ویزا موندیال - visa mondial
Search
Close this search box.

سقف ۲۵ درصدی هر کشور در برنامه اسکیل ورکر کبک

اسکیل ورکر کبک سقف ۲۵ درصدی برای هر کشور دارد

دولت استان کبک سیاست مهاجرتی جدیدی را اعلام کرده که بر اساس آن، تعداد دعوتنامه‌هایی که تحت برنامه‌ اسکیل ورکر عادی (PRTQ) برای مهاجران خارجی صادر می‌شود، به میزان ۲۵ درصد به ازای هر کشور محدود خواهد شد. بازه زمانی اجرای این سیاست از ۹ اکتبر سال جاری تا ۹ اکتبر ۲۰۲۵ بوده و هدف آن، افزایش تنوع ملیتی میان مهاجران اقتصادی عنوان شده است.

به بیان ساده‌تر، در هر دراو که از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۴ در کبک برگزار شود، حداکثر ۲۵ درصد از دعوتنامه‌ها برای متقاضیان با ملیت یکسان صادر خواهد شد.

جزئیات مهم این سیاست جدید

چارچوب حقوقی: این محدودیت تحت بند ۴۵ از قانون مهاجرت کبک (Loi sur l’immigration au Québec) اجرا شده؛ طبق این قانون، وزیر می‌تواند تعداد مجاز دعوتنامه‌هایی که برای مهاجران خارجی صادر می‌شود را با تمرکز بر افزایش تنوع ملیتی و برطرف کردن نیازهای بازار کار، تغییر دهد.

محدودیت بر اساس کشورها: بخش اصلی این سیاست جدید این است که در هر دوره صدور دعوتنامه، تنها ۲۵ درصد از کل دعوتنامه‌های اقامت دائم برای متقاضیان با ملیت یکسان صادر خواهد شد.

بازه اجرای این محدودیت: این سیاست از ۹ اکتبر امسال اجرا شده و تا ۹ اکتبر سال آینده ادامه خواهد یافت؛ و این احتمال وجود دارد که در پایان این بازه، این قانون مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار بگیرد.

دلیل این محدودیت چیست؟

هدف از اجرای این سیاست جدید، ایجاد جمعیتِ متنوع‌تر از مهاجران ماهری‌ست که قصد دارند در کبک مشغول به کار شده و در این استان زندگی کنند. ژان فرانکوا روبرژ، وزیر مهاجرت کبک، قبلا به کاهش تنوع مهاجرانِ متقاضی از لحاظ ملیت در این استان اشاره کرده بود.

وزیر مهاجرت کبک اعلام کرده که بررسی درخواست‌های ثبت‌شده برای برنامه اسکیل ورکر عادی این استان در سال ۲۰۲۴ حاکی از کاهش چشمگیر تنوع ملیتی میان مهاجران بوده است. دولت کبک هم برای رسیدگی به این مسئله، تمرکزِ خود را بر ایجاد تعادل میان ملیت‌ها در جمعیت مهاجران این استان معطوف نموده است.

محدودیت جدید چه تاثیری بر متقاضیان خواهد داشت؟

باید به این نکته توجه داشت که این محدودیت شامل متقاضیانِ فرانسوی‌زبان نخواهد شد. با این حال، این شانس برای سایرین وجود دارد که دعوتنامه‌ها به صورت گسترده‌تری میان ملیت‌های مختلف توزیع شود.

تاثیرات مهمی که این محدودیت جدید بر متقاضیان خواهد داشت، عبارتند از:

این سیاست برای افزایش تنوع جغرافیایی از طریق محدود کردن تعداد دعوتنامه‌ها بر اساس کشور محل تولد متقاضیان به وجود آمده است و تضمین‌کننده ایجاد فرصت برای گروه وسیع‌تری از استعدادهای جهانی خواهد بود.

این محدودیت جدید باعث خواهد شد متقاضیان از این مطمئن شوند که پرونده و سوابقشان کاملا در راستای مهارت‌های مورد نیاز کبک باشد و همچنین برای پیشی گرفتن از سایر متقاضیان، بر تسلط خود بر زبان فرانسوی کار کنند.

این سیاست در راستای هدف استان کبک مبنی بر یکپارچه‌سازی مهاجران فرانسوی‌زبان در این استان و پشتیبانی از تامین نیازهای نیروی کار در صنایع مهم مثل بهداشت‌ودرمان، فناوری اطلاعات و تولید است.

این سیاست جدید در حال حاضر بر برنامه اسکیل ورکر عادی کبک اعمال می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که در آینده شامل برنامه گزینش اسکیل ورکر (PSTQ) نیز بشود.

آیا این محدودیت به استان‌های دیگر کانادا نیز خواهد رسید؟

چشم‌انداز مهاجرت در کانادا همواره در حال تکامل بوده و استان‌های این کشور برای جذب مهاجران ماهر و باتجربه، با هم رقابت می‌کنند.

این تصمیم در کبک به منظور افزایش تنوع مهاجران گرفته شده است و سایر استان‌ها هم ممکن است از این سیاست جدید الهام گرفته و محدودیت‌های مشابهی را وضع کنند:

  • استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا سالیانه شمار بالایی از مهاجران را جذب می‌کنند و این احتمال وجود دارد که این دو استان برای ایجاد استخر متنوع‌تر از مهاجرانِ ماهر، محدودیت‌هایی را بر اساس کشور محل تولد متقاضیان اعمال کنند.
  • آلبرتا و مانیتوبا برای رفع کمبود نیروی کار خود به‌شدت به مهاجران وابسته هستند و شاید برای ایجاد تعادل میان نیازهای اقتصادی و تنوع فرهنگی، سیاست‌های مشابهی را دنبال کنند.
  • اولویت برخی از استان‌ها هم شاید در عوض اِعمال محدودیت، افزایش جذب مهاجران باشد تا بتوانند کمبود بازار کار خود را جبران کنند؛ به‌ویژه در بخش‌هایی مثل بهداشت‌ودرمان، کشاورزی و مشاغل فنی.

در هر صورت، سیاست جدیدی که توسط دولت استان کبک اتخاذ شده ممکن است در آینده به رویه‌ای قانونی تبدیل شود و راهبردهای مهاجرتی کانادا را دگرگون کند؛ به‌ خصوص در زمینه تمرکزِ رو به افزایش کانادا بر مهاجرت‌ِ منطقه‌ای از طریق برنامه‌هایی مثل برنامه‌های استانی کانادا (PNPs).

با این وجود، هنوز نتیجه‌گیری قطعی یا نشانه‌ای مبنی بر اتخاذ این سیاست توسط سایر استان‌ها وجود ندارد. البته معاون ارشد بانک رویال کانادا در نوامبر ۲۰۲۲ چهار روش برای بهبود برنامه مهاجرت دانشجویان بین‌المللی ارائه کرده بود که یکی از آن‌ها، مشابه محدودیتی بود که اکنون در کبک شاهد آن هستیم. او بر این باور بود که وابستگی کانادا به دانشجویان هندی و چینی بیش از حد بوده و بهتر است دانشجویان بیشتری از سایر کشورها جذب شوند.

در نهایت، اتخاذ این سیاستِ جدید شاید به معنای رقابت بیشتر برای مهاجرت بین برخی از ملیت‌ها باشد، اما روند کلی مهاجرت از طریق برنامه اسکیل ورکر عادی کبک مشابه گذشته است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها