Search
Close this search box.

احتمال تغییر شرایطِ ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) توسط سیستم مهاجرت کانادا!

مسئولین و مقامات استانی و فدرال در حوزه‌ی مهاجرت تصمیم دارند تغییرات قابل‌توجهی در شرایط مجوز یا ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) ایجاد کنند. PGWP، نوعی از ویزای کاری کانادا محسوب شده و دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود در یک رشته‌ی دانشگاهی را در یکی از موسسات آموزشی معتبر (Designated Learning Institution – DLI) به پایان رسانده‌اند می‌توانند با کسب این مجوز در کانادا مشغول به کار بشوند.

بر اساس جزئیات موجود در بسته‌ی انتقالیِ معاون وزیر مهاجرت، سیستم مهاجرت کانادا به دنبال همسو کردن ویزای کار پس از تحصیل با نیازهای بازار کار کاناداست؛ اقدامی که باعث می‌شود «دانشجویانی که می‌خواهند در موقعیت‌های شغلی پرتقاضا و مرتبط با رشته‌ی خود مشغول به کار شوند، دسترسی بهتری به مجوزهای مختلف کاری پیدا کرده و دسترسی سایر فارغ‌التحصیلانِ رشته‌های نامرتبط به این موقعیت‌های کاری کاهش یابد.»

این جزئیات همچنین حاکی از این است «وزیر مهاجرت در بهار سال جاری به جزئیات این مسئله خواهد پرداخت و تغییرات قرار است از ژانویه‌ی ۲۰۲۵ اجرایی شود.»

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) نیز اخیرا یک بررسی داخلی با همکاریِ افراد ذی‌نفع و مرتبط انجام داده که اعتبار این خبر را تایید می‌کند؛ برخی از روش‌هایی که قرار است IRCC برای همسو کردنِ رشته‌های تحصیلی با ظرفیت‌های موجودِ ویزای کار پس از تحصیل از آن‌ها استفاده کند، در این بررسی عنوان شده و از افراد ذی‌نفع در مورد آن‌ها نظرسنجی شده است.

اداره مهاجرت چگونه این تغییرات و محدودیت‌های PGWP را اِعمال خواهد کرد؟

هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص چگونگیِ پیاده‌سازی این تغییرات مشخص نیست؛ اما یادداشت‌ها و جزئیاتی در نظرسنجی اداره مهارت که در بالا به آن اشاره شد، وجود دارد.

بر اساس این سند داخلی، هم اداره مهاجرت و هم اداره اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) موقعیت‌های شغلی را با رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن‌ها تطابق داده‌اند؛ و این کار برای برای درکِ هر‌چه بهترِ این‌ انجام شده که کدام رشته‌های تحصیلی، مهارت‌ها و تجارب مرتبط با حوزه‌های شغلی پرتقاضا در بخش‌های اقتصادی مختلف کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی به ارمغان می‌آورند.

تطابقِ بین رشته‌ی تحصیلی و موقعیت شغلی، از طریق هماهنگ‌سازی سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (National Occupation Classification – NOC) با سیستم دسته‌بندیِ برنامه‌های آموزشی (Classification of Instructional Programs – CIP) انجام شده است. در کانادا از سیستم ناک شغلی برای دسته‌بندیِ مشاغل استفاده شده و سیستم CIP نیز همان کارکرد را برای رشته‌های تحصیلی و دسته‌بندیِ آن‌ها بر اساس حوزه‌های مختلف دارد. به عنوان نمونه، در این سند داخلی، ناک شغلیِ «کارپنتر» به «سه رشته‌ی تحصیلی از جمله حرفه‌های ساخت‌وساز، نجاری و کار با چوب» ارتباط داده شده‌اند.

چرا اداره مهاجرت به دنبال اِعمال این تغییرات در PGWP است؟

همان‌طور که گفته شد، اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده که «هدف از همسو‌سازیِ مجدد نیازهای بازار کار، تسهیل و ساده‌سازیِ دسترسی به مجوز کار برای دانشجویانی‌ست که می‌خواهند در مشاغل دارای کمبود نیروی کار استخدام شوند و در همین حال دسترسی دانشجویانِ فارغ‌التحصیل از رشته‌های نامرتبط کاهش پیدا خواهد کرد.»

آخرین به‌روزرسانی برنامه‌ی PGWP به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که در آن صدور مجوز کار آزاد برای دانشجویان بین‌المللی بر اساس مدت زمان تحصیل‌شان انجام می‌شد. اداره مهاجرت اعلام نموده که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، مجوزهای کاری صادر شده تحت برنامه‌ی PGWP به میزان ۲۱۴ درصد افزایش داشته است!

پیامدهای این تغییرات در مهاجرت به کانادا

کسب تجربه کار کانادایی از طریق مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، همواره یکی از روش‌های اصلی فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برای به دست آوردنِ شرایط دریافت اقامت دائم کانادا بوده است. مثلا برای ورود به خیلی از برنامه‌های فدرال و استانی PR (برنامه‌هایی که مناسبِ فارغ‌التحصیلانِ خارجی‌ست) دانشجویان فارغ‌التحصیل معمولا باید حداقل یک سال تجربه‌ی کاریِ مرتبط ارائه دهند.

در صورتی که این تغییرات در PGWP اجرایی شود، احتمالا پیامدهای چشمگیری در سطوح مختلف مهاجرت خواهد داشت؛ حتی برای آن‌هایی که در زمان اِعمال این تغییرات در کانادا مشغول به تحصیل باشند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها