ ارسال کنید و آن را جزو کاندیشن‌ها در نظر میگیرند؛ بعضی‌‌ها هم چنین چیزی را کاندیشن نمی‌دانند.

البته باید این کاندیشن را نسبت به کاندیشن‌های دیگر در پذیرش‌های مشروط، زودتر رفع کنید؛ به این خاطر که دانشگاه مطمئن شود همه دانشجوها قبل از شروع سال تحصیلی، واجد شرایط ثبت‌نام هستند.

باید شروط آکادمیک را برآورده کنید

اگر معدل‌تان پایین است یا در یکی از دروس، نمره پایینی گرفته‌اید؛ دانشگاه به شما پذیرش کاندیشنال می‌دهد و باید دوره پیش‌نیاز (بریج یا فاندیشن) بگذرانید تا سطح آکادمیک شما تقویت شود و بتوانید پذیرش غیر مشروط بگیرید. 

دانش‌آموزهایی که هنوز کلاس دوازدهم را تمام نکرده‌اند هم ممکن است پذیرش مشروط بگیرند، به‌شرطی که بتوانند معدل تعیین شده توسط دانشگاه را کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

علی دانش‌آموز کلاس دوازدهم است و هنوز امتحانات نهایی‌اش را نداده.
او از دانشگاه کاپیلانو برای تحصیل لیسانس در کانادا، پذیرش مشروط گرفته‌ است. دانشگاه تعیین کرده که او باید در نمره‌های درس کلاس دوازدهم، درصد مشخصی کسب کند تا نامه پذیرش غیر مشروط بگیرد.
اگر علی نتواند به درصد تعیین‌شده برسد، پذیرش او لغو می‌شود.

مینا با معدل ۱۲، برای مقطع کارشناسی اقدام کرده است.
او از کالج جورج براون پذیرش کاندیشنال کانادا گرفته و در نامه پذیرش، درس ریاضی به‌‌عنوان کاندیشن تعیین شده است.
مینا در این حالت باید درس پیش‌نیاز را با موفقیت بگذراند تا پذیرش غیر مشروط بگیرد و واجد شرایط ثبت‌نام شود.

مهارت زبانتان کم است

به چند دلیل ممکن است نامه پذیرش با کاندیشن زبان برای شما صادر شود:

۱. مدرک زبان ارائه داده‌اید اما نمره کل یا یکی از مهارت‌های شما به حد استاندارد مورد نظر دانشگاه نرسیده است.
۲. مدرک زبان ارائه نداده‌اید.

وقتی پذیرش با کاندیشن زبان می‌گیرید، چند حالت پیش می‌آید:

  • اگر دانشگاه یا کالج، خودش دوره زبان برگزار می‌کند، می‌توانید در آن دوره‌ها (ESL یا FSL) شرکت کنید.
  • اگر دانشگاه یا کالج‌تان با موسسه‌ای دیگر برای برگزاری دوره زبان همکاری دارد، می‌توانید در آن موسسه دوره کاندیشن زبانتان را بگذرانید.
  • ممکن است دانشگاه یا کالج، فقط تاریخی را مشخص کند که تا آن زمان، نمره زبان را ارائه کنید و پذیرش‌ غیر مشروط بگیرید. در این حالت باید خودتان زبانتان را تقویت کرده و مدرک زبان بگیرید.
دوره‌های ESL و FSL چه هستند؟

دوره ESL یا انگلیسی به‌عنوان زبان دوم (English as a Second Language) و FSL یا فرانسوی به‌عنوان زبان دوم، دوره‌هایی برای یادگیری زبان برای افراد غیر بومی هستند. اغلب این دوره‌ها، تعداد افراد کمی را برای هر کلاس می‌پذیرند تا استاد بتواند روی هر زبان‌آموز، تمرکز بیشتری داشته باشد.

خبر خوب! می‌توانید کاندیشن زبان را حذف کنید

کاندیشن زبان قابل حذف شدن است. یعنی می‌توانید با آوردن نمره زبان، شرط گذراندن دوره زبان را حذف کنید.

با این کار از لحاظ مالی هم پس‌انداز می‌کنید؛ چون شهریه‌ای که باید برای کاندیشن دوره زبان بپردازید، حذف می‌شود. البته شرکت در دوره‌های بریج، اجباری هستند و نمی‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

بدون مدرک زبان هم می‌توانم ویزای کانادا بگیرم؟

بدون مدرک زبان هم می‌توانید فرایند اپلای کانادا و ویزا گرفتن را شروع کنید. در این حالت، پذیرش مشروط می‌گیرید و طی فرآیندی که معمولاً چند ماه طول می‌کشد، فرصت دارید زبان بخوانید و مدرک بگیرید تا پذیرش‌تان غیر مشروط شود.

نمره زبان لازم برای هر مقطع تحصیلی و امکان گرفتن پذیرش کاندیشنال
دوره تحصیلیآیلتستافلPTEگرفتن پذیرش کاندیشنال
کالجحداقل ۶ تا ۶.۵حداقل ۷۵ تا ۹۰حداقل ۵۳ تا ۵۷امکان‌پذیر است
کارشناسیحداقل ۶.۵حداقل بین ۷۵ تا ۸۹حداقل ۶۰امکان‌پذیر است
کارشناسی‌ارشد مهندسیحداقل ۶.۵حداقل ۸۶حداقل ۵۷ تا ۶۰امکان‌پذیر اما با شانس پایین
کارشناسی‌ارشد علوم تجربیحداقل ۶.۵حدال ۷۹ تا ۹۲حداقل ۵۸ تا ۶۵معمولاً امکان‌پذیر نیست
کارشناسی‌ارشد علوم انسانیحداقل ۶.۵ تا ۷حداقل ۸۶ تا ۹۵حداقل ۶۰ تا ۶۵معمولاً امکان‌پذیر نیست
کارشناسی‌ارشد مدیریت و MBAحداقل ۶.۵ تا ۷حداقل ۹۵ تا ۱۰۰حداقل ۶۰ تا ۶۵امکان‌پذیر است
دکتریحداقل ۶.۵ تا ۷حداقل ۸۵ تا ۱۰۰حداقل ۶۰ تا ۶۵امکان‌پذیر نیست
نکاتی درمورد پذیرش کاندیشنال بدون مدرک زبان
  • دانشگاه‌های کمتری بدون مدرک زبان پذیرش مشروط برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا می‌دهند. البته رشته‌ هم اهمیت زیادی دارد. اگر برای رشته‌هایی مثل علوم یا مهندسی اپلای می‌کنید، شانس زیادی برای گرفتن پذیرش بدون مدرک زبان ندارید. اما برای رشته‌هایی مانند مدیریت یا کسب و کار، شانس‌تان بیشتر است.
  • برای تحصیل دکتری در کانادا امکان گرفتن پذیرش بدون مدرک زبان وجود ندارد، حتی اگر استاد راهنما به شما فاند بدهد، دپارتمانی که مسئول صدور ادمیشن‌هاست معمولاً شما را رد می‌کند چون مدرک زبان لازم است.

کدام دانشگاه‌ها و کالج‌ها پذیرش کاندیشنال می‌دهند؟

مقطع کارشناسی

دانشگاه یورک
دانشگاه رایرسون
دانشگاه لیک‌هد
دانشگاه ویندزور
دانشگاه کارلتون
دانشگاه یورک ویل
دانشگاه اتاوا
دانشگاه انتاریو تک
دانشگاه وسترن
دانشگاه کلگری
دانشگاه آلبرتا
دانشگاه سایمون فریزر
دانشگاه کانادا وست
دانشگاه ترینیتی وسترن
دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن
دانشگاه کاپیلانو
دانشگاه کنکوردیا
دانشگاه رویال رودز
دانشگاه ونکوور آیلند
دانشگاه رجاینا
دانشگاه مموریال
دانشگاه براک
دانشگاه ویکتوریا
دانشگاه دالهاوزی
دانشگاه وینیپگ

دانشگاه یورک
دانشگاه ونکوور آیلند
دانشگاه تامپسون ریورز
دانشگاه کنکوردیا
دانشگاه ترنت
دانشگاه رایرسون

دانشگاه لیک‌هد
دانشگاه ویندزور
دانشگاه ونکوور آیلند
دانشگاه کنکوردیا
دانشگاه ترینیتی وسترن
دانشگاه رجاینا
دانشگاه فرلی دیکنسون
دانشگاه کانادا وست
دانشگاه رویال رودز
دانشگاه آی بی یو

پس از گرفتن نامه پذیرش کاندیشنال چه کنم؟

نگاه اداره مهاجرت به پذیرش‌های کاندیشنال

آیا پذیرش کاندیشنال ریسک ویزا دارد؟

قانونی وجود ندارد که پذیرش کاندیشنال باعث ریجکتی ویزا شود اما ممکن است آفیسر این موضوع را در نظر بگیرد؛ پس بهتر است سعی کنید پذیرش غیر مشروط بگیرید یا تا حد ممکن، کاندیشن را رفع کنید.

اگر پذیرش مشروط دارید، باید آفیسر را قانع کنید که چرا حاضرید دوره‌ای با پذیرش مشروط بگذرانید، چرا می‌خواهید به‌خاطر کاندیشن تعیین‌شده، هزینه بیشتری بپردازید و زمان اضافه‌ای را هم صرف کاندیشن دوره بکنید. باید بتوانید برای تمام این موارد، دلایل منطقی بیاورید.

سوالات متداول

دوره‌های کاندیشنال با توجه به ماهیتشان از ‍۱ ماه تا ۱ سال و نیم طول می‌کشند. دوره‌های کاندیشنالی مانند زبان را اگر خودتان بتوانید زودتر بخوانید و شرط را حذف کنید، از لحاظ زمان و هزینه، بسیار صرفه‌جویی می‌کنید.

تا زمانی که شرط موجود در نامه پذیرش مشروط کانادا را برطرف نکرده‌اید و پذیرش‌ شما غیر مشروط نشده است، هم خودتان و هم همراه‌ شما که ورک پرمیت گرفته، اجازه ندارید در کانادا کار کنید.

البته اگر پیش‌نیازتان جزو واحدهای درسی محسوب نشود، اجازه کار ندارید و اگر جزو واحدهای Credit باشد، می‌توانید کار کنید. مثلاً دانشگاه ترینیتی وسترن واحدهای بریج را جزو واحدهای کردیت حساب می‌کند یعنی واحد درسی در نظر گرفته می‌شوند و هم‌زمان اجازه کار کردن دارید.

مثل درسی که افتاده باشید، دوباره باید دوره کاندیشنال را بگذرانید و استادی پرمیت‌ را متناسب با شرایط‌ خودتان تمدید کنید. 

بله. اگر در نامه پذیرش مشروط کانادا، تمام مراحلی که باید بعد از ثبت‌نام طی کنید مشخص شده باشد، درخواست ویزای شما بدون هیچ تاخیری، رسیدگی می‌شود. اما اگر شرایط تعیین شده باید قبل از رفتن از کشورتان رفع شوند، ممکن است روند بررسی اپلیکیشن ویزا طول بکشد.

اگر از دانشگاه پذیرش مشروط گرفته باشید، باید ابتدا پذیرش را قبول کنید و بعد، فرایند اپلیکیشن را ادامه بدهید.

پذیرش مشروط یا پذیرش کاندیشنال یعنی باید دوره‌های پیش‌نیاز را بگذرانید تا بتوانید وارد دوره اصلی شوید. مثلاً دوره زبان انگلیسی یا دوره زبان فرانسوی، دوره پیش‌نیاز ریاضی یا هر دوره مرتبط دیگری که برای رسیدن نمره شما به نمره مورد نظر دانشگاه، لازم است. 

آفر کاندیشنال یعنی دانشگاه تمایل به پذیرفتن شما در دوره دارد اما باید شرایط خاصی را برآورده کنید. اگر نتوانید کاندیشن را رفع کنید، نمی‌توانید در دوره تحصیل کنید. اما این آفر به معنی پذیرش نهایی نیست و تنها پذیرشی موقتی است. زمانی که بتوانید با موفقیت کاندیشن تعیین شده را انجام بدهید، آن موقع پذیرش شما به پذیرش غیر مشروط و نهایی تبدیل می‌شود. 

زمانی که تمام شرایط تعیین‌شده توسط دانشگاه را انجام داده و مدارک ضروری را تحویل بدهید، نامه پذیرش نهایی (نامه پذیرش غیر مشروط) را تحویل می‌گیرید. مثلاً اگر باید دوره زبان بگذرانید، با دادن آزمون و فرستادن نتیجه، پذیرش شما غیر مشروط می‌شود یا اگر باید دوره‌ پیش‌نیاز بریج بگذرانید و بتوانید با موفقیت نمره مورد نظر را بیاورید، به شما نامه پذیرش غیر مشروط می‌دهند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها