Search
Close this search box.

برنامه نیروی کار موقت خارجی در کانون تغییرات و تحولات مهاجرتی کانادا!

تغییرات برنامه نیروی کار موقت خارجی توسط وزیر مهاجرت و وزیر کار کانادا

با بالا رفتن سطح انتقادات از برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP) در کانادا، وزیر مهاجرت و وزیر کار هر دو به این مسئله ورود کرده‌اند و برعلیه سوءاستفاده‌هایی سخن گفته‌اند که در این برنامه رخ داده؛ به‌ویژه کارفرمایان کانادایی که از این سیستم سوء استفاده کرده‌اند!

اظهارات اخیر وزیر کار کانادا

رندی بواسِنو، وزیر کار کانادا، در تاریخ ۶ آگوست یک کنفرانس مطبوعاتی از طرف اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) برگزار کرد و در آن از مجموعه‌ای از اقدامات برعلیه سوءاستفاده‌کنندگان از برنامه TFWP سخن گفت. این اقدامات عبارتند از:

  • اِعمال محدودیت ۲۰ درصدی بر آمار جذب نیروی کار خارجی، از جمله آن‌هایی که در «مسیر دومنظوره» (Dual Intent Sub-stream) قرار دارند و می‌خواهند برای دریافت اقامت دائم کانادا (PR) درخواست بدهند. کارفرمایانی که از مسیر دومنظوره استفاده می‌کنند هم باید از این پس از دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تری پیروی کنند؛
  • نظارت سختگیرانه‌تر بر صدور مجوز LMIA و انجام بازرسی‌های مختلف، به‌ویژه در محل‌هایی که پرخطرتر شناخته‌ شده‌اند؛
  • معرفی یک مسیر نیروی کار خارجی برای حوزه‌های کشاورزی و فرآوری غذاهای دریایی.

وزیر کار همچنین از اقدامات بیشتری صحبت کرد که قرار است اجرایی شوند:

  • احتمال افزایش هزینه‌های صدور LMIA برای تامین هزینه‌های فرایند بررسی و پردازش درخواست‌ها؛
  • اِعمال معیارهای سختگیرانه‌تر برای تعیین کارفرمایان واجدشرایط، از جمله در نظر گرفتن حداقل سال‌هایی که فرد کسب‌وکار خود را راه انداخته و یا سابقه کارفرما و آمار افرادی که اخراج کرده است؛
  • اجرای محدودیت‌ها و همچنین امتناع از بررسی پرونده‌هایی که در حوزه «کارهای کم‌درآمد برای نیروی کار خارجی» قرار می‌گیرند؛ به‌ویژه برای کارفرمایانی که در مناطق و صنایعی هستند که سوءاستفاده در آن‌ها بسیار متداول است.

این اظهارات در راستای مطالبی‌ست که وزیر کار کانادا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارک میلر، وزیر مهاجرت، در ماه مارس سال جاری مطرح کرده بود. در آن کنفرانس، آقای بواسنو گفته بود:

در راستای اظهارات آقای بواسنو که توجهات را به TFWP و موارد سوءاستفاده از آن جلب کرده بود، سازمان ملل متحد (UN) در تاریخ ۲۲ جولای گزارشی منتشر کرد که در آن TFWP به عنوان «برنامه‌ای زمینه‌ساز» برای سوءاستفاده از نیروی کار خارجی در کانادا معرفی شده بود!

و کمی بعد هم آقای مارک میلر در مصاحبه‌ با رویترز بر لزوم ایجاد تغییراتی در TFWP تاکید کرد. میلر با اذعان به این‌که «این برنامه نیازمند اصلاحاتی جدی‌ست»، اظهار داشت که این برنامه «لزوما از نقص‌ها و ایرادات مهلک رنج نمی‌برد.» با این‌ حال، او با ارزیابیِ وزیر کار از مشکلات موجود در مسیر مشاغل کم‌درآمد موافق بود و آن را به عنوان مسیری تعریف کرد که «نیازمند بازنگری دقیق‌تر است.» هر دو وزیر قبلا هم از این خطر بالقوه گفته بودند که مسیر مشاغل کم‌درآمد در TFWP می‌تواند به کاهش درآمد نیروی کار کانادایی و خارجی در این کشور منتهی شود.

نیروی کار خارجی در برنامه TFWP چه حق و حقوقی دارند؟

یکی از دلایل اصلیِ سوءاستفاده در این برنامه، عدم اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص حق و حقوق نیروی کار در کاناداست. کانادا از حقوق و قوانین کاریِ جامعی برخوردار است که حتی نیروی کار خارجی را نیز شامل می‌شود. بر اساس این قوانین، نیروی کار خارجی در کانادا از حق و حقوق زیر برخوردار است:

– حق کسب اطلاعات کامل در رابطه با حق و حقوق خود از کارفرما؛
– دریافت یک نسخه امضاشده از قرارداد کاری خود در اولین روز کاری یا قبل از آن؛
– دریافت دستمزد از کارفرما بر اساس شرایط قیدشده در قرارداد کاری، از جمله دستمزد اضافه کاری در صورت شمول؛
– حق کار کردن در یک محیط کاریِ عاری از سوءاستفاده و اقدامات تلافی‌جویانه؛
– لزوم پیروی کارفرما از استانداردهای استخدام و جذب نیروی کار در استان یا منطقه محل کار؛
– لزوم پرداخت حق بیمه سلامت شخصیِ نیروی کار توسط کارفرما، تا زمانی که فرد واجد شرایط دریافت بیمه سلامت استانی یا منطقه‌ای باشد؛
– و حق دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، در صورت بروز جراحت یا بیماری در محل کار؛ و لزوم همکاریِ کارفرما جهت تسهیل دسترسی به این خدمات.

علاوه بر این حق و حقوق، کارفرمایان کانادایی نمی‌توانند موارد زیر را بر نیروی کار خارجی تحمیل کنند:

– اجبار به کار کردن در شرایط غیرایمن یا اجبار به انجام کارهایی که در قرارداد کاری قید نشده؛
– اجبار به کار کردن در صورتی که فرد بیمار یا مجروح شده باشد؛
– اجبار به کار کردن در خارج از ساعات کاری، به‌ویژه اگر در قرارداد کاری قید نشده باشد؛
– مجازات کردن فرد به خاطر گزارش دادن موارد سوءرفتار، شرایط کاری غیرایمن، شرایط نامناسب مسکن و یا همکاری با ماموران بازرسی دولتی؛
– نگهداری پاسپورت یا مجوز کار فرد توسط کارفرما؛
– اخراجِ فرد از کشور کانادا یا تغییر وضعیت مهاجرت فرد توسط کارفرما؛
– و اجبار به بازپرداخت هزینه‌های استخدام که بر عهده کارفرما می‌باشد.

در صورت بروز موارد سوءاستفاده، نیروی کار خارجی چه اقدامات می‌تواند انجام دهد؟

اگر نیروی کار خارجی در معرض سوءاستفاده از سوی کارفرمای خود قرار بگیرد، گزینه‌های مختلفی پیش رو دارد که چند مورد از مهم‌ترین اقدامات در ذیل فهرست شده‌اند:

  • درخواست برای دریافت اوپن ورک پرمیت (OWP) در کانادا که به آن‌ها اجازه می‌دهد در بیشتر صنایع این کشور و برای کارفرمایان مختلف کار کنند؛
  • گزارش موارد سوءاستفاده از طریق خطوط پشتیبانی سرویس کانادا (Service Canada Helplines) یا ESDC Online، هم به صورت تلفنی و هم حضوری؛
  • کمک گرفتن از سازمان‌های حامی نیروی کار مهاجر؛
  • برقراری ارتباط با دفتر سلامت و امنیت کاری استان یا منطقه محل کار خود؛
  • و تماس با دفتر استانداردهای استخدام (در صورتی که کارفرما از مفاد قرارداد کاری تخطی کرده باشد).

علاوه بر این موارد، کارکنان خارجی می‌توانند به وبسایت اداره مهاجرت (IRCC) مراجعه نموده و فهرست کارفرمایانی را مشاهده کنند که قبلا در حیطه مسئولیت‌های خود در برنامه TFWP مرتکب تخلف شده‌اند.

کارفرمایانی از استانداردهای TFWP پیروی نکنند معمولا باید جریمه‌های سنگینی بپردازند؛ مبالغ جریمه به ازای هر مورد تخلف در محدوده‌ای از ۵۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ دلار قرار می‌گیرد و می‌تواند به حداکثر جریمه سالانه ۱ میلیون دلار هم برسد! تخلفات شدیدتر هم می‌تواند به محرومیت‌های موقت (از ۱ تا ۱۰ سال) یا حتی محرومیت دائمی از استفاده از برنامه TFWP منجر شود.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها