Search
Close this search box.

درود به همراهان عزیز، در برنامه پادکست موندیال. مرتضی هماپور هستم مشاور قانونی مهاجرت های کانادا، و این پادکست رو از شهر زیبای ونکوور برای شما عزیزان آماده میکنم. موضوع این پادکست در مورد ویزای استارت آپ کانادا است.

خب ما تو این پادکست یه نگاهی به تاریخچه ی ویزای استارت آپ کانادا میندازیم، شرایط ورود به این برنامه رو بررسی میکنیم، شرکت های سرمایه گذار رو باهاشون آشنا میشیم و نکات حساس و مهم و کلیدی که در موفقیت در این برنامه اهمیت خیلی زیادی دارن رو با هم بررسی میکنیم. همراه من باشید.

تاریخچه ویزای استارتاپ کانادا

به بخش اول پادکست استارت آپ کانادا خوش اومدین، یه نگاهی به تاریخچه ویزای استارت آپ کانادا میندازیم تا ببینیم که این ویزا از کجا شروع شد.

همه چیز در مورد ویزای استارت آپ کانادا از سال 2012 شروع شد، موقعی که کانادا برنامه جامع Economic action plan خودش رو اعلام کرد. و برنامه ریزی ای کردن که در مدت زمان مشخصی به رشد قابل توجه اقتصادی برسن.

اداره مهاجرت کانادا در راستای ساپورت اون برنامه ای که کشور کانادا طراحی کرده بود، ویزای استارت آپ رو معرفی کرد. و هدف جذب این ویزا کارآفرینان نو آور بودن.

یعنی افرادی که بتونن با نوآوری خودشون کسب و کارهای کانادایی رو راه بندازن و منجر به استخدام بشن.

خب کانادا همیشه یه نیم نگاهی به سیلیکان ولی آمریکا داشته، وقتی که سیلیکان ولی یک جای به این کوچیکی تونسته که یک هابی بشه برای سرمایه گذارایی که از تمام جاهای دنیا میان و بیزینس های چندصد میلیون دلاری راه اندازی میکنن، کشور کانادا با خودش گفت که اوکی، چرا ما نتونیم این کارو انجام بدیم! و ویزای استارت آپ کانادا رو با این هدف گذاری استارت زد.

فلسفه راه اندازی برنامه استارتاپ کانادا

خب، فواید خیلی مهمی این ویزا به همراه خودش برای کانادا میتونست بیاره و آورده. طبیعتا چند تا ازین فواید رو اگه بخوایم با هم دیگه بررسی بکنیم، یکیش این هستش که کارآفرینان، کارآفرینانی که از خارج کشور کانادا میان با بخش خصوصی در کشور کانادا ترکیب میشن. خب این میتونه اتفاقای خیلی خیلی هیجان انگیزی از نظر اقتصادی رقم بزنه.

کار تولید میشه، اقتصاد چرخش به جریان میفته و این ویژگی دیگری هستش که اینجا، یعنی فایده دیگری هستش که اینجا بوجود میاد. و اما مهمتر از همه ی اینا همون طور که قبلا اشاره کردم، بخش خصوصی جان تازه ای میگیره چون به هر حال ایده ها از سرتاسر دنیا میتونن سرازیر بشن به کشور کانادا، ترکیب بشن با بخش خصوصی، با سرمایه گذاران داخلی و اتفاقات مالی شگفت انگیزی رو رقم بزنن.

و این خب، به هر حال کانادا در سال ۲۰۱۲ که ویزای استارت آپ رو شروع کرد، برنامه های سرمایه گذاری در کانادا و برنامه های کارآفرینی برای مهاجرت به کانادا هم وجود داشت. اما همون سال اداره مهاجرت کانادا کاملا شفاف کرد که برنامه ی استارت آپ، هدف گذاریش با هدف گذاری برنامه های سرمایه گذاری و برنامه های کارآفرینی متفاوت هست.

در استارت آپ کانادا به دنبال ایده های نو آورانه هستش به دنبال افرادی هست که این ایده های نوآورانه رو خلق کردن. و این هدف گذاری کاملا متفاوت با اون د و برنامه ای که عرض کردم گذاشته شد.

و همینطور تعداد پرونده های بسیار محدودی که مشخص کردن که حالا سال به سال این تعداد پرونده ها اعلام میشن و حالا وقتی که این برنامه تصویب شد  در سال ۲۰۱۲، که البته یک برنامه آزمایشی هم هستش. جالبه که حالا باید عرض کنم که برنامه استارت آپ کانادا یک برنامه آزمایشی هست هنوز، با وجود اینکه به حدود ده سال داره میرسه ولی هنوز آزمایشی هست و سقف افرادی که میتونن در این برنامه جذب بشن، طبق اون برنامه ریزی اداره مهاجرت کانادا، 2750 نفر هست. 2750 نفر ماکزیمم افرادی هستن که میتونن در این برنامه جذب بشن. و خب حالا سال به سال اعلام میشه تعداد افرادی که کانادا جذب میخواد کنه. مثلا در سال 2019 حدود 2000 فرد رو کانادا اعلام کرد، در سال 2020 حدود 1000 فرد رو اعلام کرد و این تعداد هیچوقت بیشتر از 2750 نفر نمیتونه باشه.

پس حالا که با فلسفه ویزای استارت آپ و هدف گذاریش و دلیل راه اندازیش آشنا شدید، در بخش بعدی برنامه همراه من باشید که یه نگاهی بندازیم به شرایط ورود به برنامه استارت آپ و اینکه چطور باید برای این برنامه اقدام کنیم.

شرایط ورود به برنامه استارتاپ کانادا

شنوندگان ویزاموندیال، شما بخش سوم از پادکشت ویزای استارت آپ کانادا رو در مجموعه ویزاموندیال گوش میکنید. در این بخش ما شرایط افرادی که برای ویزای استارت آپ کانادا اقدام کنن رو بررسی میکنیم.

خب، بازیگرهای این فیلم استارت آپ کانادا، از یک سو متقاضیانی هستند که میخوان در این برنامه شرکت کنند، میخوان مهاجرت کنند، میخوان اون ایده ی نوآورانشون رو بیان خلق کنن یا ایده ای که خلق کردن رو بیان توسعه بدن، و از سوی  دیگه سرمایه گذارانی هستند که میخوان روی این ایده ها سرمایه گذاری کنن و این ایده ها رو توسعه بدن. پس ما دو بازیگر اصلی داریم، در یک سو متقاضیانی که میخوان مهاجرت کنن و در کشور کانادا ایده هاشون رو رشد بدن و از سوی دیگه افراد یا سازمان هایی که میان و این ایده هارو روش سرمایه گذاری میکنن و توسعه میدن.

ما جداگانه اینها رو بررسی میکنیم.

نگاهی میندازیم به افرادی که میخوان اقدام بکنن و درخواست خودشون رو در این ویزا بدن. خب، در هر گروه استارت آپی بیش از پنج نفر امکان اقدام کردن رو ندارن. عده ای ازین پنج نفر میتونن Essential applicant باشن یا افراد ضروری که وجودشون برای اون بیزینس ضروریه و به نوعی دیگه مرکزی اون بیزینس هستن، و افرادی هم که nonessential هستن که خب وجود اون افرادم مهمه ولی خب ضرور نیست یعنی اگر اون افراد وجود نداشته باشن بیزینس نابود نمیشه.

پس مجموع اینها پنج نفر در یک گروه میتونن قرار بگیرن، این افرادی که اقدام میکنن هر کدام به تنهایی باید توانایی ساپورت زندگی خودشون از نظر مالی در کشور کانادا رو داشته باشن که از طریق یک جدولی که سال به سال کشور کانادا اعلام میکنه، این مبلغ مشخص میشه، مثلا فرض کنید این مبلغ برای خانواده به فرض سه نفره در حدود 20 هزار دلار اگه باشه، 50% اون 20 هزار دلار رو باید بتونن نشون بدن که میشه 10 هزار دلار به کشور کانادا به اداره مهاجرت که بگن توان ساپورت زندگی خودشون رو برای مدتی در کشور کانادا دارن. که اگر مثلا اون کسب و کارشون نگرفت و موفق نبود، بتونن که خودشون رو از نظر مالی حمایت کنن.

یکسال تحصیلات دانشگاهی حداقل باید داشته باشن این افراد و اینکه آیلتس 5 باید داشته باشن، که بتونن در این برنامه شرکت کنن. البته ما آیلتس رو به عنوان 5CLB اینجا در نظر میگیریم که حالا همه نمره ها 5 هست به جز Reading که میتونه نمره 4 باشه.

پس این شرایط اولیه ای هست که هر کدام ازین افرادی که میخوان اقدام بکنن باید داشته باشند. طبیعتا این افراد باید از نظر Admissibility یا همون شرایط سلامت از نظر پزشکی و از نظر امنیتی و جرم و جنایت هم باید افرادی باشن که سو پیشینه هایی که برای کانادا حساس هست رو نداشته باشن.

نکته ی بسیار مهم این هستش که این افراد نه تنها باید، خود این افراد، افرادی که جز اون 5 نفر هستند این شرایط  رو داشته باشن، منظورم اون شرایط مثبت پزشکی و شرایط مثبت جرم و جنایتی هست، خانواده ی اون افراد هم نباید این مشکلات رو داشته باشند. فرض بکنید در یک گروه 5 نفره، یکی از افراد همسرش یک مشکل پزشکی داره که اون مشکل پزشکی از نظر کانادا مشکل داره، در اینجا تمام افراد گروه منجر میشه که پروندشون ریجکت بشه. البته به شرطی که عضو اون افراد ضروری باشن یعنی هر کدام از افراد ضروری Essential، اگر مشکلی داشته باشن از نظر امنیتی یا از نظر پزشکی، باعث میشه تمام افراد گروه رد بشن. اگر فرزند یکی از اعضای گروه یک مشکلی داشته باشه مثلا از نظر مثلا پزشکی، که اون مشکل از نظر پزشکی البته منجر بشه به این Admissibility یعنی منجر بشه که کانادا بگه مثلا اگر یک بیماری واگیردار داره، یک بیماری پر هزینه داره، تمام افراد گروه مردود میشن. پس این حساسیت بسیار بالایی داره در گروه هایی که اقدام میکنن که باید دقت بسیار زیادی بهش بشه که خدایی نکرده ازین جهت مشکلی برای دوستان ایجاد نشه و خطری تهدیدشون نکنه.

خب پس این افراد ویژگی هایی که ما در موردش صحبت کردیم میشه ویژگی های اولیه، و فردی که این ویژگی ها رو داشته باشه و بتونه نامه حمایتی از یکی از سازمان های حمایت کننده دریافت کنه که ما بهش میگیم Letter of support، مجموع این ویژگی ها بعلاوه اون Letter of Support منجر میشه به نتیجه ای که فرد بتونه درخواست اقامت دائم کانادای خودش رو بده و اگر جزو افراد ضروری باشه بتونه درخواست اخذ ویزای کاری کانادا رو هم به اداره مهاجرت کانادا بده.

تو بخش بعدی پادکست من در مورد ویژگی های سازمان های حمایت کننده صحبت میکنم، شنوندگان عزیز لطفا همراه من باشید.

ویژگی های سازمان های حمایت کننده و سرمایه گذار

شنوندگان عزیز، شما پادکست ویزای استارت آپ کانادا رو گوش میکنید، من مرتضی هماپور هستم، در این بخش پادکست قصد دارم در مورد ویژگی های شرکت های سرمایه گذاری که مورد تایید اداره مهاجرت کانادا هستند صحبت کنم، خب اول ما باید یه سری شرکت های سرمایه گذار رو بشناسیم.

گروه اول Venture Capital ها هستن که حداقل سرمایه گذاری که مورد قبول هست از سوی این ها، 200 هزار دلار کاناداست. گروه بعدی Angel group ها هستن که حداقل میزان سرمایه گذاری مورد قبول از سمت این گروه ها 75 هزار دلار کاناداست. و گروه سوم Incubator ها هستند که Incubator ها که همون مراکز رشد هستن، مراکز رشد ایده هستن، این ها حداقلی براشون تعیین نشده یعنی الزامی برای سرمایه گذاری در پروژه، شما ندارن و صرفا میان و در اون پروژه ها همفکری و مشارکت میکنند، کمک میکنند، coach میکنند، کار mentorship انجام میدن، کار آموزشی انجام میدن که اون ایده رشد بکنه، پس اینها گروه هایی هستن که از نظر اداره مهاجرت کانادا تایید شدن و نامشون در سایت اداره مهاجرت کانادا هست، و به شرطی که اون نام اونجا باشه شما میتونید به اینا درخواست بدید و ایده خودتون رو مطرح کنید، و اگر اینها متمایل باشند روی ایده شما سرمایه گذاری خواهند کرد.

خب البته میتونه این اتفاق به صورت ترکیبی هم بیفته، ممکنه دو تا  Venture بیان با هم دیگه و همدیگرو تکمیل کنن و ایده شما رو کار بکنن. یا ممکنه دو تا گروه فرشته یا همون Angel بیان با همدیگه کار کنن که ازین جهت مشکلی وجود نداره و اصطلاحا بهش سندیکا Syndicate میگن و این سندیکا هم میتونه اتفاق بیفته و هیچ مشکلی نیست.

خب حالا نکته خیلی مهم این هستش که آیا این گروه ها، این گروه هایی که اداره مهاجرت تاییدشون کرده، خودشون تحت نظر هستن یا خیر، خب پاسخ مثبته. بله این گروه ها بسیار زیاد تحت نظر هستن. حالا چرا تحت نظر هستن؟ برای اینکه اداره مهاجرت کانادا میخواد از فساد مالی جلوگیری کنه، میخواد مطمئن بشه که یک رابطه مالی بین این گروه ها و افرادی که سرمایه گذار هستن منجر به این نشده که این گروه ها بیان سرمایه گذاری کنن، در صورتی که تصور کنید که در پشت پرده این گروه ها بیان مثلا این 200 هزار دلار رو از خود متقاضی دریافت کنن و از سوی ذیگه بیان رو پروژه سرمایه گذاری کنن و باعث بشن که اون پنج نفر بتونن اقامت دائم خودشون رو بگیرن.

پس برای جلوگیری از این موضوع، که میتونه خیلی همم شایع باشه، اداره مهاجرت اومده دو سازمان دیگرو معرفی کرده که یکی ازون سازمان ها که ناکو یا ناچو  NACO بعضی جاها میگن، National Angel Capital Organization هست که این گروه، این Association مسئول نظارت بر گروه های فرشته است، مسئول نظارت بر Angel group ها هست. و گروه بعدی که CVCA هست، یا همون Canada’s Venture Capital and Private Equity Association ، این گروه هم به نوعی پلیس چک کردن Venture Capital ها هست.

پس ما اینجا پلیس هایی رو داریم که اداره مهاجرت اینها رو تعیین کرده، نقش اینها چک کردن یا همون Due diligence هست. چک کردن اینکه آیا اون نامه ساپورتی که این گروه ها صادر کردن واقعی بوده، آیا اون نامه ساپورت براساس یک رابطه صادر شده، آیا به اندازه کافی چک شده همه چیز که در بخش بعدی پادکست مفصل در مورد این صحبت خواهم کرد، میان اینها رو چک میکنند. و حتی ممکنه اینها بیان و یکی از مثلا فرض کنید Angel group ها رو NACO بیاد حذف کنه. یا ممکنه CVCA بیاد یکی از Venture Capital ها رو عوض کنه یا یکی اضافه کنه. اینها این نقش ها رو هم بعهده دارن و از سمت اداره مهاجرت کانادا این مسئولیت روی دوش اینها گذاشته شده. و نکته بعدی هم که نکته بسیار مهمی هست که ما بهش میگیم Pear Review، Pear Review یعنی بررسی گروهی.

فرض کنید شما از یک Angel group نامه حمایتی دریافت کردید یا از یک Incubator نامه حمایتی دریافت کردید، این سازمان های ناظر اینجا نقش این رو دارن که بیان به شکل یک پلیس چک بکنن ببینن آیا یک رابطه ای باعث شد که شما این نامه رو بگیرید یا نه واقعا همه چیز چک شد و اینها به شما داده شد. به این موضوع میگن Pear Review و روش های مختلفی داره چک کردنش، ممکنه تماس تلفنی بگیرن، ممکنه حضوری بیان به اون محلی که اون ایده قراره راه بیفته، اونو چک بکنن یا روش های دیگری که ما نمیدونیم. به هر حال Pear Review میتونه به صورت رندوم در پرونده هها اتفاق بیفته. یا اگر مورد مشکوکی به وجود بیاد، باز درخواست Pear Review داده میشه. مثلا فرض کنید یک Angel group ای میاد یک فعالیتی که کمی مشکوکه مثلا یک شرکت مهاجرتی، فرض کنید که داره تعداد زیادی پرونده ای رو کار میکنه یا حالا به نوعی از هر چیزی که میتونه مشکوک باشه و این باعث میشه که یک پرچم قرمزی بالا بره، Flag ای زده بشه و اون Flag که زده میشه اینا، این گروه ها میان شروع میکنن و اون رابطه ای که بین اون گروه و اون سرمایه گذار بوده رو مرور میکنن و مطمئن میشن که آیا همه اتفاقاتی که باید میفتاده درست افتاده یا اینکه این اتفاق درست نیفتاده.

تو بخش بعدی پادکست من در مورد اینکه چه آیتم هایی رو ممکنه که چک بکنن این شرکت ها یا انجمن ها، چه آیتم هایی معمولا چک میکنن که مطمئن بشن بیشتر صحبت خواهم کرد، پس همراه من باشید.

نکات مهم و امنیتی برنامه استارتاپ کانادا

شنوندگان عزیز به بخش بعدی پادکست خوش اومدید، من مرتضی هماپور هستم، از ویزاموندیال و در این پادکست قصد داریم درمورد نکات مهم و امنیتی برنامه استارت آپ کانادا صحبت کنیم. در این بخش پادکست.

خب، در بخش قبلی شرکت های سرمایه گذار و انجمن هایی که اون شرکت های سرمایه گذار رو کنترل میکنن و چک میکنن معرفی شدن و در موردش صحبت کردیم.

اما تو این بخش پادکس میخوایم صحبت بکنیم در مورد اینکه چه چیزهایی مهم هست و چه چیزهایی رو باید شرکت های سرمایه گذار چک کنند و نامه ساپورت رو به افراد بدن، که اگر این اتفاق نیفته و مثلا فرض بکنید که یکی از این Incubator ها یا Angel group ها تصمیم بگیره بدون چک کردن کسی نامه حمایتی رو بهش بده یا همون Letter of support رو بهش بده، اینجا مشکلاتی که بوجود میاد این هست که خب ممکنه پرونده ریجکت بشه به دلیل اینکه اداره مهاجرت تصورش بر این باشه که یک رابطه ای باشه شده که این نامه ساپورت داده بشه.

خب زمانی که نامه ساپورت صادر میشه از طرف یکی از سازمان های حمایتی، همزمان یک نامه دیگری هم صادر میشه که Commitment certificate هست که از طرف از طرف اون Angel group یا Venture یا Incubator اون نامه Commitment certificate صادر میشه، برای اداره مهاجرت کانادا ارسال میشه برای اداره مهاجرت کانادا. یعنی در یک روز مشخص هم نامه حمایتی یا همون Letter of support صادر میشه که برای متقاضی صادر میشه، و در همون روز Commitment certificate یا همون نامه تعهد صادر میشه . برای اداره مهاجرت ارسال میشه. که در اون نامه Commitment سازمانی که از شما حمایت کرده میاد تمام توضیحات رو میده که روش ارزیابیش از بیزینس شما چی بود که باعث شد قانع بشه که نامه ساپورت رو به شما بده.

خب در این نامه مسائل زیادی باید اشاره بشه و باید به طور مثال اون شرکت سرمایه گذاری بیاد بگه که آیا مسائل مربوط به ثبت شرکت شما چک شد یا چک نشد که خب این موضوع ثبت شرکت بسیار موضوع تکنیکی ای هست، یک Incorporation ای باید ثبت بشه حالا قبل یا بعد از اومدن به کشور کانادا، اون حق رای هایی که باید هر کدوم از افراد 10% حق رای داشته باشن و بیشتر از 50% برای سرمایه گذار نباشه، بعد میان چک میکنن که آیا واقعا یک بیزینس پلنی وجود داشته، آیا مدل فروش توسط این سازمان سرمایه گذار چک شده، آیا Value proposition ها یا همون آورده های اصلی و مهم و متفاوت اون کمپانی چک شده، ترکیب سهام رو چک میکنن، آیا ایده ای ثبت شده، آیا اگه ثبت شده چک کردن یا خیر، آیا از اون مزایای معنوی پروژه حفاظت شده یا نه و آیا این سرمایه گذار ها اومدن چک کنن و مثلا patent ای ثبت شده باشه یا prototype ای وجود داشته باشه، یا اون مدلای اولیه ای ساخته شده و اونا ثبت شده یا خیر.

و اینکه آیا مشتری ها به خوبی بررسی شدن توی بیزینس پلن، و مثلا فرض بکنیم Venture Capital ای که اومده نامه حمایتی صادر کرده آیا بررسی کرده موضوعی که مشتری ها از کجا میان یا خیر یا بدون بررسی و بدون مطالعه کافی اومده نامه حمایتی رو صادر کرده. آیا مدارک مالی متقاضی مبتنی بر اینه که در سال های قبلی مثلا فروش داشته نداشته، اگر فروش داشته Financial statement هاش آیا چک شده آیا نشده، و تمام اینها و بسیاری فاکتورهای دیگه، فاکتورهایی هستن که اداره مهاجرت کانادا میاد چک میکنه از طریق این انجمن های NACO و CVCA، مطمئن بشه که اون ارگان هایی که توانایی دادن نامه حمایتی دارن، دارن درست کار میکنن و به نوعی ازین نامه ها سواستفاده نمیکنن و نمیان رابطه مالی برقرار کنن و این نامه ها رو بدن. به محض اینم که متوجه بشن که یک مشکلی وجود داره یه جایی، یه چیزی مشکوکه، خب میتونن حالا شروع کنن از نوع حالا روش هایی که خودشون بلدن چک بکنن، ممکنه مصاحبه بذارن با فردی که داره اقدام میکنه، مطمئن بشن، یا ممکنه site visit کنن یا صدها روش دیگری که خودشون برای چک کردن دارن و ما همرو به دقت و به درستی و با جزییات خیلی زیاد و کامل نمیدونیم.

پس سازمان هایی که نامه حمایتی صادر میکنن هم بسیار تحت نظر هستن. خب ما سابقه داشته که سازمان هایی به خاطر تخلف خارج شدن از لیست، و این نکته بسیار مهمی هست که تو بخش بعدی پادکست که نکات نهایی و جمع بندی هست، من در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهم کرد. خیلی ممنون که همراه من هستین، در بخش بعدی پادکست هم که آخرین بخش پادکست خواهد بود همراه من در ویزاموندیال باشید.

نکات نهایی و جمع بندی

شنوندگان عزیز ویزاموندیال به بخش نهایی پادکست استارت آپ کانادا گوش میکنید و در این بخش جمع بندی انجام میدیم براتون و نکاتی که به نظرم بسیار مهم هستن رو اشاره میکنم که خدایی نکرده اگر قصد دارین در برنامه استارت آپ کانادا اقدام بکنید، آسیبی متوجه شما نباشه.

خب، نکته اولی که بسیار مهم هست، این هستش که رابطه افرادی که با همدیگه دارن اقدام میکنن، بسیار زیاد ما میبینیم که یکی از افراد ایده رو داره و افراد دیگه میان حالا با پرداخت هزینه به او فرد یا به شرکت ها یا واسطه ها ، با همدیگه یک گروهو تشکیل میدن، خب در اینجا یک کار بسیار حساس داره اتفاق میفته، چون در اصل این افراد با همدیگه یک استارت آپ رو راه ننداختن و به نوعی با همدیگه دارن نوعی مشارکت میکنن که از پایه میتونه مشکلات اساسی ایجاد بکنه پس روی این موضوع باید بسیار بسیار دقت بکنید که این کار به هر حال میتونه خطرات و مشکلاتی ایجاد بکنه. سوابق افرادی که با همدیگه اقدام میکنن بسیار مهم هست.

آیا گروهی که اقدام شده هدفمند تشکیل شده برای اینکه اقامت دائم رو بگیرن، خب این موضوع از پایه مشکل داره و به هیچ وجه نباید وارد گروه هایی بشید که بسیار واضح یک گروه تشکیل میشه، یک مالک ایده هست بقیه هم میان بهشون جوین میشن و بدون اینکه درگیر ایده و درگیر چیزی باشن همه چیز به سمت جلو حرکت میکنه و این افراد فقط و فقط با هدف اینکه اقامت دائم خودشون رو بگیرن جوین میشن که این خب میتونه خطرش این باشه که اداره مهاجرت متوجه قصد این افراد بشه و هم اون فردی که مالک ایده هست و هم افرادی که جوین شدن رو به همراه خانواده هاشون ریجکت میکنن.

نکته بسیار مهم دیگری که وجود داره اینه که شرکت های مهاجرتی که بسیار زیاد تبلیغ میکنن، بسیار زیاد در مورد این صحبت میکنن و به نوعی کار میکنن که انگار که مثلا 20هزار یا 30هزار ظرفیت برای این ایده برای برنامه استارت آپ کانادا وجود داره، مشکل ساز هستن. برای برنامه استارت آپ کانادا به طور مثال در سال 2021 فقط 1000 ظرفیت که تازه اون هم به صورت اشتراکی هست با برنامه خوداشتغالی وجود داره یعنی سرمجموع یه چیزی کمتر از 200 ایده از کل دنیا در طول یکسال پذیرش خواهد شد که ظرفیت بسیار محدودی هست، بنابراین باید دقت بکنید که خود نفس اینکه بعضی از شرکت های مهاجرتی در همه جای دنیا، فقط منظور بنده ایران نیست، میان تبلیغات گسترده میکنن، خب ظرفیت بسیار محدوده و این شرکت ها در بسیاری از مواقع یک ارتباط مالی با یکی دو تا از گروه های سرمایه گذار یا Incubator ها دارن، و همین خودش دوباره میتونه مشکل ساز باشه برای اینکه اینها میتونه Flag باشه، میتونه پرچم هایی باشه که اداره مهاجرت متوجهش بشه، به هر حال متوجه شدنش هم بسیار کار سختی نیست واقعا، و مسائل خیلی پیچیده تر و سخت تر از اینو اداره مهاجرت تا حالا متوجهش شده.

پس مواظب این موضوع هم به نظر من خیلی باشید، بازار بسیار پرتلاطمی داره، ویزای استارت آپ کانادا، عددای خیلی بالا و نجومی عجیب و غریب درخواست میشه، داده میشه، گرفته میشه، باید مراقب باشید و مطمئن بشید که اگر میخواهید مشاوری استخدام بکنید، مشاوری هستش که دلسوز و مطمئنه و قصد صرفا اینکه پول شما رو دریافت بکنه نداره و به نظر من برنامه استارت آپ کانادا یکی از حساس ترین برنامه های مهاجرتیه که، من همیشه میگم که اگر میخواین مشاور یا وکیلی رو استخدام بکنید مطمئنه مطمئن باشید فردی رو استخدام میکنید که کاملا میتونید روی اون فرد حساب باز بکنید، مطمئن هستید که چیزی که به صلاح شماس میخواد و کیسه ای برای پول های شما ندوخته. این نکته ی بسیار بسیار مهمیه که خواهشم اینه که همه عزیزانی که این پادکست رو گوش میکنن توجه کنن و برای دوستانشونم این پادکست رو بفرستن تا اونا هم بتونن گوش بکنن و فریب وعده هایی که معمولا تو خالی هستن نخورن.

به هر حال خیلی ممنونم ازینکه همراه ما در ویزاموندیال بودید، در پادکست استارت آپ کانادا اگر قصد اقدام دارید برای استارت آپ کانادا، در ویزاموندیال ما برنامه های محدودی داریم که ممکنه بتونیم بهتون کمک بکنیم از طریق تکمیل فرم ارزیابی استارتاپ، در سایت ویزاموندیال میتونید کار رو شروع بکنید، و به این پروژه ها بپیوندید، و به هر حال ما این شانس این فرصتو داشتیم که بتونیم ایده ها و پروژه های خیلی خوبو جالبی رو کمکشون بکنیم بیان در کشور کانادا و کسب و کارشونو توسعه بدن، و ایده های خلاقانشون رو رشد بدن، و ازین بابت هم بسیار مفتخر هستیمو خوشحال هستیم مخصوصا هموطنای خودمون که از ایران که تونستن ایده های خیلی خوبی رو توی کانادا تشکیل بدن و کار بکنن.

خیلی ممنونم ازینکه همراه من بودین در این پادکست، لطفا اگر این پادکست رو دوست داشتین برای دوستانتون هم ارسال کنید و خدانگهدارتون.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها