ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

کاهش نرخ بیکاری کانادا برای اولین بار در سال جاری

کاهش نرخ بیکاری در کانادا در ماه سپتامبر

در ماه سپتامبر، ۴۷٬۰۰۰ نفر در کانادا مشغول به کار شدند و این موجب شد نرخ بیکاری برای اولین بار از آغاز سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند. بر اساس گزارش Statistics Canada در تاریخ ۱۱ اکتبر، مشاغل جدیدی به‌صورت تمام‌وقت و در بخش خصوصی ایجاد شده‌اند و دلیل آن، کاهش موقعیت‌های شغلی نیمه‌وقت و پایین آمدن آمار استخدام در مشاغل دولتی بوده است.

ایجاد شغل‌های جدید موجب شد نرخ بیکاری در ماه سپتامبر به ۶.۵ درصد کاهش پیدا کند که طبق آمار Statistics Canada، اولین کاهش از ژانویه ۲۰۲۴ به شمار می‌رود.

نرخ بیکاری در ماه آگوست به ۶.۶ درصد رسیده بود که بدون احتساب سال‌های همه‌گیری کووید ۱۹، بالاترین آمار بیکاری در هفت سال اخیر محسوب می‌شد.

تغییرات ماهانه نرخ بیکاری از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون را در نمودار زیر می‌بینید:

کاهش نرخ بیکاری کانادا در سپتامبر ۲۰۲۴

جزئیات افزایش اخیر در آمار استخدام

ایجاد بیش از ۲۰٬۰۰۰ شغل جدید در ماه سپتامبر به لطف بخش‌ اطلاعاتی، فرهنگی و تفریحی، بخش عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و بازرگانی و همچنین صنایع حرفه‌ای، علمی و خدمات فنی به تحقق پیوسته است.

در گزارش Statistics Canada به این نکته اشاره شده که بالا رفتن آمار استخدام جوانان به بازیابیِ روند ضعیف بازار کار برای جوان‌ترین گروه از افراد جویای کار کمک شایانی کرده؛ بر همین اساس، جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ماه گذشته در ۳۳٬۰۰۰ موقعیت شغلی مشغول به کار شدند و همین باعث شد نرخ بیکاریِ این گروه سنی کاهش قابل‌توجهی داشته و به ۱۳.۵ درصد برسد.

جالب است بدانید وجود بازار کار دشوار و پر از چالش در کانادا برای مهاجران تازه‌وارد و جوانان به عنوان یکی از عوامل اصلی بالا رفتن نرخ بیکاری در ماه‌های اخیر شناخته شده است!

نرخ مشارکت (آمار کسانی مشغول به کار یا جویای کار هستند) نیز در ماه سپتامبر شاهد کاهش ۰.۲ درصدی بود. در گزارش StatCan نیز در همین رابطه آمده که نرخ مشارکت جوانان به طور خاص از فوریه سال ۲۰۲۳ رو به کاهش بوده و معمولا در دوره‌هایی شاهد این کاهش هستیم که نرخ بیکاری بالاست؛ زیرا افراد در سنین پایین‌تر معمولا بیشتر زمان خود را در مدرسه و دانشگاه می‌گذرانند و در سایر موارد هم دیر وارد بازار کار می‌شوند.

ضعیف‌تر شدنِ احتمال کاهش نرخ بهره

در حالی که طبق اعلام بانک کانادا، نرخ تورم در ماه آگوست به دو درصد بازگشت، بانک مرکزی به طور فزاینده‌ای بر مخاطرات احتمالی در بازار کار و در وضعیت کلی اقتصاد تمرکز کرده تا مانع رسیدن فشار قیمت‌ها به طبقات پایین‌تر شود.

بانک کانادا برای کاستن فشار از اقتصاد، از ژوئن امسال سه مرتبه نرخ سیاستی خود (یعنی نرخی رسمی بهره) را پایین آورده است.

انتظار می‌رود بانک مرکزی در ابلاغ سیاست‌های جدید خود در تاریخ ۲۳ اکتبر، مجدد نرخ بهره را کاهش دهد؛ با این حال، اقتصاد‌دانان اخیرا در مورد این صحبت کرده‌اند که در عوض کاهش ۲۵ واحد پایه، احتمالا شاهد کاهش ۵۰ واحد پایه در نرخ بهره باشیم.

روند آمار بیکاری و اشتغال در آینده نزدیک به چه صورت خواهد بود؟

گزارش اشتغال در ماه سپتامبر بسیار قوی‌تر و امیدوارانه‌تر از چیزی بود که خیلی از اقتصاددان‌ها انتظارش را داشتند؛ و این حاکی از این مطلب است که اقتصاد کانادا پایداری خوبی نسبت به نرخ‌های بهره محدودتر داشته است.

لزلی پرستون، اقتصاددان ارشد TD Bank، به این نکته اشاره کرده که داده‌ها و آمار مربوط به مشاغل همواره متغیر بوده و مشاهده نتایج مثبت، آن هم به مدت فقط یک ماه، به معنای بهبود قابل‌توجه در بازار کار نیست.

به نظر می‌رسد با توجه به آمار بازار کار کانادا در سال جاری، دولت باید به فکر اقدامات جدی‌تری باشد. کاهش موقعیت‌های شغلی موجود نشان می‌دهد که تقاضا برای نیروی کار هنوز هم به شرایط مطلوب نرسیده است.

در هر صورت، شاید تغییر روند کاهشیِ نرخ بیکاری در ماه سپتامبر اولین نشانه مثبت برای بهبود اوضاع باشد.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها