ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

مزایا و معایب زندگی در کانادا از نگاه مهاجران و کانادایی‌ها

مزایا و معایب زندگی در کانادا

گرچه کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در جهان است، اما کانادا هم مانند هر کشور دیگری خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد. از جمله مزایا و معایب زندگی در کانادا می‌توان به خدمات درمانی رایگان، اقتصاد رو به رشد و طبیعت بی‌نظیر به‌عنوان نکات مثبت و به زمستان‌های سخت و هزینه‌ زندگی بالا به‌عنوان نکات منفی اشاره کرد.

اما مزایا و معایب مهاجرت به کانادا به همین موارد خلاصه نمی‌شود. ما در این مقاله مزایا و معایب زندگی در کانادا از نگاه مهاجران و خود کانادایی‌ها را بررسی کردیم و نتیجه آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

فهرست مطالب

خلاصه‌ای از مزایا و معایب زندگی در کانادا

معایب زندگی در کانادا

مزایای زندگی در کانادا

مزایای زندگی در کانادا

بدون شک زندگی در کانادا مزایای زیادی دارد که هرساله مهاجران پرشماری را از هر گوشه جهان به خود جذب می‌کند. پیش از آنکه سراغ بررسی مزایای کانادا برویم، بیایید برخی از مزایای کانادا از زبان یک مهاجر آمریکایی را بخوانیم:

کاربر «فرانکلین وو» در پاسخ به این سوال که «زندگی در کانادا چه مزایایی دارد؟» گفته است:

مزایا و معایب زندگی در کانادا

«من تمام عمرم در آمریکا زندگی کرده‌ام و اخیراً به کانادا مهاجرت کرده‌ام. مزایایی که از زندگی در کانادا دریافتم شامل موارد زیر هستند:

  • دولتی کاربردی و مفید با فساد بسیار اندک
  • نظام سلامت عالی. در واقع، کیفیت خدمات درمانی کانادا همواره غافلگیرم می‌کند. چندباری تا حالا از سیستم درمانی استفاده کرده‌ام و هربار شگفت‌زده شده‌ام که چقدر موثر و کم‌هزینه است.
  • بستر عالی برای کسب و کارهای کوچک، استان بریتیش کلمبیا که حداقل اینطور بود. اتفاقاً من هم یکی از کسب و کارهایم را از آمریکا به کانادا منتقل کردم.
  • مردم فوق‌العاده. شوخی‌هایی که درباره خوش‌برخورد بودن کانادایی‌ها ساخته‌اند واقعی هستند.»

۱. خدمات درمانی رایگان

مزایای زندگی در کانادا - خدمات درمانی رایگان

«رونالد جی. براون» درباره سیستم درمان کانادا گفته است:

«آیا اصلاً سیستم درمان رایگان کانادا به‌درد می‌خورد؟

البته که «به‌درد می‌خورد». چرا به‌درد نخورد؟ کانادا در زمینه‌‌های مختلف پژوهش پزشکی در جهان پیشرو است. ما بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درجه یکی داریم. کادر درمان ما مجرب هستند و نهادهای استانی بر رعایت کیفیت درمان و اخلاقیات پزشکی نظارت دارند. هرکسی که به درمان نیاز داشته باشد، بدون نگرانی برای هزینه‌ها، بهترین رسیدگی ممکن را دریافت می‌کند. برخی احزاب راست‌گرا دوست دارند شکست سیستم درمانی کانادا را ببینند اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

سیستم درمانی کانادا جزو بهترین‌ سیستم‌های درمانی دنیا شناخته می‌شود. تمام کانادایی‌ها و مقیمان دائم آن از خدمات درمانی رایگان برخوردارند که یکی از بزرگترین مزایای زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

این یعنی اگر روزی مریض بشوید یا گذرتان به بیمارستان بیفتد، هیچ نگرانی‌ای از بابت صورت‌حساب‌های سنگین خدمات درمانی نخواهید داشت.

بد نیست بدانید که دو-سوم کانادایی‌ها از بیمه‌های درمانی خصوصی نیز استفاده می‌کنند که هزینه ۹۰٪ آن‌ها توسط اتحادیه‌ها و کارفرماها پرداخت می‌شود. این بیمه‌ها خدماتی که شامل بیمه درمان عمومی نمی‌شوند، از جمله هزینه داروها، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی را پوشش می‌دهند.

۲. بهره‌مندی از چهار فصل

مزایای زندگی در کانادا - چهار فصل بودن آب و هوای کانادا

کاربر «ران مولر» در جواب به این سوال که «آیا کانادا از هر چهار فصل برخوردار است؟» گفته است:

«بله. چاله‌های جاده، پشه، فوتبال و هاکی.

عموماً در سرتاسر کانادا می‌توانید هر چهار فصل را تجربه کنید، بعضی از آن‌ها ممکن است مانند فصل‌های گرم در مناطق قطبی بسیار کوتاه باشند. ولی عموماً فصل‌ها بسیار منحصر به فرد هستند. 

بهار در استان‌های مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا بسیار زیباست، مثل پاییز در نواحی مرکزی و شرقی کانادا و تابستان در دامنه کوه‌های راکی. زمستان هم همیشه زمستان است و ما به‌عنوان یک کانادایی‌، قدردان آن هستیم. درباره‌اش غر می‌زنیم اما دوستدارش هم هستیم.»

بسیاری از مردم فکر می‌کنند کانادا یک کشور همیشه‌-زمستان است، در صورتی که هر چهار فصل در بیشتر شهرهای کانادا قابل تجربه هستند.

اتفاقاً پاییز و بهار کانادا زیباترین منظره‌ها را با خود به‌همراه دارند و تابستانش هم میزبان فستیوال‌ها و رویدادهای فراوانی است که زنده بودن کشور را ملموس‌تر از همیشه می‌سازد.

بهار ونکوور
فصل بهار در ونکوور

۳. رشد اقتصادی

کاربر «ساموئل برنساسر» درباره وضعیت اقتصادی کنونی کانادا نوشته است:

«تقریباً نزدیک به بهترین سطح ممکنه. به همین خاطر جواب دادن به سوالاتی که درباره فقر در کانادا هستن خیلی برایم سخت است. به‌ این خاطر که در موارد بسیار متعددی، فقر در کانادا یک انتخاب است. مثل این که انتخاب بکنی مواد مخدر مصرف بکنی یا اعتیاد به الکل پیدا کنی یا در شهری زندگی بکنی که از پس هزینه‌هایش برنمی‌آیی. تنها استثنا در نظر من، افرادی هستند که از بیماری‌های روانی غیرقابل اجتناب، مثل اسکیزوفرنی رنج می‌برند.

تعداد فرصت‌های شغلی کانادا در هر زمینه آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم تمامشان را پر کنیم. با این حال، ما افرادی داریم که به‌سادگی تصمیم می‌گیرند که کار نکنند، چون از کارشان خوششان نمی‌آید.»

کانادا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که رشد سریعی هم دارد. رشد اقتصادی کانادا باعث شده است که موقعیت‌های شغلی فراوانی برای نیروی کار متخصص ایجاد بشود و نرخ بیکاری بسیار پایین بیاید. نرخ بیکاری کنونی کانادا تنها ۵.۲٪ است.

صنایع مسکن، تولید و معدن ستون‌های اقتصاد کانادا هستند. البته که فناوری، گردشگری، سینما و بازارهای مالی هم نقش مهمی در رشد اقتصادی کانادا دارند.

اقتصاد قوی و باثبات کانادا سالانه کسب و کارها و مهاجرهای بسیاری را به‌ خود جذب می‌کند. کانادا نهمین قدرت اقتصادی و جزو ۳۰ کشور ثروتمند جهان است.

زندگی در بستری که ثبات و رشد اقتصادی و موقعیت‌های شغلی بی‌شماری داشته باشد، قطعاً یکی از مهم‌ترین مزایای زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

۴. طبیعت بکر

مزایای زندگی در کانادا - طبیعت کانادا

کاربر «برنتون هاردینگ» در مقایسه طبیعت کانادا و استرالیا نوشته است:

«کدام کشور برای دوستداران طبیعت بهتر است، کانادا یا استرالیا؟ احتمالاً کانادا، به‌دلیل تنوع بالای طبیعتش.

جغرافیای کانادا شامل مناطق قطبی نوناووت، جنگ‌های بارانی ساحلی و کوهستان‌های بلند بریتیش کلمبیا، دشت‌های وسیع آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا، پستی و بلندی‌های شمال انتاریو، شهرهای بزرگ تورنتو و مونترال و فضاهای بندری استان‌های ماریتایم (نیوفاندلند، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا) می‌شود.

استرالیا هم دوست‌داشتنی است اما تنوع کانادا را ندارد.»

یکی از مزایای زندگی در کانادا، بهره‌مندی از زیبایی‌های طبیعی بی‌انتهای آن است. ضیافت کانادا برای چشم‌ها در تمام طول سال برقرار است؛ چه زمانی که خورشید در آسمان می‌درخشد، چه وقتی که ذرات برف تازه روی زمین می‌نشینند.

کانادا مزارع و باغ‌های نفسگیری دارد، توسط ۳ اقیانوس احاطه شده است و جنگل‌هایش همیشه تازگی دارند.

اگر دوست دارید جایی زندگی کنید که بتواند تا آخر عمر شما را با منظره‌هایش در بهت و حیرت فرو ببرد، باید بدانید هیچ جایی بهتر از کانادا پیدا نخواهید کرد.

بنف، آلبرتا

۵. کیفیت بالای زندگی

مزایای زندگی در کانادا - کیفیت زندگی بالا

کاربر «نِیت‌داگ 2304» درباره اینکه «چرا شاخص کیفیت زندگی کانادا بالاتر از آمریکا است؟» چنین پاسخ داده است:

«چون کانادا خیلی از کارها را بهتر از آمریکا انجام می‌دهد. کانادا خدمات درمانی رایگان دارد که منجر به سلامت عمومی بهتر و طول عمر بیشتر می‌شود، کانادا خدمات تأمین اجتماعی بهتری دارد، قوانین نظارت بر مالکیت اسلحه و سلامت غذای کانادا نیز سختگیرانه‌تر از آمریکا است.

کانادا در زمینه امکانات زندگی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

آمریکایی‌ها باید حواسشان باشد که همه‌ دنیا حول آن‌ها نمی‌چرخد. زندگی کانادایی‌ها از بسیاری از آمریکایی‌ها بهتر است.»

ترکیب اقتصاد عالی، حقوق بالا و طبیعت جذاب باعث شده‌اند که کیفیت زندگی در کانادا بسیار بالا برود و امید به زندگی در این کشور به ۸۲ سال برسد.

نرخ بیکاری و نرخ جرم و جنایت در کانادا بسیار پایین است، ۹۲٪ بزرگسالان کانادایی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند و میانگین درآمد سالانه خانوارهای کانادایی ۳۴,۰۰۰ دلار آمریکا است که از میانگین درآمد سالانه خانوارهای آمریکایی هم بیشتر است.

بنابراین تعجبی ندارد که افراد زیادی از هر گوشه جهان تصمیم می‌گیرند به کانادا مهاجرت و زندگی جدیدشان را آنجا آغاز کنند.

۶. زبان انگلیسی

مزایای زندگی در کانادا - کشوری انگلیسی زبان

کاربری در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان بدون دانستن زبان فرانسوی در کانادا زندگی کرد؟» نوشته است:

«فرانسوی فقط در استان کبک و برخی نواحی استان نیوبرانزویک لازمتان می‌شود. در باقی کانادا، دانستن زبان انگلیسی کافیست و مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.»

یکی از نگرانی‌هایی که افراد را از مهاجرت بازمی‌دارد، نیاز به یادگیری یک زبان جدید است. حتماً شنیده‌اید که زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی است، اما به‌جز استان کبک، زبان غالب تمامی استان‌های دیگر کانادا انگلیسی است.

به همین دلیل مهاجران بسیاری از سرتاسر جهان کانادا را یک مقصد مهاجرتی ایده‌آل برای دور ماندن از چالش‌های زبانی می‌دانند.

۷. مهاجر پذیری و تنوع فرهنگی

مزایای زندگی در کانادا - مهاجرپذیری و تنوع فرهنگی

کاربر «سنجای سَم» در پاسخ به اینکه « آیا کانادا واقعاً مهاجرپذیر است؟» می‌گوید:

«بله،

کانادا عموماً مهاجرپذیر است. کشور کانادا سابقه زیادی در استقبال از مهاجران دارد و یکی از بالاترین شاخص‌های مهاجرت در دنیا متعلق به کانادا است. کانادا برای مشارکت و خدمت مهاجران به جامعه‌ و اقتصادش قدردان است و سیاست‌های زیادی برای کمک به ادغام در جامعه آنها دارد.»

یکی از اصلی‌ترین مزایای زندگی در کانادا که باعث شده است مهاجران را از سرتاسر دنیا به سوی خود بکشاند این است که کانادا میزبان جامعه‌ای با تنوع فرهنگی بالا است که می‌توانید در آن افرادی از اقوام، ادیان و ملیت‌های گوناگون را مشاهده کنید که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

تنوع فرهنگی بالای کانادا زمینه‌ساز برگزاری فستیوال‌ها، رویدادها و جشن‌های بسیاری از فرهنگ‌های مختلف شده است.

این موارد کانادا را به کشور فوق‌العاده‌ای برای دوستی با مردم جهان و آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت تبدیل کرده است.

۸. امنیت بالا

مزایای زندگی در کانادا - امنیت بالا

نظر یکی از کاربران درباره امنیت کانادا چنین است:

«من هرگز در هیچ شهر کانادایی‌ای احساس ناامنی نکردم. پیش آمده که نسبت به گروه به‌خصوصی از مردم احساس ناامنی بکنم اما این اتفاق هرجایی ممکن است بیافتد. در مجموع کانادا نرخ جنایت بسیار پایینی دارد و من فکر می‌کنم بسیاری از مردم مشاهده فقر، بی‌خانمان‌ها یا مصرف مواد مخدر را با احساس ناامنی اشتباه می‌گیرند.

البته که اتفاقات بد در هرکجا ممکن است رخ بدهند. شما در هرکجا که باشید می‌توانید قربانی عمل مجرمانه شوید. اما کانادا در مجموع کشور بسیار امنی است.»

کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان با نرخ ارتکاب جرم بسیار پایین است. امن‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی در استان‌های انتاریو و کبک قرار دارند، برای نمونه می‌توان به شهر دورهام و یورک در انتاریو و کبک سیتی و شربروک در استان کبک اشاره کرد.

یکی از دلایل اصلی پایین بودن این آمار، ممنوعیت اسلحه است که توانسته از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری کند.

شاید برایتان جالب باشد که کانادا در طول تاریخش تنها یک بار، آن هم در جنگ جهانی دوم به کشور دیگری اعلان جنگ کرده است. همین موضوع یکی دیگر از جنبه‌های ثبات و امنیت است که بی‌شک جزو مزایای زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

۹. فرصت‌های شغلی بسیار

مزایای زندگی در کانادا - فرصت های شغلی در کانادا

کاربری درباره بازار کار کانادا چنین می‌گوید:

«من بنا به تجربه خودم پاسخ می‌دهم (کاملاً دقیق نیست) اینجا در مونترال و اطرافش پر از حوزه‌هایی است که با کمبود نیروی کار مواجه‌اند. من پرستارم و به‌دلیل کمبود نیرو، اضافه‌کار اجباری داریم. نامزدم هم مهندس است و در آن حوزه هم فرصت‌های شغلی زیادی هست. من افراد زیادی را می‌شناسم که بدون هیچ مدرکی در مشاغل خیلی خوبی مشغول به کارند، صرفاً چون کانادا نیروی کار کافی ندارد. من شنیده‌ام که تمام استان همین وضعیت را دارد.»

به‌دلیل کمبود نیروی کار متخصص، در بیشتر نقاط کانادا فرصت‌های شغلی زیادی یافت می‌شود. البته این تنها دلیل رونق بازار کار کانادا نیست.

یکی دیگر از این دلایل، رشد اقتصادی کانادا است که موجب ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود. یک دلیل دیگر هم بالا رفتن سن جامعه است، مشکلی که در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد.

لازم به ذکر است که وضعیت بازار کار تمام نقاط کانادا یکسان نیست. برای مثال در ماه ژوئن ۲۰۲۳، نرخ بیکاری شمال استان ساسکاچوان ۱۵.۲٪ و شمال استان مانیتوبا ۳۱.۲٪ اعلام شد، در حالی که نرخ بیکاری در نواحی مرکزی و جنوبی استان کبک تنها ۲.۱٪ بود.

۱۰. آب و هوای پاکیزه

مزایای زندگی در کانادا - آب و هوا خوب

کاربر «دیوید اِی. کِلی» درباره کیفیت آب کانادا می‌گوید:

«کانادا کشور پهناوری است. میلیون‌ها منبع مختلف برای آب آشامیدنی وجود دارد.

آب ما از چاه برداشت می‌شود. از بالاترین استانداردها برخوردار است و بدون هیچ فیلتر یا افزودنی قابل آشامیدن و بسیار خوشمزه است.
طعم آب برخی مناطق خشک‌تر در مرکز کانادا ممکن است متفاوت باشد و به افزودنی‌هایی نیاز داشته باشد.

چیزی به‌عنوان «آب کانادا» وجود ندارد. ما «دستورالعمل‌های کیفی آب آشامیدنی کانادا» داریم که با بهترین استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد.»

کانادا علاوه بر مردمان خوش‌برخورد و خدمات درمانی رایگان، به آب و هوای تمیزش نیز مشهور است.

کانادا این پاکیزگی آب و هوا را مدیون طبیعت بی‌نظیرش است. رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، یخچال‌های طبیعی و جنگل‌هایی که ۴۰٪ از کل کشور را تشکیل داده‌اند توانسته‌اند یکی از پاکیزه‌ترین آب و هواها در جهان را برای کانادا به ارمغان بیاورند.

۱۱. مردم خونگرم و خوش‌برخورد

مزایای زندگی در کانادا - خونگرمی کانادایی‌ها

کاربر «لولوبِلِک» درباره اخلاق کانادایی‌ها گفته است:

«من ۲ سال پیش از نیوزیلند به کانادا مهاجرت کردم. شما کانادایی‌ها مهربان، مودب و دلسوز هستید، ولی در عین حال خیلی محافظه‌کارید و این باعث می‌شود برقراری دوستی‌های عمیق با شما سخت‌تر بشود. شوهر کانادایی من می‌گفت برای دوست شدن با کانادایی‌ها باید برخوردت شدیداً دوستانه باشد. او هم با مهاجرت از مرکز کانادا به ونکوور متوجه این موضوع شد.»

از اولین لحظه برخوردتان با کانادایی‌ها متوجه خونگرمی و خوش‌برخوردی آن‌ها خواهید شد. کانادایی‌ها بسیار مؤدب هستند و «ببخشید» (sorry) احتمالاً پرکاربردترین کلمه آن‌هاست.

کانادایی‌ها عموماً مردم خوشحالی هستند که برخورد مهربانانه‌ای با غریبه‌ها دارند، که شامل حال مهاجرهای تازه‌وارد نیز می‌شود.

کانادایی‌ها همیشه هنگام ورود به ساختمان در را برای نفر بعدی نگه می‌دارند، در اتوبوس و مترو جایشان را به سالمندان یا افرادی که می‌خواهند کنار هم بنشینند می‌دهند و اگر شما را تنها یا سردرگم ببینند، با شما گرم می‌گیرند و سعی می‌کنند کمکتان کنند.

البته که همه‌جا استثناهایی وجود دارد، ولی کانادایی‌ها به مهربانی‌شان مشهورند. این برای ما که به این رفتارها عادت نداریم یکی از جذاب‌ترین مزایای زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

۱۲. محافظت قانونی در برابر تبعیض

مزایای زندگی در کانادا - محافظت قانونی در برابر تبعیض

کاربر «کِن اِکارت» در پاسخ به اینکه «چطور من هیچ مواجهه نژادپرستانه‌ای در کانادا نداشته‌ام؟» گفته است:

«ما را با نزاکت سیاسی ترسانده‌اند و می‌ترسیم چیز بدی درباره بقیه افراد بگوییم. این بدان معنا نیست که هیچ نژادپرستی‌ای در کانادا وجود ندارد، وجود دارد اما بسیار نامحسوس است.

اما بله، این چیزی است که با بغض به آن افتخار می‌کنم، که کشور ما تقریباً نژادپرستی ندارد. ما ملت نوپایی هستیم، تنها حدود یک قرن قدمت داریم. ما آن احساس بومی‌گرایانه‌ی «ما در مقابل آن‌ها» که نزدیک به احساسات زشت نژادپرستانه است را نداریم. اکثریت پدربزرگان ما خودشان از نقاط دیگری به اینجا مهاجرت کرده بودند، به همین دلیل ما با مهاجران احساس بیگانگی نمی‌کنیم.
من خوشحالم از اینکه شنیدم تا کنون هیچ برخورد نژادپرستانه‌ای نداشته‌اید و امیدوارم همین‌ رویه ادامه‌دار باشد.»

کانادا نه‌تنها یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای انگلیسی‌زبان است، بلکه تمام افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند تحت «منشور حقوق و آزادی‌ها» از هرگونه تبعیض و نژادپرستی در محافظت هستند. قانون ضد-تبعیض شدیداً سختگیرانه است و تمامی اعمال نژادپرستانه محکوم شده‌اند.

تمام افراد فارغ از پیش‌زمینه‌های قومی، دینی و ملی‌شان، همگی حقوق یکسانی دارند. مردم آزادند هر دینی که می‌خواهند داشته باشند و مراسم‌های سنتی یا فرهنگی خود را برگزار کنند.

حتی دولت برای کارهای اداری مهاجران تازه‌وارد خدمات ترجمه ارائه می‌دهد. کانادا به تنوع فرهنگی جامعه‌اش افتخار کرده و مردم را تشویق می‌کند تا ملیتشان را به دیگران معرفی کنند.

۱۳. خدمات تأمین اجتماعی

مزایای زندگی در کانادا - خدمات تامین اجتماعی در کانادا

کاربر «سلطان صحیب» درباره خدمات تأمین اجتماعی کانادا برای مهاجران می‌گوید:

«برخی از خدمات اجتماعی که می‌توانیم به‌عنوان مهاجران کانادا به آن دست پیدا کنیم عبارتند از:

۱. کمک‌هزینه اجتماعی
۲. مزایای مالیاتی برای والدین
۳. حقوق تضمینی برای دوران سالمندی
۴. بیمه برای کارمندان و کارگران
۵. حقوق بازنشستگی در کبک و سایر استان‌های کانادا
۶. کمک‌هزینه‌های تحصیلی، درمانی و مسکن

با تشکر.»

یکی از مزایای مهم زندگی در کانادا، خدمات اجتماعی‌‌ای است که دولت کانادا به مردم ارائه می‌دهد.

برای مثال بیمه بیکاری کانادا تا ۵۵٪ درآمد افرادی که شغلشان را از دست داده‌اند یا به دلایلی از قبیل حاملگی یا بیماری قادر به کار نیستند را به آن‌ها می‌پردازد.

دولت کانادا همچنین به پدر و مادرهایی که فرزند زیر ۱۸ سال داشته باشند و واجد شرایط باشند سالیانه ۵,۷۰۸ الی ۶٬۷۶۵ دلار کمک‌هزینه می‌دهد.
شاید برایتان جالب باشد که دولت استان کبک هم به مهاجرانی که قصد داشته باشند به‌طور تمام‌وقت در این استان زبان فرانسوی یاد بگیرند، ماهانه ۹۲۰ دلار می‌پردازد.

۱۴. حمل و نقل عمومی خوب در شهرهای بزرگ

مزایای زندگی در کانادا - حمل و نقل و دسترسی در کانادا

کاربری درباره حمل و نقل عمومی کانادا در شهرهای بزرگ نوشته است:

«تمام شهرهای بزرگ کانادا سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی دارند. ونکوور شگفت‌انگیز است. تورنتو و مونترال هم حمل و نقل عمومی خوبی دارند و هالیفکس هم دارد بهتر می‌شود.
من ۱۵ سال پیش قید رانندگی را زدم و نمی‌توانم راضی‌تر از این باشم.

با این حال، اگر تا به‌ حال به کانادا نرفته‌اید، احتمالاً در نهایت بخواهید که گواهینامه بگیرید، چون این کار زندگی اجتماعی و سبک سفرهایتان را ارتقاء خواهد داد. بر خلاف اروپا، کانادا کشور پهناوری است و بعید است که تمام دوستانتان با استفاده از حمل و نقل عمومی در دسترستان باشند.

بعید است برای رفت و آمد به محل کارتان با حمل و نقل عمومی به مشکلی بر بخورید.»

با تشکر.»

وقتی صحبت از حمل و نقل عمومی باشد، کلانشهرهای کانادا درخشان ظاهر می‌شوند. از قطارهای هوایی بدون راننده ونکوور گرفته تا سیستم ریلی تورنتو و متروی مونترال، سیستم حمل و نقل عمومی تمام این شهرها تمیز و کاربردی است.

این سیستم‌ها همواره در حال تقویت و گسترش هستند تا بهتر بتوانند به شهروندان خدمت‌رسانی بکنند و سطح ترافیک خیابان‌ها را کاهش بدهند.

اگر بخواهید بدانید کدام شهرهای کانادا بهترین سیستم حمل و نقل عمومی را دارند، باید بگوییم که به‌ترتیب ونکوور، مونترال و تورنتو یک سر و گردن از سایر شهرها بالاتر هستند.

سیستم حمل و نقل عمومی کانادا شاید بهترین سیستم حمل و نقل قاره آمریکا باشد، اما هنوز راه زیادی دارد تا مانند ژاپن، کلانشهرها با قطارهای سریع‌السعیر به یکدیگر متصل شوند.

۱۵. جامعه ایرانی منسجم و فروشگاه‌های ایرانی

کانادا پس از آمریکا، بیشترین جمعیت مهاجر ایرانی را در سرتاسر دنیا دارد. جوامع ایرانی منسجمی در اغلب شهرهای بزرگ کانادا پیدا می‌شود و در بسیاری از این شهرها فروشگاه و رستوران‌های ایرانی وجود دارند.

ایرانیان در ادارات دولتی، بانک‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مخصوصاً در محیط‌های آکادمیک و حوزه فناوری بسیار پرشمارند.

گسترده‌ترین جامعه ایرانی در کانادا در شهرهای ونکوور و تورنتو قابل مشاهده است. ایرانیان تورنتو چنان زیاد هستند که به شوخی آن را «تهرانتو» می‌نامند. بسیاری از مهاجران نیز معتقدند اگر مسئله زبان برای مهاجرت و اقامت دائم کانادا را کنار بگذاریم، می‌توان تنها با زبان فارسی در تورنتو و ونکوور زندگی کرد و کار کرد.

مزایای زندگی در کانادا - جامعه ایرانیان کانادا

معایب زندگی در کانادا

در این بخش با دقت و سختگیری به بررسی معایب زندگی در کانادا خواهیم پرداخت. اما پیش از آن، بد نیست نگاهی به نظرات یکی از ساکنان این کشور درباره معایبش بیاندازیم.

مزایا و معایب زندگی در کانادا

کاربر «اِسوِنسون_26» درباره معایب کانادا نوشته است:

«هزینه زندگی در کانادا بالا است. جمعیت بسیار پراکنده است و حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های سیستم ریلی ضعیف هستند، بنابراین رفت و آمد گران است، حتی در رفت و آمدهای روزانه به فروشگاه هم ممکن است احساس کنید به ماشین نیاز دارید، که آن هم گران است. مسکن بسیار گران است. بیشتر مردم درگیری کمی نسبت به سیاست دارند که باعث می‌شود سیاستمدارانی به قدرت برسند که نماینده دیدگاه‌های شهروندان ساده نباشند. رهبران دنیا در آلایش کربنی محیط زیست. فرآیند زمان‌بر سیستم مهاجرت امتیازی. آزادی‌های سختگیرانه‌تر از آمریکا. زمستان‌های سرد، تابستان‌های مرطوب. چاقی مفرط. نرخ بالای افسردگی فصلی. رواج اسکرولوز و برخی سرطان‌ها. زمان انتظار بالا برای خدمات درمانی. مالیات بالا

این مورد می‌تواند هم خوب و هم بد باشد: اقتصاد، رسانه و فرهنگ کانادا وابستگی زیادی به آمریکا دارد.»

۱. زمستان‌های سخت و افسردگی فصلی

معایب زندگی در کانادا - زمستان طولانی

کاربر «ساسکاچوان» درباره زمستان‌های کانادا می‌گوید:

«دامنه سرمای زمستان‌های کانادا، بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید از «سخت» شروع می‌شود و به سطح «بی‌رحمانه» می‌رسد. جدا از سرما و برف، روزها نیز بسیار کوتاه‌اند. مثلاً وقتی ساعت ۹ صبح به سرکار می‌رسید، خورشید به‌سختی در آسمان پیدا می‌شود و ساعت ۵ عصر که به خانه برمی‌گردید خورشید در حال غروب است.

کانادایی‌ها به‌دلیل نبود نور خورشید، نرخ کمبود ویتامین D بالاتری نسبت به مردم سایر کشورها دارند. بیشتر کانادایی‌ها در ماه‌های زمستان مسافرت می‌روند تا از سرما دور شوند؛ بر خلاف آمریکایی‌ها که بیشتر در تابستان سفر می‌کنند.»

یکی از بزرگترین چالش‌ها و معایب زندگی در کانادا، آب و هوای خشن آن در زمستان است. طوفان‌های برفی و بوران پدیده‌های آشنایی در زمستان‌های کانادا هستند و این می‌تواند رفت و آمد و فعالیت‌های بیرونی را دشوار کند.

این شرایط آب و هوایی می‌تواند بر سلامت روان نیز تاثیر بگذارد. در واقع کمبود نور خورشید و هوای سرد می‌تواند در بعضی افراد به سندروم افسردگی فصلی (SAD) منجر بشود. بنابراین بسیار مهم است که علاوه بر تهیه لباس‌های گرم، به فکر فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی برای جلوگیری از افسردگی هم باشید.

زمستان تورنتو
تورنتو، انتاریو

۲. کندی در ارائه خدمات درمانی

معایب زندگی در کانادا - خدمات درمانی کند

یکی از کاربران سایت «ردیت» درباره مشکلات خدمات درمانی کانادا چنین گفته است:

«بله، کانادا کمبود پزشک دارد، زیرا پزشکان در کانادا با قیمت پایین‌تر تحصیل می‌کنند و سپس به آمریکا می‌روند تا پول پارو بکنند. می‌دانم که این مسئله در ناحیه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم مشکل بزرگی است و شنیده‌ام که این مشکل در سرتاسر کشور وجود دارد، مخصوصاً اگر در حاشیه مرز، که بیشتر جمعیت کانادا در آن زندگی می‌کنند نباشید. وقت ملاقات گرفتن از پزشکان در مناطق روستایی می‌تواند بسیار دشوار باشد. حتی اتاق اورژانس بیمارستان‌ها هم چنین وضعیتی دارد، اما این بیشتر مسئله جغرافیا/ تراکم جمعیت است تا اهمال کاری کادر درمان.»

سیستم درمان کانادا به این شکل است که شما برای مراجعه به پزشک متخصص باید در ابتدا توسط پزشک خانواده معاینه شوید و تنها در صورت تشخیص او، به پزشک متخصص ارجاع داده خواهید شد.

مشکل اساسی اینجاست که نسبت پزشکان به جمعیت کانادا، مخصوصاً در شهرهای کوچکتر بسیار کم و محدود است و صرفاً یافتن پزشک خانواده می‌تواند حتی بیش از ۱ سال طول بکشد.

اگر هم مشکلی برایتان پیش‌ بیاید و به اتاق اورژانس بیمارستان یا کلینیک‌ها بروید، باید بین ۴ الی ۱۲ ساعت، گاهی حتی بیشتر، برای ملاقات با پزشک منتظر بمانید. این کندی در فرآیند نوبت‌دهی پزشکان تخصصی نیز کاملاً مشهود است.

۳. مالیات بالا

معایب زندگی در کانادا - مالیات زیاد

این کاربر در پاسخ به سوال «نظر شما درباره مالیاتی که می‌دهیم و خدماتی که دریافت می‌کنیم چیست؟» گفته است:

«نسبتاً خوب است. من شرایط تحصیلی خوبی در مدرسه داشتم و با مبلغ معقولی دانشگاه رفتم و با ۲۵,۰۰۰ دلار بدهی فارغ‌التحصیل شدم. خدمات درمانی (به‌علاوه جلسات روان‌درمانی برای مشکلات روانی) توسط بیمه استانی انتاریو (OHIP) پوشش داده شد. به‌موقع واکسن کرونا دریافت کردم. دولت در دوران پاندمی به من و دوستانم که شغلمان را از دست داده بودیم کمک کرد. مشکلاتی وجود دارند؟ البته. ولی من معتقدم اکثر افرادی که به مردم خدمت می‌کنند مانند ما انسان‌هایی هستند که طبیعتاً کامل نیستند اما تمام تلاششان را می‌کنند. من احساس نمی‌کنم مالیاتی که می‌پردازم غیرمعقول است.»

راستش را بخواهید خدمات درمانی کانادا چندان هم رایگان نیستند، چرا که کانادایی‌ها هر ساله با مالیات‌هایشان پیشاپیش هزینه خدمات درمانی را می‌پردازند.

البته این مالیات نسبتاً بالایی که خیلی از افراد از آن شکایت دارند صرفاً خرج خدمات درمانی نمی‌شود. بیمه‌های کاری، تحصیلی، بیمه بیکاری، کمک‌های اجتماعی دولتی، تخفیف حمل و نقل عمومی دانشجویان و بازنشستگان و تمام خدمات این‌چنینی از مالیات‌ها تامین می‌شوند.

به‌علاوه اینکه تقریباً تمام پارک‌های ملی و مراکز تفریحی دولتی در کانادا رایگان هستند که هزینه نگهداری آن‌ها نیز توسط مالیات‌ها تامین می‌شود. بنابراین شاید مالیات کانادا آنقدرها هم بد نباشد.

۴. هزینه بالای سفرهای داخلی

معایب زندگی در کانادا - سفر داخل کانادا

کاربر «کِلیسِم» درباره معایب کانادا نوشته است:

«فواصل زیاد. بلیت هواپیما به اروپا ارزان‌تر از بسیاری از نقاط کشور خودم است.»

مناظر طبیعی جذاب بدون شک جزو مزایای بزرگ کانادا محسوب می‌شود. اما دسترسی به آن‌ها می‌‌تواند به‌دلیل هزینه بالای پروازهای داخلی بسیار دشوار شود.

کانادا دومین کشور پهناور جهان است و شهرها با فاصله زیادی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای مثال رانندگی از شرق به غرب استان انتاریو ۲۲ ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل، پروازهای داخلی اهمیت بالایی پیدا می‌کنند.

صنعت هواپیمایی کانادا در انحصار دو شرکت بزرگ Air Canada و WestJet است و این انحصار باعث محدودیت رقابت و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

هزینه پرواز تورنتو به ونکوور، به اندازه پرواز ونکوور به لس‌ آنجلس یا ونکوور به هاوایی است. بنابراین کانادایی‌ها معمولاً سفرهای خارجی را به سفرهای داخلی ترجیح می‌دهند.

۵. نداشتن زندگی شبانه

معایب زندگی در کانادا - زندگی شبانه

کاربر «ماری لوئیس» درباره زندگی شبانه کانادا گفته است:

«بستگی دارد کجا زندگی می‌کنید. شهرهای کوچک با جمعیت مسن‌تر و محیط‌های روستایی اصلا زندگی شبانه ندارند. اما شهرهای بزرگ و شلوغ مثل ونکوور و تورنتو زندگی شبانه جذابی دارند که شامل تئاتر، رستوران، کافه و کنسرت می‌شود. تنوع فرهنگی از غذاهای محلی گرفته تا محله‌ی ملیت‌های مختلف مثل محله چینی‌ها در حد اعلا دیده می‌شود.»

اگر قرار است در شهر کوچکی زندگی کنید، باید بدانید که خبری از زندگی شبانه نخواهد بود. اما حتی در شهرهای بزرگ هم اغلب مغازه‌ها خیلی زود تعطیل می‌شوند، بسیار زودتر از کلانشهرهایی مثل نیویورک یا کلانشهرهای آسیایی.

برای مثال بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های ونکوور ساعت ۸ شب تعطیل می‌شوند و پس از ساعت ۱۰ شب معدود جایی برای تفریح یا خرید در شهر پیدا می‌شود. البته که ونکوور هم در مقایسه با سایر کلانشهرها زندگی شبانه کم‌رونق‌تری دارد و این مورد را می‌توان یکی از معایب زندگی در ونکوور دانست.

البته که در بررسی مزایا و معایب زندگی در کانادا باید گفت این موضوع برای افرادی که زندگی آرامی می‌خواهند یک مزیت محسوب می‌شود. ولی برای افرادی که عاشق زندگی اجتماعی پرهیاهو هستند یک نکته منفی بزرگ است و به‌مرور موجب تغییر سبک‌ زندگی‌شان خواهد شد.

۶. بازار کار رقابتی

معایب زندگی در کانادا - بازار کار رقابتی

کاربر «سِلف‌تکنیکال6976» درباره مشکلات بازار کار کانادا نوشته است:

«بازار کار نیروی سطح مبتدی دیوانه‌وار است. تمام تازه‌وارد‌ها حداقل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و مشاغل سطح مبتدی را قبضه کرده‌اند.»

بازار کار کانادا قدرتمند اما در عین حال بسیار رقابتی است، مخصوصاً برای مهاجران تازه‌واردی که هنوز ارتباطات کاری‌شان شکل نگرفته است و تجربه کار کانادایی ندارند.

طبق گزارشی در سال ۲۰۲۳، تورنتو با میانگین ۶۵.۵ متقاضی برای هر شغل به چهاردهمین شهر رقابتی دنیا تبدیل شده است. سایر کلانشهرهای کانادا مثل ونکوور و مونترال هم از این قاعده مستثنی نیستند.

این رقابت صرفاً یک رقابت محلی نیست و نیروی کار کانادا هر روز بیشتر خودش را در رقابت با نیروی کار ماهر خارجی می‌بیند.

این مسئله رقابت در کاریابی را افزایش داده و آن را به تجربه‌ای چالش‌ برانگیز تبدیل کرده است. این رقابت در مشاغل تخصصی شدیدتر هم هست.

۷. تعمیرات جاده‌ای بی‌انتها

معایب زندگی در کانادا - تعمیرات جاده‌ای

کاربر «آژای تی‌او» درباره تعمیرات جاده‌های کانادا نوشته است:

«متاسفانه آب و هوای ما و ترافیک‌های سنگین جاده‌هایمان باعث شده‌اند که تعمیر جاده‌ها بدون ایجاد اختلال و بسته شدن راه‌ها غیرممکن بشود.»

زمستان‌های خشن چالش بزرگی برای صنعت ساخت و ساز کانادا ایجاد کرده‌اند. ساخت و ساز و تعمیرات در دمای زیر صفر زمستان‌های طولانی کانادا تقریباً غیر ممکن است.

بنابراین یکی از معایب زندگی در کانادا، ترافیک و بسته شدن راه‌ها در بهار و پاییز و تابستان برای ساخت و ساز و تعمیرات است.

سرمای زمستان طولانی کانادا موجب استهلاک مستمر جاده‌ها و پل‌ها می‌شود. به همین دلیل ساخت و ساز و تعمیرات در کانادا انتها ندارند.

تعمیرات جاده‌ای در بریتیش کلمبیا

۸. عدم وجود سفارت و کنسولگری ایران در کانادا

متاسفانه ایران و کانادا رابطه دیپلماتیک‌شان را قطع کرده‌اند. به همین دلیل ایران سفارت یا کنسولگری‌ای در کانادا ندارد و این یکی از بزرگترین معایب زندگی در کانادا برای ایرانیان است.

اگر پاسپورتتان در کانادا گم شود، تاریخ انقضایش به اتمام برسد، یا اینکه بخواهید به فردی داخل ایران وکالت حقوقی بدهید هیچ راهی ندارید و در دسترس‌ترین گزینه برایتان، مراجعه به سفارت ایران در مکزیک خواهد بود.

البته برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا می‌توانید پاسپورتتان را به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن آمریکا (سفارت پاکستان) ارسال کنید.

۹. درآمد کمتر نسبت به آمریکا

معایب زندگی در کانادا - درآمد کمتر نسبت به آمریکا

کاربر «لورین لی» درباره مقایسه درآمد و کیفیت زندگی در کانادا و آمریکا گفته است:

«به‌عنوان کسی که ۱۵ سال در تورنتو و ۹ سال در نیویورک زندگی کرده است می‌گویم:

آمریکایی‌ها درآمد بیشتری دارند و ارزش پولشان بیشتر است اما با استرس بیشتری زندگی می‌کنند. والدین در تورنتو درباره هزینه‌های خدمات درمانی و اینکه بچه‌هایشان را در مدرسه کدام منطقه ثبت نام کنند نگرانی کمتری دارند. مالیات دارایی صاحب‌خانه‌های منطقه تورنتوی بزرگ هم تنها به اندازه بخشی از مالیات نیویورک و نیوجرسی است. اما در ناحیه کلانشهر نیویورک، این‌ها اصلی‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرهایی هستند که تازه بچه اولشان به‌دنیا آمده است.»

این مورد شاید در ابتدای مهاجرت اهمیت چندانی برایتان نداشته باشد اما پس از چند سال، برایتان به یکی از معایب بزرگ زندگی در کانادا تبدیل خواهد شد. زندگی در همسایگی بزرگترین اقتصاد جهان، به‌مرور شما را به مقایسه سطح زندگی‌تان با آمریکا وا می‌دارد.

مشکل از جایی شروع می‌شود که می‌بینید افرادی که سطح مهارتی مشابهی با شما دارند، دستمزد بیشتری بابت همان‌کاری که انجام می‌دهید دریافت می‌کنند.

اما باید توجه داشته باشید که مردم کانادا از بسیاری از هزینه‌هایی که یک شهروند آمریکایی باید با آن سر و کار داشته باشد، مثل هزینه‌های سنگین خدمات درمانی معاف هستند. همچنین خدمات اجتماعی‌ای که دولت کانادا به آن‌ها ارائه می‌دهد اصلاً با آمریکا قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: شغل های پردرآمد در کانادا بدون مدرک

۱۰. نابرابری رشد اقتصادی استان‌ها

معایب زندگی در کانادا - نابرابری رشد اقتصادی استان‌ها

یکی از کاربران در پاسخ به این سوال که «آیا آلبرتا ثروتمندترین استان کانادا است» و درباره تفاوت رشد اقتصادی و درآمد در استان‌های کانادا نوشته است:

«اگر منظورتان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر است (و اگر قلمروها را حساب نکنیم، چون به‌دلیلی جمعیت اندکشان تولید ناخالص داخلی بسیار بالایی دارند)، آلبرتا با ۸۰,۹۰۵ دلار به ازای هر نفر در صدر جدول است، سپس ساسکاچوان با ۷۰,۷۳۰ دلار، نیوفاندلند با ۶۷,۵۲۷ دلار، انتاریو با ۶۱,۳۱۵ دلار و بریتیش کلمبیا با ۶۰,۷۰۷ دلار پردرآمدترین استان‌های کانادا هستند. کمترین تولید ناخالص داخلی هم متعلق استان نوا اسکوشیا با ۴۷,۸۳۷ دلار به ازای هر نفر است.»

کانادا به‌شکل فدرالی اداره می‌شود و هر یک از استان‌ها و قلمروهای کانادا دولت مستقل خود را دارد. این موضوع باعث شده است استان‌های بزرگ و پرجمعیت رشد اقتصادی بیشتری نسبت به شهرها و استان‌های کوچکتر داشته باشند.

تنها استان انتاریو و کبک ۶۰٪ از جمعیت کانادا را به‌خود اختصاص داده‌اند و طبیعتاً هرجا نیروی کار بیشتری داشته باشد، احتمال رشد اقتصادی آن هم بیشتر است.

دولت کانادا برای حل این مشکل برنامه‌های مهاجرتی ویژه‌ای برای بالاتر بردن جمعیت و نیروی کار استان‌های کوچکتر ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود این مشکل به‌مرور زمان کم‌رنگ‌تر شود. اما باید بدانید هم‌اکنون زندگی و رشدی که در کلانشهرهای کانادا تجربه خواهید کرد شاید در استان‌های کوچکتر در دسترستان نباشد.

۱۱. اتصال بین شهری محدود

بیشتر شهرهای بزرگ کانادا، سیستم حمل و نقل عمومی توسعه‌یافته و مفیدی دارند، اما اتصال بین‌ شهری به‌دلیل وسعت زیاد کانادا همواره با محدودیت‌هایی همراه بوده است.

«VIA Rail» بزرگترین سیستم ریلی بین ‌شهری کانادا است که با ۵۰۰ قطار در هفته توانسته است ۸ استان را به یکدیگر متصل کند. اگر از عدم بهره‌مندی ۲ استان «نیوفاندلند و لابرادور»، «جزیره پرنس ادوارد» و قلمروهای سه‌گانه چشم‌پوشی کنیم، مشکل اساسی حمل و نقل بین شهری کانادا، حلقه آخر زنجیره حمل و نقل، یعنی از ایستگاه راه‌آهن استان‌ها به شهرهای مقصد است.

حتی در شهرهای کوچک حومه کلانشهرها، شهروندان عموماً به وسیله نقلیه شخصی نیاز پیدا خواهند کرد. گرچه سیستم حمل و نقل عمومی محلی شهرهای بزرگ عملکرد مقبولی دارد، اما نواحی کم‌جمعیت‌تر معمولاً دسترسی مناسبی به اتوبوس، قطار یا دیگر وسایل نقلیه عمومی ندارند.

۱۲. گران بودن خدمات

معایب زندگی در کانادا - گران بودن خدمات

کاربر «سِنتیزن24» درباره نرخ دستمزد کارگر ساده روزمزد در استان انتاریو نوشته است:

«نرخ توافقی حدود ۱۵۰ دلار در ساعت است. از آنجایی که همه‌چیز دارد گران می‌شود، احتمالاً هزینه کارگر روزمزد نیز افزایش خواهد یافت.»

معایب زندگی در کانادا - گران بودن خدمات

کاربر «وایپر28» هم درباره هزینه خدمات در ونکوور گفته است:

«هزینه کارگر روزمزد بدون قرارداد در محدوده ونکوور ۲۰۰ دلار در ساعت است، برای کار پروژه‌ای با قرارداد ۱۵۰ دلار در ساعت.»

شاید شما هم شنیده باشید که تحصیلات تنها راه موفقیت در کانادا نیست. کاملاً درست است. مشاغل خدماتی، مخصوصاً خدمات فنی جزو مشاغل پردرآمد کانادا هستند.

پیک فروشگاه و رستوران، آرایشگاه یا تاکسی، تفاوتی ندارد، اگر قرار است خدماتی دریافت کنید باید برای هزینه بالا و پرداخت انعام آماده باشید.

انعام ندادن در کانادا بی‌ادبی محسوب می‌شود و در بسیاری از مشاغل، برای اینکه ارائه‌دهندگان خدمات بتوانند از پس زندگی بر بیایند به انعام نیاز خواهند داشت. انعام معقول در کانادا، بسته به نوع خدماتی که دریافت می‌کنید بین ۱۰٪ الی ۲۵٪ است.

در بررسی مزایا و معایب زندگی در کانادا باید گفت بعضی از خدمات رفاهی که در کشور خود با خیال راحت از آن‌ها استفاده می‌کردید، مثل خدمات نظافتی و خدمات تأسیساتی در کانادا بسیار گران هستند و تازه‌واردان اغلب مجبورند سعی کنند که خودشان از پس این امور بربیایند.

۱۳. هزینه بالای مسکن در شهرهای بزرگ

معایب زندگی در کانادا - هزینه مسکن

کاربری بحران مسکن در کانادا را چنین شرح داده است:

«خانه‌های بسیار کمی طی ۳۰ سال گذشته ساخته شده و خانه‌ها توسط سرمایه‌گذاران مسکن قبضه شده‌اند. این مسئله قیمت خانه را بالا می‌برد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری به سرمایه‌گذاری مسکن در کانادا علاقمند بشوند و اینگونه، قیمت‌ها بالاتر هم می‌رود. اینجا در استان بریتیش کلمبیا، دولت استانی اجاره دادن AirBnbهایی که خانه اصلی سرمایه‌گذاران نیستند را ممنوع کرد. ناگهان شمار زیادی از آپارتمان‌های کاندو به بازار مسکن سرازیر شد. دوست دارم بدانم کسی از عهده قیمت‌هایی که برای اجاره و فروش گذاشته‌اند برمی‌آید یا اینکه طی ماه‌های آینده با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد؟ خواهیم دید!»

هزینه اجاره خانه در کانادا و خرید خانه در کانادا در شهرهای بزرگ کانادا می‌تواند سرسام‌آور باشد. این مشکل در ونکوور و تورنتو بیش از هر شهر دیگری ملموس است و از جزو مهم‌ترین معایب زندگی در ونکوور و تورنتو است. بیشتر ساکنین این شهرها حدود ۵۰٪ از درآمد خود را خرج اجاره خانه می‌کنند و قیمت خرید خانه در این شهرها بالای ۱ میلیون دلار کانادا است.

برای مثال اجاره یک خانه یک‌خوابه در مرکز شهر تورنتو بالای ۲۵۰۰ و برای خانه دوخوابه بالای ۳۳۰۰ دلار است.

بیشتر بخوانید: تفاوت ونکوور و تورنتو

مهاجران تازه‌وارد برای کاهش هزینه‌های مسکن می‌توانند برای ماه‌های اول در شهرهای کوچکتر یا در حومه‌های شهر دنبال خانه بگردند. همچنین استودیو آپارتمان‌ها و بیسمنت‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی برای ماه‌های اول مهاجرت باشند.

با وجود مزایا و معایب زندگی در کانادا، به این کشور مهاجرت کنیم یا خیر؟

افراد برای انتخاب مقصد مهاجرتی خود عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرند. بررسی مزایا و معایب زندگی در کانادا به شما کمک می‌کند که به این پرسش پاسخ دهید، آیا از نظر شما، مزایای زندگی در کانادا می‌تواند بر معایبش غلبه کند یا خیر. 

در بخش کامنت‌ها به بگویید که به نظر شما مزیت اصلی کانادا نسبت به سایر سایر کشورها چیست و چه ملاک‌هایی را برای بررسی مزایا و معایب زندگی در کانادا در نظر می‌گیرید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها