ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

بازگشت آمار اقامت دائم کانادا به دوران پیش از همه‌گیری کرونا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا، جدیدترین اهداف مهاجرتی دولت را در تاریخ ۲۴ اکتبر اعلام خواهد کرد.

خلاصه‌ای از جزئیات خبر

چرا دولت کانادا می‌خواهد آمار موردنظر خود برای مهاجرت را کاهش دهد؟

تصمیم دولت کانادا مبنی بر کاهش آمار صدور اقامت دائم در پی اقداماتی صورت می‌گیرد که طی چند ماه اخیر با هدف مهار مهاجرت موقت به این کشور انجام شده؛ اقداماتی همچون تغییر برنامه‌های مهاجرت دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار موقت خارجی. 

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، در همین رابطه گفته که برخی از مسیرهای مهاجرتی موقت به کانادا به «اشباع» رسیده‌اند و به نظر می‌رسد دولت اکنون در صدد برنامه‌ریزی برای کنترلِ طرح‌هایی است که با هدف حفظ آمار بالای صدور اقامت دائم اجرا شده‌اند.

طرح سطوح مهاجرتی جدید که این هفته معرفی می‌شود، برای اولین بار حاوی اهداف مشخص برای آمار مهاجرت موقت و اقامت دائم خواهد بود. زمانی که همه‌گیری کووید ۱۹ به پایان رسیده بود، دولت کانادا آمار مهاجرت موقت و دائم به کانادا را برای رفع مشکل کمبود شدید نیروی کار، بالا برده بود.

با این حال، حمایت مردم کانادا از مهاجرت طی دو سال اخیر کمرنگ‌تر شده؛ نتایج جدیدترین تحقیقِ Environics نشان می‌دهد که طبق نظر اکثریت کانادایی‌ها، آمار مهاجرت بیش از حد افزایش یافته و این در سال جاری به یک دیدگاه رایج میان مردم کانادا تبدیل شده است.

کانادا از این به بعد پذیرای چه تعداد مهاجر خواهد بود؟

بر اساس شواهد موجود، به نظر می‌رسد دولت کانادا قصد دارد اهداف مهاجرتی خود که اوایل امسال اعلام کرده بود را کاهش دهد؛ آمار مورد نظر دولت برای مهاجرت در ابتدای سال جاری معادل ۵۰۰٬۰۰۰ نفر در سال، تا سال ۲۰۲۷ بود.

اما در حال حاضر، دولت احتمالا آمار مهاجرتیِ مورد نظر خود را در سال آینده به ۳۹۵٬۰۰۰ نفر کاهش دهد و برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷، به ترتیب آمار ۳۸۰٬۰۰۰ و ۳۶۵٬۰۰۰ نفر را در دستور کار قرار بدهد.

مقایسه سطوح پیشین مهاجرت برای بازه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ با آمار احتمالیِ جدید را در نمودار زیر می‌توانید ببینید:

بازگشت آمار اقامت دائم کانادا به دوران پیش از همه‌گیری کرونا

بیشتر موارد صدور اقامت دائم کانادا در سال‌های اخیر (حدودا ۶۰ درصد) متعلق به متقاضیانی بود که به همراه اعضای خانواده خود از روش‌های اقتصادی به کانادا مهاجرت می‌کردند. این روش‌ها شامل برنامه‌هایی است که در سیستم اکسپرس انتری و برنامه‌های استانی وجود دارد. اگر این نسبت حفظ شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که ۲۳۵٬۰۰۰ نفر در سال آینده بتوانند از طریق برنامه‌های مهاجرت اقتصادی، اقامت دائم دریافت کنند؛ آماری که طی دو سال پس از ۲۰۲۵ به میزان ناچیزی کاهش خواهد یافت.

متقاضیان مهاجرت به کانادا می‌توانند از طریق برنامه‌هایی مثل اکسپرس انتری، برنامه‌های استانی و برخی از برنامه‌های آزمایشی، اقامت دائم دریافت کنند.

کانادا در سال ۲۰۲۳ تغییراتی در برنامه اکسپرس انتری ایجاد نمود و دراوهای مبتنی بر دسته‌بندی مشاغل (Category-based Draws) را معرفی کرد. این تغییر باعث شد اداره مهاجرت کانادا (IRCC) انعطاف بیشتری در صدور دعوتنامه از طریق برنامه اکسپرس انتری داشته باشد. این در حالی است که قبلا، اداره مهاجرت فقط بر اساس امتیاز متقاضیان دعوتنامه صادر می‌کرد و هر از چندگاهی، دراو‌هایی با هدف صدور دعوتنامه برای متقاضیان واجد شرایط برخی از برنامه‌ها برگزار می‌نمود؛ اما دراوهای مبتنی بر دسته‌بندی مشاغل موجب شد متقاضیانی که در برخی از مشاغل خاص تجربه و سابقه کاری دارند و آن‌هایی که بر زبان فرانسوی مسلط هستند بتوانند از طریق این برنامه اقدام کنند.

این احتمال وجود دارد که تاکید بر تسلط بر زبان فرانسه خارج از کبک ادامه پیدا کند؛ به این ترتیب، انتظار داریم بین ۵ تا ۸ درصد از اهداف جدید مهاجرتی به فرانسوی‌زبانان اختصاص داده شود که معادل صدور حدودا ۲۰٬۰۰۰ اقامت دائم در سال برای مهاجران فرانسوی‌زبان است.

سایر موارد صدور اقامت دائم به‌جز برنامه‌های مهاجرت اقتصادی شامل موارد اسپانسرشیپ از سوی خانواده متقاضی و همچنین پناهجویانِ تاییدشده خواهد بود؛ این به معنای صدور ۱۶۰٬۰۰۰ اقامت دائم برای متقاضیان از روش‌های غیراقتصادی است.

آیا کانادا هنوز هم رویکرد مثبتی نسبت به مهاجرت دارد؟

اهداف مهاجرت در آخرین برنامه مهاجرتی که پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ منتشر شد (برنامه سطوح مهاجرت کانادا از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱) معادل صدور ۳۵۰٬۰۰۰ اقامت دائم در هر سال بود.

به این ترتیب، با وجود این‌که کانادا در حال حاضر قصد دارد آمار مدنظر خود برای مهاجرت را کاهش دهد، این سطوح هنوز هم بالاتر اهدافی است که در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا تعیین شده بود.

این یعنی افراد علاقه‌مند به کار و زندگی در کانادا هنوز هم فرصت خوبی برای مهاجرت به این کشور دارند. جمعیت کانادا اکنون به ۴۱ میلیون نفر رسیده است و ۳۹۵٬۰۰۰ نفر مهاجر دارای اقامت دائم در سال آینده تنها ۱ درصد از این جمعیت را تشکیل می‌دهد.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت کانادا هنوز هم پذیرای مهاجران تازه‌وارد خواهد بود. حتی با وجود کاهش آمار و اهداف مهاجرت، سیاست مهاجرتی کانادا آن را به کشوری تبدیل کرده که بسیار مهاجرپذیرتر از سایر کشورهای گروه هفت است. به عنوان مثال، استرالیا از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۲ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ تنها برای ۲۱۲٬۸۷۹ نفر اقامت دائم صادر کرد.

آیا تغییرات قوانین مهاجرتی کانادا باعث نگرانی شما شده است؟ شما می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود را در قالب کامنت با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ویزا موندیال پاسخگوی شما خواهند بود. 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

تغییرات قبلی

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها