Search
Close this search box.

کاهش چشمگیر متوسط اجاره بها در کانادا؛ برای اولین بار طی سه سال اخیر

کاهش قیمت اجاره بها کانادا

در حالی که روند افزایشی نرخ اجاره بها به طور کلی طی چند ماه اخیر در کانادا متوقف شده، شاهد کاهش نرخ اجاره بهای سالانه در برخی از گران‌ترین شهرهای کانادایی هستیم.

گزارش‌های منتشر شده توسط Urbanation و Rentals.ca در ماه ژوئن سال جاری، حاکی از کاهش ۰.۸ درصدی نرخ اجاره بها به متوسطِ ۲,۱۸۵ دلار در ماه در قیاس با ماه مِی می‌باشد.

طبق این گزارش، این بیشترین کاهش ماه به ماه در نرخ اجاره بها از سال ۲۰۲۱ (و از دوران همه‌گیریِ کووید ۱۹) به شمار می‌رود و نشان‌دهنده‌ی معکوس شدن روند افزایش فصلیِ نرخ اجاره‌ست که به طور معمول در این زمان از سال می‌بینیم.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دو منبعی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، افزایش ۷ درصدیِ سالانه‌‌ی نرخ اجاره در ماه ژوئن نیز کندترین نرخ رشد سالانه در ۱۳ ماه گذشته بوده است.

به طور کلی، به نظر می‌رسد بازار اجاره خانه در کانادا در ماه‌های اخیر از تب‌وتاب افتاده و این تفاوت بزرگی نسبت به روند افزایشیِ معمول در چند سال محسوب می‌شود؛ روندی که ریشه‌ی آن همواره به افزایش رقابت برای یافتن واحد برای اجاره و کمبود میزان عرضه نسبت به تقاضا نسبت داده می‌شود.
در این گزارش عنوان شده که اجاره بها طی سه ماه اخیر با رکود روبرو بوده و بین ماه‌های مارس و ژوئن، تنها افزایشی ۰.۲ درصدی داشته است!

روند نرخ اجاره بها در استان‌های مختلف به چه شکل بوده است؟

اگر به طور خاص نگاهی به شهرها و استان‌ها داشته باشیم، با ماجرای متفاوتی روبرو می‌شویم.

متوسط نرخ اجاره بها برای کاندوها و واحدهای آپارتمانی در تورنتو طی ۲۲ ماه اخیر ۳ درصد کاهش داشته و به ۲,۷۱۵ دلار در ماه تنزل پیدا کرده است. اما متوسط نرخ اجاره بهای همین واحدها در ونکوور هنوز بالای ۳,۰۰۰ دلار در ماه بوده و افزایشِ ماهیانه‌ی ۱.۱ درصدی را تجربه کرده؛ البته این درحالی‌ست که متوسط اجاره بها در این شهر سالانه ۸ درصد رو به کاهش بوده است.

به طور کلی، اجاره بها در تورنتو و ونکوور به ترتیب طی پنج ماه و هفت ماه اخیر روند کاهشی داشته است.

در ماه گذشته، اجاره بها در مونترال افزایش سالانه‌ی ۴.۳ درصدی داشته که کمی بیشتر از افزایش ۴.۲ درصدی اجاره در کلگری است. متوسط اجاره بهای هر دو شهر در ماه ژوئن امسال کمی بالاتر از ۲٬۰۰۰ دلار در ماه بوده است.

بررسی همین امر به صورت استانی نشان می‌دهد که متوسط اجاره بها در انتاریو و کبک به صورت ماهیانه رو به کاهش بوده و در بریتیش کلمبیا، رشد ثابتی را تجربه کرده است.

بیشترین افزایش اجاره بهای واحدهای آپارتمانی در بین شش شهر بزرگ کانادا طی شش ماه متوالی متعلق به ادمونتون بوده است. متوسط اجاره بها ۱۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱٬۵۶۴ دلار در ماه رسیده است؛ البته این رقم هنوز هم این شهر را در قعر فهرست Urbanation و Rentals.ca از ۲۵ بازار مختلف اجاره خانه در کانادا قرار می‌دهد.

رجاینا نیز شاهد افزایش سالانه‌ی قابل‌توجهِ ۲۲ درصدی بوده و در رتبه‌های بعدی، شهرهای کبک و ساسکاتون با به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درصد افزایش سالانه قرار دارند. متوسط اجاره بها در این شهرها در بازه‌ای بین ۱٬۳۷۱ تا ۱٬۶۴۰ دلار در ماه است.

چه آینده‌ای در انتظار نرخ اجاره بها در کاناداست؟

متخصصانی که در این رابطه با Global News صحبت کرده‌اند، می‌گویند نشانه‌هایی مبنی بر پایدار شدن رشدِ افسارگسیخته‌ی نرخ اجاره بها در کانادا وجود دارد؛ و این تحلیل به طور خاص در مورد گران‌ترین شهرهای کانادا صدق می‌کند.

رندال بارتلت، اقتصاددان دوژاردین، توضیح داده افرادی که دیگر توان پرداخت اجاره بها در شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور را ندارند، راهیِ شهرها و استان‌هایی شده‌اند که «قیمت‌ها مقرون به صرفه‌تر» هستند و همین امر به افزایش رقابت و به تبع آن، رشد نرخ اجاره بها منتهی خواهد شد.

بارتلت در ادامه گفته که با توجه به برنامه‌های دولت مبنی بر کاهش آمار ورود افرادِ بدون اقامت دائم به کانادا و همچنین افزایش ساخت واحدهای آپارتمانی برای اجاره موجب خواهد شد که طی ماه‌‍‌های آینده دیگر شاهد افزایش بی‌سابقه در متوسط نرخ اجاره بها نباشیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها