Search
Close this search box.

پاسپورت کانادایی در رتبه‌ی هفتم قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان!

رتبه‌بندی پاسپورت کانادا در سال 2024

بر اساس رتبه‌بندی جدید پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ که توسط گروه مشاوره‌ی هِنلی و شرکا (Henley and Partners) منتشر شده، پاسپورت کانادایی در رتبه‌ی هفتم قرار گرفته است؛ این رتبه‌بندی طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) انجام شده است.

در این رتبه‌بندی جدید و بر اساس معیارهای مختلفی همچون تعداد کشورهایی که می‌توان با این پاسپورت و بدون نیاز به ویزا به آن‌ها سفر نمود، پاسپورت کانادایی هفتمین پاسپورت قدرتمند جهان شناخته شده است. 

افرادی که در حال حاضر پاسپورت کانادایی دارند می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۸۷ کشور جهان سفر کنند و در بسیاری از این کشورها می‌توانند تحصیل نموده یا مشغول به کار شوند. به‌علاوه، بسیاری از دارندگان پاسپورت کانادایی می‌توانند شهروندی دو کشور را به طور همزمان داشته باشند؛ یعنی همزمان دارنده‌ی دو پاسپورت باشند. این دومین سالی‌ست که پاسپورت کانادایی در این رتبه و در کنار کشورهای چک، مجارستان و مالتا قرار گرفته است.

رتبه‌ی اول متعلق به سنگاپور است و دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند به ۱۹۵ کشور جهان بدون ویزا سفر کنند. رتبه‌ی دوم به طور مشترک متعلق به پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا است و شهروندان این کشورها قادرند بدون ویزا به ۱۹۲ کشور سفر کنند. در میان کشورهای گروه هفت (G7) پاسپورت ایالات متحده در جایگاه آخر (رتبه‌ی هشتم) قرار گرفته و دارندگان پاسپورت امریکایی می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۶ کشور سفر کنند. در انتهای فهرست پاسپورت‌ها هم پاسپورت افغانستان قرار داشته که دارندگانِ آن به تنها ۲۶ کشور دسترسی دارند.

پاسپورت کانادایی، پاسپورتی قوی در طول تاریخ!

پاسپورت کانادا همواره مزایای فوق‌العاده‌ای برای دارندگان آن داشته و این امر در رتبه‌بندیِ جدید هم دیده می‌شود!

جالب است بدانید پاسپورت کانادایی در همین رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۴ در رتبه‌ی دوم قرار داشته؛ و در طول دو دهه‌ای که گروه مشاوره‌ی هنلی رتبه‌بندیِ خود از پاسپورت‌های مختلف کشورهای جهان را منتشر می‌کند، کانادا همیشه در میان ۱۰ کشور برتر بوده است.

چگونه می‌توانیم پاسپورت کانادایی داشته باشیم؟

برای دریافت پاسپورت کانادایی، فرد باید در ابتدا شهروند کانادا باشد. کسانی که متولد کانادا نیستند ابتدا باید اقامت دائم (PR) این کشور را دریافت نموده و در مدت زمان لازم در کانادا حضور فیزیکی داشته باشند؛ این یعنی فرد باید از پنج سال حداقل سه سال در کانادا زندگی کرده باشد که این مدت حدودا معادل ۱٬۰۹۵روز است.

اگر فرد فرزند یک شهروند کانادایی باشد (که هنگام تولد او شهروند به شمار می‌رفته)، واجد شرایط دریافت شهروندی از والدین خود است. البته بر اساس قوانین جدیدی که تصویب شده، بعضی از فرزندان کانادایی‌ها که در کشور دیگری به دنیا آمده‌اند هم شامل این ضابطه می‌شوند.

زمانی که مهاجر تازه‌وارد در کانادا اقامت دائم دریافت کند و به مدت زمان لازم نیز در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد، باید پیش از درخواست برای شهروندی کانادا شرایط دیگری را نیز رعایت کند. این شرایط عبارتند از:

  • تکمیل پرونده‌ی مالیاتی: فرد در صورت لزوم باید پرونده‌ی مالیاتی تشکیل داده و مالیات‌های مربوطه را پرداخت کرده باشد؛
  • آزمون شهروندی: فرد باید در آزمون شهروندی کانادا قبول شود؛
  • تسلط بر زبان: فرد باید با کسب CLB حداقل 4 در زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی، تسلط و مهارت‌های زبانی خود را اثبات نماید.

معمولا فرایند دریافت شهروندی کانادا سه سال به طول می‌انجامد.

نحوه‌ی تقاضا برای دریافت پاسپورت کانادایی

فرد متقاضی پس از شرکت در مراسم اعطای شهروندی و دریافت مدرک شهروندی خود می‌تواند درخواست پاسپورت کانادایی بدهد. هر شهروند کانادایی از لحاظ قانونی واجد شرایط دریافت پاسپورت کانادایی‌ست. البته مواردی هم وجود دارد که در آن فرد شرایط دریافت پاسپورت کانادایی را ندارد؛ مواردی همچون ارائه‌ی اطلاعات نادرست در فرم درخواست شهروندی، مشکلات امنیتی، نقض قوانین حقوق بشر یا ارتباط با جرایم سازمان‌یافته.

مدارک لازم برای درخواست پاسپورت کانادایی:
– مدرک شهروندی کانادایی (مدرک شهروندی یا شناسنامه‌ی کانادایی)؛
– پاسپورت کانادایی معتبر یا مدرک سفری که به نام متقاضی صادر شده باشد؛
– معرفی دو نفر به عنوان رفرنس برای پشتیبانی از فرایند تقاضای پاسپورت؛
– سند اثبات هویت؛
– دو عکس پاسپورتی؛
– و برای افرادی که برای اولین بار متقاضی پاسپورت کانادایی هستند، معرفی یک ضامن ضروری‌ست. البته ضامن هم باید شرایط خاصی داشته باشد که بر اساس نوع پاسپورت و مکان ثبت تقاضا می‌تواند متفاوت باشد.

شهروندان جدید می‌توانند درخواست خود برای دریافت پاسپورت کانادایی را به صورت اینترنتی یا با مراجعه به یکی از شعب Service Canada با تعیین نوبت قبلی ثبت نمایند.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها