Search
Close this search box.

مارک میلر، وزیر مهاجرت: «کانادایی‌ها خواهان سیستم مهاجرتی کنترل‌‌شده هستند!»

سیستم مهاجرتی کنترل شده در کانادا - سخنرانی اخیر مارک میلر

نگرانی‌ها در خصوص تاثیر مهاجرت بر مسکن و مقرون به صرفه بودنِ قیمت‌ها اخیرا افزایش چشمگیری داشته؛ و جدیدترین اظهارات مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، به برهه‌ای حساس در سیاست‌های مهاجرتی کانادا اشاره دارد.

اکنون به نظر می‌رسد در دوران گذار اساسی در چشم‌انداز مهاجرتی کانادا قرار داریم و دولت فدرال در حال آماده‌سازی برای انجام اقدامات جدید به هدف کاهش آمار ورود مهاجران با اقامت موقت به این کشور است.

زمزمه‌ی محدودیت‌های احتمالی در برنامه‌های مهاجرتی

کانادا همواره به عنوان کشوری شناخته‌ می‌شد که با آغوش باز پذیرای مهاجران است؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد باید منتظر تغییر سیاست‌های مهاجرتی در این کشور باشیم.

مارک میلر در مصاحبه‌ای اختصاصی به رویترز گفته: «دوران برنامه‌های نامحدود مهاجرتی به کانادا کم‌کم رو به اتمام است و این یک دوره‌ی گذار برای ماست؛ البته این‌طور نیست که ترمز مهاجرت را به شکل ناگهانی بکشیم و همه چیز را متوقف کنیم!»

این اظهارات نشان می‌دهد دولت کانادا هنوز هم تعهد خود به تعدیلِ رویکرد دولت فدرال به مهاجرت به شکل تدریجی را به رسمیت شناخته و هدف خود مبنی بر ایجاد تعادل بین نیازهای اقتصاد کشور و نگرانی‌های روبه‌افزایشِ شهروندانش را هنوز دنبال می‌کند.

مهاجرانی دارای اقامت موقت، در تیررس تغییرات جدید!

دولت لیبرال کنونی کانادا شاهد افزایش شدید در آمار مهاجران جدید و به‌ویژه آن‌هایی که اقامت موقت دارند، بوده است؛ البته افزایشی که در واکنش به کمبود نیروی کار ناشی از همه‌گیری کویید ۱۹ رخ داده است.

با این حال، این افزایش تا حدی نیز به نارضایتی عمومی منتهی شده؛ و نظر منتقدان این است که این افزایش قابل‌توجه در آمار مهاجران یکی از دلایل ایجاد اوضاع نامطلوب در حوزه‌های مسکن و افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود.

میلر در همین مورد گفته: «کانادایی‌ها خواهان سیستم مهاجرتی بر پایه‌ی منطق هستند. مردم سیستمی می‌خواهند که هنوز هم پذیرای مهاجران باشد؛ جنبه‌ای که ما همیشه به آن افتخار کرده‌ایم. ولی این سیستم باید منطقی نیز باشد.»

پیش‌بینیِ میلر این است که بحث مهاجرت در سال ۲۰۲۵ به یکی از «مهم‌ترین مسائل کشور» تبدیل شود.

چه تغییرات و تصمیماتی در حال حاضر اجرایی شده‌اند؟

دولت کانادا در واکنش به این نگرانی‌ها تاکنون چندین اقدام مختلف انجام داده است؛ مثلا در ژانویه‌ی ۲۰۲۳، محدودیتی دو ساله بر تعداد پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کانادایی اعمال شد.

میلر بر این باور است که بخش آموزش کانادا دیگر ظرفیت پذیرش دانشجوی بیشتر را نداشته و هیچ‌وقت قرار نبوده به عنوان یک مسیر ساده‌ی مهاجرت به کانادا محسوب شود.

دولت در ماه مارس نیز محدودیت‌هایی بر مهاجرت افراد با اقامت موقت به کانادا اعمال نمود. هدف از این تصمیم، کاهش مهاجران دارای اقامت موقت از ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵ درصد از کل جمعیت طی سه سال آینده است. این یعنی یک کاهش چشمگیر ۲۰ درصدی از دو نیم میلیون مهاجر دارای اقامت موقتی که سال گذشته ثبت شده بود.

آیا احتمال اقدامات و تغییرات جدی‌تر وجود دارد؟

بر اساس گزارش سیاست پولی اخیر بانک کانادا، شاید این اهداف به راحتی قابل دسترس نباشند!

در ماه آوریل سال جاری، ۶.۸ درصد از جمعیت کانادا را مهاجرانِ دارای اقامت موقت تشکیل می‌دادند و در کوتاه مدت به نظر می‌رسد این آمار افزایش پیدا کند.

البته میلر علی‌رغم این پیش‌بینی‌ها هنوز هم خوش‌بین است و از نظر او و با توجه به اقدامات جامعِ برنامه‌ریزی شده برای هفته‌ها و ماه‌های آتی، اهداف دولت کاملا منطقی هستند. وی جزئیاتی در مورد این اقدامات اعلام نکرد، و تنها اشاره‌ی کوتاهی به تغییرات احتمالی در ورک‌ پرمیت‌های صادره پس از فارغ‌التحصیلی داشت.

وقتی میلر با این سوال روبرو شد که آیا رشد سریع در آمار مقیمان موقت در کانادا ناشی از اشتباه دولت بوده یا نه، میلر پاسخ داد: «هر دولتی ممکن است اقدامات درست و نادرست داشته باشد؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که ما از همه‌گیری کووید ۱۹ خارج شده بودیم و به‌طور خاص، با کمبود نیروی کار شدیدی روبرو بودیم.»

نظر مردم و پیامدهای سیاسی

در حالی که کانادا در حال آماده شدن برای این تغییرات است، نظر و حس مردم قطعا نقش بسیار مهمی در شکل دادن به چشم‌انداز سیاسی ایفا خواهد کرد.

اقدامات آتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که از نگرانی کانادایی‌ها بکاهد؛ کانادایی‌هایی که در مورد سطوح کنونی مهاجرت دچار شک و تردید شده‌اند.

دولت با محدود کردن پذیرش مهاجران دارای اقامت موقت و دانشجویان بین‌المللی و همین‌طور تغییرات احتمالی در معیارهای مورد نیاز برای صدور ویزا، به دنبال ایجاد تعادل میان نیازهای اقتصادی و نگرانی‌های عمومی‌ست.

با نزدیک شدن انتخابات بعدی، به نظر می‌رسد مهاجرت یکی از موضوعات اصلی در گفتمان سیاسی باشد؛ به‌خصوص برای کانادایی‌هایی که به دنبال یک سیستم مهاجرتی منطقی، متعادل و کنترل‌شده هستند.

در بخش کامنت‌ها نظر خود را درباره تغییر سیاست‌های مهاجرتی کانادا با ما به اشتراک بگذارید. 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها