Search
Close this search box.

ترودو اعلام کرد آمار استخدام نیروی کار موقت خارجی کاهش خواهد یافت؛ تغییرات بیشتر در راه است

جاستین ترودو

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه اعلام کرد که دولت آمار استخدام نیروی کار موقت خارجی در این کشور را کاهش خواهد داد؛ این تصمیم به این دلیل گرفته شد که از نظر برخی کارشناسان افزایش استخدام‌ها در گذشته منجر به بیکاری جوانان و مهاجران شده است. 

ترودو همچنین اعلام کرد که دولت در فکر کاهش تعداد اقامت‌های دائمی است که سالانه برای مهاجران صادر می‌کند. بعد از سال‌ها افزایش سطوح مهاجرتی تحت مدیریت دولت لیبرال، این تصمیم می‌تواند تغییری چشمگیر در سیاست‌های مهاجرتی باشد. دولت در پی کمبود شدید نیروی کار پس از همه‌گیری کووید ۱۹، محدودیت‌های استخدام نیروی کار موقت خارجی (TFW) را برداشته بود؛ و این سیاست به طور خاص به افزایش شدید شمار افرادی منتهی شده بود که در مشاغل کم‌درآمد استخدام شده بودند.

جزئیات تغییرات جدید چیست؟

ترودو اعلام کرد کارفرمایان در مناطقی که آمار بیکاری بالاست (یعنی نرخ بیکاری ۶ درصد یا بالاتر)، دیگر قادر به استخدام نیروی کار موقت خارجی با مجوز LMIA در مشاغل کم‌درآمد نخواهند بود؛ البته به استثناء بخش‌های امنیت غذایی مثل کشاورزی و صنایع فرآوری مواد غذایی و ماهی، و همین‌طور حوزه‌های ساخت‌وساز و بهداشت و درمان که از کمبود شدید نیروی کار رنج می‌برند.

اکثر این مناطق در استان انتاریو قرار دارند.

تغییر بعدی در سیاست‌ها با آمار مجاز استخدام نیروی کار خارجی توسط کارفرمایان سروکار دارد؛ از این به بعد، کارفرمایان کانادایی نمی‌توانند بیش از ۱۰ درصد از کل نیروی کار خود را از طریق برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP) استخدام کنند.

به‌علاوه، قراردادهای بین کارفرمایان و نیروی کار موقت خارجی در مشاغل کم‌درآمد از دو سال به یک سال کاهش خواهد یافت.

ترودو در همین مورد اظهار داشته: «از نظر ما، کسب‌وکارهای کانادایی باید به‌جای وابستگی به نیروی کار خارجیِ کم‌درآمد، بر سرمایه‌گذاری بر آموزش و فناوری تمرکز کنند!» وی افزود: «وضعیت کنونی برای کانادایی‌های جویای کار عادلانه نیست؛ و همین‌طور برای نیروی کار خارجی که بعضا قربانیِ سوءاستفاده و بدرفتاری شده‌اند.»

سایر مقامات و وزرا در رابطه با سیاست‌های جدید چه گفته‌اند؟

رندی باسنوا، وزیر کار کانادا، نیز از ضعف‌های موجود در بازار کار سخن گفته و به عقیده او، مشکلات از دوران پس از همه‌گیری کووید ۱۹ بیشتر شده است.

بر اساس گزارش اخیر بانک کانادا، نرخ بیکاری مهاجرانِ «تازه‌وارد» و مهاجران قدیمی در حال حاضر ۱۱.۶ درصد است؛ آماری که بالاتر از نرخ بیکاری کلی معادل ۶.۴ درصد (بر اساس آمار ثبت‌شده در ژوئن سال جاری) می‌باشد. نرخ بیکاری میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز اکنون ۱۳.۵ درصد است و بر اساس آمار و ارقام رسمی، این بالاترین نرخ بیکاری در این گروه سنی در دهه اخیر می‌باشد.

در همین حال، جامعه آماریِ بخش مرتبط با نیروی کار موقت خارجی کم‌درآمد که در صنایعی همچون صنایع غذایی، ساخت‌وساز و بیمارستان‌ها جذب نیرو داشته، از ۱۵٬۸۱۷ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۸۳٬۶۵۴ نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

باسنوا گفته که تغییرات جدید به کاهش ۶۵ هزار نفری در نیروی کار موقت خارجی کم‌درآمد منجر خواهد شد و قرار است آمارِ این دسته از نیروی کار در کانادا به سطوح پیش از دوران همه‌گیری کووید ۱۹ بازگردد.

شان فریزر، وزیر مسکن، که در سال ۲۰۲۲ در مقام وزیر مهاجرت مشغول به کار بود و تسهیل قوانین جذب نیروی کار موقت خارجی نیز در همان دوران اتفاق افتاده بود، گفته که این تصمیمات جدید فشار را از بازار مسکن هم خواهد برداشت؛ به‌ویژه در سمتی از این طیف که رقابت بر سر مسکن مقرون‌به‌صرفه به‌شدت بالاست.

فریزر در همین مورد اظهار داشته: «انتظار داریم تغییراتی که امروز اعلام شد به صورت بالقوه به کاهش فشار بر ده‌ها هزار واحد مسکونی در سراسر کشور بیانجامد.»

مایک موفات، مدیر ارشد سیاست‌گذاری در مرکز Smart Prosperity (اتاق فکر در دانشگاه اتاوا)، مطالبی در مورد برنامه TFW و تاثیرات آن بر بیکاری جوانان نوشته است. وی همچنین گفته که اقدام دولت برای کاهش آمار TFWها در مشاغل کم‌درآمد «در قدم اول اقدام خوبی‌ست، اما صرفا اولین قدم در این مسیر محسوب می‌شود؛ این یعنی هنوز کارهای زیادتری برای انجام دادن وجود دارد.» او در ادامه پیشنهاد داده که باید در جنبه مشاغل پردرآمدِ این برنامه نیز تغییراتی صورت بگیرد، چرا که آمار بالایی از نیروی  کار کانادایی برای استخدام در مشاغل دفتری و اداری وجود دارد.

از سوی دیگر، گروهی از نمایندگان مهاجران از این تصمیمات دولت انتقاد کرده‌اند.

سید حسن، مدیر اجراییِ «اتحادیه کارکنان مهاجر برای تغییر»، گفته که «این مهاجران نیستند که باید به خاطر نرخ بالای بیکاری، دستمزدهای پایین و گرانی مسکن سرزنش و متضرر شوند! این‌ مشکلات به خاطر سوءاستفاده‌های کارفرمایان و سیاست‌های نامناسب به وجود آمده‌اند.»

وی افزود: «مهاجران برای جامعه نقش سازنده‌ای ایفا می‌کنند و سزاور حقوق برابر و احترام هستند. در واقع، نژادپرستی و تبعیض دلایل بالا رفتن نرخ بالای بیکاری میان مهاجران است، نه افزایش نیروی کار خارجی.»

احتمال تغییرات در آمار صدور اقامت دائم

ترودو در پاسخ به این سوال که با توجه به نرخ بیکاری ۱۲ درصدی میان مهاجرانِ تازه‌وارد، آیا دولت به دنبال ایجاد تغییرات گسترده‌تر در سیستم مهاجرت می‌باشد یا خیر، گفت که دولت در پاییز امسال قصد دارد سطوح مهاجرتی مدنظر خود را مورد بررسی قرار دهد.

ترودو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا گزینه کاهش آمار صدور اقامت دائم برای مهاجران نیز در دست بررسی‌ست یا خیر، اظهار داشت که از نظر او این یک مسئله «به‌شدت مهم» بوده و در مورد آن با اعضای کابینه خود در این هفته صحبت خواهد کرد.

بر اساس برنامه مهاجرتی دولت که امسال منتشر شد، کانادا در سال جاری به ۴۸۵ هزار مهاجر اقامت دائم اعطاء خواهد کرد و طی سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ نیز قرار است در هر سال به ۵۰۰ هزار نفر اقامت دائم بدهد.

ترودو گفته: «می‌خواهیم از این مطمئن شویم که سیاست‌های ما برای کانادا‌یی‌ها منطقی باشد و نیازهای اقتصادی ما را برطرف کند.» او افزود: «طی پاییز امسال، تمرکز ما بر نرخ بیکاری و فرصت‌های موجود برای ایجاد اصلاحات بیشتر معطوف خواهد بود و برنامه‌هایی را در زمینه مهاجرت پیش خواهیم برد که بر اساس واقعیات روزِ کانادا و همین‌طور به سود آینده این کشور باشد.»

نخست‌وزیر کانادا اظهار داشته که مهاجرت باید «به درستی انجام شود» و تغییرات مورد نظر در سیاست‌ها به خاطر این است که «کانادا جایگاه مثبت خود در حمایت از مهاجران را حفظ کرده و در عین حال در نحوه جذب مهاجران و تضمین مسیر آن‌ها برای رسیدن به موفقیت در کشور به شکل مناسب عمل کند.»

مارک میلر، وزیر مهاجرت، در رابطه با رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به سطوح مهاجرتی گفته که «تمام گزینه‌ها روی میز است.» وی به این مسئله اذعان داشت که افراد دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود در مورد سرعتِ کنونی رشد جمعیت را با او در میان گذاشته‌اند.

میلر این اطمینان را داد که در رابطه با ایجاد تغییر در آمار صدور اقامت دائم که دولت برای سال‌های آینده تغیین نموده، «تعصب» خاصی ندارد و گفت: «ما باید نگاهمان به مسیر حرکت کشور باشد و آماده باشیم خود را با شرایط روز وفق دهیم.» او خاطرنشان کرد: «اگر با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی نیاز باشد، من آماده ایجاد تغییر در سیاست‌ها هستم؛ و این خود سیاستی هوشمندانه‌ست و کانادا‌یی‌ها هم از ما همین انتظار را دارند.»
برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که کاهش آمار صدور اقامت دائم می‌توانند از «فشار موجود بر بازار مسکن کم کند».

بر اساس آمار Statistics Canada، آمار مهاجران با اقامت موقت (که شامل نیروی کار موقت خارجی و دانشجویان بین‌المللی می‌شود) طی سه سال اخیر بیش از دوبرابر شده و از ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۲۱، به نزدیک ۲.۸ میلیون در سه‌ماهه دوم سال جاری رسیده است.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها