ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

برنامه آزمایشی جدید کانادا؛ تسهیل فرایند رسیدگی ریجکتی‌های استادی پرمیت

درخواست بازبینی قضایی برای ریجکتی استادی پرمیت

دادگاه فدرال کانادا اعلام کرد که با هدف ساده‌سازی فرایند بازبینیِ قضایی برای مجوزهای تحصیلیِ ریجکت‌شده، طرحی را با عنوان «پروژه آزمایشی مجوز تحصیل» (Study Permit Pilot Project) اجرا خواهد کرد.

طرح آزمایشی جدید اعلام‌شده توسط دولت کانادا به سود کسانی خواهد بود که مجوز تحصیل یا استادی پرمیت (Study Permit) آن‌ها ریجکت شده است.

این پروژه از تاریخ ۱ اکتبر سال جاری اجرا خواهد شد و به آن‌هایی که به خاطر رد شدن مجوز تحصیلی خود، درخواست کسب مجوز و بازبینی قضایی می‌دهند کمک خواهد کرد؛ تا در عوض روبرو شدن با بازه‌های زمانی ۱۴ تا ۱۸ ماهه، کلِ این فرایند را در طول مدت زمانی کمتر از تنها پنج ماه طی کنند. درخواست کسب مجوز و بازبینی قضایی فرایندی‌ست که افراد از طریق آن از دادگاه فدرال کانادا اجازه می‌گیرد تا به احکام مهاجرتی اعتراض کند.

در حالت عادی، قاضی در ابتدا باید تصمیم بگیرد که به متقاضی اجازه ثبت درخواست برای بازبینی قضایی بدهد یا خیر. سپس در صورتی که این درخواست تایید شود، جلسه استماعِ درخواست بازبینی قضایی برگزار می‌شود و بر اساس واقعیات پرونده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما در برنامه آزمایشی جدید، درخواست کسب مجوز و درخواست بازبینی قضایی هر دو در یک زمان بررسی خواهند شد.

استفاده از این طرح هزینه اضافی نخواهد داشت. به طور کلی، هزینه درخواست کسب مجوز و بازبینی قضایی معادل پنجاه دلار است.

چه کسانی واجد شرایط این برنامه هستند؟

دانشجویان واجد شرایط برای استفاده از پروژه آزمایشی مجوز تحصیل آن‌هایی هستند که درخواست استادی پرمیت داده‌اند، اما اداره مهاجرت کانادا (IRCC) درخواست آن‌ها را رد کرده است. سایر معیارها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • هم دانشجوی متقاضی و هم اداره مهاجرت وارد این پروژه آزمایشی شده باشند؛
  • هر دو طرف بر سر واقعیات کلی و اساسی، بر اساس مطالب مندرج در درخواستِ ارائه‌ شده به اداره مهاجرت توسط متقاضی توافق داشته باشند از جمله دلایل مرتبط با تصمیم اداره مهاجرت؛
  • حقایق یا مسائل موجود در پرونده (چه در درخواست اولیه برای مجوز تحصیل، چه در رد مجوز توسط IRCC، یا هردو) صریح و واضح باشند (مثلا این‌که با مشکلات واقعی یا حقوقیِ مرتبط با عدم پذیرش فرد یا مسائل مرتبط با امنیت ملی سروکار نداشته باشد)؛
  • متقاضی نیازی به تمدید زمان جهت ثبت درخواست کسب اجازه نداشته باشد؛
  • طرفین از مدرک شهادت‌نامه استفاده نکرده باشند (از شهادت‌نامه برای معرفی مدارک و شواهد جدید استفاده می‌شود و کاربرد آن‌ها در این برنامه آزمایشی مجاز نیست).

متقاضیان مجوز تحصیل که درخواست خود را از داخل کانادا ثبت می‌کنند، از زمانِ دریافت نامه رد درخواست خود ۱۵ روز وقت دارند تا تحت برنامه جدید به این حکم اعتراض نمایند. متقاضیانی که از خارج از کانادا درخواست می‌دهند نیز از زمان دریافت نامه ریجکتی استادی پرمیت خود ۶۰ روز فرصت دارند تا از طریق پروژه آزمایش جدید درخواست تجدیدنظر بدهند.

نحوه ثبت درخواست بازبینی قضایی

تمامی فرم‌ها آنلاین بوده و مدارک نیز باید با استفاده از سامانه الکترونیکی دادگاه بارگذاری و تکمیل گردند. متقاضیان برای ورود به این برنامه باید با پر کردن فرم IR-۱ درخواست کسب اجازه و بازبینی قضایی بدهند و در سه بخش مشخص از درخواست خود، به این پروژه آزمایشی اشاره کنند.

بعد از تکمیل مدارک و پر کردن فرم‌ها، قاضی در مورد درخواست متقاضی تصمیم‌‌گیری نموده و نتیجه به متقاضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چرا دادگاه فدرال و اداره مهاجرت این برنامه آزمایشی را معرفی کرده است؟

دادگاه فدرال کانادا اخیرا در گزارشی به افزایش درخواست‌های کسب اجازه و بازبینی قضایی اشاره کرده و اعلام نموده که این افزایش، دلیل اصلی ایجاد این پروژه آزمایشی با همکاری IRCC بوده است.

در این گزارش عنوان شده: «تا پایان ماه دسامبر، دادگاه فدرال ۲۴،۰۰۰ درخواست مهاجرتی دریافت خواهد کرد و این عدد حدودا چهار برابر متوسط درخواست‌هایی است که دادگاه طی پنج سالِ قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ تجربه کرده بود.»

اداره مهاجرت کانادا قصد دارد با کم کردن شمار مهاجرانِ دارای اقامت موقت (آن‌هایی که با مجوز کار یا تحصیل در کشور کانادا هستند)، به مشکلات و فشارهای مرتبط با بالا رفتن هزینه‌های زندگی و مسکن رسیدگی کند؛ به این ترتیب، شاهد موجی از سیاست‌های جدید مبنی بر تغییر شرایط پذیرش دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ هستیم.

اداره مهاجرت در ژانویه سال جاری برای اولین بار سیاست کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی به ۴۸۵،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد. این تصمیم که در ابتدا سیاستی موقتی به شمار می‌رفت، بر بیشتر دانشجویان مقطع لیسانس و کالج اِعمال شد و دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری از این محدودیت‌ها معاف بودند. دولت فدرال در ادامه، برای هر دولت استانی و منطقه‌ای، تعداد مشخصی برای جذب و پذیرش دانشجویان بین‌المللی تعیین نمود.
مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، اخیرا در تاریخ ۱۸ سپتامبر یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و در آن با بیان مجدد تعهد خود به سیاست محدود کردن تعداد دانشجویان بین‌المللی، از سیاست‌های جدیدِ زیر نیز سخن گفت:

  • کاهش مجوزهای تحصیلیِ جدیدا صادرشده به میزان ۱۰%، معادل ۴۳۷،۰۰۰ مجوز تحصیل جدید در سال ۲۰۲۴؛
  • اِعمال سیاست‌های جدید بر دانشجویان مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری؛
  • افزودن شرط جدیدِ برخورداری از سطح زبان مورد نیاز برای صدور مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، بر اساس مقطع تحصیلیِ آن‌ها؛
  • محدود کردن شرایط لازم برای دریافت PGWP برای دانشجویان کالج، به افرادی که رشته تحصیلی آن‌ها ارتباط مستقیم با حوزه‌هایی دارد که به شدت نیازمند نیروی کار هستند؛
  • و محدود کردن مجوز کار آزاد همسر متقاضی (SOWPs)، برای همسران دانشجویان مقطع فوق‌لیسانس بر اساس مدت زمان برنامه آموزشیِ آن‌ها.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها